Cuvântul Liber, martie 2004 (Anul 16, nr. 42-63)

2004-03-19 / nr. 55

CUVÂNTUL VINERI, 19 MARTIE 2004 Viitorul în carieră depinde şi de alegerea făcută acum Miercuri, 17 martie, la Grupul Şcolar Agricol, psihologul Emil Bloj a coordonat activitatea „Viitorul în carieră depinde şi de alegerea făcută acum". Au participat prof. Olga Dragoş - director adjunct la Grupul Şcolar Agricol, prof. Nicoleta Gherman; prof. Maria Movilă; ing. Doina Oroian, psiholog Szalai Martin - Liceul Teoretic „Andrei Bârseanu", Târnăveni; Adrian Claudiu Frandeş, student Psihologie anul IV, Universitatea „Dimitrie Cantemir" şi voluntar, Fundaţia „LOC", elevi din clasele X şi XII, Grupul Şcolar Agricol. S-au prezentat rezultatele chestionarului privind cariera, aplicat elevilor din clasele a Xll-a. Au fost chestionaţi 102 elevi (54 băieţi şi 48 fete), 15 (7 băieţi şi 8 fete), dintre ei doresc să se angajeze, 51 (22 băieţi, 29 fete), să-şi continue studiile şi să se angajeze, iar 8 (2 băieţi, 6 fete), să plece la muncă în străinătate, restul sunt nehotărâţi. Prin materialele sugestive folosite (inclusiv un scurt film documentar), s-a dorit familiarizarea elevilor cu paşii ce trebuie urmaţi în alegerea carierei (interesul spre un anumit domeniu; căutarea unui loc de muncă; scrierea CV-ului; scrisoarea de intenţie; interviul; examenul). (L.B.) DONAREA DE SÂNGE - UN GEST UMAN SUPREM! - Interviu cu doamna doctor PAULA DANA FLOREA, directorul Centrului Regional de Transfuzie Sanguină Târgu-Mureş - - Stimată doamnă directoare, există o criză de donatori la Târgu-Mureş? - în orice clipă este nevoie de mai mult sânge la nivelul oraşului, al judeţului, în medie, vin pentru a dona sânge cam 60 de persoane, dar din păcate circa 20 sunt refuzaţi pe motive medicale - anemii, boli hepatice, alergii etc. Apoi, din alt criteriu de selecţie calitativă se mai elimină un anumit procent dintre donatori şi, în final, rămâne un număr destul de mic care întrunesc condiţiile standard cerute pentru a finaliza donarea. - Ce categorii sociale vin la Centrul de donare? - Din fericire, în ultima perioadă, vin tot mai mulţi din conştiinţă şi tot mai puţini pentru bani (bonuri valorice), majoritatea covârşitoare formând-o cei din anturajul bolnavilor internaţi. - V-aţi mutat într-un sediu nou, apropiat de standardele occidentale. Aveţi aparatura la acelaşi nivel? Cum staţi din punct de vedere al personalului pe care îl conduceţi? - Este adevărat că noul sediu este competitiv, la cerinţele cele mai exigente şi mă bucur să pot afirma că dotările se ridică şi ele la nivel mondial. Este bine de reţinut că celor care donează sânge li se fac analize complexe, de altfel foarte costisitoare în vederea depistării hepatitei, bolilor hepatice şi bolilor hematologice, se fac analize la glicemie şi un analizator foarte modern şi performant rezolvă hemograma! Ce mă supără însă este că din punct de vedere al personalului, până nu demult îmi lipseau 8 persoane pentru a acoperi eficient volumul de muncă, iar în ultimele 3 luni s-au redus încă 3 posturi. - Revenim la lucruri concrete. Aveţi probleme financiare? - Nu, din fericire. Şi asta este foarte important pentru liniştea colectivului de muncă al Centrului. - Ideea de bază a interviului este de a-i sensibiliza pe semenii noştri în sensul că actul de donare este un gest uman suprem! Excelentă ideea, care a fost unul dintre motivele pentru care am acceptat această discuţie. Ar fi minunat ca această campanie să reuşească, să replanteze în conştiinţa şi educaţia semenilor noştri noţiunea de donaţie din altruism. Trebuie să se ştie că sângele se administrează în situaţii foarte grave, în cazuri de viaţă şi moarte! Nu se administrează ca o simplă aspirină! De asemenea, un sânge pierdut nu poate fi înlocuit! El este şi va rămâne „picătura vitală", fără de preţ. Vă mulţumesc pentru timpul acordat cu generozitate şi vă dorim cât mai mulţi donatori! Aş dori să cred că mulţi din cei care vor citi interviul vor înţelege că actul de donare în sine este mai mult decât un gest nobil. Am coborât scările instituţiei după discuţia cu doamna directoare şi am intrat prin laboratoarele Centrului. Am fost întâmpinat de doamne şi domnişoare zâmbitoare, amabile, elegante şi frumoase ca şi meseria pe care o practică. Era puţin după ora 10, a zilei de 11 martie 2004. Nu aveam de unde să ştiu că în dimineaţa acelei zilei, în Spania, vieţile a sute de oameni nevinovaţi se stingeau. Iar cei răniţi, şi acolo ca oriunde în lume, aveau atâta nevoie de sânge! EMIL DOBOZI Coordonare s frumuseţe y y 0 bună parte din activitatea de educaţie fizică din învăţământul gimnazial este dedicată gimnasticii sportive. Se contribuie astfel la dezvoltarea calităţilor motrice, coordonării, echilibrului şi simţului estetic. Pentru ca toate să fie puse în valoare, Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul" din Târgu-Mureş a organizat Cupa „Mărţişoul" la gimnastică, coordonatorul activităţii fiind prof. Lucia Grebenişan. La competiţie, aflată la cea de-a treia ediţie, au participat elevi din clasele Il-VIII ai şcolii gazde, dar şi de la Şcoala Generală Nr. 1 şi 2 din Târgu-Mureş. S-au remarcat liniile acrobatice prezentate de elevii: Andrada Bojan, Paul Movilă, Corina Toma, Hârşan Melania, Octavia şi Niculina Stupar (Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul"), Delia Ceteraş, Adela Petrita, Bianca Făgăraş, Bogdan Toma (Şcoala Generală Nr.2), Renata Matei, Cătălin Pintea, Joja Daniel, Ana Maria Matei (Şcoala Generală Nr. 1). (L.B.) Concursul de lmba şi literatura română „Mihai Eminescu", clasele V - VIII Soare mângâind condeiul care a adus păsările gândului pe foaia albă de hârtie şi primăvară strecurată în cuvinte, sub semnul poetului nepereche, acesta a fost Concursul de limba şi literatura română „Mihai Eminescu". Gazde deosebit de primitoare pentru elevii claselor V-VIII au fost direcţiunea, cadrele didactice şi întreg colectivul Şcolii Generale Nr. 17 din Târgu-Mureş, care au asigurat condiţii excelente. Concursul s-a desfăşurat sub îndrumarea competentă a inspectorului de specialitate din cadrul ISJ Mureş, doamna profesoară Letiţia Iacob. Comisia a fost formată din domnii directori prof. Alexandru Todea şi prof. Demeter Erdei Zoltán, prof. Gheorghe Păcurar, prof. Corina Gherman, prof. Mariana Chirvase, prof. Mariana Cheţan. Au evaluat lucrările participanţilor profesori selectaţi de la toate unităţile şcolare din municipiu. Subiectele, cu grad de dificultate ridicat, au pretins elevilor cunoştinţe serioase de limbă, dar şi multă creativitate la partea de literatură. Chiar dacă nu toţi s-au regăsit pe listele cu premii şi menţiuni, proba la care au participat a constituit un exerciţiu în vederea viitoarelor concursuri şi examene. La clasa a V-a, locul I - Diana Dia (Şcoala Generală Nr.2); locul II - Cristina Naşca (Grupul Şcolar Sărmaşu); locul III - Sorina Puiac („I. Th. Oltean", Gheja); locul IV - Diana Mateiu (Gimnaziul „Al. Ceuşianu, Reghin"); clasa a Vl-a, locul I - Iulia Raluca Turc (Școala Generală Nr. 17); locul II - Alexandra Coman (Gimnaziul de Stat „Traian", Târnăveni); locul III - Oana Vasii (Gimnaziul de Stat„Z. Boiu", Sighișoara); locul IV - Roxana Moldovan (Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul"); clasa a Vll-a, locul I - Ruxandra Soare; locul II - Andrei Mateș (Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul"); locul III - Daroczi Sandra (Școala Generală Nr.17); locul IV - Nicoleta Maier (Gimnaziul de Stat „Tudor Vladimirescu"); clasa a 7lll-a, locul I - Raluca Mocean; locul II - Camelia Sărac (Grupul Şcolar Sărmaşu); locul III - Radu Câmpianu (Colegiul „Unirea") şi Sabina Dudilă (Şcoala Generală „Ioan Vlăduţiu", Luduş); locul IV - Adina Radu (Gimnaziul de Stat „A. Maior", Reghin) şi Roxana Necşoiu (Şcoala Generală Nr. 2). LETIŢIA BOTA ..MULT E DULCE ŞI FRUMOASĂ... ” Scump, scumpire, scumpie Perioada de tranziţie (spre ce?) are ca implicare fenomenul scumpirii vieţii. Ne propunem a-i acorda atenţie, din punct de vedere lingvistic, cuvântului scump şi familiei sale. Vom începe cu sensul învechit şi popular al adjectivului scump, care apare şi cu valoare substantivală, acela de zgârcit, avar. Cu acest înţeles este prezent în multe expresii şi proverbe. (A fi) scump la vedere - a se arăta rar în societate, printre ceilalţi oameni, a fi greu de găsit. (A fi) scump la vorbă - (a fi) tăcut, taciturn, puţin vorbăreţ. (A fi) scump la râs - a râde rar, a fi sever, posac. Cu valoare substantivală, zgârcitul, scumpul este prezent în multe expresii. Scumpul mai mult păgubeşte şi leneşul mai mult aleargă, expresie formulată şi invers. Leneşul mai mult aleargă, scumpul mai mult păgubeşte. Vom apela la alte ziceri, fără a comenta, sensul fiind evident. Scumpii laolaltă nicicând nu se pot înţelege. Scump la tărâţe şi ieftin la făină. Scumpul cu înşelătorul lesne se-nvoiesc. Scumpul cumpără stafide (tămâie) şi cere să-i adauge piper. Scumpul din multe ce are, nu vrea să mânce. Scumpul în vis când cheltuieşte toată ziua se tânguieşte. Scumpul şi ce are nu are. Scumpul nu e stăpân pe banii lui, ci banii îl stăpânesc pe el. Scumpul pentru bani ar lua şi pe fata dracului. Scumpului niciodată să nu zici: dă-mi, ci totdeauna, nu. După cum se vede, sensul vechi al lui scump, acela de zgârcit, se păstrează în bogăţia de expresii ale poporului nostru. Sensul a evoluat, astăzi scump are mai multe înţelesuri. Despre lucruri: Care se vinde sau se cumpără la un preţ ridicat, costisitor, (despre preţuri) mare, ridicat. Aceste sensuri le suportă majoritatea cetăţenilor, deşi o reclamă afirmă că sunt „preţuri convenabile". Tot despre oameni, magazine, care cere preţuri mari. Tot despre lucruri: valoros, preţios, de preţ; daruri scumpe. Despre fiinţe: foarte drag, iubit. Substantivul scumpătate: scumpenie; scumpătăţi - lucruri de preţ, scumpeturi; cu scumpătate - cu măsură, în mod cumpătat, cu exactitate, cu scrupulozitate, cu mare grijă. Scumpete: creştere mare a preţurilor; situaţie care caracterizează această creştere; perioadă de timp în care preţurile sunt (foarte) ridicate. Scumpeturi: lucru preţios, valoros; epitet dat unei persoane iubite, dragi. Şi scumpete are un sens învechit şi popular: zgârcenie, avariţie. Verbul a scumpi: a mări preţul unei mărfi, a vinde mai scump. A se scumpi (despre oameni): a cere preţuri (mai) mari; a se tocmi mult, a se calici, a se zgârci (când vinde sau cumpără ceva). Scumpie, accentuat pe „i", este un arbust, întrebuinţat în industrie şi medicină. Expresia: când voi secera scumpia niciodată. De la scump sunt şi diminutivele: scumpişor, scumpuşor. TIV. ENĂCHESCU SPORT • SPORT • SPORT FOTBAL CUPA ROMÂNIEI Meciurile din „sferturile" de finală ale Cupei României la fotbal s-au disputat miercuri, 17 martie a.c. Este vorba despre returul acestora. Conform rezultatelor înregistrate pe terenul de joc, pentru faza următoare a popularei competiţii fotbalistice - „semifinale", cu partide programate pe 7 şi 21 aprilie - s-au calificat Dinamo Bucureşti, FC Argeş Dacia Piteşti, Gloria Bistriţa şi Oţelul Galaţi, adică echipele care au evoluat în deplasare. Dar iată rezultatele: Petrolul Ploieşti - Dinamo 1-2 (în tur 0-7), Apulum Alba lulia-FC Argeş 0-1 (0-4), „Poli” AEKTimişoara - Gloria Bistriţa 1-1 (0-1), Rapid - Oţelul Galaţi 1-0 (0-2). Aşadar, una dintre pretendentele la titlul de campioană, Rapid, a părăsit competiţia. Ce-i mai rămâne formaţiei antrenate de Dan Petrescu?, să adune puncte în campionat. Scorul dintre Dan Petrescu şi Sorin Cârţu (antrenorul „oţelarilor") este, deocamdată, 0-1. (D. B.) FC Transilvania rămâne tot... acasă! întrucât între conducerea Direcţiei Judeţene de Sport Mureş, condusă de Mărioara Bârsan, şi Consiliul director al echipei de fotbal în sală, FC Transilvania Târgu-Mureş,în ceea ce priveşte folosirea unor reclame (pe lângă cele existente) în Sala Sporturilor, s-au ivit divergenţe, era cât pe ce ca jocurile Divizionarei A să se dispute în Sala Polivalentă „Radu Voina" din Sighişoara, lată că, în acest „conflict", s-a găsit un mediator. Este vorba despre Ovidiu Natea, într-un fax trimis redacţiei, se precizează: „Conducerea Clubului de futsal Transilvania Târgu- Mureş mulţumeşte domnului prefect Ovidiu Natea, un bun cunoscător şi iubitor al sportului, pentru ca echipa noastră să-şi dispute în continuare jocurile în Sala Sporturilor, precum să-şi efectueze şi antrenamentele. De asemenea, mulţumim Primăriei Sighişoara şi administraţiei Sălii Polivalente «Radu Voina», care au fost receptive la ideea noastră şi veneau în sprijinul echipei FC Transilvania, asigurând, fără nici o obligaţie financiară, toate condiţiile pentru buna desfăşurare a antrenamentelor şi a meciurilor". în ultima etapă de campionat - a XXII-a - luni, 22 martie 2004, cu începere de la ora 19, în Sala Sporturilor, FC Transilvania Târgu-Mureş va juca cu MGA Bucureşti. (D. B.) VOLEI C.S.U. Gaz - C.S.U. Metal Galaţi 3-1 1 Meciurile etapei a Vll-a a returului, ultima a fazei a 2-a a Campionatului Naţional de volei feminin, grupa A1,s-au disputat miercuri, 17 martie 2004, C.S.U. Gaz Târgu-Mureş a jucat acasă cu C.S.U. Galaţi. Părea a fi un joc dificil pentru elevele prof. Nicu Pop, care îşi doreau victoria în ultima etapă. Crina Hosu şi colegele ei au jucat, în trei din cele patru seturi, la adevărata lor valoare, câştigând în final cu 3-1 (25-21,25-18,10-25 şi 25-23), pe parcursul a 81 de minute de joc activ. C.S.U. Gaz a jucat în următoarea alcătuire: Ofelia Măieruţ, Mihaela Herlea, Crina Hosu, Mihaela Hoţoi, Kristina Szvetanska, Maria Dukova, Adela Truţa, Bardocz Orsolya. A arbitrat bine Nicolae Stan (Bucureşti), ajutat la fileu de Gheorghe Bălăceanu (Braşov), iar la linii de Ilie Voivoda, Böjthe Zsombor, Adrian Păşcanu şi Mihai Rusu, din Târgu-Mureş. (C. ALBU) HANDBAL LPS Târgu-Mureş s-a retras din campionat! Datorită lipsei fondurilor financiare, ne spune cu regret prof. Vizi József, echipa de junioare I a LPS Târgu-Mureş s-a retras din Campionatul naţional de handbal. Echipa se afla pe primele locuri în clasamentul seriei, cu mari şanse de calificare la turneul final al competiţiei. (C. A.)