Cotidianul, ianuarie 2004 (Anul 14, nr. 1-24)

2004-01-09 / nr. 5

VINERI, 9 IANUARIE 2004 Cotidianul CULTURA FESTIVAL Zilele „Mihai Eminescu “ - a XXXV-a ediție Premiul pentru debut: Claudiu Komartin si Dan Coman , Elena Vlădăreanu în 2004, peste doar câteva zile, în perioada 12-15 ianuarie, se desfășoară la Botoșani a XXXV-a ediție a „Zilelor Mihai Eminescu“ (dar și a XIII-a ediție a Premiului Național „Mihai Eminescu“ și a VII-a a Premiului de debut), în care sunt grupate mai multe manifestări culturale. Acestea vor debuta luni, la ora 16.00, în Sala de Marmură a Teatrului „Mihai Eminescu“ din Botoșani, cu lansarea volumului de versuri Pașii iubirii, purtând semnătura protopopului Lucian Leonte. Volumul a apărut la Editura Axa și va fi prezentat de Dumitru Țiganiuc, Gellu Dorian și Lucia Olaru Nenati. Manifestările vor continua marți, 13 ianuarie, când, la ora 16.00, va avea loc la Galeriile de Artă „Luceafărul“, vernisajul expoziției de grafică „Alte măști, aceeași scenă“, realizată de Emil Caranica, supraveghetor la Muzeul de Arheologie din Săveni, și prezentată de Ionel Bejenaru. Miercuri, 14 ianuarie, Grupul Școlar „Ștefan cel Mare și Sfânt“ de la Vorona va organiza, începând cu ora 14.00, o șezătoare literară intitulată „Stefe-n cer“, la care vor participa membrii Societății Culturale „Raluca Iurașcu“ din localitate, alături de o serie de scriitori botoșăneni. în aceeași zi, de la orele 16.00, la Biblioteca de Limbi Străine, va avea loc cenaclul „Portretul artistului în tinerețe“, manifestare la care va participa Cenaclul literar „Luceafărul“ din Hănești, coordonat de profesorul Georgică Manole, Cenaclul literar artistic Stăuceni, coordonat de Gabriel Atănăsoaie, Cenaclul Bibliotecii Județene „Mihai Eminescu“ condus de Iulian Moldoveanu și, nu în ultimul rând, vor fi expuse o serie de lucrări de artă plastică ale artiștilor Sorin Maftei și Mihai Popa. Joi, 15 ianuarie, începând cu ora 9.00, se vor depune coroane la statuia poetului din fața Teatrului „Mihai Eminescu“, iar o oră mai târziu va avea loc un ceremonial religios la Biserica Uspenia. La ora 11.30, în Amfiteatrul „Laurențiu Ulici“ din cadrul Memorialului „Mihai Eminescu“ de la Ipotești, se vor depune coroane la mormântul familiei poetului, la cenotaf și la bustul din curtea memorialului. Tot aici, vor fi prezentate nominalizările pentru Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu“ pentru debut pentru anul 2003, acțiunea fiind continuată de prezentarea colecției „Scriitură și Dictatură“ a Editurii Junimea, coordonată de Cezar Ivănescu. Prezentarea cărții „Stânci nupțiale“ de George Vulturescu, carte apărută la „Edit Princeps“ din Iași, prezentată de Daniel Corbu, și prezentarea albumului „Amintiri din România - Botoșani“ de Ozolin Dușa, vor completa programul manifestărilor. Spre final, acțiunile de la Ipotești vor fi completate de lansarea oficială a Regulamentului Concursului de Poezie și Interpretare Critică a Operei Eminesciene, „Porni Luceafărul ...“, ediția a XXII-a, de recitalurile poeților invitați și, nu în ultimul rând, de momentul literar muzical „De la El la Infinit“, susținut de Ansamblul „Muguri de fluier“ al comunei Stăuceni, coordonat de profesorul Ionel Dimitriu. La Teatrul „Mihai Eminescu“, începând cu ora 17.00, va avea loc festivitatea de decernare a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu“ pentru anul 2003, oferit de Primăria Municipiului Botoșani, în valoare de 40 de milioane de lei, și a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu“ pentru debut, oferit de Consiliul Județean Botoșani și de Memorialul „Mihai Eminescu“ - Ipotești, în valoare de 30 de milioane de lei. Va urma un spectacol de gală în care își vor da concursul actorii Valeria Seciu și Ovidiu Iuliu ..Sha dilyjin,,, precum și corala „Cantores Amicitiae“, dirijată de Nicolae Gâscă, Eugen Uricaru, Nicolae Manolescu, Mircea Martin, Ion Pop, Cornel Ungureanu, Alexandru Călinescu, Constanța Buzea, Emil Brumaru, împreună cu o parte dintre optzeciști vor participa la cea de-a XXXV-a ediție a Zilelor Eminescu. După cum declara primarul Florin Egner, la aceste manifestări au fost invitate personalități ale culturii românești, dar și ale vieții politice. Dacă prezența ministrului Culturii și Cultelor, Răzvan Theodorescu, este certitudine, Adrian Năstase nu și-a făcut timp pentru această manifestare. Gellu Dorian, cel care se ocupă de organizarea acestor manifestări, ne-a declarat că, în urma unor discuții cu membrii juriului, s-a decis ca la Botoșani să nu mai fie invitați toți nominalizații, doar cei care câștigă. „Nominalizații sunt cam aceiași, ar fi jenant să pună de patru ori aici, și să nu ia premiuț Vom invita toți nominalizații o dată la cinci ani . Nominalizați pentru Premiul Național „Mihai Eminescu“ sunt următorii poeți: Gabriela Melinescu, Angela Marinescu, Cristian Simionescu, Ion Mircea, Nicolae Prelipceanu, iar juriul are următoarea componență: Mircea Martin (președinte), Nicolae Manolescu, Cornel Ungureanu, Ion Pop, Al. Călinescu. Pentru Premiul de debut, au fost nominalizați: Claudiu Komartin (pentru Păpușarul și alte insomnii, Editura Vinea), Dan Coman (Anul cârtiței galbene, Editura Timpul), Ștefan Manasia (pentru Amazon și alte poeme), Constantin Bâcu-Coflescu și Daniel D. Marin. Juriul, alcătuit din Nicolae Manolescu (președinte), Al. Cistelecăn, Ioan Hulban, Mircea A. Diaconu, Vasile Spiridon, deja a hotărât: Claudiu Komartin și Dan Coman au luat premiul pentru debut (câte 15 milioane fie mobov î;p. 1m1 ■ >r.r Gabriela Melinescu, Angela Marinescu, Nicolae Prelipceanu și Ion Mircea, printre nominalizații la Premiul Național „Mihai Eminescu“ Emisiuni noi la Realitatea TV Grila de programe a postului Realitatea TV, care în ultima perioadă se modifică într-un ritm amețitor, pentru a oferi telespectatorilor o cât mai mare diversitate de emisiuni, se îmbogățește, la acest sfârșit de săptână, cu încă patru noutăți. Cele patru emisiuni noi, toate cu frecvență săptămânală, sunt coordonate de către cinci realizatori, patru dintre ei aflându-se pentru prima oară la Realitatea TV. Vineri, 9 ianuarie, începând cu ora 19.15, scriitorul Alex Ștefanescu propune „Literatura cu prostii“ ca temă a emisiunii „Un m3 de cultură“, în care-i va avea invitați pe Pavel Șușară, critic de artă și scriitor, și Mihai Gălățanu, poet și jurnalist. Va fi un astfel de talk-show cultural, în direct, care va fi programat săptămânal, în fiecare vineri, la ora 19.15. Ion Cristoiu revine la Realitatea TV sâmbătă, 10 ianuarie, începând cu ora 19.15, ca realizator al emisiunii „Omul și cartea“, în cele 45 de minute care-i vor fi puse la dispoziție, cunoscutul jurnalist și scriitor va comenta cele trei cărți de memorii publicate de Ion Diaconescu, seniorul PNȚCD onorând cu prezența sa această primă ediție a noii emisiuni. Telespectatorii vor putea urmări „Omul și cartea“ în fiecare sâmbătă, la ora 19.15. Tot sâmbătă, dar la ora 20.15, Realitatea TV programează un interviu special cu președintele României, Ion Iliescu, realizat la Palatul Cotroceni de Roxana Niculescu Costel pentru noua emisiune, „în spatele imaginii“. După cum se înțelege chiar din titlu, emisiunea își propune să ofere telespectatorilor aspecte atât cunoscute, cât mai ales necunoscute ale biografiei invitatului, care la final primește un cadou simbolic. Roxana Niculescu Costel a ales Realitatea TV în defavoarea Radio Contact, unde a fost redactor mulți ani. De-acum, „în spatele imaginii“ se va regăsi în grilă în fiecare sâmbătă, la ora 20.15. Duminică, la ora 15.15, o altă surpriză plăcută, doi specialiști, soț și soție, inginer constructor Dan Ursache și arhitect Izabela Ursache, vor prezenta emisiunea „Arhitectonic“, adevărat ghid de informare și analiză în domeniul construcțiilor. La una dintre rubrici, telespectatorii vor avea ocazia să pătrundă pe domeniul familiei Țânțăreanu de la Corbeanca și, mai mult chiar, să viziteze atât locuința, cât și clubul. Emisiunea va prezenta, în fiecare duminică, reportaje interesante și casele unor personalități din cele mai diverse domenii. NEW YORK Centrul Cultural Român O sală de festivități mai generoasă „Vocea Americii“ a difuzat ieri dimineață un interesant interviu cu directorul Centrului Cultural Român din New York, Sanda Vișan. S-a discutat atât despre evenimentele din anul care tocmai s-a încheiat, dar și despre ceea ce va rezerva anul 2004 Centrului Cultural din New York. Referitor la prezența românească la New York, Sanda Vișan declara că ne-am făcut simțiți „cu manifestări cu valori ale culturii românești, dar scena new-yorkeză este atât de mare încât prezența românească este una care se dorește cât mai vizibilă, dar care mai are încă multe de construit în acest sens. Am fost prezenți atât pe scena plastică, prin expozițiile pe care le-am organizat la Galeria Centrului Cultural Român din New York, cât și în lumea literară, prin serile de poezie atât ale autorilor români din America, cât și ale autorilor români din patria mamă, am fost prezenți pe scena muzicală, prin recitaluri ale unor nume care făceau cândva gloria României: Liliana Ciulei, Lenuța Ciulei, cum o cunosc americanii, pe scena concertistică de aici, de pe continentul american, am fost prezenți în lumea filmului studențesc, pentru că, la Festivalul de filme studențești organizat de Universitatea New York, au fost înscriși în concurs trei tineri creatori români, dintre care unul a câștigat chiar Marele premiu al acestui festival“. La New York, Centrul Cultural a organizat o seară maghiară, o seară grecească, de mare succes, urmând ca în lunile următoare să fie dedicate astfel de evenimente minorității turco-tătare și minorității germane. în ceea ce privește anul 2004, Sanda Vișan a declarat: „Sper ca bugetul să permită o sală de festivități mai generoasă și poate mai modernă. Așteptăm - și lucrăm în acest sens - să vedem o prezență mai marcată și prin intrarea în funcțiune a Institutului Român de Cultură, care va deveni gestionarul programelor culturale desfășurate în afara granițelor țării, și această colaborare cu Institutul Român de Cultură, moștenitorul Fundației Culturale Române, această colaborare sper să dea discursului românesc pe scena newyorkeză pregnantă, așa cum fundația a mai făcut-o în anii din urmă, când a organizat, de pildă, o săptămână de «Zilele culturii românești» la Lincoln Center. Sper ca astfel de manifestări de greutate, cu o investiție și financiară, și de efort uman și intelectual, mai marcate să contribuie și ele la întregirea unei imagini cât mai adevărate a culturii românești pe ecran new-yorkez“. (V.G.) 5 FILM Dogville, la Elvira Popescu Astăzi, 9 ianuarie, luni, 12 ianuarie, marți, 13 ianuarie, și miercuri, 14 ianuarie, la orele 18.00 și 21.00, Cinema Elvira Popescu prezintă filmul Dogville, în regia lui Lars von Trier. Pelicula va fi difuzată și sâmbătă, 10 ianuarie, și duminică, 11 ianuarie, dar de la orele: 14.00, 17.00 și 20.00, înaintea fiecărui film se proiectează scurt-metrajul Aparențe, producție România (2003). (V.G.) - mumam în&lt» 8 w<'mmmwmmmfa j&at A ANUNȚ In atentia membrilor USR fa Editură caută manuscrise în ședința din 27 noiembrie 2003 a Comitetului Director al Uniunii Scriitorilor din România, s-a discutat asupra modului de folosire a sumei de 1 miliard, sumă oferită de prim-ministrul Adrian Năstase, din fondul personal, în vederea sprijinirii publicării de carte. Astfel, oferta este deschisă numai membrilor Uniunii Scriitorilor din România, iar juriul este alcătuit din membrii Comitetului Director. Ultima zi de depunere a ofertelor este 1 martie 2004, data poștei. Ofertele trebuie să fie lucrări originale, nepublicate, și să cuprindă o prezentare a cărții cu precizarea datei de predare a manuscrisului. Ofertele vor fi depuse la Secretariatul Uniunii Scriitorilor din România, la Adriana Stoica. Manuscrisele selectate urmează a fi publicate la Editura Cartea Românească, în urma comenzii Uniunii Scriitorilor. Volumele publicate vor purta mențiunea „Aceasta carte s-a tipărit cu sprijinul financiar acordat de prim-ministrul României“. Asociația Scriitorilor din București își informează membri că, începând cu 5 ianuarie 2004, cotizațiile (360.000/ an, pentru pensionari și nesalariați se acordă o reducere de 50%) pot fi plătite la sediul din Str. Nicolae Golescu nr.15, zilnic între 10.00 și 14.00, sau prin mandat poștal. Site-ul web al ASR funcționează la adresa asbucurești.tripod.com, iar noua adresă de e-mail este asbucuresti@yahoo.com. Alternativ, pot fi folosite adresele lverona@fx.ro și ghoria00@penet.ro. în ultima parte a anului trecut, s-au întâlnit secțiile de „Literatură pentru copii și tineret“ (15 decembrie) și „Dramaturgie“ (19 decembrie). Cu această ocazie, au fost lansate cărțile „O istorie a literaturii pentru copii“ de Iuliu Rațiu și numărul curent (triplu) al revistei Drama (director Mircea Ghițulescu). Tot la sfârșitul anului 2003, au apărut următoarele cărți: Marea, ultima evadare (roman) de Emil Mladin, După-amiază cu o nimfomană (roman) de Eugen Șerbănescu, La Est de Vest (teatru) de Mircea M. Ionescu, Demonul confesiunii“ (roman, în variantă electronică, la Editura Liternet). Pe 22 ianuarie, la ora 13.00, la Muzeul Literaturii Române, va avea loc lansarea volumelor de versuri semnate de Simona Grazia Dima și de Marin Codreanu (apărute la Editura Muzeului Literaturii Române) și a volumului de portrete literare, „Vacanța în infern“ (volumul al II-lea) de Horia Gârbea, apărut la aceeași editură. Până la alegerile generale din 2005, secretar interimar al Asociației Scriitorilor din București este Horia Gârbea. (E.V.) PE SCURT = REDENUMIRE Fox Kids va fi Jetix din 2004 Abe Cable Networks Group. Fox Kids Europe și Fox Kids Latin America lansează „Jetix“, un nou progam internațional de acțiune și aventură pentru sepii. Programul ,6Jț«țies‘|"Va ajunge în 137 de milioane de case cu televizor, în 77 de țări și 18 limbi. Blocurile de programe „Jetix“ vor debuta în Statele Unite în februarie, cu un program de dimineață pe Abc Family și cu un program „in prime time“ pe Toon Disney. Canalele tv Fox Kids din Europa și Orientul Mijlociu vor începe să transmită blocul de programe „Jetix“ în aprilie și vor începe tranziția către numele de canale tv Jetix începând cu toamna lui 2004. Canalele tv Fox Kids din America Latină, incluzând Brazilia, vor fi redenumite Jetix la mijlocul lui 2004. Numele unic de Jetix a fost creat cu scopul de a găsi un cuvânt care să implice acțiune și aventură, și totuși să poată fi folosit într-un număr mare de piețe internaționale, fără ca acesta să aibă deja un sens în limbile respective. (E.V.) SARBATOARE Hamlet, printre proiectele TNB Conducerea Teatrului Național din București i-a omagiat ieri pe laureații celei de-a doua ediții a Premiilor naționale în domeniul teatrului acordate în luna decembrie de Ministerul Culturii și Cultelor. Printre premianți s-au aflat: Carmen Stănescu, Florina Cercel, Ion Lucian, Mircea Albulescu, Costel Constantin, Dinu Săram etc. Rolul de amfitrion momentului omagial l-a avut directorul TNB, Dinu Săram, iar în centrul atenției a fost actrița Carmen Stănescu (Marele Premiu), pe care directorul TNB a numit-o „o minune a teatrului românesc, o minune atât de vie că mă și enervează pentru câtă forță și energie are“. Totodată, Dinu Săram a numit câteva proiecte pentru anul 2004, printre care și aducerea la rampă a spectacolului Hamlet de Shakespeare, în regia lui Felix Alexa. Distribuția la acest spectacol se va face în următoarele două săptămâni. In trupa teatrului va intra, în afară de Marius Manole, și actrița Diana Dumbravă, cea care a impresionat prin rolul principal din filmul Maria. FESTIVAL „Zilele Ion Minulescu“ Poetul Ion Minulescu este, în aceste zile, omagiat la Slatina, în cadrul festivalului „Zilele Ion Minulescu“. Timp de trei zile, începând de miercuri, în municipiul Slatina, în organizarea colegiului profesoral al Colegiului Național „Ion Minulescu“, au loc activități cultural-artistice dedicate poetului. Printre activitățile festivalului se numără expuneri despre viața și opera lui Minulescu, spectacole de poezie, expoziție de carte și concursuri de interpretare și creație literară și plastică. Astăzi, „Zilele Ion Minulescu“ se vor încheia printr-o manifestare omagială, ce va avea loc la statuia poetului din oraș și printr-o depunere de coroane. SIGHIȘOARA Manifestări în 2004 Casa de Cultură Sighișoara și-a stabilit programul principalelor manifestări din 2004. Primul spectacol va fi organizat pe 15 ianuarie. Sub denumirea Trecutau anii, spectacolul va fi unul omagial, dedicat împlinirii a 154 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu. Tot în prima lună a anului, dar în data de 24, va avea loc la Sighișoara a V-a ediție a festivalului de folclor „Hai să dăm mână cu mână“. Seria acestui gen de manifestări continuă cu Festivalul de Poezie intitulat „Poezia în avangardă“ - ediția a X-a, ce se va desfășura între 29-30 mai 2004. Urmează, în zilele de 23, 24 și 25 iulie, Festivalul de Artă Medievală, iar în luna septembrie, Festivalul de Fanfare „Paul Schuller“, ediția a IV-a. Spre sfârșitul anului, în luna decembrie, sunt programate trei manifestări: un simpozion urmat de un spectacol dedicat Zilei Naționale, Festivalul de Muzică Veche „Castrum Sex“ - ediția a X-a și comemorarea Eroilor Revoluției din Decembrie 1989. (E.V.) PE SCURT