Cotidianul, mai 2001 (Anul 11, nr. 100-125)

2001-05-02 / nr. 100

Băsescu îl întrece pe Năstase și pe Iliescu în topul încrederii pagina 4 3967 de mărturisiri i se va spune că pretutindeni există oameni care se sinucid. Pretutindeni sunt oameni cu un psihic vulnerabil sau oameni care, văzându-se aruncați de soartă într-o dramă, decid că viața lor nu mai are sens. Cu ani în urmă, am citit că Stockholmul era capitala mondială a sinuciderilor. Greu de explicat un asemenea record prin mizerie. Și nu sunt deloc convins că, în țările cele mai înapoiate din Africa, numărul sinuciderilor e mai mare decât în țările care le-au trimis misionari, propovăduind o religie ce osândește sinuciderea, ori că în dictaturi își pun capăt zilelor mai mulți decât în democrație. Cum am vrut să scriu, cândva, o „istorie a sinuciderilor", stimulat de ideea cu care Camus și-a început „Mitul lui Sisif", anume că nu există decât o problemă filosofică. Intr-adevăr, importantă, a hotărî dacă viața merită sau nu să fie trăită, am înțeles, sper, că nu orice sinucidere poate fi pusă pe seama societății. Nu ne poate lăsa, totuși, semni faptul că anul trecut s-a înregistrat cel mai mare număr de sinucideri din România! Așa îmi închipuiam. M-am înșelat, însă .Televiziunile noastre au avut alte preocupări în aceste zile: un scandal sexual cu asistență libidinoasă. Nu l-am auzit nici pe președinte, nici pe primul- ministru arătându-se îngrijorați de tristul record de sinucigași la care am ajuns. S-au dovedit „informați" doar de gunoiul din pornografie. Pentru că asta e scara de „valori" la noi. Mai retrograd (între altele, cred că un mister exhibat devine simplă vulgaritate) și mai aproape, probabil, de „viciul absurd", cum numea un sinucigaș moartea, eu n-am reușit să rămân senin. Și, aflând cifra sinucigașilor, nu m-a mai interesat, mărturisesc, nimic altceva. Nu mi-a mai păsat cine a colaborat cu Securitatea, cine vrea (dacă vrea) alegeri anticipate sau cum ne va reprezenta Oliviu Gherman, ca ambasador, la Paris. O singură întrebare mi se impunea. De ce atâția români - din ce în ce mai mulți -își curmă viața? în genere, sinucigașii, de oriunde, n-au ținut sau n-au putut să se explice. După ce ani în șir a fost urmărit de gândul sinuciderii, Pavese a scris doar o frază, pe o carte a sa, în camera de hotel unde a înghițit un pumn de somnifere: „îi iert pe toți și cer tuturor iertare", însă mi-e greu să nu văd în cele 3967 de sinucideri din anul 2000, în România, tot atâtea mărturisiri. 3967 dintre noi au mărturisit că nu mai suportau să trăiască. Majoritatea având între 40 și Ș0 de ani. Deci, nu erau adolescenți dezamăgiți de prima dragoste sau epave biologice, în plus, sinuciderea e, poate, singurul act uman care e, totdeauna, sincer, nu e niciodată mimat. Se poate mima orice, pentru a părea ce vrei sau ai interesul să pari, dar nu-mi pot imagina că există cineva care se aruncă în gol, de la etaj, sau își pune ștreangul de gât pentru a mima disperarea ori neputința de a mai trăi. Presupun că până și sinuciderile impulsive au în urma lor deliberări chinuitoare. Probabil, sărăcia, stresul, nesiguranța zilei de mâine - explicațiile date de sociologi - au rolul lor nefast în aceste drame. Dar ele nu rezolvă problema, cred eu. Trebuie să mai existe „ceva", iar acel „ceva" e, poate, cauza cea mai adâncă. Mă gândesc la oboseala nervoasă, la tot ce fragilizează de mulți ani societatea românească, supunând-o unei mari uzuri psihice. Nu știu câți se vor fi simțit mai descumpăniți de violența mizeriilor din jur decât de mizerie (pentru că inclusiv nesimțirea e violentă la noi). Și câți vor fi înțeles că, într-o societate din ce în ce mai golită de puncte de sprijin, nu mai există refugii sau ele se găsesc din ce în ce mai greu. Dar mă tem că n-au fost puțini. Trăim urât și nu mai sunt sigur că suntem în stare să trăim altfel, de vreme ce respectul pentru intimitate, buna cuviință sau compasiunea sunt, la noi, valori de pe altă lume. Poate, de aceea nu mă mai mir de multe, deși chiar această lipsă de mirare e un simptom grav. Ne obișnuim, se pare, cu faptul că sunt din ce în ce mai numeroși oamenii singuri din România. Cei mai „fericiți" monologhează pe stradă, se duc în mănăstiri sau se baricadează în egoism, nu le mai pasă de nimeni. Ceilalți, încă, mai caută o soluție. Și, când n-o găsesc, clachează. OoAfiGn Convențiile sociale ratificate de România sunt uitate prin sertarele autorităților Reprezentanții Organizației Internaționale a Muncii și ai Uniunii Naționale Sindicale de Integrare Europeană au solicitat partenerilor sociali, respectiv, guvernanților, ratificarea în regim de maximă urgență a două convenții considerate esențiale atât pentru salariați, cât și pentru procesul de integrare a țării în structurile europene. Astfel, în opinia acestora, ratificarea Convenției nr.173, referitoare la protecția creanțelor salariaților în cazul insolvabilității angajatorilor, cât și a Convenței nr. 102, privind securitatea socială, constituie o prioritate pentru partenerii sociali. Cât privește Convenția 173, ceasta reglementează protecția angajaților și retribuțiile ce trebuie codate acestora în condițiile în care angajatorii devin insolvabili. pagina 8 1 Mai pe baricade Oameni ai muncii din întreaga lume au „sărbătorit“ ziua de 1 Mai cu atât de mult entuziasm, încât a fost nevoie de intervenția forțelor de ordine pentru a ține sub control protestele. Tematica marșurilor de 1 mai a fost diferită de la o țară la alta: în Cuba, muncitorii au manifestat împotriva Statelor Unite. La Calcutta, în India, demonstranții au mărșăluit împotriva talibanilor din Afganistan. Prostituatele indiene au cerut încetarea opresiunii femeilor de regimul de la Kabul. Totuși, vechile teme sociale nu au fost uitate. La Hone că retrocedată Chinei comuniste. La rândul său, opoziția poloneză de stânga a făcut apel la plasarea manifestațiilor de Ziua Muncii sub semnul lup Tipotriva șomajului, în mod surprin«jwwn-ti v I III au IUOI IULW . 1_. IV/1 IV • . _ ii » wywi i imj ........................... ivw uui tjihi Kong, muncitorii au manifestat penferSj’a , chinezii au preferat să meargă la îmbunătățirea condițiilor de lucruj OLUD p Bs °n arături sau să se plimbe, decât pentru reducerea diferențelor diVliPfik; nesrigă la mitingul de Ziua Muncii, bogați și săraci in fosta colonie bu/g/g/g/1 pagina 2 Captură de droguri Ruse Vameșii bulgari de la punctul de t Ruse au descoperit, în noaptea de , aproape 50 de kilograme de heroinj camion românesc care se întorcea Jfl BTA. Camionul, marca Volvo, trai veche de fabricat cărămizi, suspiciunea vameșilor bulgari. leg| ei au descoperit 99 de pachete B : heroina, ascunse in această 49,470 kg de heroină captiv milioane de mărci german HHB naționala bulgară S Ib N.M., a declarat că nu știe heroina găsită. Potrivit unor sinionul aparține unei firme de si ar putea fi confiscat în folosul Li român este reținut pentru I găsit vinovat riscă mai mulți ani o importantă captură de droguri . Bulgaria și România. De la frameșii bulgari au capturat grame de heroină și cocaină, ame de marijuana. Coordonatorul special Bodo Hombach și președintele Ion Iliescu au participat ieri, la București, la inaugurarea Biroului emisarului regional al Pactului de Stabilitate în Balcani, care va facilita comunicarea între Bruxelles și coordonatorii proiectelor de dezvoltare în cadrul acestui program, în discursul de deschidere, șeful acestui birou și emisar special al Pactului. Stabilitate .^Mihai Razván Ungureanu - fost ^cretar de stat în Ministerul de terne - a declarat că această "^a vjă instituție reprezintă „o ambasadă a Pactului de Stabilitate în cea mai importantă țară din sud-estul Europei“. în intervenția avută, Bodo Hombach a subliniat că suma alocată în cadrul Pactului pe acest an în valoare de 2,4 miliarde de euro, este prea mare, dar că pentru regiune nu înseamnă mai nimic, fiind prea puțin pentru câte probleme sunt de rezolvat. De aceea, el a spus că nu crede în efectul banilor publici, mult mai importante fiind investițiile private. în plus, coordonatorul Pactului de Stabilitate a mai precizat că pentru ca lucuruile să meargă cu adevărat bine în regiune este nevoie de legi care să le dea oamenilor plăcerea de a fi întreprinzători, legi care să-i facă să-și plătească cu plăcerea taxele, un climat bun pentru învestitori și o atmosferă care să-i facă pe tineri să le placă să rămână în țara lor. pagina 10 Biroul Avancronică la derby-ul Steaua - Craiova pagina 11 Dintre toate țările est-europene care au început negocierile de aderare România, cea mai puțin simpatizată de cetățenii UE . Ultimele sondaje de opinie realizate de Uniunea Europeană la nivelul populației sale, Eurobarometru, aduce noi vești proaste pentru români, cetățeni care beneficiază de cel mai scăzut sprijin privind integrarea în blocul comunitar . Bulgaria, România și Turcia se află pe ultimele locuri ale topuriii țărilor candidate la aderare în ceea ce privește „simpatia“ de care se bucură în spațiul UE, conform datelor publicate de Bruxelles la 30 aprilie. La polul opus, cea mai simpatizată țară est-europeană candidată este Ungaria . Extituierea în general a UE este sprijinită de doar 44% din populația Uniunii, însă cu diferențe destul de mari în ceea ce privește țările membre în parte (Grecia-70%, Marea Britanie-31%). Numai cetățenii din șapte țări ale UE s-au pronunțat în proporție de peste 50% în favoarea lărgirii . Reticența cetățenilor UE față de extindere este explicată mai ales de temerile acestora venite din perspectiva extinderii La capitolul care sunt cele mai mari temeri ale cetățenilor UE pe primele locuri se situează transferul locurilor de muncă în țări unde cheltuielile de p uuncție, implicit forta de muncă, sunt mai ieftine, și creșterea dificultăților pentru propriii fermieri (60%) pagina 3 Vladimir Voronin primește promisiuni financiare Vizita în România a președintelui moldovean Vladimir Voronin a fost așteptată cu mult interes având în vedere relațiile dintre cele două țări, dar și faptul că deplasarea la București este cea de-a doua vizită a lui Voronin, de la alegerea sa ca șef al statului, și are loc la puțină vreme după întâlnirea acestuia cu Vladimir Putin, la Moscova. Concluzia convorbirilor de ieri este că, de acum înainte, România și Moldova intenționează să dezvolte pe baze pragmatice relațiile bi-laterale, în special cele economice. Cooptarea Moldovei în Pactul de Stabilitate în Balcani, asociere care va permite atragerea unor finanțări externe pentru dezvoltarea ineconomice și sociale comune ambelorfrastructurii, și înființarea mai multor state. Ion Iliescu a acceptat invitația lui societăți cu capital mixt ar reprezenta Voronin de a vizita Moldova, „cheile“ pentru rezolvarea problemelor pagina 3 PETROM majorează prețurile carburanților Prețurile carburanților auto comercializați prin depozitele și stațiile de distribuție ale SNP PETROM se vor majora de la 1 mai, cu 100-300 de lei pe litru, ca urmare a deprecierii leului față de moneda europeană, au declarat Agenției MEDIAFAX surse din cadrul Ministerului Industriei și Resurselor. Accizele la carburanții auto sunt calculate, lunar, în euro, iar în intervalul 1 aprilie-1 mai deprecierea leului față de euro este de circa 1000 de lei, începând cu 1 aprilie prețurile carburanților din depozitele PETROM au fost reduse, dar cele valabile la pompă au rămas nemodificate. Amenințare ......................... . .1 . 1 I. Lupu îl avertizează pe Năstase că va face plângere la forurile internationale 9 Scandal v pagina 4 Ministerul Agriculturii dă dreptate lui Adrian Porumboiu pagina 6 București ................................... . I........ Studenții de la Arhitectură 9 participă la reabilitarea zonei istorice a capitalei 5 pagina 8