Cotidianul, decembrie 2009 (Anul 19, nr. 235-251)

2009-12-11 / nr. 243

02 UDMR vrea etnici maghiari în instituții UDMR nu renunță la ideea reprezentării proporționale a maghiarilor la nivelul conducerii instituțiilor deconcentrate. Potrivit Agerpres, deputatul UDMR Korodi Attila a declarat, joi, la Sfântu Gheorghe, că acesta este un principiu pe care UDMR îl va pune mereu pe „masă”, indiferent de structura guvernamentală, prin urmare va reprezenta cu siguranță un punct de negociere dacă Uniunea va decide să participe la formarea viitorului guvern. „Comunitatea maghiară și minoritățile naționale din România trebuie să fie reprezentate proporțional cu ponderea lor la conducerea instituțiilor deconcentrate din județele în care trăiesc.Va fi și acum probabil un punct de negociere în momentul în care se va discuta formarea unui nou guvern”, a declarat Korodi Attila. nimă de chibuț> MARIUS GHILEZAN De la Rege la președinte întâmplarea a făcut și participieri dimineață la conferirea de către Regele Mihai a brevetului „Crucea Casei Regale” Societății Timișoara pentru „păstrarea in conștiința publicului român a documentului definitoriu al evenimentelor din decembrie 1989 și al democrației, Proclamația de la Timișoara”. Majestatea Sa Regele Mihai a primit la Palatului Elisabeta, în Sala Regilor, reprezentanții asociației cu tot protocolul, Imnul Regal și discursul de motivare a acordării onorului regal, Brav, Regele a înmânat decorația, într-un moment emoționant, președintelui Societății Timișoara, Florian Mihalcea. O cupă de șampanie a fost oferită participanților la eveniment. întrun decembrie viscolit de vântul dihoniei politice, momentul părea coborât din lumea de basm a unui regat liniștit, în care omul, indiferent de opțiunea sa politică, este prețuit pentru apartenența sa la o conferire pusă în slujba democrației. Am așteptat, în zadar, pioase omagii aduse părintelui documentuluiprogramatic, George Șerban. Nimeni nu și-a mai adus aminte de cel dispărut prea devreme dintre noi. Discuțiile private cu Majestatea Sa, pe care nu le voi devoala aici, au arătat un adevărat bărbat de stat, mult deasupra aspirațiilor celor prezenți, mulți dintre ei votanți ai lui Traian Băsescu. Pe toți i-a copleșit prin vorba aleasă, prin viziune și dragoste de țară. Un singur regret, răsărit pe fruntea sa senină, rostit așezat: „Poporul român nu ne-a vrut", ne-a răscolit în adâncurile viețuirii lumești, de fiecare zi, între diferiți timplici politici. Cât de înalt, de demn și de Suveran ne-a privit... în fața Majestății Sale ne-am măsurat în taină dimensiunile pudibonde și diferendul iluzoriu de opțiune politică. La ieșire din Palatul Regal nu m-am putut abține să nu le conturez participanților diferența a două lumi: cea a măreției unui om împăcat cu viața și cealaltă a unui conducător care se hădăie și declară: „I-am ciuruit!". Oh, Doamne, ce blestem peste poporul român! Dacă printr-un moment de iluminare al poporului român Regele Mihai ar fi fost adus pe tron, astăzi nu mai eram țara discordiei și a urii. I-am urat sănătate unui om mai mare decât istoria. Rămas bun, dulce normalitate! Aș vrea ca Inima de chibit să se sfâșâie aici. Rămas bun, libertate la cuvânt. vremea Vineri în România Vremea continuă să se răcească, valorile termice devenind apropiate de cete normale ale datei. Cerul va fi mai mult noros, va ninge local la munte si in Moldova, iar in rest, totat, vor cădea precipitații mixte. Vântul va sufla moderat in zonele extracarpatice, cu rafale in Dobrogea, si va fi slab in rest. Temperaturile maxime vor fi de la-1 la 8 "C, iar minimele, de la -7 lai "C La București, cer noros și maximum 4 "C informează ANM. Sâmbătă. Vremea devine rece. Cerul va fi temporar noros și vor fi ninsori slabe, pe arii restrânse în zonele de munte, în Oltenia, în Banat și izolat în Moldova. Duminică, 13 decembrie Vreme rece. Cerul va fi temporar noros, iar la munte și în sudul țării izolat va fulgui. Vântul va sufla slab până la moderat, cu intensificări în sud-est. Vineri în Europa Vreme mohorâtă, cu excepția zonelor din sudvest, unde cerul va fi variabil. Nebulozitate mai accentuată se va semnala în Europa de Vest, îndeosebi pe teritoriul Germaniei, Danemarcei, în Europa de Sud-Est și, pe spații mai restrânse, în Franța, Norvegia și Suedia. Condiții de precipitații în jumătatea de nord. V Cotidianul.Start WEEKEND — 11 -13 DECEMBRIE 2009 “Onestul” Băsescu nu a folosit o casetă compromițătoare despre Geoană Patapievici, filozofia sexului oral . Intelectualul Horia- Roman Patapievici a vorbit într-un interviu acordat unui ziar spaniol despre o casetă pe care era înregistrat Mircea Geoană în timp ce i se făcea sex oral. El a susținut că Băsescu a deținut această casetă, dar a refuzat să o folosească în campania electorală. dana.piciu@cotidianul.ro HORIA-ROMAN PATAPIEVICI, unul dintre intelectualii lui Băsescu, este menținut de aproape cinci ani, pe banii statului român, în fruntea Institutului Cultural Român, de către președintele Băsescu, în ciuda sumedeniei de scandaluri ce au dăunat imaginii României pe care le-a provocat din această funcție. Joi a mai apărut „o faptă de cultură” a ilustrului scriitor. Patapievici a vorbit într-un interviu acordat cotidianului spaniol „La Vanguardia“ despre cât de „onest” s-a dovedit a fi actualul șef al statului când a refuzat să folosească în campania electorală o casetă pe care era filmat contracandidatul său la prezidențiale, Mircea Geoană, când „i se făcea sex oral". Subiectul casetei a fost atins de directorul ICR după ce acesta a fost întrebat cu privire la filmulețul în care Băsescu pare că lovește un copil. Patapievici le-a spus jurnaliștilor spanioli că nu crede că președintele a lovit copilul, ci că doar l-a împins. „Greșeala sa a fost că nu a negat acest lucru imediat. A fost asemănător cu cazul lui Bill Clinton și sexul oral. Apropo, știu din surse sigure că lui Băsescu i-a fost oferită o filmare cu Mircea Geoană făcându-i-se sex oral și a refuzat să o folosească împotriva acestuia. E un om onest, credeți-mă”, a subliniat Patapievici însuși președintele Traian Băsescu a sugerat într-o emisiune la OTV că are o casetă compromițătoare cu Mircea Geoană. „Vă pot spune că am atenționat stafful meu că dacă o folosesc, îmi retrag candidatura. Luni, eu i-o dau lui Mircea Geoană. Este o problemă internă a PSD, ei se filmează unii pe alții și se vând mai apoi”, a declarat Băsescu la o emisiune a lui Dan Diaconescu din timpul campaniei electorale, refuzând însă să dea mai multe detalii. Intelectualul cu pisică sprijină un populist în deschiderea interviului din „La Vanguardia“. Patapievici este prezentat drept un intelectual „cu pipă, cafea, pisică” și un birou plin de cărți. „Directorul activului Institut Cultural Român este unul dintre gânditorii cei mai interesanți ai țării, care sprijină fără rezerve un populist precum Traian Băsescu”, scrie cotidianul spaniol. Patapievici este calificat ca fiind de dreapta și reacționar, întotdeauna polemic, argumentele aduse în acest sens fiind scandalul provocat anul trecut de laureati Premiului Nobel Herta Müller din cauza faptului că, la un curs ținut în Germania, institutul a invitat doi foști colaboratori ai Securității și faptul că a fost contestat din cauza unei expoziții de artă organizată la New York, în care apărea o svastică. „Băsescu l-a apărat și l-a menținut în post”, subliniază „La Vanguardia“, întrebat de reporterul cotidianului spaniol dacă imaginea României poate fi definită prin emigranți, oligarhi și haos politic, Patapievici a răspuns: „Avem oligarhi, care au un rol dezagreabil. Lupt împotriva lor ca intelectual public. De asta sunt unul dintre intelectualii lui Băsescu. Dar acești oligarhi nu sunt mafioți, se abțin de la a comite crime, în Rusia sau în Bulgaria sunt uciși oameni, însă în România, nu. Există un sentiment de reținere atunci când vine vorba de acte extreme”. Horia-Roman Patapievici a mai declarat că nu vrea să fie considerat intelectualul cuiva, ci că este un intelectual public și liber, care îl sprijină pe președinte în lupta sa împotriva oligarhilor și pentru reforma statului. „O minciună sinistră” Președintele PSD, Mircea Geoană, a declarat pentru „Gândul“, că Patapievici „umblă cu porcării", iar informațiile privitoare la o casetă compromițătoare cu el reprezintă „o minciună sinistră”. „N-am comentat nici un fel de casetă în campanie, n-o voi face nici acum”, a spus Geoană, care a precizat că Traian Băsescu nu i-a dat nici înainte, nici după alegeri, vreun semn că ar deține o asemenea casetă. Deputatul Victor Ponta a declarat pentru HotNews că afirmațiile lui Patapievici sunt „mizerabile”. „Se confirmă încă o dată că oamenii de cultură sunt valoroși postmortem”, a spus Ponta. Purtătorul de cuvânt al președintelui, Valeriu Turcan, a declarat că nici Băsescu nici staffel său de campanie nu au deținut o asemenea înregistrare. Patapievici, amorezul cu ochii după nădragii politicienilor NBBHH , '4' 'ff Țara lu’ Gaiță 9 9 Până când Curtea Constituțională nu va decide cine a câștigat alegerile prezidențiale, voi pune politica în cui și vă voi povesti lucruri de interes social trăite pe pielea mea. Zilele trecute am făcut o excursie în Bulgaria să văd dacă într-adevăr bulgarii au ceața groasă. Tocmai lucrez la un studiu despre stereotipurile etnoculturale oglindite în versurile: „Și apoi în sfatul țării se adun să se admire/ Bulgărei cu ceafa groasă, grecotei cu nas subțire”, din poezia „Scrisoarea a IV-a“ de Mihai Eminescu. Ce am realizat din prima e că bulgarii au nu ceafa, ci limba groasă și destul de grea. Seamănă cu rusa, dar și mai tare cu limba aia pe care o auzeam la televizor pe timpul mult prea degrabă împușcatului (de frica dezvăluirilor pe care le-ar fi putut face despre lovitura de stat a lui Iliescu), „leka noshti detza” (adică noapte bună copii, în fiecare seară, la ora 19.50). Iată câteva dintre peripețiile lingvistice trăite de mine în Bulgaria: La prima benzinărie întâlnită pe tărâm bulgăresc am cerut un „pet” de apă minerală și mi-au adus 5 sticle (“pet”- cinci). „Bărzo, bărzo lecar” striga cineva de mama focului, după ce am intrat cu mașina într-un măgăruș parcat de altfel regulamentar pe marginea șoselei. Am ieșit amețit din mașină și m-am uitat după un cuib de berze.„Bărzo, bărzo secar” - „repede, repede un medic!” Mult timp am crezut că bulgarii au probleme cu stomacul. Auzeam la tot pasul: „cac”, „cac", „cac”, și cu toate astea nimeni nu se repezea la toaletă, („cac” - „cum”). Din primele mele conversații am dedus că numele de familie cel mai des întâlnit în Bulgaria este Dobre. Când auzeam Dobre, mă prezentam și eu automat, și-o prezentam și pe secretara mea„dobre”- „bine”. L-am rugat pe un bulgar să-mi înregistreze și mie niște muzică de-a lor, tradițională, și mi-a retezat-o scurt: „No ne Moga!“ Zic, hait până și ăsta a auzit de Moga, micul Mozart de București. N-am insistat, dar seara m-am uitat în dicționar: „no ne moga“ - „nu pot"). Am fost foarte indignat când femeia care făcea curat în camera mea de hotel a arătat spre prosopul cu care tocmai mă ștersesem și a întrebat: „cârpă”? De unde să știu eu că mă întreba dacă mai vreau un prosop? Știu cum se zice la duș în bulgară? Dușăt. La televizor se zice televizorăt, la sifon, sifonăt, la uliță, uliță ta, la benzină, benzinăta. Dar la aer condiționat? Climaticăt, bineînțeles. Am putea, prin extrapolare, să deducem că ciorapul este ciorapăt, bocancul este bocancăt, pianul este pianăt etc. Dacă un bulgar îți spune că gătește pe „cotlon", nu vă imaginați cine știe ce coclauri unde s-a izolat el împreună cu cartea sa de bucate. Pur și simplu „cotlon” înseamnă „mașină de gătit”. Când zice că a intrat în „bucluc” nu înseamnă că a transportat alegători cu autobuzele de la o secție la alta și au intrat niște ziariști pe fir. Bociuc înseamnă în bulgară: „gunoi”. Bulgarii au „stol” la cap, și nu mă refer aici la păsărele, pentru că „stol” înseamnă „scaun“ în bulgară. Nu pot sa vă descriu ce față a făcut un bulgar la restaurant când mi-a cerut un „pepelnic", iar eu i-am întins o felie de pepene roșii („pepelnic”- „scrumieră“) Ce mândru am fost tot la restaurant, când i-am cerut ospătarului (cu dicționarul în față) o „bobena supa”, adică o ciorbă de fasole boabe. Nu m-am fâstocit nici când ospătarul m-a atenționat: „cac”, „cac“, pentru că acum știam ce înseamnă. Dacă în meniu vedeți „sirene”, nu vă faceți iluzii. E vorba de brânză. La „sirenei Smetana” să nu credeți că vi se va servi brânză în acorduri de muzică simfonică. N-a ajuns chiar până acolo turismul bulgar. („Smetana" - „smântână“). Dimineața să nu cumva să refuzați „zacusca” pentru că riscați să rămâneți nemâncat (“zacusca”- „mic dejun”). A și-ncă ceva. Bacșiș se spune la fel și-n bulgară. Săptămâna viitoare plec în Grecia să văd dacă grecii au nasul subțire. Limba bulgară fără profesor r