Cotidianul, octombrie 2002 (Anul 12, nr. 230-256)

2002-10-01 / nr. 230

Editorial Octavian PALER j Cazul OTV ătem că discuția despre „cazul OTV“ este nu numai inflamată de pasiuni și interese diverse, ci și, în parte, cel puțin, ipocrită. Vorbim despre „lege“, despre „democrație“, despre înțelegerea, corectă sau strâmbă, a „dreptului la liberă exprimare“, în loc să începem cu începutul, cu o introspecție. Cum se face că o televiziune cu profesionalism nu a reușit să-și câștige, într-un timp scurt, o relativă notorietate? Dacă am fi imuni la atracțiile murdăriei, ar mai fi fost, oare, o problemă OTV? Primul ministru a semnalat public că se număra și el printre spectatori, iar Ion Iliescu n-a aflat, sunt convins, de la d-șoara Crețu că în România exista un post de televiziune unde se făceau frecvent declarații xenofobe și antisemite. Numeroși parlamentari erau clienți telefonici obișnuiți. Și, să fiu sincer, cu scuza, dubioasă, că doream să văd ce personaj nou își va face „numărul“, recunosc că și eu am apăsat pe telecomandă în vreo șapte-opt seri. Se vorbește acum de un „precedent periculos“ creat de CNA prin interzicerea postului, în loc să ne întrebăm, fie și cu voce scăzută, jenați. Ar fi fost posibil un asemenea post de televiziune într-o societate normală? Aș vrea să încerc să judec la rece acest „caz“, să am, dacă pot, detașarea unui chirurg care nu întoarce capul, dezgustat, să nu vadă puroiul, când deschide un abces. Și-mi pun o problemă pe care am evitat-o până acum. N-au, oare, nici un fir de dreptate cei care apără OTV? N-au (și o spun fără umbră de îndoială) când susțin că orice interdicție contravine democrației, că „e interzis de a interzice“ (enormitate atribuită de dl Pruteanu lui Havel). Păi, dacă orice interdicție ar încălca democrația, n-ar trebui să ne uităm cu alți ochi la anarhiști? Și (mă repet, dar n-am încotro) n-ar trebui să socotim „antidemocratice“ și codul penal, și închisorile, și, bineînțeles, cele zece porunci din Biblie? Au dreptate, însă, cred, când spun că scandalul OTV nu poate fi apreciat corect dacă e judecat izolat. Adevărul e că televiziunile de la noi sunt, la această oră, spălătorii de creiere, furate la maximum. Prin filmele cu care ne blagoslovesc, produse de maniaci ai sexului și ai violenței, unde marea dilemă e dacă se face sex înainte de crimă sau după aceea, prin prostul gust și vulgaritatea pe care le stimulează, copios, ele se străduiesc și reușesc ceea ce nici o nenorocire istorică n-a izbutit: să ne transforme, încet-încet, din „popor“ în „populație“; o „populație“ fără idealuri și repere, dornică să se mintă și să fie mințită cu orice o ajută să iasă, cât de cât, din existența ei ponosită de mizerie. Proiectat pe acest fundal, „cazul OTV“ capătă și alte înțelesuri: în contrast cu televiziunile mai „stilate“ care ne oferă gunoiul ambalat, sub formă de „Babilonia“ sau de „Vacanța Mare“, OTV ne arăta un gunoi nedar cu parfum, puțind ca în viață, în atmosfera de speluncă a acestui post, unde regula o constituiau clienții puși pe răfuială și pe înjurături, se azvârleau, uneori, întâmplător, și adevăruri care, în barurile celorlalte televiziuni sunt ocolite cu grijă, fiind preferate, vorba d-lui Năstase (care le reproșa că nu sunt suficient de atente cu „realizările“ guvernului) „pisicile căzute de pe acoperiș“. Ceea ce nu înseamnă că OTV era un post interesat de adevăr și că ar fi devenit o victimă a adevărului. Specialitatea sa era alta, delirul cât mai „senzațional“ (a se citi infect) cu putință. Dar, spre deosebire de alte televiziuni, unde orice exhibiție cere flacoane de colonie, OTV a venit cu o grosolănie sinceră, cu o vulgaritate nudă, lipsită de artificii. Altă problemă ar fi: ce-au căutat acolo, printre proxeneți și vrăjitoare sinuoase, figuri onorabile din Opoziție? Să fim drepți, unde să se facă auzite? Sunt din ce în ce mai puține locurile unde pot fi auzite și voci critice. TVR e un fel de „oglindă, oglinjoară“ a Puterii, iar alte televiziuni preferă să n-aibă neplăceri din cauza impozitelor neplătite sau cu publicitatea care nu vine de la săraci, ci de la cei cu bani. A văzut cineva de doi ani o personalitate a Opoziției expunându-și la ProTv opiniile despre guvern? își permite cineva să emită o judecată neplăcută despre Adrian Năstase la Prima? Fie prin presiuni, fie prin alte mijloace, specifice „semidemocrației“ noastre, actualii guvernanți au blocat cele mai multe căi de acces, spre televiziuni, ale adversarilor. La OTV se putea obține (contra cost, zic unii) un monolog de câteva ore. Era o breșă prin care se scurgeau și sau, mai ales, lături, în genere, ceea ce a făcut din decizia luată de CNA o măsură sanitară. Dar, firește, nu OTV poartă vina că Opoziția s-a trezit în situația de a nu se putea exprima decât într-un spațiu sordid, amestecându-se cu gunoaie. Vinovații sunt în altă parte. M Anul XII, numărul 230 (3394), marți, 1 octombrie 2002,12 pagini, două ediții, 5000 lei Fondator ION RAȚIU Director onorific Octavian Paler Furnizorii de utilități sunt transformați în creditori pentru firmele falimentare Un nou BANCOREX Reeșalonările sunt obținute și la presiunea sindicatelor, care, prin Codul Muncii propus de Marian Sârbu, capătă un ascendent asupra angajatorului Acumularea unor credite ascunse în sectorul energetic poate duce la noi scheme perdante de tip BANCOREX, se arată în ultimul „Raport de avertisment privind potențialul de criză în România", realizat de Societatea Academică din România. Furnizorii de utilități sunt transformați în creditori de facto din cauza reeșalonărilor pe care le acordă la plata datoriilor atât pentru societățile de stat cu sindicate gălăgioase, cât și pentru cele privatizate, cu sindicate la fel de puternice. De altfel, sindicatele românești se bucură de renume pe plan internațional deoarece au anulat câteva contracte de privatizare și au alungat investitorii străini. Paradoxal, prin noul Cod al Muncii sindicatele vor deveni mai puternice decât sunt în prezent, chiar dacă reprezentativitatea lor este de un sindicat la 20 de angajați. Dacă autoritățile nu iau măsuri, utilitățile vor continua să înregistreze pierderi în diverse forme riscând să pună în pericol fragila redresare economică. pagina 3 în Drumul Taberei s-a declanșat Operațiunea „Cu ochii pe decodor“ Mulți dintre bucureșteni au avut adeseori bătăi de cap din cauza găștilor de cartier. Furturi de mașini, apartamente sparte, trafic de droguri sunt tot atâtea „isprăvi" săvârșite de băieții de băieți. iată însă că aceștia și-au găsit acum o nouă îndeletnicire, foarte profitabilă, constând în furtul din scările blocurilor al decodoarelor pentru recepționarea canalului FSBO. O dată demontate, decodoarele sunt vândute în piețe la prețuri tentante. Hoții par să-și fi găsit și o zonă preferată: Cartierul Drumul Taberei, unde reprezentanții firmei de cablu spun că s-a organizat o adevărată bandă. Alarmați, salariații firmei le-au cerut locatarilor, în special pensionarilor, să fie vigilenți și le-au promis o recompensă. pagina 3 Presa românească, și criticată, și cu banii luați în » . Presa română devine subiect de... presă pe plan internațional. Cotidianul britanic Financial Times a publicat ieri un articol care se face ecoul plângerilor investitorilor străini aflați în România. Aceștia reclamă șantajul la care sunt supuși de anumite cotidiane centrale. Publicațiile menționate cer să li se dea contracte de publicitate amenințând în schimb cu publicarea unor articole care ar pune firmele respective într-o lumină defavorabilă, relatează cotidianul britanic. pagina 3 ESS XKS'SWIR M U Cărțile vechi, vândute pe trotuare, un real pericol pentru sănătate pagina 6 în speranța că va evita un nou conflict cu SUA trei „principii generale“ pentru un compromis cu Washingtonul UE cere Casei Albe să garanteze că americanii acuzați de crime de război sau crime împotriva umanității nu vor scăpa de judecată . Miniștrii de Externe din statele membre UE s-au reunit, ieri, în tentativa de a ajunge la un numitor comun privind răspunsul pe care îl vor da SUA în disputa privind Curtea Penală Internațională. • Discuțiile au pornit de la ideea că trebuie evitat un nou conflict cu Washingtonul pe această temă, fapt pentru care s-a mers pe aprobarea a trei „principii generale" care, dacă vor fi acceptate, ar conferi legalitate acordurilor bilaterale de neextrădare la CPI solicitate de SUA țărilor lumii. • Dorința de compromis a Uniunii Europene a declanșat riposte vehemente din partea susținătorilor unei instanțe internaționale atotputernice în domeniul crimelor de război. Criticii susțin că o eventuală înțelegere ar submina autoritatea Curții, având în vedere că SUA ar putea fi urmate și de alte state care nu au ratificat Tratatul de înființare al CPI. [ In cazul în care Washingtonul respinge propunerile UE, România va fi prinsă între ciocanul „responsabilității europene" și nicovala înțelegerii cu SUA asupra Tribunalului de la Haga. pagina 3 Scandalul examenului de licență de la Iași se mută la București Fițuicile de la Iași ajung la Parchetul Anticorupție Dosarele celor cinci studenți care au fost prinși cu fițuici la examenul de licență al Facultății de Farmacie din Iași vor ajunge pe masa Parchetului Național Anticorupție. Angajații Inspectoratului de Poliție Iași susțin că au finalizat cercetările în cazul celor cinci studenți care au cumpărat o parte dintre răspunsurile corecte la examenul de licență, dar nici un profesor de la universitatea ieșeană nu a fost pus sub acuzație, fiind audiați doar studenții străini, asupra cărora au fost găsite fițuici la ieșirea din examen, care conțineau 55 de răspunsuri la testele grilă, echivalentul notei 4,6. în timpul anchetei, unul dintre studenții marocani a declarat că răspunsurile au venit prin fax, de la București, de la un fost student la farmacie care, la rândul său, le-a primit de la un profesor din cadrul Facultății de Farmacie din Capitală. Anchetatorii ieșeni susțin că cercetările vor continua la București pentru a se afla cine a vândut răspunsurile la examen. „Vom întocmi un referat de declinare a competenței, urmând ca dosarul să fie înaintat la Parchetul Anticorupție. Nu formulăm acuzații, însă, din cercetările pe care le-am efectuat, se prefigurează fapte de corupție a căror competență de cercetare excede atribuțiile Poliției", a declarat comisarul Gheorghe Fotea, șef adjunct al IPJ Iași. în același timp, polițiștii sunt de părere că cel puțin 25 de absolvenți de la Iași și mai mulți din alte centre universitare ar fi plătit câte 40 de dolari pentru a primi rezultatele corecte la testele grilă de la examenul de licență. în cursul zilei de astăzi, se va întruni și Senatul Universității de Medicină și Farmacie din Iași, pentru a decide dacă va fi anulat examenul celor cinci străini, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, fiind de părere că tot examenul de licență de la Iași ar trebui anulat. (S.G.) Secretarul general al partidului de guvernământ a avut un moment de sinceritate înșă recunoaște că există corupție în PSD El promite că luna aceasta Consiliul Național al partidului va lua măsuri pentru eradicarea fenomenului „Sunt absolut convins că există corupție în România. Există corupție și nu dorim să se dezvolte în continuare nici în PSD, nici în PD, PNL sau UDMR“, a declarat fericitos secretarul general al PSD, Cozmin Gușă, folosind ca preambul declarațiile senatorului PSD Ion Solcanu de la Suceava, unde spunea că în perioada următoare punctul nevralgic al PSD va fi corupția. Gușă a combătut din răsputeri ideea că grupurile operative ale partidului, care au descins în vară în controlarea corupților PSD, nu ar fi făcut nimic, punctând faptul că la Consiliul Național ce va avea loc săptămâna viitoare vor fi luate măsuri împotriva acestora. Grupurile de control ale PSD au muncit toată luna, trecând în revistă toate organizațiile locale ale partidului, în ideea de a cerceta toate actele de corupție pe care presa le pune pe seama unora dintre liderii locali ai PSD. Când vine însă vorba despre concluzii, printre cei găsiți vinovați și propuși spre excludere nu figurează însă nici unul dintre cei despre care au scris ziarele. Interesant este că printre cei trecuți pe catastiful Consiliului Național la capitolul „puși la colț" figurează numai Mihai Bar, Dan Zăvoianu, Petre Naidin sau Ion Băncescu. Adică nu oamenii care au fost acuzați sau bănuiți de corupție, ci aceia care au dezvăluit acte de corupție ale colegilor de partid, cu alte cuvinte, au vorbit prea multe. „E bine ca cei care au greșit să plece singuri, iar dacă nu vor această decizie o va lua partidul", le-a recomandat Gușă. Adriana ISTODOR Starea de anomalitate Marian NAZAT Georgică Peredel și politologia Anchetă „Rechinul, sfârșit de carieră Furtună Toate porturile au fost închise Reportaj pagina 4 Audieri Premierul Adrian Năstase, față-n față cu realitatea pagina 4 pagina 5 pagina 6 Statistică Deficitul comercial al României a atins 170 milioane de dolari pagina 7 Fotbal Olăroiu și-a salvat scaunul, Titi a rămas să tremure 9 9 pagina 8 Premieră S-au pus bazele Uniunii Dansului din România pagina 10 Doctorii cărților pagina 11