Cuvântul Liber, ianuarie 2010 (Anul 22, nr. 1-21)

2010-01-29 / nr. 20

% DIRECTORI PESTE DIRECTORI... Faptul că, după lovitura de stat din decembrie 1989, România a devenit şi o ţară cu mulţi, foarte mulţi şefi, atât în sectorul de stat, cât şi privat, nu mai provoacă nedumerire. Deci, directori peste directori şi alţi şefi, preşedinţi, vicepreşedinţi, secretari şi subsecretari etc., etc., cam peste tot Premierul Emil Boc vorbeşte de reduceri de personal funcţionăresc, în general. Intenţia domniei sale mi se pare justificată în multe dintre instituţiile statului. Dar, cum se explică faptul că, de pildă, pe lângă directorii coordonatori, musai să fie şi unul adjunct; pe lângă inspectorii şefi de Poştă Română mai apar directoricoordonatori, 41 în toată ţara, plus încă directori coordonatori la cele şase regionale de poştă? E o întrebare care circulă şi este vehiculată prin... gura târgului. E bine să stiţi! / / Cea dintâi carte digitalizată, din Biblioteca Judeţeană Mureş, se intitulează „Fitobiblon mureşean", autor Dimitrie Poptămaş, fost director al instituţiei de lectură publică. Cartea, ca şi altele, de altfel, introduse în sistemul digitalizat, poate fi accesată pe site-ul www.djmures@yahoo/bd/ sau pe Google, la noţiunea Biblioteca Judeţeană Mureş. CUVÂNTUL VINERI, 29 IANUARIE 2010 COTIDIAN MUREŞEAN DEMOCRATIC ŞI INDEPENDENT DIRECT şi la OBIECT Aniversare ( jubileu Unirea” - arhitectura unei idei 25 mai 2000, zi importantă şi încărcată de alte semnificaţii pentru o unitate târgumureşeană de învăţământ preuniversitar. Atunci, Liceului Teoretic „Unirea" i se atribuia denumirea de Colegiu Naţional, unul dintre cele dintâi ale judeţului Mureş. Timpul s-a scurs implacabil şi, iată, în luna florilor a anului 2010, „Unirea" va împlini 10 ani de Colegiu. Un jubileu, aşadar, căruia i-au fost subsumate activităţile incluse în programul manifestării „Zilele Colegiului Naţional «Unirea»", desfăşurate între 21-26 ianuarie anul curent. „... 10 ani de Colegiu! E mult? E puţin?... E timpul nostru, în care ne-am înscris cu cuvântul şi elanul tinereţii, cu entuziasmul celor care ştiau ca vor reuşi. Deschiderea europeană, performanţele şcolare, reuşitele noastre de fiecare zi, recunoaşterile primite au încărcat acest segment de timp într-un fel unic pentru noi. Mă întorc cu gândul înspre elevii şi dascălii Colegiului Naţional «Unirea», cei care definesc cel mai adevărat spiritul unirist. Să le mulţumim!", scrie în pliantul alb-negru şi color prof. Cristina Branea, director. „Zilele" au fost încărcate cu o paletă largă şi diversificată de activităţi, dintre care enumerăm spre informarea cititorului: Festivalul de dans, Mâini dibace, Brit Club la operă, Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!, Journal Voyage, Concursul judeţean de matematică „Simon Petru", Călător în Ţara Soarelui Răsare, Concursul interdisciplinar „Arc peste timp", Seara culturală japoneză, Deutsch nacht Spale, Revista de religie, Concursul interdisciplinar „Leonardo da Vinci", cel de creaţie în limba maghiară „Hangulatok", Prevenirea delincvenţei la şcolarul mic, Campionatul de tenis de masă şi tradiţionalul meci de fotbal între echipele profesorilor colegiilor „Unirea" şi „Papiu". Manifestarea jubiliară s-a încheiat marţi, 26 ianuarie, în sala mare a Teatrului Naţional, prin cuvântul prof. Cristina Branea, prin acordarea premiilor de excelenţă şi înmânarea a câte unui trandafir fiecărui dascăl al Colegiului, moment inedit aplaudat de întreaga asistenţă. Premiile de excelenţă au fost acordate, la Academie, elevilor Anca Pop, Oana Maria Cîmpean, Ioana Băjan, Flavia Roşianu, Carina Petculescu, Oana Haneş, Mădălina Florea, Mircea Tăbăcar, Andreea Grebenişan, Miruna Cocian, Raluca Turc, Raul Miron, Andreea Ştefan, Iulia Moldovan; la Cultural-artistic - Maria Moga, Ciprian Buduşan, Ersilia Moldovan, Rareş Urzică, Maria Romanţi, Laura Jimbu, Alina Ceuşan, Adelheid Cucu, Diana Ola; la Sportiv - Iulia David, Andra Sălcudean, Demeny Helga; pentru Loialitate au fost premiaţi Voluntarii CEDI 2009, Consiliul elevilor, Trupa de dans modern, Ansamblul de dansuri populare şi Brit Club. La festivitatea de încheiere a manifestării „Zilele Colegiului Naţional «Unirea»", Instituţia Prefectului Mureş a fost reprezentată de prof. Mihai Suciu, consilier, de ing. Viorel Socol, inspector şcolar general adjunct care, din partea I.S.J.TU Mureş, a înmânat diplome de excelenţă profesorilor Cristina Branea şi Teodora Boar, director, respectiv, director adjunct O remarcă în plus pentru prof. Mioara Kozak şi pentru cei de la Catedra de informatică, ce au contribuit la buna desfăşurare a festivităţii de la Naţionalul târgumureşean. „La mulţi ani!" şi să ne trăieşti, „Unirea"! \ / Aniversare £% muCU cute, r ‘TtCcAai ^^tcjuie^ccc! evenimentelor insurecţionale de la 23 august 1944. Un tânăr chipeş, cu chipul luminos, cu sufletul arzând de o mare pasiune. Flacăra profesiei sale de actor a rămas mereu aprinsă, chiar şi acum, când a împlinit 70 de ani de viaţă. Cel mai iubit (pentru mine) dintre actorii târgumureşeni să se bucure de toate cele bune ale vieţii noastre pământene, să aibă parte de o sănătate cum mult îşi doresc! Stimate Domn Mihai Gingulescu, din partea mea un sincer „LA MULŢI ANII". Voi încheia această scriere, prilejuită de o aniversare, cu rândurile poeziei, intitulată „Oamenii Thaliei" (Din volumul „Necuprinsul gândului", Dorin Borda, Editura ANSID, Târgu-Mureş, 2009), cu tematică inspirată din timpul „Gingulescu,/ Zorlescu,/ Diplan,/ Livia,/ Baranga/ şi alţii ca ei/ porniţi/ pe drumul Thaliei.//Tineri/ precum ramul/ primăverii/ fremătând/ de dulce viaţă.// Pictori/de suflete,/ oameni nestăviliţi/ ai Thaliei,/ idoli veneraţi/ ai scenei neînchise.” „Vreme trece, vreme vine", glăsuieşte versul poetului nepereche Mihai Eminescu. Parcă a fost ieri acel an 1962, când Târgu-Mureşul a fost „invadat" de un grup de tineri actori, absolvenţi ai Institutului de Artă Teatrală „Ion Luca Caragiale" din Bucureşti. Zdrobitor de tineri şi plini de entuziasm, făuritori de drum şi de istorie teatrală contemporană pe meleagurile dintre Mureş şi Târnave. Doar câteva nume de oameni ai Thaliei, care au constituit secţia română a Teatrului din Târgu-Mureş, pe atunci cu sediul în Palatul Culturii: Mihai Gingulescu, Camelia Zorlescu, Constantin Diplan, Livia Gingulescu, Aurel Baranga. Pe Mihai cel Mare, „mohicanul" neînfricat și nestăvilit al grupului, l-am văzut evoluând, pentru întâia oară, pe scena sălii „Studio", într-o piesă j Atelier-plastic MIHAI VICTOR FRUNZĂ „Dureros" de tânăr fiind încă, pe profesorul, pe pictorul Mihai Victor Frunză l-am cunoscut cu câţiva ani în urmă. Eram într-o vară la Zagăr, în Tabăra de pictură organizată de primarul comunei, ing. Dan Coroiu, în colaborare cu Asociaţia Artiştilor Plastici Mureş. Atunci, tânărul de pe bicicletă (s-a deplasat în aşezarea din vestul judeţului cu acel mijloc de transport), mi-a lăsat o plăcută impresie. Cu alura lui donquijotescă, Mihai Frunză mi-a oferit (şi el) o lecţie de ceea ce înseamnă pictura şi pasiunea pentru artă. Forme. Unii şi culoare, pe pânzele sale aşezate pe şevalet. Am convorbit îndeajuns pentru a ne cunoaşte; ne-am veselit împreună cu ceilalţi pictori prezenţi în tabără, ba am făcut haz, împreună cu Harte Opriş, preşedintele A.A.P.M., pe seama lui Mihai, întrucât patul în care dormea era prea mic pentru înălţimea Sa. Ei, dar toate acestea sunt de-acum de domeniul trecutului, al plăcutelor amintiri din tabăra de creaţie. Mihai Frunză, nepot al învăţătorului Mihail Câmpean din satul Goreni, comuna Batoş, neobosit cercetător arheologic, s-a născut la Târgu-Mureş, în noiembrie 1976. A absolvit Liceul de Artă (1995), Academia de Arte Vizuale „Ion Andreescu" din Cluj-Napoca (2000) şi a devenit profesor de educaţie plastică la Colegiul Naţional „ AL Papiu Ilarian". Şi-a semnat prezenţa la expoziţii de grup, colective, în tabere de pictură, întâia personală datează din anul 2004. Acum, în 2010, lucrările sale sunt orânduite pe simezele Galeriei de Artă „ Unirea ", din Târgu-Mureş, a A.A.P Mureş. A doua expoziţie personală vernisată sâmbătă, 23 ianuarie a. c., prilej de abordare „critică" în susţinerea lui Vasile Mureşan şi a jurnalistului Radu Florea, ambii artişti plastici. Câteva idei în rostirea lui Radu, reporter la Studioul Regional de Radio Târgu-Mureş. (B. DORIN) Pictorul, dascălul MIHAI FRUNZĂ (primul din dreapta), alături de RADU FLOREA (mijloc) şi VASILE MUREŞAN (în stânga fotografiei, realizată de KONCZ JÁNOS ROBERT) Pagină realizată de DORIN BORDA „Frunză” pe aleea artei! Scurt pe doi. Sculptorul, pictorul, dascălul coexistă în Mihai Frunză, la opt ani de la întâlnirea cu familia Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, reunită (o parte din ea) în Tabăra de creaţie din satul Cund (2002), comuna Bahnea, găzduită la reşedinţa de vară a familiei Lacrima şi Romulus Boilă. Aşadar, era în anul 2002. Picta o pânză dreptunghiulară, cam de 1 m/30-40 cm. O săptămână a tot cizălit orizontala unui şir de pomi, un fel de „plopii fără soţ" de lângă marginea unui drum. Căuta, avea nevoie de un însoţitor pe acest drum. Şi l-a găsit în familia A.A.I. Mureş, unde spiritul său timid, ca o floare, a crescut, s-a materializat în tabere şi expoziţii. A început şi ca sculptor în taberele de la Aiud, Moneasa, Mădăraş, Sovata, Orgovan (Ungaria), Leptokaria (Grecia). Şi-a structurat căutările în forme şi culori. Astăzi, 23 ianuarie 2010, Mihai Frunză, prin lucrările sale, ni se înfăţişează ca un creator matur, cu stil şi mesaj. Felicitări! RADU FLOREA