Cuvântul Liber, ianuarie 2002 (Anul 14, nr. 1-21)

2002-01-16 / nr. 10

0 „PORNI LUCEAFĂRUL ...” Nu poate trece vreun mijloc de ianuarie, fără ca ziua de naștere a „Poetului Nepereche" al neamului nostru să nu fie sărbătorită cum se cuvine. în această idee, Biblioteca municipală Târnăveni a organizat o serie de manifestări culturale menite să ne reamintească tuturor cât de îndatoraţi îi suntem ca indivizi şi, desigur, ca popor, lui Mihai Eminescu. Având pe de o parte ca moştenire opera sa, irepetabilă şi inimitabilă, iar, pe de altă parte, tocmai această operă, fiind după cum susţine criticul literar Vladimir Streinu „actul de identitate universală al neamului nostru", putem păşi cu fruntea sus oricând şi oriunde, indiferent de perimetrul cultural în care ne-am afla. în ambele secţii ale bibliotecii (adulţi şi copii) s-au organizat vitrine omagiale, conţinând cărţi cu operele lui M. Eminescu, cât şi critică literară la operele sale, vitrine ce vor fi menţinute pe toată durata săptămânii 14-19 ianuarie 2002. Continuând şirul manifestărilor, acestea s-au succedat astfel: a fost prezentată „în premieră", de însuşi scriitorul, cartea „Eminescu şi Târnăveniul", carte a poetului şi prozatorului târnăvenean, dl Răzvan Ducan, iar elevii clasei a II-a A de la Gimnaziul „Avram Iancu", excelenţi recitatori, conduşi de dna învăţătoare Lupşa Lucia, au susţinut un emoţionant montaj literar-artistic din lirica eminesciană. Toate aceste acţiuni au umplut până la refuz biblioteca. Pe lângă invitaţii „speciali", elevii Gimnaziului „Decebal" din Bobohalma, însoţiţi de domnul director Moga Cornel, doamna profesoară Cândea Maria şi alte trei doamne profesoare ale căror nume, cu regret, mi-au scăpat, părinţi şi cititori, deopotrivă au „sorbit" cu atenţie fiecare cuvânt spus, fiecare strofă recitată sau cântată. Totul a luat sfârşit prin prezentarea bibliotecii elevilor de la gimnaziul „Decebal" din Bobohalma, pe care-i dorim cât mai curând ca cititori. EMILIA ALDEA, responsabil de bibliotecă LANSAREA CĂRŢII „EMINESCU ŞI TÂRNĂVENIUL - EXERCIŢII DE ADMIRAŢIE” . Luni, 14 ianuarie 2002, începând cu ora 17, sala mică de festivităţi a Casei municipale de cultură „Mihai Eminescu" a devenit din nou neîncăpătoare. Răzvan Ducan, directorul coordonator cultură în municipiu, cel care de un an şi jumătate dinamizează, fără precedent, cultura târnăveneană, poetul şi, nu în ultima instanţă, prietenul meu, şi-a lansat cartea eveniment „Eminescu şi Târnăveniul - exerciţii de admiraţie", Editura Tipomur Târgu-Mureş, 2002. La manifestarea ce a avut loc în cadrul „Zilelor Eminescu la Târnăveni" au participat pe lângă zeci de profesori, elevi şi iubitori de Eminescu şi (păstrând proporţiile) de slovă... ducaniană, personalităţii de primă mărime din Târgu-Mureş şi Târnăveni, domnul director al Direcţiei judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional Cultural Mureş, poetul şi publicistul Nicolae Băciuţ, redactorul şef al cotidianului „Cuvântul liber", poetul şi publicistul Lazăr Lădariu, scriitorul Valentin Marica, domnul ing. Octavian Popa, primarul municipiului şi, nu în ultimul rând, dl dr. ing. Vasile Cerghizan, director general la S.C. Carbid-Fox S.A., sponsorul cărţii. Rând pe rând, aceştia au elogiat Poetul Nepereche - Mihai Eminescu, cu ocazia împlinirii a 152 de ani de la naştere, punctând şi curajul benefic al poetului Răzvan Ducan de a dezvolta realist, dar şi imaginativ, segmentul popasului adolescentului Eminescu la Târnăveni, la 3 iunie 1866. Cuvinte de apreciere au fost rostite şi de poeţii Aurel Hancu şi subsemnatul. Un moment de reală emoţie a fost realizat de tânărul preot-profesor Doru Cerghizan, care a adus de la Liceul teoretic un cor de elevi ce a încântat publicul prezent prin romanţele cântate pe versuri eminesciene, dar şi prin interpretarea poeziilor scrise de Răzvan Ducan şi dedicate aceluiaşi genial poet naţional. Cu alte cuvinte a fost o seară de... vis! Ce am avut sau nu dreptate, în tot ce s-a spus și s-a făcut la Târnăveni - vorba cântecului - „Eminescu să ne judece!" DUMITRU D. SILITRĂ „TRECUT-AU ANII...” Deşi „Trecut-au anii ...", opera eminesciană rămâne nemuritoare. Acesta a fost mesajul elevilor claselor a VI-a, de la Şcoala generală nr.2 Târgu-Mureş, îndrumaţi de profesorii lor de limba şi literatura română, Codruţa Băciuţ, Mariana Pop şi Gheorghe Păcurar. Totul s-a concretizat într-o manifestare emoţionantă în care poezia şi muzica pe versurile eminesciene au reuşit să capteze atenţie colegilor lor şi a directorului acestei instituţii de învăţământ, prof. Dorin Eugen Pitea. După o prezentare a vieţii şi operei poetului (realizată de Carmen Bărdaş şi Mathe Rita), un mare număr de elevi s-au întrecut în arta recitativă. Cei mai aproape de lirica eminesciană, în opinia juriului, au fost Cezara Iorga, Cutlac Hunor, Romana Hiriţiu şi Anca Oltean. Important este însă că toţi au avut de câştigat, demonstrând că versurile „Luceafărului poeziei româneşti" dovedesc şi astăzi o mare actualitate. Singura condiţie este cea impusă odinioară de Arghezi: „Păşiţi încet, cu grijă tăcută feţii mei/ Să nu-i călcaţi nici umbra, nici florile de tei/Cel mai chemat din toţi, saline/Şi cel mai teafăr/Şi-a înmuiat condeiul, de-a dreptul în Luceafăr". IOAN LASLO „Dor de Eminescu99 O reuşită manifestare dedicată Luceafărului poeziei româneşti a avut loc marţi, 15 ianuarie, la sediul Şcolii generale nr.18 din municipiul Târgu-Mureş. Genericul ei: „Dor de Eminescu". Profesoara Claudia Văidean a vorbit despre personalitatea şi opera lui Mihai Eminescu, după care au prezentat compuneri elevii Daniel Pop, Cezara Bora, Virgil Văidean şi Ioana Baciu. Din lirica eminesciană au recitat Silviu Sita şi Bianca Somodi. Fundalul sonor a fost asigurat de eleva GabrielaBoier, la vioară. Concurs la Naţional Am 3 ani şi recit din... Eminescu! Luni seara , de la ora 17, Sala Mică a Palatului Culturii a găzduit preselecţia pentru spectacolul-concurs Pururi Tânăr. Organizat de Teatrul Naţional şi de Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Mureş, evenimentul, care a marcat, şi el, ziua de naştere a poetului Mihai Eminescu, a adus o notă de inedit. Aproximativ o sută de copii şi elevi, cu vârste cuprinse între 3 şi 18 ani (fetele i-au covârşit numeric pe băieţi) şi-au pus talentul „la bătaie", recitând din lirica eminesciană, atât în limba română, cât şi în limbile franceză, engleză, spaniolă, portugheză, latină sau germană. Deşi nu toţi au avut răbdare săşi aştepte rândul, din cei 72 de concurenţi din final, juriul, format din actori ai Teatrului Naţional - Marinela Popescu, Ion Riţiu, Dan Rădulescu, Liviu Topuzu, Claudia Domokos şi Rareş Budileanu - s-a oprit asupra a 21 dintre aceştia: Gheorga Bianca, 3 ani, Rus Mihaela, Şc. gen. nr. 6, Horghidan Teofana şi Matros Oana de la Şc. gen. nr. 2, Jabeniţan Stanca, Suciu Simina, Mare Virginia, Rotar Maria, Mureşan Cristina, Coveşan Florentina, Naselea Anca, eleve ale Colegiului Naţional „Unirea", Pop E. Andreea şi Brad Cristina, Şc. gen. nr. 17, Mărcuş Bogdan, Şc. gen. nr. 3, Mihăescu Andrei, Şc. gen. nr. 4, Mărginean Anca, Liceul „Ion Vlasiu", Pop Claudia, Grupul şcolar sanitar „Gh. Marinescu", Oroşan Ana, Liceul de Artă, David Andrada, Liceul „Bolyai Farkas", Cofari Cristina, Grupul şcolar„Gh. Şincai" şi Pop Andreea, Colegiul Naţional „Al. Papiu- Ilarian". Câştigătorilor li s-au pregătit diplome şi dulciuri. ALEX CRISTESCU CUVÂNTUL MIERCURI, 16 IANUARIE 2002 Gimnaziul de Stat „Traian”, dar şi celelalte şcoli l-au omagiat pe Eminescu Marţi, 15 ianuarie, în seria de manifestări dedicate cinstirii Poetului Nepereche Mihai Eminescu, cu ocazia împlinirii a 152 de ani de la naştere, Primăria Municipiului Târnăveni a depus coroane de flori cu panglici tricolore la bustul poetului din Piaţa Primăriei, la altorelieful cu portretul acestuia de la Cramă, locul unde a fost popasul Eminului Eminescu, în drumul lui spre Blaj, în primăvara anului 1866. Sub îndrumarea harnicului director de la Gimnaziul de Stat „Traian", dl prof. Virgil Suciu, şi cu colaborarea Casei Municipale de Cultură „Mihai Eminescu", elevii acestei şcoli au prezentat, începând cu ora 12, la bustul de bronz al „Sfântului preacurat al ghiersului românesc", cum spunea Arghezi, un emoţionant program de cinstire şi vers dedicat Eminului Eminescu. De altfel, în toate şcolile târnăvenene s-au desfăşurat astfel de programe omagiale. RĂZVAN DUCAN / Răzvan Ducan, Eminescu şi Târnăveniul Folosind „formula" eseistică a evocării elogioase, într-un text situat la graniţa dintre stiluri, poetul Răzvan Ducan a scris în ultima vreme câteva cărţi prin care îşi revendică dreptul de a fi scriitor: Epistole către Adrian Păunescu (1998), Gheorghe Oprean (1999), Eminescu şi Târnăveniul (2002), aceasta din urmă având subtitlul relevant: „exerciţii de admiraţie". Desigur că apropierea de Poetul Nepereche presupune multă prudenţă, fiindcă, după 113 ani de la trecerea sa la cele veşnice, există despre Eminescu o informaţie mult mai bogată decât propria sa operă. Meritul lui R. Ducan stă în faptul că se opreşte asupra unui episod din viaţa adolescentului Eminescu, cel legat de popasul în Ardeal, din anul 1866, căutând argumente care să justifice acest demers: jurnalul luliei Moldovan - Suvenir, în care se consemnează moartea poetului: „prin lacrimile ochilor mei - spune ea - văd dispărând steaua lui strălucitoare"; Gazeta „Târnava", care înregistrează activităţi culturale în amintirea sa; însemnările prozatorului Liviu Suciu (1928-1997) privitoare la drumul făcut de la Cernăuţi la Blaj; menţiunile unor eminescologi, precum G. Călinescu şi Aug. Z.N. Pop; articole şi poezii personale; secvenţe din producţiile elevilor, din revistele lor. Scriitorul emite ipoteza că Eminescu a putut trece prin Diciosânmărtin, în 3 iunie 1866, şi pentru a-l întâlni pe Vasile Moldovan, fostul student al lui Aron Pumnul, prefectul Legiunii a lll-a în oastea lui A Iancu. Sunt publicate imagini sugestive despre evenimentele culturale Eminescu, la Târnăveni. R. Ducan încheie „excursul" său, dând frâu liber imaginaţiei, pe seama neuitatelor cuvinte ale „domnişorului imberb": „Domnilor, eu sunt poet şi vreau să-mi adun material." ________________AUREL HANCU_