Cotidianul, iulie 2002 (Anul 12, nr. 151-177)

2002-07-19 / nr. 167

2 Cotidianul EXPRES SPRIJIN Ajutoare financiare pentru minerii accidentați la Petrila Guvernul a hotărât în ședința de ieri să acorde un ajutor financiar de 100 de milioane de lei familiei minerului decedat în urma accidentului produs marți la exploatarea Petrila. Cei șase accidentați în același eveniment tragic vor primi ajutoare de 20 milioane de lei fiecare. Purtătorul de cuvânt al Executivului, Claudiu Lucaci, a declarat că și cei doi angajați de la Siderurgica Hunedoara, care au suferit ieri un accident de muncă, vor primi ajutoare financiare din partea Guvernului, probabil în aceeași sumă , ca și cei de la Petrila. (S.O.C.) CORUPȚIE Sancțiuni pentru Direcția Generală de Evidență Informatizată a Persoanei > 40 de cadre ale Direcției Generale de Evidență Informatizată a Persoanei (DGEIP) au fost sancționate disciplinar în ultimele trei luni, pentru corupție și pentru neîndeplinirea sarcinilor de serviciu. Colonelul Nicolae Dinu, adjunctul șefului DGEIP a declarat că zece sunt ofițeri, 20 sunt subofițeri, nouă funcționari publici, iar unul este angajat pe bază de contract. Referindu-se la cazurile de corupție, colonelul Dinu a dat de exemplu cazul unui subofițer Maramureș, care a întocmit documente false pentru intrare ilegală în spațiul Schengen. Totodată, Constantina Nicolae, a emis acte de identitate false, în ambele cazuri, au fost sesizate Parchetele Militare teritoriale. (D.T.) ÎMBUNĂTĂȚIRI........................................................... Soldații români din Afganistan vor fi echipați cu uniforme adecvate Militarii români care participă la misiunile Enduring Freedom și de menținere a păcii din Afganistan vor îmbrăca în curând uniforme noi, cu care vor suporta mai ușor căldura excesivă. Echipamentul le va fi trimis cu o aeronavă de transport C-130 Hercules în jurul datei de 25 iulie și va consta într-o uniformă confecționată din material subțire de vară, bocanci din pânză la fel cu ținuta și pălărie de soare în stil american. Culoarea uniformelor va fi asemănătoare nisipului pentru a asigura camuflajul. Decizia MApN de înlocuire a uniformelor a fost discutată în Consiliul Suprem de Apărare a Țării și vine în urma nemulțumirilor exprimate de militarii români din tabăra de la Kandahar cu ocazia vizitei efectuate la sfârșitul săptămânii trecute de ministrul Apărării, Ioan Mircea Pașcu. (Alina VOAIDEȘ) BUGET....................................................................................... Bani pentru industria de apărare Executivul a decis ieri să suplimenteze cu 75 miliarde lei bugetul Ministerului Industriilor și Resurselor din fondul de rezervă aflat la dispoziția Guvernului. Acești bani sunt destinați restructurării industriei de apărare. Suma va fi repartizată eșalonat către agenții economici din industria de apărare beneficiari, prin ordin al ministrului Industriilor. Guvernul,consideră că această măsură va permite asigurarea continuității derulării activităților începute în anul 2002, și anume separarea și „gruparea capacităților producției de apărare, menținerea în stare de funcționare a liniilor de armament, muniție și explozivi. Conform unor surse guvernamentale, cele 75 de miliarde sunt destinate plății salariilor celor 18.600 de angajați din industria de apărare care sunt în șomaj tehnic circa trei sferturi din an. (L.O.C.) SCANDAL Ministrul german al Apărării a fost demis Cancelarul german Gerhard Schröder l-a demis, ieri, pe ministrul Apărării, Rudolf Scharping, în urma unui scandal legat de o serie de onorarii pe care acesta le-a primit din partea unei firme private. Anunțul a survenit la numai câteva minute după ce Scharping, care a supraviețuit, pe parcursul ultimilor doi ani, mai multor scandaluri legate de activitățile sale extraprofesionale, dezmințise declarația vicepreședintelui grupului parlamentar al Social-Democraților (SPD), Gernot Erler, privind iminenta demitere a sa din funcție. Cel de-al optulea ministru pierdut de Schröder pe timpul celor patru ani de mandat, Scharping va fi înlocuit în funcție, cu numai două luni înaintea alegerilor generale, de liderul grupului parlamentar al SPD, Peter Struck. Măsura a fost luată în urma apariției în presă a unor dezvăluiri privind legăturile financiare dintre controversatul ministru și o firmă de relații publice, care i-ar fi plătit lui Scharping onorarii de peste 70.000 de euro pentru a redacta o carte despre el. Și aceasta, în condițiile în care membrii Cancelariei germane nu au dreptul de a primi bani în afara salariului lor legal. ordonam Amenzi usturătoare pentru falșii intermediari de job-uri în străinătate Societățile sau persoanele care mediază angajarea cetățenilor români în străinătate fără a avea o autorizație în acest sens vor primi amenzi cuprinse între 100 și 150 milioane de lei. Intermedierile vor putea fi realizate numai de firmele care au ca obiect principal de activitate selecția și plasarea forței de muncă și care sunt constituite în baza Legii societăților comerciale. Ordonanța adoptată ieri de Guvern abrogă prevederile privind acreditarea agenților de ocupare a forței de muncă de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS). Actul normativ mai prevede la capitolul amenzi penalizarea cu 50-100 milioane de lei pentru agențiile care nu îndeplinesc condițiile legii. Agențiile care intermediază angajarea în străinătate trebuie să aibă un spațiu adecvat, personal calificat și o bază de date care să cuprindă ofertele și solicitările de locuri de muncă în afara țării. Totodată, este necesar ca agențiile din domeniu să aibă contracte care conțin oferte de locuri de muncă cu persoane juridice, fizice și organizații patronale în străinătate. Contractele încheiate cu angajatorii străini trebuie să conțină o serie de referiri la durata contractului și numărul de locuri de muncă, natura și durata angajării și asigurarea medicală a angajaților. Cetățenii români beneficiază, în țară, de toate asigurările sociale dacă, în baza contractelor de angajare încheiate, plătesc în România contribuția stabilită pe baza declarațiilor de venituri realizate în străinătate. (LO.C.) ^CURSURI“ Guvernul împinge firmele datornice la faliment Guvernul va încuraja falimentul firmelor rău platnice și a celor ce nu-și plătesc intenționat datoriile la buget, a declarat ieri Adrian Năstase la videoconferința cu prefecții. Șeful Executivului a precizat că, începând de săptămâna viitoare, Ministerul Finanțelor va face o verificare în toate județele țării a modului în care se colectează taxele și impozitele, urmând ca la sfârșitul lunii august să prezinte o analiză. „Ne putem certa cu FNI, dar trebuie să avem o economie puternică, unde impozitul pe profit să fie mai mare decât cel pe salariu", a spus Năstase. Declarațiile premierului . .intervin după negocierile avute cu reprezentanții FNI, una dintre măsurile stabilite fiind îmbunătățirea veniturilor la buget. (L.O.C) > 7 ' "v,‘ ....... ț ..-T- evenimente în top_____________________________________ 1 Furt de proporții ca-n filmele cu proști Halterofilul Adrian Mateaș a fost prădat de 250.000 de dolari ! ' Vecina fostului fostului sportiv s-a oferit să ajute hoții să transporte seiful prins dopat la Jocurile Olimpice de la Sydney, arestat de Interpol pentru JL iBS un presupus trafic cu mașini de lux furate, Adrian Mateaș a mai primit o grea lovitură.. Apartamentul fostului halterofil a fost spart miercuri, hoții furând, conform declarațiilor făcute de păgubit, peste 250.000 de dolari și circa o jumătate de kilogram de bijuterii din aur. Este unul dintre cele mai mari jafuri produse după 1989, doar furtul de 500.000 de dolari din portbagajul lui Mihai Bucurenciu depășindu-l ca notorietate. Adrian Mateaș a declarat că, înaintea plecării de acasă a soției sale, Diana, cineva a sunat la interfon, dar când a întrebat cine este nu a răspuns nimeni. Lipsa seifului a fost sesizată de verișorul halterofilului, care, trecând pe acolo, a observat că broasca de la ușă a fost forțată. „A fost ceva ca-n filmele cu proști, credeam că doar altora li se poate întâmpla așa ceva, însă se pare că m-am înfrățit cu ghinionul. Vestea proastă mi-a fost dată de un verișor, pe care îl trimisesem să ia ceva din casă. A constatat că broasca de la ușa blindată a fost spartă și atunci l-am întrebat instantaneu de seif. A fost o adevărată lovitură, vă dați seama, s-a acționat la marele fix, se pare că hoții au știut în cele mai mici amănunte despre bani. O vecină s-a oferit chiar să-i ajute să care seiful, dar a fost refuzată“, ne-a declarat ieri fostul vicecampion european. întrebat de ce ținea depozitată o asemenea sumă în casă, Mateaș a precizat: „A fost o situație excepțională. De obicei țin doar maximum 10-20.000 de dolari în casă, pentru că trebuie să fii nebun să ai curajul să fii mai mulți... Se pare că eu am fost și am pățit-o. Aveam de făcut o plată urgentă, până pe 20 iulie, și, considerând că timpul este scurt, nu am recurs la o bancă. Achitasem deja 40.000 de dolari pentru cumpărarea cantinei de la uzina de vagoneți, mai trebuia să plătesc diferența până la 300.000. Sigur au fost apropiați, să sperăm că Poliția îi va prinde. Eu strângeam de mai multă vreme această sumă, nu este ușor să faci rost într-un timp relativ scurt de atâția bani, ceea ce s-a aflat cu siguranță". Mateaș fusese anunțat ca unul dintre investitorii clubului UT Arad, pentru ca nou-promovata în Divizia A să nu cedeze locul pe prima scenă fotbalistică lui Marius Vizer, patronul clubului FC Bihor Oradea, însă acest furt îl elimină momentan din afacere. „Mă rog, s-au scris multe neadevăruri în presă despre acest lucru." Investitor este mult spus, însă, într-adevăr, intenționam să ajut echipa de fotbal chiar prin acea cantină. Acum va fi mai greu", a completat Mateaș. Poliția a deschis imediat o anchetă, de bază pentru realizarea unor portreterobot fiind declarația vecinei care s-a oferit să ajute hoții la transportarea seifului. Polițiștii cred că hoții au așteptat ca soția lui Mateaș să plece de acasă, pentru că spargerea a avut loc la scurt timp după ce aceasta a părăsit domiciliul. Ei au forțat încuietoarea, au intrat în locuință și, fără să facă deranj, semn că aveau o țintă precisă, au luat seiful de dimensiunea unui aragaz și în greutate de 300 de kilograme. Fără să dea detalii, polițiștii au precizat că sunt pe urmele hoților, pe care îi vor prinde foarte curând. Arestat înaintea voiajului de nuntă Nu este prima dată când Adrian Mateaș are, în afara voinței sale, probleme cu Poliția. Acuzat de trafic cu mașini furate, fostul halterofil a petrecut câteva luni în închisoarea din localitatea italiană Tomezzo, fiind eliberat ulterior, după ce i s-a dovedit nevinovăția. Mateaș a fost reținut, la începutul lunii octombrie a anului trecut, la Makó, în Ungaria, de ofițeri ai Interpol. Mandatul internațional de arestare a fost emis de autoritățile italiene și a fost pus în aplicare de Biroul ungar al Interpol, la Makó, în timp ce Mateaș se îndrepta spre Aeroportul din Budapesta, de unde urma să plece, în voiaj de nuntă, în Turcia. Halterofilul român a fost prezentat, imediat, procurorilor maghiari și a primit mandat de arestare pentru 40 de zile, după care ministrul ungar de Interne a aprobat cererea de extrădare depusă de statul italian, deși exista una asemănătoare depusă și de autoritățile române. „Italienii mă considerau vinovat pentru că am cumpărat mașini care, ulterior, au fost declarate furate. Proprietarii acestor mașini le vindeau, după care le declarau furate pentru a-și recupera banii din asigurări. Ce vină am avut eu, atât timp cât acele mașini ajungeau pe căi legale în România? Oricum, acea poveste nu are nici o legătură cu acest furt, sunt chestiuni total paralele, de care nu-mi face plăcere să-mi amintesc în aceste momente", ne-a declarat Mateaș. Suspendat pentru dopaj la JO de la Sydney Nici în ceea ce privește activitatea sportivă fostul halterofil nu a fost scutit de surprize neplăcute. Mateaș a fost depistat pozitiv pe data de 11 septembrie 2000, cu puțin timp înaintea începerii JO de la Sydney, fiind suspendat de federația internațională de specialitate și exclus pe viață, de Comitetul Olimpic Român, din lotul olimpic al României. Mateaș a susținut că este nevinovat, angajându-și chiar avocați care să-l reprezinte la Sydney, însă demersul său nu a avut succes: în vârstă de 33 de ani, sportivul român avea, la acea dată, șanse reale la obținerea unei medalii olimpice, fiind vicecampion european la categoria 105 kg, stilul smuls, performanță obținută la CE din 2000. Supărat, Mateaș a rămas în Australia, revenind câteva luni mai târziu în România, după ce autoritățile din aceasta țară îi amenințaseră pe străinii fără documente legale, de rezidență cu expulzarea. Și în țară Mateaș a fost protagonistul unui scandal de dopaj de proporții. Alături de colegul său Traian Cihărean el a dezvăluit că președintele Federației Române de Haltere, Nicu Vlad, a înlocuit probele de urină ale celor șapte halterofili români care urmau să participe la JO. Ulterior, după o anchetă făcută de COR, acuzațiile s-au dovedit nefondate, cei doi rămânând suspendați pe viață din activitatea sportivă, cu toate că un alt halterofil, Răzvan Mic, a susținut declarațiile lui Mateaș, și ale lui Cihărean. Viorel DOBRAN Adrian Mateaș este mai sărac cu aproape 300.000 de dolari Arheologia continuă să fie un domeniu rezervat elitelor. Dincolo de fascinația inerentă pe care o răspândește ideea de a răscoli în pământ și de a descoperi niscaiva urme de civilizații apuse, arheologia înseamnă muncă. Pentru cei mai mulți dintre bucureșteni, Lacul Morii, în afară de o apă în care poți să scapi, parțial, de caniculă, nu înseamnă mare lucru, în definitiv, pe cine ar putea să intereseze un teren viran, acoperit din abundență de gunoaie de tot soiul? Ei bine, în această zonă se află situl arheologic de la Militari-Câmpul Boja, la nord de Cartierul Militari. Și în aceste zile, pe acest șantier se desfășoară săpături care vor da la iveală o casă din prima jumătate a secolului al V-lea d. Hr. Supragfața de peste 100.000 mp îl im g pune drept cel mai întins sit arheologic din București, în cele 15 campanii de cercetări arheologice efectuate aici au fost cercetați aproximativ 3000 mp. Din 1996 săpăturile arheologice se efectuează sub conducerea dr. Mircea Negru (Muzeul Municipiului București). Mircea Negru este și cel care ne-a spus câteva cuvinte despre istoria acestui șantier arheologic. Ce se întâmplă la doi pași de Lacul Morii .Identificat în perioada dintre cele două războaie mondiale, situl din Militari a fost «redescoperit» în anul 1958, în urma cercetărilor de suprafață ale unui colectiv compus din arheologi de la Institutul de Arheologie și Muzeul Municipiului București și din studenți. Coordonatorul proiectului a fost Vlad Zirra, care, din motive politice, fusese «exilat» la Muzeul Municipiului București, din fericire pentru această instituție, în perioada 1958-1961 el a fost responsabilul științific al primelor cercetări arheologice ce au introdus în literatura de specialitate numele cultura «Militari-Chilia», atribuită geto-dacilor din Muntenia în epoca romană. în anii 1978-1985 aici a funcționat un șantier-școală condus de dr. Mioara Turcu, șantier care funcționa pentru studenții Facultății de Istorie. Săpăturile arheologice au fost reluate în anul 1996. în 2000, cu fonduri oferite de Ministerul Culturii și de Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, a fost publicat volumul „Militari-Câmpul Boia - Un sit arheologic pe teritoriul Bucureștilor", avându-i ca autori pe Mircea Negru, Cristian Schuster și Dragoș Moise. A fost prima monografie a unui sit arheologic din București. „De-a lungul timpului săpăturile arheologice au scos la lumină urme de locuire din neolitic, din epoca bronzului, din prima epocă a fierului, din a doua epocă a fierului, din secolele III d. Hr., V-VII, X și XVIII-XIX". Cele mai importante descoperiri, după părerea lui Mircea Negru, sunt cele din epoca bronzului (grupul cultural Militari), secolul al Ill-lea d.Hr. (cultura Militari-Chilia) și secolele I V-VII. Secolul al V-lea d. Hr tot sărăcie Șantierul din Militari se află, în mare parte, într-o zonă neconstruibilă; în momentul de față, pe șantier sunt studenți ai Facultății de Istorie, care lucrează trei ore pe zi. Existența unei așezări din secolele VI-VII era cunoscută încă de la primele campanii din anii 1958-1961. O descoperire de o importanță excepțională o constituie apariția unor locuințe datate în prima jumătate a secolului al V-lea d. Hr. „Este pentru prima dată când este atestat secolul al V-lea pe teritoriul orașului București și una dintre foarte puținele descoperiri de pe teritoriul României. Descoperirea este cu atât mai importantă cu cât este vorba de prima jumătate a secolului al V-lea - este perioada stăpânirii hunilor în această regiune și complexele arheologice sunt foarte bine datate în prima jumătate a secolului al V-lea. Faptul că pe teritoriul României au fost identificate până acum doar câteva astfel de așezări arată caracterul excepțional al descoperirii. Ea este o contribuție incontestabilă la cunoașterea celui mai puțin cunoscut secol al mileniului I d. Hr., respectiv secolul al V-lea“. Despre structura locuinței, tot Mircea Negru ne vorbește: „Locuința aflată în curs de cercetare avea podeaua adâncită în nivelul de calcare din epocă. Pereții erau din nuiele prinse pe o structură din lemn, apoi lutuite. în colțul de sud-est au fost surprinse două cuptoare de bucătărie. După ce primul a fost dezafectat, a fost construit al doilea, care l-a înlocuit. în cadrul bordeiului au fost găsite fragmente din vase ceramice modelate cu mâna sau la roată. Interesant este faptul că, pe de o parte constatăm o continuare a formelor de vase tradiționale getice din cadrul așezării din secolul al III-lea d. Hr., pe de altă parte apar forme de vase noi care vor continua să fie produse în secolele VI-VII în această așezare. Locuința a sfârșit printr-un incendiu, argument în acest sens fiind cantitatea mare de lut ars provenit de la tutuiala de pe pereți. Dincolo de sărăcia evidentă a materialului arheologic, locuința în curs de cercetare aduce elemente de importanță excepțională privind geneza culturii Ipotești-Cândești, ca etapa finală a etnogenezei poporului român. Ea combina tradiția getică locală cu elementele alogene din secolul al IV-lea și cu influența romană". Ce se va întâmpla după finalizarea cercetărilor? „Se va publica în revista muzeului, mass-media are rolul ei, există și un site care este accesibil, în general se consideră că descoperirile arheologice îi privesc în mod special, dacă nu chiar exclusiv, pe specialiști. Cazul «Militari-Câmpul Boia» este o excepție din acest punct de vedere. Una fericită, care îmbină valorificarea științifică cu cea publică. Numeroase obiecte descoperite de-a lungul campaniilor arheologice de la Militari-Câmpul Boia se află în expoziția permanentă sau în depozitul Muzeului Municipiului București. Unele sunt expuse și în cadrul expoziției temporare «Muntenia în secolele II-IV p.Chr.» ce se află deschisă în această vară la Ploiești. Această expoziție, la care participă douăsprezece muzee din Muntenia, va continua să fie itinerată în marile orașe ale regiunii". Elena VLĂDĂREANU Eveniment arheologic . Locuință din secolul al V-lea, 5 în cartierul Militari Specialiștii consideră descoperirea drept veriga lipsă a istoriei primului mileniu în Militari sunt îngropate multe dintre necunoscutele istoriei primului mileniu A