Cuvântul Liber, mai 2002 (Anul 14, nr. 86-105)

2002-05-28 / nr. 102

MARTI, 28 MAI 2002 în anul Caraciale, la Târnăveni Bogată în acţiuni se anunţă manifestarea „Zilele Bibliotecii municipale Târnăveni", care încep astăzi cu simpozionul profesional „Biblioteca publică - centru documentar şi informaţional pentru comunitatea locală". Participă bibliotecari din instituţiile de lectură publică orăşeneşti şi municipale, din şcoli, din comunele vecine oraşului de pe Târnava Mică. De asemenea, la simpozion sunt prezenţi şi reprezentanţi ai Bibliotecii judeţene Mureş, în frunte cu directorul acesteia, domnul prof. Dimitrie Poptămaş. Cuvântul de deschidere a Zilelor îi aparţine domnului Gheorghe Moldovan, responsabilul Bibliotecii municipale Târnăveni. Dl ing. Octavian Popa, primarul municipiului, va vorbi despre „Târnăveniul pe coordonatele timpului". Urmează apoi o sesiune de comunicări şi referate pe teme profesionale, prezentarea ghidului bibliotecii, un program generic „Anul Caragiale la Târnăveni", susţinut de cercul de teatru al Clubului copiilor din municipiu, de elevi de la Gimnaziul de Stat „Avram Iancu". (B.DORIN) • Ajunse la ediţia a XXIII-a, „Zilele Culturii Târnăvenene" şiau propus să demonstreze potenţialul cultural al oraşului de pe Târnava Mică. Sâmbătă, la Casa de Cultură „Mihai Eminescu" a avut loc vernisajul expoziţiei de fotografie Marius Rus, fotografiile fiind susţinute de poeme semnate de Mihaela Cernea. A fost vernisată şi o expoziţie de goblenuri realizate de Elena Nitrusca. Duminică, la Casa Municipală de Cultură „Mihai Eminescu" s-a desfăşurat concursul intergimnazial „Pro Urbe", având ca temă istoria şi cultura municipiului Târnăveni. Programul zilei de azi este „ZILELE BIBLIOTECII MUNICIPALE” foarte dens. La ora 10.00, secţia română a Teatrului „Ariei" va susţine la Casa de cultură spectacolul cu piesa „Cenuşăreasa". Muzeul municipal, va găzdui, începând cu ora 11.00, simpozionul „Vasile Moldovan, luptător paşoptist pentru drepturile românilor de pe Valea Mureşului şi Târnavei Mici", întâlnirea „Cu cărţile pe faţă”, între scriitorii Grupului „Dialog XXI" din Iernut şi membri ai Cenaclului „Elena din Ardeal", de la ora 18.00, de la Casa de Cultură „Mihai Eminescu", va încheia a treia zi a.....Zilelor Culturii Târnăvenene", care se vor derula până sâmbătă, 1 iunie. (N.B.) „ZILELE I.L. CARAGIALE” LA LICEUL PEDAGOGIC „MIHAI EMINESCU” Ieri au debutat la Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu" din Târgu-Mureş „Zilele ,LL. Caragiale", manifestare înscrisă în programul „2002 - Anul I.L. Caragiale". Deschiderea festivă a manifestării a fost făcută de prof. Eugenia Someşan, directoarea Liceului Pedagogic, iar prof. Vaier Vodă a susţinut conferinţa „Caragiale şi lumea nouă". A urmat un concurs de creaţie literară (schiţe, eseu, dramaturgie, epigrame) şi un concurs de creaţie plastică (caricatură, grafică, pictură). Astăzi şi mâine vor fi vizionate spectacole teatrale la secţiile română şi maghiară, urmate de mese rotunde, cu participarea actorilor, regizorilor, publicului. Joi, la ora 15, la Teatrul „Ariei" vor avea loc un concurs de interpretare dramatică şi un concurs - paradă a costumelor. „Zilele I.L. Caragiale" se vor încheia vineri, la „Cuba libre", unde va avea loc un „Bal... cu măşti", iar elevii claselor a XII-a îşi vor sărbători majoratul. Cu acest prilej vor fi decernate premiile la toate concursurile care s-au derulat pe parcursul „Zilelor I.L. Caragiale". (N.B.) IMPRESIILE UNUI SPECTATOR Tineri, frumoşi, eleganţi, debordând de vigoarea vârstei..., i-am admirat pe absolvenţii Promoţiei 2002 ai Universităţii de Artă Teatrală din Târgu-Mureş, care au celebrat „Ultimul clopoţel" în 25 mai a.c. Tinereţea, în sine, este frumoasă, dar aceşti viitori actori, regizori şi teatrologi au o aură aparte,încărcată de sclipirea fără de care Teatrul nu ar ajunge la cel mai tainic ungher al sufletului. Cuvintele de rămas-bun au fost rostite liber, neprotocolar, poate prea improvizat, pe alocuri, dar au accentuat caracterul de parteneriat, recunoştinţa şi mulţumirile adresate profesorilor. Ropote de aplauze întrerupeau din când în când discursurile spuse în rezonanţa şi tipicul unui limbaj ştiut numai de ei, absolvenţi şi profesori. Ideea cea mai pătrunzătoare ce s-a desprins din alocuţiunile vorbitorilor a fost aceea a apropierii totale, la acest ceas de sărbătoare, între dascăli şi învăţăcei. Primii, cum spunea domnul prof. univ. Constantin Doljan, trimişi acolo „pentru a fi de folos discipolilor", în a le oferi aceeaşi deschidere către şansă şi succes, aceeaşi libertate de creaţie tuturor, ceilalţi sorbind mesajul primilor,înţelegând, de fapt, că ambele „tabere" se află de aceeaşi parte a baricadei, în dorinţa de a dărui frumuseţe, profesionalism şi cultură oamenilor. Am simţit nostalgia, bucuria, uimirea celui trezit înaintea unui moment unic, surprinzător, a celui care descoperă că, iată, nu mai este copil, ci om în toată firea, hotărât să ia taurul de coarne cu încrederea şi optimismul, fireşti, ale tinereţii, pentru care capătul liniei este foarte departe. Bucuraţi-vă, dragi copii, fie-vă soarta prielnică, fiindcă o meritaţi, şi învăţaţi din toate întâmplările vieţii! Dascălul din mine s-a trezit din melancolie la intonarea „Gaudeamus"-ului, care, poate, ar fi fost mai potrivit să continue nu neapărat cu vreo muzică rock necunoscută, ci cu „Oda bucuriei", mai potrivită solemnităţii momentului, a titanului Beethoven care spunea: „Muzica uneşte oamenii". CARMEN MIHĂESCU La C.C.D. din Tărgu-Mureş: S-a încheiat un curs de formare continuă a învăţătorilor Există o criză a educaţiei? Care va fi mâine soarta şcolii? Putem spori eficienţa activităţii didactice apelând la alternative pedagogice, păstrând, în acelaşi timp, metodele care au dat rezultate în învăţământul tradiţional? . Iată întrebări la care am găsit răspunsul participând la cursul de formare continuă organizat de C.C.D. Târgu- Mureş, sub îndrumarea domnului director prof. Martin Dascăl, a inspectorului de specialitate Dumitru Orosan şi a metodistei psih. drd. Maria Dorina Pasca. Pot să afirm că am participat la cel mai eficient şi interesant curs de perfecţionare didactică din cariera mea de 31 de ani de muncă la catedră. Inimoasa dăscăliţă Maria Dorina Pasca ne-a convins că resursele de eficientizare a muncii la catedră sunt inepuizabile, că fluxul informaţional care invadează societatea actuală, mutaţiile socio-economice, ştiinţifico-tehnice impun educaţiei anumite demersuri inovatoare de care nu trebuie să ne speriem. Am înţeles că putem să ne detaşăm uneori de învăţământul livresc, abordând activităţi originale, având în vedere faptul că fiecare copil este o fiinţă unică, irepetabilă, ceea ce exclude un învăţământ uniformizant. La evaluarea finală, cursanţii au pregătit materiale deosebit de interesante. C.C.D. pune aceste materiale la dispoziţia celor interesaţi, lansând, în acelaşi timp, invitaţia dea poposi la C.C.D. pentru studiul acestora. Felicitări domnului Martin Dascăl şi Măriei Dorina Paşca pentru modul deosebit de atractiv în care au gândit acest curs de formare continuă! înv. ZOICA SUCIU, Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul”, Târgu-Mureş LA REGHIN - PRIMA PROMOŢIE DE CÂNTĂREŢI BISERICEŞTI 999 Joi, 23 mai, la Protopopiatul Român Ortodox din municipiul Reghin, a avut loc examenul de absolvire a cursului de cântăreţi bisericeşti cu durata de şase luni, organizat de protopopul Reghinului Teodor Beldean şi Arhiepiscopia de Alba lulia, în faţa unei Comisii de examinare formată din P.C. Arhimandrit Samuel Cristea - profesor de liturgică, P.C. Arhidiacon Nicolae Topârceanu - profesor de muzică, ambii de la Seminarul Teologic Ortodox „Simion Ştefan" din Alba lulia, Protopopul Reghinului, P.C. Teodor Beldean şi profesor P.C. Diacon prof. Cornel Pop - conducătorul cursului. Despre importanţa cursului am consemnat următoarele opinii: P.C. Diacon prof. Cornel Pop - dirijorul Corului Catedralei din Bistriţa: „Cursul, cu o durată de 6 luni, a fost organizat sub auspiciile Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba lulia. Toţi cei 60 de absolvenţi au promovat examenul cu note bune. Consider că vor deveni cântăreţi bisericeşti capabili să aducă cântarea bisericească la cotele normale, la muzica ortodoxă corectă, expresivă". P.C. Arhidiacon prof. Nicolae Topârceanu. „Comisia delegată de I.P.S. Andrei - Arhiepiscopul Alba luliei - a constatat că prima promoţie a Şcolii de cântăreţi bisericeşti are un nivel de pregătire ridicat, fiind condusă de un profesor competent, care a mai pregătit alte şase promoţii în Arhiepiscopia Vadului Feleacului şi Clujului, obţinând rezultate foarte bune". P.C. pr. Teodor Beldean - Protopopul Reghinului: „Importanţa acestor cursuri deformare a cântăreţilor este foarte evidentă pentru parohiile noastre. Până în prezent, cântarea bisericească se transmitea din generaţie în generaţie numai pe cale orală, fenomen ce aducea, în timp, mari prejudicii exprimării corecte a unei adevărate arte bisericeşti. Improvizaţiile de tot felul la cântarea de la strană sunt efectul lipsei unui cadru instituţionalizat pentru instruirea cântăreţilor bisericeşti, iar bogăţia cultului ortodox poate fi pusă în evidenţă numai printr-o cântare exprimată corect. împreună cu comisia de examinare, apreciez că aceste cursuri vor contribui la primenirea cântării de strană din parohiile Arhiepiscopiei noastre şi de aceea recomand să fie continuate şi în celelalte protopopiate". Reamintim celor interesaţi că, începând cu 1 octombrie a.c., la Protopopiatul Ortodox din Târgu-Mureş se va organiza un asemenea curs de cântăreţi. V.B.B.