Cotidianul, octombrie 2001 (Anul 11, nr. 230-256)

2001-10-01 / nr. 230

Ordonania > SIDEX sterge penalități de 500 milioane de dolari pagina 11 Ioana LUPEA Legea, o problemă de partid ecizia politică, fie ea și a partidului de guvernământ, nu ține loc de lege. Poate constitui fundamentul unei legi, dar nu se substituie acesteia, cel puțin într-o democrație. Un principiu de bază al statului de drept pe care PSD îl încalcă, așa cum respiră. O declarație făcută zilele trecute de premierul Adrian Năstase și o ordonanță guvernamentală adoptată în secret de Executiv ne conduc spre compluzia că separarea puterilor și respectarea legii devin factori de stres, obstacole pentru actuala administrație, care, printr-o excepțională campanie de PR reușește nu numai să păstreze aparențele jocului democratic și al economiei de piață, ci și să construiască imaginea unei realități aproape perfecte, politic, economic și social. Nimeni în afară de presă - chiar dacă parțial, anemic și inutil nu mai sancționează afirmația premierului potrivit căreia, indiferent de hotărârea Curții de Apel, Guvernul va menține moratoriul în privința adopțiilor internaționale sau acreditarea prin odonanță guvernamentală a opt universități particulare conduse de lideri ai partidului de guvernământ. Adrian Năstase ne-a anunțat la sfârșitul săptămânii că va ignora hotărârea judecătorească prin care suspendarea adopțiilor internaționale este considerată ilegală, în detrimentul drepturilor copilului. Să ne amintim că blocarea pentru un an a adopțiilor internaționale a fost determinată de solicitarea raportorului european Emma Nicholson și nu pentru că traficul cu copiii ar fi îngrijorat autoritățile române, se pare complice la afacere. Cu un dispreț profund față de hotărârea Curții de Apel, Adrian Năstase a invocat decizia politică care stă la baza moratoriului. Numai că hotărârea judecătorească are valoare de lege, premierul asumându-și încălcarea ei, fără prea multe comentarii. Nu ne așteptăm la o reacție din partea Ministerului Justiției pentru a apăra onoarea magistraților din Curtea de Apel, nici măcar pentru a repune în drepturi actul de justiție. Poate doar la o circulară prin care complotul să fie mustrat că a nesocotit voința Guvernului. Guvern care nu-și permite să pună în pericol singura evaluare pozitivă din raportul Parlamentului European în legătură cu România, venită ca urmare a suspendării adopțiilor internaționale, cu riscul de a-și atrage alte critici, mult mai grave, din partea Uniunii Europene. Cu atât mai mult cu cât nu sistemul adopțiilor internaționale a fost blamat, ci mafia românească înflorită în jurul lui. Acreditarea a opt universități particulare prin ordonanță de urgență demonstrează de asemenea caracterul facultativ al legii pentru Cabinetul Năstase atunci când interesele de partid, asimilate „deciziei politice", o cer, dar și dubla măsură cu care operează actuala administrație, în fond arbitrar a actului guvernamental. Cu o mână miniștrii semnează falimentul unor universități, argumentând cu lipsa profesorilor și cu dublarea programei de la stat, și cu cealaltă înființează, după numai câteva săptămâni, altele, care au aceeași problemă legată de specializări, dar includ în corpul didactic nume importante ale partidului de guvernământ. Adoptată chiar în toiul unei pretinse campanii de curățare a învățământului privat, necesară de altfel, ordonanța dă drept de funcționare unor instituții în care au predat sau predau Adrian Năstase, Viorel Hrebenciuc, senatorul PSD Cornel Filipaș, consilierul prezidențial Ioan Scurtu, soțul ministrului Justiției, Rodica Stănoiu. Chiar dacă aceste universități îndeplinesc criteriile necesare acreditării, nimic nu justifică procedura de urgență, încălcarea legii care prevede un vot parlamentar pentru obținerea avizului de funcționare. Probabil că unul dintre demnitari va răspunde, și de data aceasta, că a fost o decizie politică. Condusă prin hotărâri de partid, România va deveni ea însăși o problemă de partid.________________________________ PSD și-a băgat coada în relațiile dintre maghiari și Budapesta UDMR contra FDESZ A v cu câteva zile înaintea întâlnirii acestuia cu premierul Ungariei, Orbán Viktor. In premiera, Uniunea l-a sancționat pe președintele de onoare, Tőkés László. UDMR a intrat din nou în zodia conflictelor la scenă deschisă. Ședința de sâmbătă a Consiliului Reprezentanților Unionali a încercat să reducă la tăcere toate vocile critice, dând un semnal mai mult decât semnificativ în acest sens: președintele de onoare Tőkés László a fost „mustrat“ de către majoritatea CRU într-o ședință secretă, fiind acuzat că a prejudiciat șansele UDMR în campania electorală de acum aproape un an printr-o serie de declarații neprietenoase la adresa unui senator de Sălaj. Delimitarea de Tőkés, care susține că i se forțează demisia, are ca efect și răcirea relațiilor cu bisericile maghiare, pe fondul intenției ascunse de a rupe relațiile cu guvernul maghiar și cu FIDESZ, partidul premierului Orbán Victor, inițiator al Legii statutului, cu care Blocul Reformist are o bună relație. Marko Bela încearcă să-și asigure liniștea la congresul din 2003, când va avea, probabil, un puternic concurent în persoana liderului Blocului Reformist Toro T. Tibor. Omul care va avea un cuvânt greu de spus în organizarea acestui congres va fi unul dintre apropiații săi, senatorul Frunda György, acuzat deja de practici prea autoritare. pagina 3 Victor Pițurcă, 7 în pragul demiterii Eliminată pe ușa din doi din Cupa UEFA, Steaua nu-și regăsește ritmul nici în campionatul intern, formația antrenată de Victor Pițurcă fiind învinsă ieri seară, cu scorul de 3-2, de formația FC Brașov, la capătul unui meci nerecomandat cardiacilor. După ce au deschis scorul prin Isăilă, gazdele s-au văzut egalate prin golul marcat de Liță, pentru a lua din nou conducerea pe tabela de marcaj înainte de pauză, prin Bodea. Lovitură de teatru în prelungirile partidei, când Trică reușea să străpungă masiva apărare a brașovenilor, amuțind tribunele. Bucuria oaspeților a durat însă doar câteva secunde, Onofraș aducând din nou gazdele un avantaj, la o greșeală a portarului Nae, înlocuitorul lui Tibi Lung, acesta din urmă fiind suspendat pe termen neliminat după gafa monumentală din meciul cu elvețienii de la St. Gallen. Fair-play. Victor Pițurcă a recunoscut la final că echipa mai bună a câștigat, chiar dacă acest lucru însemnă că postul său se clatină, conducerea administrativă a Stelei nefiind de acord cu îndepărtarea din lot a unor jucători de bază ca Jean Vlădoiu, Radu Niculescu, Cristi Ciocoiu sau Cristian Carabaș, cu care situația ar fi fost cu totul alta la această oră. In urma unei ședințe care s-a desfășurat sâmbătă dimineață, tehnicianul stelist a primit credit până la sfârșitul turului, cu condiția ca echipa din Ghencea să nu se îndepărteze decisiv de realizarea obiectivului, câștigarea unei noi ediții de campionat. în ciuda victoriei, nici soarta antrenorului brașovean Adrian Hârlab nu este prea roz, patronul Ioan Neculaie purtând deja negocieri cu tehnicienii Mihai Stoichiță și Marius Lăcătuș. (V.D.) A După ce s-a albăstrit barba lui Emil Constantinescu Faur Isaia a penetrat dispozitivul lui Ion Iliescu La sfârșitul săptămânii abia încheiate, președintele Ion Iliescu a efectuat o vizită de lucru în vestul țării, în județele Timiș și Arad. Cu această ocazie, șeful statului a făcut o serie de declarații șocante. Iliescu, dovedind că mai este tributar vechilor deprinderi, a afirmat că numărul universităților particulare este exagerat de mare, dar, în același timp a dat ca" exemplu pozitiv modul în care premierul Ungariei, Viktor Orbán, se preocupă de situația etnicilor maghiari din România, solicitând autorităților române să procedeze la fel. Surpriză mare la Arad însă, „Teroristul” Faur Isaia, cel care anul trecut l-a stropit cu cerneală pe Emil Constantinescu, a reușit să se apropie de Iliescu și să-i înmâneze o scrisoare. SPP a anunțat că Isaia a fost controlat în prealabil, iar șeful statului a menționat că nu știa „până azi" (duminică - n.a.) cine este și ce isprăvi a făcut Isaia. pagina 2 É în ziarul de astăzi vă oferim GRATUIT suplimentul „ Cotidianul în doi“ Cu încălcarea legii, Guvernul acreditează prin Ordonanță de Urgență Universități particulare de partid ■ Printr-o ciudată ordonanță de urgență a Executivului, opt universități particulare și-au primit acreditarea, după ce, cu puțin timp înainte, cinci au fost desființate. ■ Pentru acordarea acreditării este nevoie de o evaluare a instituției, pe care o face Ministerul Educației și Cercetării prin Consiliul Național de Evaluare Academică și Acreditare, precum și de o lege votată de Parlament. ■ Premierul Năstase a afirmat recent că sunt prea multe universități particulare care dublează specializările de la stat. Dar în această situație se află și unele dintre cele opt universități, care, în majoritatea lor, sunt economice. ■ Se pare că interesele care au dus la acreditarea celor opt universități sunt de natură politică, la multe dintre acestea predând profesori care au funcții importante în PSD. ■ S-a creat un precedent, de acum înainte orice instituție particulară de învățământ superior putând să solicite acreditarea ei prin aceeași metodă. pagina 2 Bombardarea Afganistanului poate începe în orice clipă Statele Unite și Marea Britanie sunt pregătite să lanseze în orice moment o ofensivă aeriană asupra Afganistanului, având drept ținte, într-o primă fază pozițiile talibane și ale trupelor lui Bin Laden din jurul capitalei Kabul, scrie în numărul său de ieri săptămânalul britanic „The Observer". Operațiunea ar fi urmată de un desant în inima Afganistanului, cu participarea unor unități de elită care, după cum s-a confirmat sâmbătă, se află de aproape două săptămâni în această țară, în timp ce congresmanii americani au început tratative privind întoarcerea fostului Suveran afgan la putere, în locul regimului taliban, zeci de mii de oameni au protestat, la Washington, împotriva planurilor de război ale Administrației Bush. pagina 3 ...... . ' 1 ----■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] ■ [UNK] Angajații de la „Rulmentul“ vor să blocheze drumurile de acces spre Bârlad Ei sunt nemulțumiți de condițiile de lucru și de faptul că nu este respectat contractul colectiv de muncă Angajații Societății „Rulmentul Kombassan" SA Bârlad intenționează să blocheze, azi, drumurile de acces în oraș întrucât sunt nemulțumiți de faptul că administrația societății nu le soluționează revendicările. Acțiunile de protest au fost declanșate, în curtea unității, încă de miercuri, blocând orice activitate. Muncitorii cer acordarea tichetelor de masă, revenirea la normele de lucru la opt ore, stoparea disponibilizărilor, în condițiile în care societatea nu a mai făcut investiții în mașini și tehnologii, dar s-a obținut un profit de 89 de miliarde de lei, respectarea drepturilor și obligațiilor prevăzute în contractul colectiv de muncă. Comitetul de criză, constituit vineri, a admis revendicarea privind acordarea tichetelor de masă. Cei 600 de muncitori vor continua, însă, șirul protestelor, până la satisfacerea tuturor revendicărilor. „în afară de acordarea tichetelor de masă nu am mai primit nimic până acum, din cele opt cereri. Noi am mai solicitat revenirea la normele de timp din luna mai, stoparea disponibilizărilor, asigurarea cu comenzi a întregii capacități de producție, a condițiilor de muncă în fiecare sector. Credem că suntem tratați cu aroganță de către patronii turci care ne spun că nu facem treabă, suntem niște murdari și ne păzesc mai ceva ca la pușcărie. Nu avem voie nici la toaletă în timpul programului de lucru", a declarat presei liderul Sindicatului Liber „Rulmentul", Toader Ariton. Firma turcă Kombassan Holding a achiziționat, în martie 2000, pachetul de 64,43 la sută de acțiuni deținut de FPS la SC.Rulmenți SA Bârlad. (S.G.) Se sfârșește o zi, lumina e patinată, mai palpită încă în ea ultimele pepite ale soarelui tomnatic, ora e blândă, calmă, e ora care face insesizabil tranziția spre noapte, spre liniște, spre pacea domestică din interior, spre vis. Deschidem Internetul ca să aflăm ce se mai petrece prin lumea de-afară. Americanii continuă să-și plângă neconsolați,cei 7000 de morți. Circulă și cifra de 20.000, dar nimeni nu-și ia răspunderea ei. Oricum, oroarea este atât de totală! Mii și mii de vieți zdrobite - ale celor plecați, ale celor rămași - printr-un gest dement al unuia (sau unora) din semenii noștri. Gest rămas fără explicație, fără motiv, în afara puterii noastre - a umanilor de înțelegere. Cel bănuit, după ce și-a instruit bietele instrumente umane de care s-a folosit, după ce a picurat în sufletul lor otrava fanatismului, a intoleranței, a demenței - elemente ușor de inculcat în inimi când mințile sunt goale - după ce i-a convins să-și dea viețile pentru o idee (care?) a făcut exact gestul bărbătesc ce era de așteptat de la unul ca el, s-a ascuns. De frică, desigur, să nu-și piardă viața. Talibanii îl caută cu tot dinadinsul și nu-l găsesc. Prin colțuri, pe după mobile, stânci, peste tot. Degeaba. Bin Laden a dispărut! (continuare în pagina 10) Nicolae Balotă o povestioară ca’n Dickens La al doilea său Congres Victor Ciorbea reales pagina 4 Mister O vizită cu cântec a unei delegații iraniene la București Flagel Droguri în școlile din Roman pagina 4 pagina 5 Anchetă „Cazul Dulca“, încă un motiv de insomnie pentru oficialii Rapidului pagina 7 Performanță într-un singur an, numărul transplanturilor s-a dublat pagina 9 Simpozion Scriitori români din lumea largă au mizat pe „literatura vie“ pagina 10 Proces Miloșevici, inculpat pentru crimele sârbilor din Croația pagina 12 A