Cotidianul, ianuarie 2001 (Anul 11, nr. 1-24)

2001-01-04 / nr. 1

România, stăpână peste Organizația de Securitate și Cooperare Fondator ION RATIU Anul XI, numărul 1 (2859), joi, 4 ianuarie 2001,12 pagini, două ediții, 3500 lei pagina 3 în Europa pagina 3 Rodica Stănoiu debutează în forță Cluj Primii născuți ai mileniului III Primii copii născuți în mileniul al treilea, la Cluj, sunt două fetițe care au venit pe lume la cinci minute după miezul nopții. Una dintre cele două fetițe a fost botezată Milena. Ea s-a născut la Clinica „Dominic Stanca" și a avut la 2.700 kilograme. Roberta, cea de-a doua fetiță, s-a născut la ora 00:05, la Spitalul Județean din Cluj. Cu puține minute înainte de miezul nopții, la Cluj, s-a născut tot o fetiță, Adela Denisa. De-a lungul nopții dintre milenii, la Cluj s-au născut în total cinci copii, dintre care numai unul băiat. Facilități pentru IMM-uri Reprezentanții întreprinderilor Mici și Mijlocii nu se vor mai putea plânge de acum încolo că sunt defavorizați de către Guvern. Pe lângă faptul că o dată cu instalarea noii puteri a fost înființat Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, acest sector al IMM-urilor va beneficia de o serie de facilități. Chiar din a doua sa ședință, noul Cabinet a adoptat o ordonanță de urgență privind stimularea întreprinzătorilor privați și a întreprinderilor Mici și Mijlocii. Facilitățile acordate de Guvernul Năstase se referă la scutirea de la plata taxelor vamale pentru mașini, echipamente, know-how și instalații importate pentru dezvoltarea activităților i proprii, facilitarea accesului prioritar al IMM la achizițiile publice de bunuri materiale, lucrări și servicii, scutirea de la plata impozitului pe profit în cazul profitului brut reinvestit, reducerea cu 20% a impozitului pe profit în cazul în care întreprinzătorul asigură creșterea cu cel puțin 10% a numărului de locuri de muncă față de anul precedent, precum și scutirea de la plata taxelor vamale pentru materiile prime necesare fabricării de produse. pagina 3 Alba Iulia Un bolnav psihic a murit de frig Un bărbat bolnav psihic din comuna Mihalț, județul Alba, a murit din cauza frigului. Marin Mârza, 78 ani, din Mihalț se afla în evidență ca maniac depresiv, fiind internat de mai multe ori în spital pentru această afecțiune. Familia lui Mârza spune că acesta a plecat de acasă în data de 29 decembrie, iar cadavrul său a fost găsit, două zile mai târziu, de către nepotul său. Medicii legiști au stabilit că decesul victimei a survenit din cauza frigului și a bolii de care acesta suferea. îmbolnăvirile misterioase ale piloților care au luptat în Kosovo Sindromul „Balcan“ Moartea unui al șaselea militar italian, din cauza unei leucemii căpătate, potrivit familiei sale, în timpul perioadei petrecute în Bosnia, a declanșat o avalanșă de proteste la adresa NATO pentru folosirea bombelor cu uraniu neîmbogățit atât în timpul războiului din fosta republică iugoslavă, cât și în cel din Kosovo. O poveste mai veche, ignorată la primele avertismente, dar care asemenea sindromului războiului din Golf sau a bolilor provocate de notoriul,Agent Orange“ în Vietnam revine violent în actualitate după apariția primelor victime. Finlanda, Spania, Portugalia și Franța au început deja cercetări asupra efectelor produse de bombele cu uraniu neîmbogățit, iar săptămâna trecută ministrul belgian al Apărării, Andre Flahard, a cerut omologilor săi din Uniunea Europeană să studieze problema apei reformulat ieri și de premierul Massimo Dilema. La rândul său, guvernul portughez a anunțat că va face publice documente secrete referitoare la decesele înregistrate în rândul militarilor săi participanți la acțiuni ale Alianței pagina 3 Guvernul a desființat FPS. Guvernul a decis printr-o ordonanță de urgență desființarea Fondului Proprietății de Stat și înființarea Autorității pentru Privatizare și Administrarea Participator Statului. Instituția nou-creată va aplica strategia Guvernului privind întregul proces de privatizare și de dezvoltare a sectorului privat în economie. Printre atribuțiile aceastei instituții se numără vânzarea către sectorul privat a pachetelor de acțiuni deținute de stat în societățile comerciale, controlul modului în care sunt respectate clauzele contractuale, supravegherea societăților în ceea ce privește gradul de realizare a performanțelor economice și financiare asumate prin contractul de privatizare, restructurarea societăților comerciale și acordarea asistenției financiare necesare retehnologizării și modernizării acestora. (V.R.) România este un uriaș Cernobîl O istorie inedită pentru creșterea și descreșterea secretomaniei românești își are începutul în anul 1978 la Ștei (fostul oraș Dr. Petru Groza). Către laboratorul specializat de aici, Laboratorul pentru radioprotecție, condiții de muncă și ecologie, aflat în subordinea unui departament special al Ministerului de Interne, au fost trimise atunci - în cel mai strict secret - câteva sute de probe de apă cu solicitarea expresă de a se căuta în ele uraniu radioactiv. Cei de la Ștei vor afla ulterior, confidențial, că misterioasele probe de apă erau de fapt „ape de zăcământ", adică ape ce însoțesc în mod curent petrolul. Dacă cineva a trimis aceste ape tocmai la Ștei, cu siguranță nu le-a trimis fără motive temeinice. Nu te apuci să iei probe de oriunde și să cauți în ele elemente radioactive. Pe de altă parte, cei de la Ștei aveau de lucru până peste cap, grație măsurilor impuse de extracția, transportul și prelucrarea minereului de uraniu. Cert este că după mai multe încercări eșuate de a identifica uraniul, unul din chimiștii laboratorului, Traian Peic, are ideea de a căuta,și Radiu-226, un izotop radioactiv care e mult mai periculos decât uraniul. Rezultatele analizelor produc consternare. Majoritatea probelor primite în lucru conțineau concentrații de Radiu-226 de zeci ori sute de ori mai mari decât concentrația maximă admisă. Bucuria celor de la Ștei a fost de nedescris. O dată în viață ți se poate întâmpla să ai bucuria unei asemenea descoperiri. A fost însă o bucurie de scurtă durată. Autorii analizelor nici nu-și puteau imagina în ce bucluc au intrat și câte necazuri vor avea de înfruntat. pagina 8 Co. 22. Oradea Grenade și bombe artizanale vândute la tarabă Polițiștii orădeni au reținut un bărbat care încerca să valorifice o cantitate mare de obiecte fabricate pe bază de amestecuri pirotehnice, printre acestea aflându-se 36.000 de petarde, peste 1500 de artificii, 1033 de steluțe de Crăciun, grenade de mână și bombe artizanale. Polițiștii, care spun că aceasta este cea mai mare captură de acest tip din ultima perioadă, au precizat că, în conformitate cu declarațiile bărbatului, acesta ar fi cumpărat marfa de la un prieten de la Suceava, căruia i-a dat peste 7 milioane de lei. Sorin Gheniuc Jureșenu, în vârstă de 30 de ani, din Oradea, închiriase o masă într-una din piețele din Oradea și, pe lângă obiectele electrocasnice pentru care avea autorizație de vânzare, vindea petarde, artificii, grenade de mână și bombe artizanale. Sorin Gheniuc este cercetat în stare de libertate și va fi deferit Parchetului, riscând o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani, pentru comercializarea și valorificarea neautorizată de amestecuri pirotehnice. Bătaie pe Cristi Chivu Antrenorul formației Barcelona, Lorenzo Serra Ferrer, a cerut oficialilor clubului catalan să facă „posibilul și imposibilul" pentru a obține transferul jucătorului român Cristian Chivu (Ajax Amsterdam), informează, în ediția sa de miercuri, cotidianul „Mundo Deportivo“. Serra Ferrer a declarat că are nevoie de un fundaș central „tânăr, internațional, care poate evolua și pe părțile laterale ale terenului și care să fie obișnuit să joace la o echipă aflată în lupta pentru titlu“. Chivu mai are o ofertă tentantă de la Fiorentina, dar presa olandeză de ieri scrie că de internaționalul român se mai interesează Galtasaray Istanbul, AC Milan, Internationale și Juventus. pagina 10 Bistrița Răniți de petarde Secția de Urgență a Spitalului Județean Bistrița-Năsăud a fost solicitată, în timpul Sărbătorilor de iarnă, de patru bistrițeni care au suferit arsuri de gradul I, din cauza exploziei petardelor, a declarat, miercuri, medicul Florin Cârcu. Medicii spun că nici un caz nu a necesitat internare, fiind tratat pe loc, în noaptea de Revelion nu s-a înregistrat nici un caz de accident provocat de artificii, în schimb serviciul de gardă s-a confruntat cu persoane care acuzau colici renale și accidente vasculare. De asemenea, în județul Bistrița-Năsăud s-au înregistrat cinci accidente de circulație cauzate de alcoolemia ridicată și viteza excesivă. i Hunedoara Familiile de rromi controlează contrabanda cu fier vechi de la Siderurgica Bistrita-Năsăud Cluj iaf armat asupra unei case de schimb valutar Brasov Datornici de milioane la Fondul de Sănătate Dialog româno-român Retrospectiva anului 2000 Clasament Gabi Szabó, a cincea sportivă din Europa Cehia Bătălia pentru televiziune se dă la Guvern pagina 4 Casa în care a copilărit Andrei Mureșanu a ajuns batjocura vandalilor pagina 4 Alba Iulia A fost prinsă o minoră care a comis 35 de furturi pagina 5 pagina 5 pagina 7 pagina 8 pagina 10 pagina 11 Dumnezeu să ocrotească România Am intrat într-un nou secol și mileniu sub semnul „Schimbarea politică a schimbării“ - care poate să însemne orice. Așa i-a fost dat României, să meargă mai departe pe mâna unui fost „aparatcik" (Ion Iliescu, înalt activist PCR) la Președinție și a partidului său „de sorginte comunistă", PDSR, în fruntea Guvernului: p-o fi bine, c-o fi rău, asta e situația. „Europa trebuie să sprijine noua echipă aflată la Putere la București, renunțând la prejudecățile sale negative împotriva lui Ion Iliescu", atrăgea atenția lumii, zilele trecute, cu putere de exemplu pentru întreaga comunitate euroatlantică, directorul Institutului Francez de Relații Internaționale. Suntem în plin „cenușiu“, numai Dumnezeu știe ce ne va mai aștepta. Dar atâta vreme cât programul Cabinetului Adrian Năstase se confundă integral cu strategia de dezvoltare economică a României pe termen mediu, transmisă Comisiei Europene, cred că putem fi cât de cât optimiști - măcar pentru primul an de nouă guvernare a stângii (stângă, altfel, la Putere în întreaga Europă, majoritară). Sunt auspicii credibile: de la Uniunea Europeană s-au anunțat, după ce s-a aflat rezultatul alegerilor din anul 2000 din România, deja 450 de milioane de euro nerambursabili pentru România din partea Instrumentului pentru Politici Structurale de Preaderare (pentru infrastructură în transport și mediu) și alte 150 de milioane euro pentru agricultură și dezvoltare rurală (SAPARD)... Nu e mare lucru, dar e clar că Uniunea Europeană rămâne binevoitoare față de România. Pactul de Stabilitate din Balcani stă și el încărcat ca un Brad de Crăciun din vis - miliardele de euro vor fi deblocate, sub steaua Iugoslaviei guvernate de „democrați“... Mai mult, personal, mă iluzionez că noua administrație de la Washington, cu „republicanii“ dur pragmatici ai lui George Bush, va deschide porțile aderării României la NATO în următorii patru ani, înțelegând exact rolul strategic al României în Sud- Estul Europei (să preîntâmpine întoarcerea României în sfera de influență a Rusiei; culmea, asta se va întâmpla sub domnia președintelui Ion Iliescu, cu studii la Moscova și rusofil prin formație politică). Fără doar și poate, românii sunt frustrați la maximum, sacrificați inutil cum au fost pe altarul reformelor eșuate ale tranziției. "Cei 11 ani trecuți de la Revoluția anticomunistă i-a adus în pragul exasperării și s-a văzut până unde s-a ajuns, la impunerea unui partid extremist (plin de securiști, mediocrități agresive, miliardari dubioși și infractori cu condamnări, de drumul mare), precum PRM, în Parlament, cu aproape 30 de procente... Vorba liderului parlamentar al UDMR: „...în acest Parlament cel puțin bizantin, puțin european și într-o foarte mare măsură original, specific românesc"... In concluzie? „In aceste condiții (precizează până și Alianța Civică, redevenită dică ochi critic), de dispersare a Opoziției și de derută generală“, nu ne-a mai rămas să sperăm decât că PDSR și președintele țării Ion Iliescu se vor reforma de la sine, „din mers", după model socialdemocrat european de aici înainte (stagiul de patru ani în opoziție i-a ajutat în acest sens, cu siguranță). De altfel, pentru prima oară de la Revoluție avem ca premier pe chiar liderul principalului partid de guvernământ, în stil european, ceea ce va atârna greu în disciplinarea actului executiv și unificarea deciziilor politice. Fără să uităm că, în definitiv, Guvernul Adrian Năstase e format din excelenți specialiști tineri, cu studii și stagii în Occident, nu diletanți de tristă faimă precum erau cei puși de PNȚCD în funcții-cheie din stat, de pildă o bună premisă pentru a încerca iar, de data asta mai motivați (ajunși la capătul puterilor), să ieșim din fundătura istoriei... Va fi un program guvernamental de dezvoltare, nu de stagnare sau de prăbușire a economiei în care va fi stimulat consumul intern. PDSR mizând și pe stabilitatea socială, rămâne de văzut cu ce șanse (faptul că lideri de sindicat au ajuns parlamentari PDSR nu înseamnă nimic în fața burților goale și a accentuării sărăciei). Entuziasmul schimbării puterii „forțelor democrate“, anul acesta, a dispărut cu totul. Populația României s-a trezit la realitate: după 11 ani de tranziție „în genunchi", nu mai crede în minuni. La schimbarea mileniilor, să ne rugăm la Dumnezeu să ocrotească România. .. Liviu Ioan STOICIUL.________________________________________________________