Cotidianul, februarie 2002 (Anul 12, nr. 26-49)

2002-02-01 / nr. 26

' Feneistii 9 au strigat: „Vântu conduce România!“ pagina 2Cotidianul Anul XII, numărul 26 (3190), vineri, 1 februarie 2002, 12 pagini, două ediții, 4000 lei Fondator ION RAȚIU Director onorific Octavian Paler \ hättem ! Octavian PALER Cinism de Dâmbovița - Ce este dincolo de ipocrizie? - Sinceritatea, bineînțeles. - Ei bine, nu. Pe malurile Dâmboviței, dincolo de ipocrizie, începe cinismul. - Dar cinismul e tot o formă de sinceritate. Iar cine l-a citit pe Machiavelli știe că el face parte din inventarul politicii. - Problema pe care vreau s-o ridic eu este alta. A cinismului de Dâmbovița. - Adică? - Ipocrizia este uneori o formă de respect. Corect? - Da. Atunci când te cruță, când te menajează. - Un șef de guvern care respectă regulile de bunăcuviință ale ipocriziei se preface, din politețe, că se supune și el legilor. Te minte, ca să nu-ți râdă în nas, în schimb, cinicul de Dâmbovița îți spune de la obraz că legile sunt doar pentru proști. Mai concret. Mai concret, Adrian Năstase a recunoscut, în sfârșit, după luni de tăcere, că miniștrii săi au firme în afara legii, în disprețul legii. Dar aceste firme - zice primul ministru - sunt de pe vremea când actualii miniștri se găseau în Opoziție. Presimt unde vrei să ajungi. Că miniștrii sunt în conflict cu legea acum. Că, acceptând să fie miniștri, au încetat sa mai fie în legalitate ca șefi de firme, în consecință, consideri inacceptabil „argumentul“ lui Năstase. Inacceptabil? îl consider o probă că în România anului 2002 bunul simț nu mai există în politică nici sub formă de ipocrizie. Cultivatorii de tămâie din jurul Palatului Victoria te-ar putea contrazice cu niște sofisme. De pildă: Să nu ne prefacem ar putea zice ei - că nu știm cum pot ocoli d-nii miniștri legea, dacă ar fi puși în situația neplăcută de a trebui să intre în legalitate. N-ar avea decât să treacă firmele respective pe numele nevestelor, ale ginerilor, ale copiilor, ale soacrelor sau cumnaților. Și cu ce ne-am alege? Cu mai mult respect pentru lege? Mai bine îi lăsăm să-și facă mendrele ca titulari. Pe malurile Dâmboviței e exclusă, deci, ipoteza că interdicția legală e una de fond, nu una formală! N-ar fi mai simplu să renunțe la fotoliile de miniștri? Atunci, ar fi liberi să se ocupe cu ce poftesc. Fără intermediari. Dar există cineva în România care, ocupând un fotoliu public, nu vrea să profite? Prin ministere, poți să cauți cu felinarul lui Diogene un personaj care să nu fie vârât în ceva. Secretari de stat, directori generali, directori, șefi de servicii, toți „se aranjează“, toți „se descurcă“, în provincie, în mafiile locale, e și mai și. Nenumărate haite de hiene rod prin județe tot ce pot de pe cadavrul economiei românești. Crezi că le pasă lor de „Judecata de Apoi“, de „Armagedon“, cum se zice mai nou? Aceste haite de hiene nu dau doi bani pe metafizică. Eventual, le-ar fi fost frică de o „Judecată de Acum“. Dar cine să le tragă la răspundere? Președintele Iliescu a zis ceva despre intrarea miniștrilor în legalitate, dar ce putere are președintele asupra Executivului, dacă Executivul vrea să aibă proprii săi corupți? Cel mult, le poate atrage atenția d-lor miniștri aflați în culpă, arătându-le obrazul, că au jurat strâmb pe Constituție unde scrie, negru pe alb, că „nimeni nu e mai presus de lege“, și că asta se cheamă sperjur. Și mai e ceva. Miniștrii de azi vin după miniștrii de ieri. Care și ei au avut firme, a spus Năstase. Așadar, dacă au existat corupți ieri, e logic să existe corupți și azi. Și mâine. Să asigurăm continuitatea, nu? Putredă logică e logica d-lui prim-ministru. Ea transformă corupția în blestem, în fatalitate. Halal democrație! Curatmurdară, vorba cuiva pe care-l sărbătorim anul acesta. Poate că pricopsindu-se, căpătuindu-se, d-nii miniștri vor căpăta mai multă experiență, pe care ar putea-o folosi și pentru amărâții care nu au cu ce să-și plătească întreținerea. Nu te consolează asta? - Deloc. Corupția mă mai conving o dată - a devenit aproape obscenă. A ajuns atât de depravată încât se lipsește și de ipocrizie. Probabil, va trebui să ne împăcăm cu cinismul de Dâmbovița, cel puțin câtă vreme va fi la Palatul Victoria actualul guvern. Tot ce aș putea spera ar fi să nu-l mai aud pe Adrian Năstase vorbind despre supremația legii. Or, să admită că, la Palatul Victoria, opera colegului său de partid, Iorgovan, nu e decât o cârpă de șters pantofii. Președintele va discuta cu ministrul de Interne, Ioan Rus, măsura „puțin exagerată“ de trimitere în judecată a învățătorilor Iliescu, avocatul dascălilor de țară Președintele Ion Iliescu a intervenit ieri în legătură cu situația celor aproape 400 de profesori asupra cărora s-a început urmărirea penală pentru că au beneficiat de unele bonusuri modeste la salariu în condițiile în care și-au stabilit doar formal domiciliul în mediul rural. Intervenția șefului statului într-o astfel de problemă dă o notă proastă intervenției Poliției în cazul în discuție. Iliescu a anunțat că va discuta cu ministrul de Interne, Ioan Rus, despre situația celor în cauză, apreciind ca „puțin exagerată" măsura începerii urmăririi penale împotriva celor aproape 400 de profesori. IGP a anunțat marți că 364 de cadre didactice au dosare de urmărire penală pentru fals în declarații, uz de fals și înșelăciune. Polițiștii au depistat astfel de cazuri în județele Alba, Bacău, Botoșani, Bistrița-Năsăud, Cluj, Caraș-Severin, Dâmbovița, Mehedinți și Mureș, prejudiciul cauzat statului prin încasarea ilegală a acestor sporuri fiind de aproximativ 500 de milioane de lei. Până în prezent, Ministerul Educației s-a spălat pe mâini, apreciind prin intermediul unui secretar de stat că Poliția trebuie să stabilească dacă cei cercetați aveau sau nu domiciliul la adresele din buletin. pagina 3 Premierul Tarlev a interzis termenul de „limba și literatura română“ UE a anunțat că-și reevaluează politica față de Moldova, după suspendarea PPC. Premierul Republicii Moldova, Vasile Tarlev, a interzis folosirea termenului de „limba și literatura română" ca disciplină de studiu în instituțiile de învățământ. Premierul a făcut această declarație în timp ce audia un raport al Universității Pedagogice de stat „Ion Creangă", care solicita acreditare de la Guvern. Tarlev s-a arătat extrem de nemulțumit de faptul că în raport figura disciplina „limba și literatura română", ca specialitate acreditată. Premierul a cerut respectarea Constituției, care stabilește că limba oficială în Republică este „moldovenească". Ulterior, membrii Consiliului Național de Evaluare Academică și Acreditare a instituțiilor de învățământ au încercat să-i explice premierului că Legea învățământului și regulamentele de studii permit utilizarea termenului de „limba și literatura română". în replică, Tarlev a declarat că legea supremă în stat este cea care primează, iar celelalte legi și regulamente sunt mai puțin importante, între timp, UE a adresat, pe căi diplomatice, o scrisoare autorităților moldovene, în care își exprimă îngrijorarea față de decizia de a suspenda pe o perioadă de o lună activitatea PPCD, îndemnând Chișinăul să anuleze hotărârea respectivă. în mesaj se arată că această decizie nu poate fi nicidecum îndreptățită, chiar dacă ar fi luate în considerare învinuirile aduse de Guvernul moldovean. Se apreciază totodată că suspendarea unui partid politic reprezentat în parlament este incompatibilă cu caracterul democratic al Republicii Moldova și contravine valorilor la care a subscris această țară ca membru al Consiliului Europei. UE anunță, în consecință, autoritățile de la Chișinău că își reevaluează politica față de Republica Moldova. Publicația electronică pro Kremlin Strana.ru acuză România, vinovată pentru neîncheierea tratatului de bază cu Rusia Bucureștiul este acuzat într-un articol al publicației electronice pro guvernamentale ruse Strana.ru, că din vina sa tratatul politic de bază cu Rusia n-a fost semnat până în prezent, după ce a introdus în 1997 în document două puncte „inacceptabile“ - cel referitor la consecințele „Pactului Ribbentrop-Molotov" și cel referitor la tezaurul predat spre păstrare de România regală Rusiei țariste în perioada 1916-1917. în același articol, Strana.ru subliniază și problemele avute de țara noastră cu Ucraina și Moldova, apreciind, în acest context, că este puțin probabil ca, în condițiile menținerii atâtor controverse serioase, România, care speră să obțină încă anul acesta invitația de a intra în NATO, să poată nădăjdui în mod serios că va intra în Alianța Nord- Atlantică. pagina 3 7 ,5 >. într-o localitate vrânceană, oamenii s-au lăsat tratați de amatori ani întregi Tehnician agricol, pe post de stomatolog Lenuța Roșea scotea măsele și nervi, făcea anestezii și punea plombe o femeie din localitatea vrânceană Gugești, având doar calificarea de tehnician agricol, a tratat ani în șir dinții și măselele consătenilor săi. Fără să aibă o cât de mică specializare medicală, Lenuța Roșea, 37 de ani, scotea măsele într-o veselie, omora nervi, punea plombe, iar pacienții săi erau foarte mulțumiți de serviciile așa-zisei „doctorițe". Femeia era asociată și totodată, angajată pe post de infirmieră la cabinetul stomatologic din localitate și, pentru că în ultima perioadă medicul propriu-zis a avut piciorul în ghips, Lenuța a preluat și sarcinile acestuia. Doctorul Dima Tănăsescu spune că el nu a știut niciodată că subalterna sa, infirmiera, mai tratează și bolnavii. Localnicii susțin că și atunci când medicul era sănătos și lipsea de la cabinet, tot femeia-tehnician agricol era cea care se ocupa de măselele lor. Infirmiera le-a declarat polițiștilor că nu se simte vinovată cu nimic, ba, din contră, ea a fost cea care i-a scăpat pe oameni de durerile cumplite de măsele; în prezent, Lenuța Roșca este cercetată de poliție pentru exercitarea fără drept a unei profesii și pentru deținerea fără autorizație, de medicamente cu conținut toxic riscând o pedeapsă cu închisoarea de la o lună la un an. pagina 3 Transparența averilor, până în insulele Cayman Săptămâna aceasta a fost benefică pentru partidul de la guvernare. Acesta se poate felicita că a mai înscris încă o dată în plata corupției prin adoptarea Legii controlului averilor demnitarilor. Deși se dorește o lege a transparenței depline, massmedia nu a putut consulta nici până la ora actuală actul normativ adoptat de Executiv, fără a mai adăuga că într-o țară cum este România nici un demnitar nu o să-și declare la sfârșitul mandatului (una din prevederi) conturile de 500 de milioane de lei aflate pe la bănci comerciale sau pe la fonduri de investiții. Principala problemă a legii adoptate de Executiv, după consultarea legislației asemănătoare din Franța, Anglia, Germania, Italia, Spania sau Statele Unite, care va rămâne ca un stigmat, este aceea că orice control al respectivelor declarații este practic imposibil. Spre exemplu, orice cetățean american are posibilitatea să verifice cu ochii lui dacă mașina cea nouă, cumpărată de vecinul său, demnitar, este trecută în declarația de avere, iar prietenul politicianului poate regăsi în lista ce se tot actualizează pe parcursul mandatului, la începutul fiecărui an, vaza de porțelan care a costat fix 100 de dolari și pe care i-a dăruit-o alesului poporului ca dar de Crăciun. Prin comparație, legea română în domeniu este doar o copie palidă. Tablete de scrilor Liviu Ioan STOICIU Basarabia „anexată“ Stai și te întrebi cui folosește, de fapt, încordarea relațiilor dintre România și „Republica Moldova" (republică ex-sovietică, provincie românească luată cu Japca de Imperiul Rus, reunită apoi cu România în 1918 și trezită peste noapte, după prăbușirea comunismului și a URSS, „ca stat independent față de România"). României, în nici un caz. Personal, cred că noua încordare diplomatică are legătură directă și cu subminarea intereselor generale ale României de a se integra în NATO (într-un an-cheie al extinderii NATO, urmând scenariului destabilizării, inclusiv prin Rapoartele „Armagedon" - că la mijloc sunt agenții KGB-FSB, care au infiltrat structurile statului, inclusiv economia și finanțele României, sau ale mass-media; că mereu am acuzat structurile mafiote ale securiștilor autohtoni, uitând că ele fac și jocul seniciilor secrete imperiale ruse, sferei lor de influență, cu care lucrează mână în mână). Indiscutabil, Rusia jubilează. Semnarea „tratatului de bază" dintre „Republica Moldova" și Rusia a transformat autoritățile comuniste românofobe de la Chișinău în dușmani pe față ai României. Vă dați seama, dacă în România agenții KGB-FSB fac ravagii, ce fac toți acești agenți în „Republica Moldova", cuib al mafiilor de toate genurile... Din păcate, nimeni nu ne poate ajuta. Occidentul e de partea federalizării României (consfințită din clipa în care fosta republică sovietică Moldova și-a declarat independența ca stat, refuzând să se alipească României). (continuare în pagina 8) 'Multimedia political communicanot. Cui îi e frică de Ion Iliescu? _____________________________pagina 9 Decizie Guvernul și-a lăsat aleșii 99 locali fără afaceri pagina 4 Vot parlamentar Procurorul general rămâne cu puteri sporite pagina 4 Psihoză în trei luni pașapoartele noi vor ajunge la doritorii din toată țara pagina 5 Buget limitat Medicii împart sărăcia între retete si salariul 9 9 asistentei pagina 6 Fără riscuri Investițiile în societățile privatizate vor fi făcute doar în bani pagina 7