Cuvântul Liber, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 1-21)

2008-01-18 / nr. 12

CUVÂNTUL VINERI, 18 IANUARIE 2008 IARTĂ-1, DOAMNE, CĂ NU ŞTIU CE SPUN! ! (Urmare din pag. 1) viaţă, Adrian Păunescu, este şi el răstignit între doi... Aici, în locul cuvântului potrivit, am să scriu pseudojurnalişti. Aţi putea, domnilor ziarişti, să-l ucideţi pe Eminescu, în direct, de 364, sau cum este anul acesta, de 365 de ori într-un an, dacă asta vă este meseria şi pâinea, în originala economie de piaţă, dar, măcar la aniversarea din 15 ianuarie şi la comemorarea din 15 iunie, lăsaţi-l, nu-i tulburaţi veghea Luceafărului, stelei fixe, care ocroteşte de acolo, de sus, soarta neamului său sub stele! Cea mai cinică încercare de manipulare, să foloseşti aniversarea lui Eminescu, nu pentru a-l mai nemuri prin dovezi de nesfârşită iubire şi aducere aminte, ci pentru a-l ucide (a câta oară în ultimii 18 ani?), aceasta crimă abominabilă, disimulată fiind, vezi Doamne, în dorinţa de restituire in integrum a „imaginii" lui Eminescu. Culmea cinismului şi absurdului, cei doi pseudojurnalişti se folosesc de prezenţa în studiou a poetului naţional în viaţă Adrian Păunescu, pentru ca, în acest fel, elucubraţiile, frustrările, vorbele lor otrăvite să capete greutate, pentru că uite, Păunescu îi bagă-n... seamă, întră în dialog cu ei, şi la vorbele lui de respect şi iubire pentru Eminescu, rostite la aniversare şi de-a pururi, ei vin cu replici „grele", cu „contraargumente" care se vor fondate, precum cele pro Eminescu ale ilustrului lor interlocutor. Pentru numele lui Dumnezeu, nu-l mai asasinaţi pe Eminescu! Nu-i veţi putea ucide nemurirea! Pentru numele lui Eminescu, nu-l mai crucificaţi pe Păunescu! Va învia de câte ori îl veţi ucide, încercând să-l scoateţi din viaţa literaturii române! Aş avea multe de spus, multe de comentat despre ce s-a întâmplat în „singura emisiune pe canalele TV româneşti care (chipurile) a avut ca temă aniversarea lui Eminescu”, cum se lăuda moderatorul. Am memorat pasaje întregi din emisiune, dar mâna refuză să aştearnă pe hârtie comentarii care ar presupune citate din aberaţiile, elucubraţiile, frustrările exhibate, unele pentru a-l „omagia" original pe genialul nostru aniversat, altele, pentru a-şi consolida carierele de jurnalişti, cercetând cu amuşinări de câine, viaţa publică, viaţa personală şi opera poetului naţional în viaţă, Adrian Păunescu. Doar atât vreau să-mi amintesc dintr-o emisiune dedicată aniversarii lui Eminescu, în 15 ianuarie 2008: vocea lui Adrian Păunescu şi vocile mării de oameni, recitând împreună, în canon, „Odă în metru antic"; apoi, Adrian Păunescu recitând în direct „Doina" lui Eminescu, apoi, chipul domnului Păunescu, privind blând de-a dreapta şi de-a stânga sa, la cei doi, cu o nesfârşită milă (creştină), cu o uşoară resemnare („E-atâta împăcare cu nebunii"...). Expresia de pe chipul domnului Păunescu, transcrisă în cuvinte, parcă spunea: Iartă-i Doamne, că nu ştiu ce... spun! Domnilor jurnalişti, daţi-mi voie să emit şi eu o judecată de valoare despre viitorul imediat, dar mai ales cel îndepărtat al carierei domniilor voastre, veţi fi deferiţi uitării generale, memoria colectivă nu va consemna existenţa dvs! Şi asta, nu pentru că nu faceţi parte din stirpea nobilă a gazetarilor adevăraţi, ci pentru că pilozitatea de pe piept şi de pe limbă este incompatibilă cu destinul înalt al gazetarului de geniu. . Domnilor jurnalişti, îmi este ruşine că faceţi parte (formal) din aceeaşi breaslă cu ziaristul Mihai Eminescu de la ziarul „Timpul"! Sunteţi o ruşine a nobilei bresle! Asta e realitatea! Ion Drăgan, unul dintre iubitorii de Eminescu, până la capăt, şi unul dintre martorii oculari ai momentului din 14 noiembrie 1984, când, pe stadionul din Reghin, „Doina" lui Eminescu, prin vocea lui Adrian Păunescu, se-ntorcea acasă din exilul ideologic, învingând Crivățul. MIHAI EMINESCU Marţi, 15 ianuarie 2008, Gimnaziul de Stat „Avram Iancu" Târnăveni l-a sărbătorit pe M. Eminescu prin poezie. Treizeci şi şapte de copii din clasele I-VIII s-au întrecut în expresivitate, sensibilitate, patos, recitând poeziile poetului nepereche, iar alţi paisprezece îi caută urma, aventurându-se pe tărâmul întrebărilor fără răspuns, către cetatea poeţilor. Achiziţiile de ultimă oră ale şcolii (retroproiector, imprimantă color ş.a.), obţinute prin strădania d-lui director Ciurea Emil, au permis desfăşurarea concursului într-o ambianţă plăcută, într-o împletire de imagine, muzică şi poezie. La secţiunea creaţie au participat următorii elevi: Szász Adina, Mureşan Tania, Şaim Sergiu, Giuluşan Raluca, Moldovan Alexandra, Costea Debora, Rogna Denisa, Radu Andreea, Degerat Didia (cl. a IV- a), Cândea Adela, Băcilă Vicenţiu, Raţiu Lorena (cl. a lll-a), Bărbat Ioana, Mărginean Oana (cl. a Vlll-a). Au fost premiaţi următorii elevi: Menţiune-Bărbat Ioana; Premiul lll-Radu Andreea; Premiul ll-Degerat Didia; Premiul l-Szasz Adina. La secţiunea recitări au participat elevii: Ilea Daniela, Mea Mădălina (cl. I), Buta Andrei, Cândea Adela, Cristea Patricia, Mihalache Sabina, Moga Ioana, Suciu Adela, Tănase Crina (cl.a ll-a), Băcilă Vicenţiu, Raţiu Lorena, Rus Raul, Truţă Adelina (cl.a lll-a), Giuluşan Raluca, Medeşan Anamaria, Moldovan Sergiu, Murşa Florin, Ortelecan Radu, Osvath Izabela, Tămaş Diana, Uştea Anca (cl.a IV-a), Cucerzan Denisa, Doboş Diana, Feierdan Alexandru, Ştefănescu Lavinia, Solomon Diandra, Hermenean Diana (cl. a V-a), Danciu Vasile, Jurj Andreea, Oprean Vlad, (cl.a VI-a), Comşa Bianca, Linţoiu Mădălina, Mărginean Raluca, Vinţeler Andreea, Siksai Andrei (cl. a VIl-a), Bărbat Ioana, Mărginean Oana (cl. a Vlll-a). Au fost premiaţi: Cl. I-IV: Menţiune specială - Ilea Mădălina, Ilea Daniela; Menţiune - Suciu Adela; Premiul III - Cândea Adela; Premiul II - Moldovan Sergiu; Premiul I - Ustea Anca. Cl. V - VIII: Premiul III - Feierdan Alexandru; Premiul II - Danciu Vasile; Premiul I - Bărbat Ioana. Juriul a fost alcătuit din: 1. Ani Vanda - consilier educativ; 2. Popa Doina - director adjunct; 3. Buda Georgeta - profesor limba română; 4. Ghica Sanda - învăţătoare. Revista Şcolii, „Condeiele copilăriei", iniţiată şi condusă de Popa Doina (dir. adj.), va publica poeziile şi eseurile premianţilor, iar cărţile oferite premianţilor au fost asigurate din fondurile revistei. Zilele Liceului Pedagogic „Mihai Eminescu“’ Trecut-au anii... La Sala Mică a Palatului Culturii din Târgu-Mureş a avut loc, în cursul acestei săptămâni, festivitatea dedicată Zilelor Liceului Pedagogic „Mihai Eminescu" - „Trecut-au anii...", coordonată de prof. Cioată Pantelimon - director, prof. Trozner Erzsébet - director adjunct şi prof. Cristina Sărăcuţ - coordonator de proiecte şi programe educative. După intonarea Imnului de stat de către corul liceului, dirijat de prof. Sobieţchi Emilia, programul manifestării a inclus: Cuvântul de deschidere al prof. Pantelimon Cioată, director al liceului, moment muzical prezentat de corul liceului, coordonator prof. Sobieţchi Emilia (cântece pe versuri eminesciene "Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie", "Codrule, Măria ta"); lansarea Anuarului Liceului (nr. 5) - Nirăştean Camelia, XII A, Corespondenţă inedită Mihai Eminescu-Veronica Micle - pasaje în lectura elevilor Goşman Oana, XI C şi Molnár Claudiu Antonio, XII D, prezentat de Virginia Santa, IX B; Moment de dans - balet, trupa Arabesque, îndrumător Lia şi Karol Kemendi; lansarea revistelor „Clipa cea repede" şi „Tarisznya"; Moment muzical - corul liceului, coordonat de prof. Trozner Erzsébet („Jubilate", „Sala pe deal"); trupa de Teatru Francofon „REFLEXIF" - fragmente din piesa prezentată la Festivalul Internaţional de Teatru La Roche sur Yon, Franţa, elevii Movilă Georgeta şi Grebenişan Mihai; dans sportiv: Pop Sabina şi Gaiger Narcis. Invitaţi la eveniment au fost prof. Mircea Prozan - inspector şcolar general, prof. Iolanda Cătinean - inspector şcolar general adjunct, prof. Aurora Stănescu - inspector şcolar limba şi literatura română, inspectori şcolari de specialitate din cadrul IŞJ Mureş, directori ai liceelor şi colegiilor din Târgu- Mureş, foste şi actuale cadre didactice ale Liceului Pedagogic „Mihai Eminescu". Diplome de excelenţă pentru elevi şi profesori Ca în fiecare an, şi de această dată s-a acordat Premiul de excelenţă „Mihai Eminescu" celor care au obţinut cea mai mare medie. Distincţiile au revenit elevelor Georgeta Movilă, XI C, şi Viorica Bondrea, XII B, care au încheiat anul şcolar cu media 9,97. Au fost acordate şi alte premii: Moldovan Roxana, XI A şi Paşcan Camelia, XI A - menţiune la faza naţională a Olimpiadei de Pedagogie; Forika Kinga, XI B, Harangozó Ágota, XI B -Kovács Isolda, XI B, Muntean Andreea, XII A şi Konta Reghina, XII A, pentru participarea la faza naţională a Olimpiadei de Pedagogie; Koncz Timea, XI A; Marton Attila, XI B - implicare deosebită în organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare; Florea Georgeta, XI A - participare la Concursul Internaţional de desen de la Bitola, Macedonia; Molnár Antonio, XII D, Şopterean Alexandra, XII A, Bondrea Viorica, XII B - rezultate deosebite la concursurile pe teme geografice; Duşa Ţurcaş Amedeea, X A - diverse premii literare şi debut literar; Grebenişan Mihai, XI C - debut literar. De asemenea, au fost premiate şi colectivele de redacţie ale revistelor „Clipa cea repede", „Lacrimă de dor" şi „Tarisznya", trupa de Teatru Francofon, Cercul de pictură „Icoana din sufletul copilului", dans modern - trupa de dans a liceului coordonată de Koncz Tímea, XI A. Cu Diplome de Merit au fost distinşi profesorii care s-au implicat în mod deosebit în activităţile din anul şcolar 2006-2007. A urmat un Moment de dans - balet, prezentat de trupa Arabesque, îndrumători Lia şi Karol Kemendi. Alte activităţi dedicate Zilelor Liceului Programul manifestărilor dedicate lui Mihai Eminescu a cuprins şi: concursul sportiv interliceal - volei, coordonat de prof. Kemendi Karol, la care au participat echipe ale liceului gazdă şi ale Colegiului Naţiiinal „Mihai Eminescu"; sesiunea de referate ştiinţifice „Mediul şi alimentaţia", organizată de catedra de Matematică şi Ştiinţă în colaborare cu Muzeul de Ştiinţe Naturale, prin prof. Daniela Botoş, prof. Simona Gherman, prof. Hajdú Erzsébet şi prof. Kereki Maria; „Eu şi Eminescu" - prezentare de proiecte a clasei a IX-a C, moderată de prof. Beatrice Standavid, precum şi concursul artistic „Ziua Elevilor”, la care au participat interpreţi din diferite genuri artistice. Ziua de ieri s-a încheiat printr-o seară de dans, ai cărei coordonatori au fost prof. Troyner Erzsébet, prof. Raluca Pop, prof. Kemendi Karol, prof. Zita Vulcan şi prof. Daniela Matache. Din lucrările şi activităţile elevilor Expoziţia permanentă găzduită de Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu" din Târgu-Mureş cuprinde: „Icoane pe sticlă", coordonată de prof. Emilia Manole; „Expoziţie de felicitări" - prof. Fejer Zoltán; „Plante inferioare" - prof. Daniela Botoş; „Materialedidactice" - prof. Iosif Todea şi „Din lucrările studenţilor" - prof. dr. Avram Iftimia. LETIŢIA BOTA OMAGIU LUI EMINESCU Reghinenii au sărbătorit aniversarea naşterii marelui nostru Poet Naţional, prin numeroase activităţi cultural-educative, desfăşurate în instituţiile de cultură şi învăţământ, prin care, sub diferite forme, s-au scos în evidenţă personalitatea şi creaţiile poetului nepereche, ecoul şi aprecierea de care se bucură pe plan naţional şi universal. Eminescu, la împlinirea a 158 de ani de la naştere, a reînviat, şi de această dată, în inima şi sufletul reghinenilor, dovada fiind interesul şi participarea numeroasă la manifestările organizate. în primul rând, menţionăm reuşitul program cultural artistic, la bustul lui Eminescu, organizat de către Primăria municipiului Reghin şi instituţiile culturale. Biblioteca „Petru Maior" şi Casa Tineretului „George Enescu", recitalul de poezie susţinut de către grupuri de elevi de la Gimnaziul „Alexandru Ceuşianu", „Augustin Maior" şi Casa Tineretului „George Enescu", evocarea „Mihai Eminescu pe meleaguri mureşene", prezentată de doamna Sorina Bloj, director al Casei Tineretului „George Enescu", care au încântat şi bucurat numeroasa asistenţă. La bustul poetului, opera sculptorului Ioan Vlasiu, au fost depuse jerbe de flori de către Primăria municipiului Reghin, prin domnul viceprimar, dr. Ionel Rânja, Biblioteca Municipală „Petru Maior" şi Gimnaziul „Augustin Maior", buchete de flori către iubitorii de poezie şi cultură. Menţionăm, de asemenea, spectacolul aniversar „Eminesciana", prezentat de formaţiile artistice ale Casei Municipale de Cultură „Eugen Nicoară", prin grupul de recitatori ai trupei de teatru, coordonat de Veturia Câmpean, referent cultural, şi Dumitru Pătru, Grupul Cameral Instrumental „Simfonietta", condus de domnul director Ioan Conţiu, şi frumoasele romanţe interpretate de solistele Laura Stoica şi Cornelia Marc. Remarcăm, de asemenea, expoziţia de carte „Mihai Eminescu", organizată de Biblioteca „Petru Maior", programul artistic de poezie şi muzică prezentat la Biblioteca şcolară a Gimnaziului „Alexandru Ceuşianu", bibliotecar Moldovan Ani-Mari, momentele aniversare de la Grupurile şcolare „Lucian Blaga", „Petru Maior", „Ioan Bojor" şi Gimnaziul „Florea Bogdan". Toate, în onoarea, amintirea şi omagierea „Luceafărului poeziei româneşti, MIHAI EMINESCU, la 158 de ani de la naştere, ca stimă şi respect pentru marile personalităţi ale neamului românesc. MARIN ŞARA