Cutezătorii, 1979 (Anul 13, nr. 1-52)

1979-11-08 / nr. 45

DE ZIUA NAŢIUNILORI UNITE în cadrul manifestărilor consacrate celei de a 34-a aniversări a Zilei Naţiunilor Unite, la Casa pionierilor şi şoimilor patriei din sectorul VI al Capitalei a avut loc o întîlnire cu Abdel Salam Dajani, directorul Centrului de informare al Organizaţiei Naţiunilor Unite la Bucureşti. Cu acest prilej, oaspetele a cunoscut cîteva aspecte ale activităţilor artistice, ştiinţifice şi tehnico-aplicative pe care le desfăşoară pionierii sectorului. în sala «Prieteniei internaţionale» a avut loc festivitatea dedicată Zilei Naţiunilor Unite. După cuvîntul de deschidere, rostit de Mamina Miralena, secretar executiv al Comitetului Naţional Român pentru UNICEF, A.S. Dajani a vorbit copiilor despre istoricul, organizarea şi principiile de acţiune ale O.N.U. şi UNICEF, în cadrul întîlnirii, pionierii prezenţi l-au invitat pe oaspete să le vorbească despre semnificaţia «Săptăminii dezarmării» precum şi despre viaţa copiilor din alte ţări ale lumii şi măsurile întreprinse în favoarea lor, în Anul internaţional al copilului. Pionierii au prezentat, în încheiere, un frumos program artistic. ACTORIIPRIETENII VOŞTRI Teatrul «Ion Creangă», sau mai bine-zis actorii săi, vin adeseori în mijlocul spectatorilor, la ei «acasă», la şcoală, la bibliotecă şi dacă e vreme frumoasă, nu... parcuri. Alteori, sunt prezenţi la căminele culturale din preajma Bucureştiului, cum ar fi Chiajna sau Otopeni. Uneori, ca să aducă bucurie copiilor suferinzi merg şi la spitale. Actorul Mircea Stroe, animatorul acestor microrecitaluri artistice, cu entuziasm, cu însufleţită încredere în puterea artei şi, bineînţeles, cu o mare dragoste pentru copii, este nu numai iniţiatorul dar şi regizorul acestor spectacole, la care sînt invitaţi şi cîntăreţi de muzică populară sau uşoară, solişti instrumentali. Ba, chiar recent, la unele spectacole a participat şi păpuşarul Ion Borşa cu marionetele sale Vasilache şi Mărioara, strămoşi ai păpuşii de azi Spectacolele prezentate sînt de o mare diversitate. Aşa, de pildă, la Şcoala generală nr. 186 din Capitală, actori cunoscuţi ai Teatrului «Ion Creangă» au susţinut un frumos recital de poezie intitulat «Partidului, pionieresc omagiu». La Căminul cultural Otopeni, copiii au putut urmări spectacolul muzical «Cînd se naşte un copil în România». In şcolile din Bucureşti, actorii de la Teatrul «Ion Creangă» prezintă adeseori «Extemporale satirice», care aşa cum arată şi titlul, îşi trimit săgeţile lor către leneşi, chiulangii, nedisciplinaţi. Interpreţi talentaţi ca Tatiana Tereblecea, Tudor Heria, Luiza Derdeman, Victor Nadolschi şi alţii, dintre care, bineînţeles, nu lipseşte Mircea Stroe, au devenit foarte îndrăgiţi de copii. De o deosebită audienţă se bucură medalioanele literare prezentate în şcoli, cu scopul de a veni în ajutorul învăţăturii. Aşa au fost, de pildă, medalioanele dedicate lui Mihail Eminescu, George Coşbuc, Ion Creangă, I.L Caragiale. Sperăm ca şi un viitor, aceste «turnee» să continue pentru a-i apropia şi mai mult pe şcolari de creaţiile marilor noştri clasici. Teatrul «Ion Creangă», actorii săi, sînt bunii voştri prieteni. Nu ezitaţi, deci, să-i poftiţi printre voi. Sintem siguri că vor răspunde cu plăcere invitaţiei . CARAGIALE Amiaza filtrează lumini in vitralii un flux de-adevăr prin arbori străbate, grădina se-mbracă-n mireasmă cu dalii, îi urmăm pe părinţi în lucrările toate. Să intrăm în amiază cu frunţile treze, un flux de-adevăr mereu să ne cheme în miezul fierbinte cînd prind să viseze grădinile noastre cules de poeme. De copii învăţăm înţelesul cel viu al creşterii drepte şi a vieţii-model, legămînt de la tată trecut înspre fiu acum cînd culorile ard în drapel. GEORGE CHIRILĂ Cf) „ALMANAHUL CUTEZĂTORII“ Ştiţi, desigur, că unul dintre cei mai mari specialişti din lume în domeniul aviaţiei este acad. Elie Carafei, în «Almanahul Cutezătorii». Elie Carafoli stă de vorbă cu voi (pe larg!) despre aviaţia viitorului! Fănuş Neagu se numără printre cei mai de seamă scriitori contemporani (dar şi printre cei mai original cronicari de fotbal !). în «Almanahul Cutezătorii» veţi întîlni şi una din scrierile sale, alături de un îmbelşugat buchet de povestiri şi schiţe (multe sînt umoristice!) semnate de valoroşi prozatori. Vreţi să jucaţi o scenetă veselă, care poate fi montată în numai... două-trei zile? O găsiţi în «Almanahul Cutezătorii»! Doriţi să deveniţi buni matematicieni ? în «Almanahul Cutezătorii», prof. univ. dr. doc. Edmond Nicolau vă dă toate îndrumările necesare. Vă plac «filmele desenate», adică povestirile în imagini? în «Almanahul Cutezătorii» veţi găsi şi povestiri în imagini (de mare întindere şi, desigur, complete!). Pe scurt: vă interesează ştiinţa, literatura, tehnica, istoria, filologia, astronomia, teatrul, cinematograful, sportul, cuvintele încrucişate, umorul? «Almanahul Cutezătorii» are rubrici speciale pentru toate. La realizarea lui au colaborat aproape 80 de oameni de ştiinţă, scriitori, ziarişti, fotoreporteri, graficieni. Dacă vă grăbiţi, mai aveţi şansa să-l găsiţi la chioşcurile de ziare şi în librăriile săteşti! V|V V|4 VJ4 V|4 V|V V|\ V|V V|V VJVVJV VJVVJ4 <|4