Cotidianul, iulie 2001 (Anul 11, nr. 152-177)

2001-07-02 / nr. 152

r mai poa te aduce acul încă un articol despre statutul maurilor din afara granițelorr după ce subiectul a fost șters ca o lămâie timp de o lună de zile și lăsați jm să dospească mâni la toamnă. Argumentlele folosite în discuție, pentru și împotriva legii, sunt toate valabile, depinde din ce parte privești, obiectiv nu-ți este permis să fii. Românii și-au exprimat temerile în privința consecințelor pe care le va avea statutul asupra teritoriului țării, în fond despre asta este vorba în pozițiile oficiale și neoficiale, maghiarii și-au arătat hotărârea de a aplica legea, în numele dezvoltării comunităților maghiare, indiferent de reacțiile celorlalte țări. Cabinetul Năstase s-a plasat într-o poziție defensivă care a alimentat ofensiva maghiară, discursul ironic al premierului Orbán Viktor, copilul rău al politicii din regiune. Orbán este un partener de negociere de temut a cărui evoluție ar merita o analiză mai atentă și rece. Cu atât mai mult cu cât sentimentele premierului ungar pentru PSD, fost PDSR, nu sunt diferite față de cele pentru Partidul Socialist Ungar. Deci, cine este Orbán Viktor. ^ O criză în relațiile celor două țări se intuia după victoria PDSR în alegeri și semnarea protocolului cu UDMR, primit cu un scrâmet din dinți la Budapesta, întâlnirile oficiale au stat sub semnul zâmbetelor formale, strângerile de mână forțate de camerele de luat vederi, de rostit nu s-a rostit nici un cuvânt, între București și Budapesta, în situația cea mai critică se află UDMR care s-a văzut zilele trecute în situația de a alege între Legea funciară și cea a statutului, în toamnă va avea poate de optat între Adrian Năstase și Orbán Viktor, ambele variante dramatice pentru soarta organizației, mai ales că UDMR nu mai are nici un prieten pe scena politică românească. Că ne place sau nu, Orbán este astăzi un important lider din regiune, iubit și detestat în egală măsură, pe seama căruia sau născut legende și se fac bancuri. Ungaria, prin relațiile dintre FIDESZ și Otpor, nu este străină de revoluția de la Belgrad care a dus la căderea lui Miloșevici și instaurarea unui regim democratic în Serbia. Ungaria a avut un cuvânt important de spus în aprecierile internaționale favorabile Slovaciei. Ungaria și-a racordat discursul politic la frământările internaționale, pledând la Washington luna trecută pentru continuarea bătăliei cu Rusia în scopul câștigării Ucrainei, stat-cheie al securității în regiune. O politică externă fermă până la agresivitate condusă cu o mână de fier de același Orbán Viktor care a reușit să transforme radical scena politică maghiară în numai trei ani de zile, să reformuleze instituțional Ungaria. Helmuth Kohl, Vaclav Havel sau Madeleine Albright au fost cuceriți de tinerețea, charisma, abilitatea și ambiția lui Orbán Viktor. Se spune că fostul cancelar german i-ar fi promis lui Orbán în 1997 că, dacă Fidesz va câștiga alegerile, Ungaria va fi primită în 2002 în Uniunea Europeană. Ultimul turneu al fostului secretar de stat american Madeleine Albright a fost la Budapesta unde a garantat Ungariei tot spijinul Casei Albe, indiferent cine va conduce administrația americană. Cu alte cuvinte, premierul ungar, supranumit mai în glumă, mai în serios „big brother", și-a folosit toate atu-urile pentru a câștiga sprijinul Occidentului, în orice situație. O altă legendă, relevantă pentru subiectul în discuție, spune că înainte de a muri fostul premier Joszef Antall, i-ar fi lăsat lui Orbán un testament politic în legătură cu maghiarii din afara granițelor. Nu știu dacă visul de recunoaștere a lui Orbán Viktor care depășește frontierele Ungariei vine de la Antall, dar el își dorește să ajungă, pentru comunitățile din diaspora, garantul supraviețuirii culturale și dezvoltării economice. în 1946 politologul maghiar Bibo István, fost ministru de stat în guvernul lui Nagy Imre, condiționa dezvoltarea democratică a Ungariei de felul în care va suporta și va administra complexul Trianon. în cazul unui eșec, Bibo anticipa o gravă criză psihologică afectând grav viitorul democrației în această țară. După anii de comunism internaționalist de la Budapesta analiștii politici maghiari se temeau de o recrudescență a naționalismului revizionist, care ar fi împlinit profeția de la mijlocul secolului a gânditorului maghiar. Creează Legea statutului o astfel de situație periculoasă pentru stabilitatea Ungariei și a regiunii? Intenția lui Orbán Viktor este de a rezolva în limitele dreptului internațional actual problema Trianonului, deși în textul legii nu apare formulată, decât implicit. Ea este într-adevăr un proiect de viitor pentru națiunea maghiară concepută ca unitate culturală și lingvistică, mai presus de frontierele istorice. Nu cred că Orbán Viktor desenează imaginar harta regiunii existente și viitoare, dar sunt convinsă că legea este o etapă a unei strategii care încearcă să creeze pe termen lung o alternativă la Ungaria pentru maghiarimea din țările învecinate, pe teritoriul statelor în care trăiește. Așa aspiră premierul ungar să intre în istorie. , Ioana LUPEA Orbán Viktor, copilul rău £ n o. 1 22. 1 Biblicr * & í £ 25 íj .j-i * "• 15» Doi subofițeri de la Cugir au bătut în timpul cercetărilor o persoană până a decedat Polițiști ucigași Inspectoratul de Poliție al județului Alba este zguduit din temelii de un caz unicat în istoria instituției, care a bulversat atât activitatea cotidiană a polițiștilor, cât și opinia publică din zonă. Doi subofițeri din cadrul Poliției orașului Cugir au fost arestați sâmbătă de procurorii Parchetului Militar Teritorial Cluj-Napoca, pentru o perioadă de 30 de zile, pentru comiterea infracțiunilor de loviri cauzatoare de moarte și cercetare abuzivă. Plutonierii Daniel Strat (32 de ani) și Ovidiu Câmpeanu (31 de ani) urmează să suporte rigorile legii, după ce au comis o faptă greu de imaginat în România mileniului trei. Ei au maltratat bestial un bărbat din Cugir, acuzat de un banal furt, după care l-au abandonat pe un deal de la periferia orașului, lăsându-l să moară ca un câine. pagina 3 Radu Sârbu și privatizarea Combinatului Siderurgic Reșița Fostul președinte al FPS, Radu Sârbu, a declarat, sâmbătă, la Cluj, că un posibil eșec al privatizării Combinatului Siderurgic Reșița ar avea consecințe catastrofale atât din punct de vedere politic, cât și economic. Sârbu a spus că în plan economic eșecul acestei privatizări ar dovedi că România este incapabilă să privatizeze marile întreprinderi din industria grea și metalurgică , și ar descuraja investitorii care vin să cumpere societățile scoase la privatizare în cadrul Programului PSAL. în opinia sa, consecințele în plan economic ar fi dramatice, pentru că ar fi a treia privatizare din industria grea care ar eșua, după Petrotub Roman și Tepro Iași. Potrivit lui Sârbu, Combinatul Siderurgic din Reșița are două alternative: fie să fie renaționalizat și să fie pus de Guvern în faliment, pentru că nu are bani să-l subvenționeze, fie să fie privatizat, cu clauzele respectate de către Guvern. El a precizat că aceste clauze nu au fost respectate și din această cauză americanii de la combinatul reșițean nu au făcut investiții. Millennium HI la Baia Mare Finanțarea proiectului este aproximată la opt milioane de euro, din care cinci milioane de euro vor fi asigurați din fonduri PHARE de la Comisia Europeană, finanțări guvernamentale în valoare de 1,67 milioane de euro, iar restul sumei necesară dezvoltării proiectului va proveni din fonduri locale: „în prezent, proiectul se află într-o fază avansată la Comisia Europeană și la Ministerul Dezvoltării și Prognozei, care urmează să decidă oportunitatea și momentul începerii finanțării, în conformitate cu specificațiile PHARE 2000“, a declarat, vineri, Mihai Pătrașcu, component al echipei de proiectare-design pentru Millennium III. Millennium III prevede crearea unui centru de afaceri modern în vederea susținerii dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) din zonă. "Obiectivul specific al proiectului îl reprezintă realizarea unei infrastructuri moderne de afaceri de tip business eco-system, care prevede conceperea, implementarea și administrarea pro iectului, pentru creșterea capacității competiționale prin utilizarea unor platforme digitale”, a mai spus Pătrașcu. pagina 7 Național , Ministrul Mușetescu a adus o pace otrăvită . Peste Reșița, cel puțin pentru o perioadă, s-a așternut pacea numai că prețul plătit atât de reșițeni, cât și de guvernanți, pentru această liniște încă nu poate fi bănuit și cuantificat. Guvernanții le-au astupat muncitorilor gura și foamea cu o brumă de salarii pentru timpul petrecut în stradă, iar oamenii serbează alungarea americanilor din fruntea bucatelor. ■Schimbări masive în cadrul secțiilor județene ale serviciului secret ■ Directorul SRI a destituit, sâmbătă, o întreagă garnitură de șefi ai serviciului secret care conduceau secțiile SRI din teritoriu. Alți ofițeri de informații au fost promovați în locul celor schimbați. Debarcările din SRI, din primele trei luni de mandat al noului director, au scos la iveală o serie ofițeri implicați în afaceri dubioase, precum “Timofte- KGB”. PNL a câștigat o bătălie, dar PD vrea să câștige războiul La sfârșitul săptămânii trecute, ex-senatorul pedist de Bistrița-Năsăud, Liviu Aurel Ciupe, a fost scos de sub urmărire penală, după ce a fost anchetat în două dosare de delapidare și a stat după gratii aproape patru luni..Pe toată perioada detenției, deși era o persoană publică la vremea când a fost arestat, Ciupe nu a beneficiat de vreun tratament preferențial, el fiind „înrolat" în rândul infractorilor de înaltă clasă. Această decizie, de a fi scos de sub urmărire penală, a aparținut Curții de Apel Oradea, care a respins recursul formulat de Curtea de Apel Cluj, împotriva soluției date de Tribunalul Bihor, prin care Ciupe era scos de sub urmărire penală, magistrații bihoreni apreciind că faptele pentru care a fost trimis în judecată nu întrunesc elementele infracțiunii de delapidare. Potrivit vicepreședintelui PD, deputatul Ioan Oltean, soluția dată de Curtea de Apel Oradea este definitivă și irevocabilă și demonstrează nevinovăția ex-senatorului. pagina 4 Sibiu PNL împotriva politizării Curții de conturi y pagina 4 Brașov Uzina Tractorul are de recuperat datorii de miliarde Cluj Sever Mureșan în libertatea Târgu-Mureș Zilele Târgumureșene pagina 7 pagina 5 pagina 10