Cuvântul Liber, februarie 2012 (Anul 24, nr. 22-42)

2012-02-16 / nr. 33

CUVÂNTUL JOI, 16 FEBRUARIE 2012 Să nu uităm să ne amintim OAMENI, FAPTE, ÎNTÂMPLĂRI Săptămâna 10 -16 februarie, de-a lungul timpului „E uşor a scrie versuri/Când nimic nu ai a spune/înşirând cuvinte goale/Ce din coadă au să 5eze~(Mihai Eminescu). în opinia aceluiaşi autor, iată mai jos celebra teorie a formei fără fond, depăşind „definiţia" sa poetică, părăsind teritoriul esteticii, culturii, artei, şi intrând în... politică: „Astfel, oricum ar fi formele în cari se îmbracă viaţa publică şi orice numiri s-ar da acelor forme, substratul lor organic este acelaşi ca şi în trecut. A-l boteza din nou pe un om nu va să zică a-l schimba; a pune numele de regim democratic unei oligarhii vechi nu va să zică a schimba starea de lucruri". Autorul celebrei teorii a formelor fără fond, Titu Liviu Maiorescu, s-a născut în 15 februarie 1840, la Craiova, ca fiu al Măriei și al lui Ioan Maiorescu.Academician (membru fondator al Academiei Române),critic literar, eseist, filosof, estetician şi, mai ales, spiritul rector al Culturii, Literaturii române, fondator (alături de Iacob Negruzzi, Vasile Pogor, Petre Carp, Theodor Rosetti) al Junimii, în jurul şi în spiritul căreia şi-au fondat operele Eminescu, Caragiale, Creangă, Slavici, a depăşit şi el frontierele preocupărilor filosofico-esteticoliterare, intrând pe teritoriul politicului, cu implicare directă. A fost primministru (1912-1914), ministru de externe, ministru al Cultelor şi Instrucţiunii publice şi, din 1877, director al ziarului Timpul, oficios al Partidului Conservator, la care au scris marile nume ale literaturii române, Eminescu, Slavici, Caragiale. Nu contestă nimeni înrâurirea benefică a lui Maiorescu asupra creaţiei poetice eminesciene, nu contestă nimeni sprijinul literatului şi politicianului în funcţii executive la „promovarea" (operei antume şi postume a) poetului nepereche, dar azi există voci, condeie autorizate (vezi filosoful şi eminescologul Constantin Barbu), sprijinite pe dovezi din ce în ce mai multe, din ce în ce mai elocvente, cum că Titu Maiorescu n-ar fi străin de stingerea prematură a Luceafărului din viaţa terestră, fiind considerat autorul moral al „asasinatului lent" plănuit în umbra unei societăţi secrete, ori în ungherele întunecoase ale politicii dâmboviţene. Au trecut peste 120 de ani de la moartea lui Eminescu şi nu cunoaştem adevărul: a fost sau n-a fost asasinat lent? Dezbaterile în acest „proces" continuă. Nu se ştie dacă în acest secol va fi dată sentinţa. Cu lumini şi umbre, cu circumstanţe atenuante sau nu, vinovat sau nu, oricum, Titu Maiorescu va primi sentinţa în lipsă, el părăsind lumea instanţelor pământene în 18 iunie 1917. La 14 februarie 1851 apare la Paris „Junimea Română" editată de studenţimea română care încă mai păstra în suflet şi în minte idealurile paşoptiste. Sub îndrumarea lui Nicolae Bălcescu şi a C. A. Rosetti, publică tinerii George Creţeanu, Alexandru Odobescu, Alexandru Sihleanu. în 12 februarie 1863 se năştea Alexandru Davila, fiu al Anei (născută Racoviţă, din neamul Goleştilor) şi al lui Carol Davila, întemeietorul serviciului sanitar civil şi militar din România. Prin prisma faptelor, activităţii, notorietăţii lui Carol Davila, da, putem spune şi aşa, Alexandru Davila, fiul lui Carol Davila, dar, la fel de întemeiat putem afirma, nu doar sub raportul filiaţiunii naturale, genetice, ci prin prisma notorietăţii, că medicul român de origine italiană, Carol Davila, este tatăl dramaturgului, omului de teatru Alexandru Davila, care ne-a lăsat doar o singură lucrare dramatică, dar ea este una memorabilă: drama istorică în versuri, Vlaicu Vodă, scrisă şi pusă în scenă acum 110 ani, în 1902. Vlaicu Vodă este o piesă de căpătâi din repertoriul teatrului istoric şi naţional românesc.Vlaicu Vodă nu s-a jucat prea des, dar a avut parte de distribuţii memorabile, mai ales în rolul principal. George Calboreanu a fost unul dintre interpreţii strălucitori ai lui Vlaicu, în 1926, la Teatrul Naţional Bucureşti, unde fusese invitat să joace rolul, chiar de autorul piesei. Calboreanu se va autodepăşi ca măiestrie, interpretând memorabil,în 1956, rolul lui Ştefan cel Mare din „Apus de soare". Critica de teatru, dar şi gustul public au recunoscut că, totuşi, cel mai reuşit Vlaicu Vodă a fost întruchipat de actorul Theodor Păunescu, pe scena Teatrului Naţional din Craiova. „Societatea se compune din unităţi sociale, adică din grupări de oameni, legaţi între ei printr-o organizare activă şi o interdependenţă sufletească", este una dintre ideile pe care şi-a fundamentat sistemul sociologic, şi mai apoi, existenţa Şcolii Sociologice de la Bucureşti, filosoful, esteticianul, sociologul Dimitrie Gusti, născut la Iaşi, în 13 februarie 1880. în 1925 iniţiază o amplă acţiune de cercetare monografică a satelor României, care va dura până în 1948. Dimitrie Gusti este unul dintre întemeietorii Muzeului Satului din Bucureşti, în 1936, alături de Victor Ion Popa, Henri Stahl şi Gh. Focşa. La 39 de ani devine membru al Academiei Române, al cărei preşedinte va fi între 1944 şi 1946. S-a stins din viaţă în 30 octombrie 1955. Vă place...Bach?Să ne amintim de un mare iubitor al muzicii lui Bach, Iosif Sava! Nu cred că există cineva care să fi auzit-văzut o ediţie a emisiunilor sale muzicale de la radio sau Tv şi să nu-l fi îndrăgit pe dăruitul muzicolog-muzician. Rămân de neuitat „Seratele muzicale", emisiuni complexe, cu şi despre muzică, educaţie esteticămuzicală, cu şi despre armonii-dizarmonii din lumea muzicii şi nu numai. Iosif Sava (Iosif Segal) s-a născut în 15 februarie 1933, la Iaşi, într-o familie de evrei cu tradiţii muzicale de peste trei secole. S-a stins din viaţă în 18 august 1998, la Bucureşti. ION DRAGAN -----------------------------------------------------A crescut numărul bolnavilor de gripă şi viroză respiratorie Temperaturile scăzute din ultima perioadă au determinat creşterea numărului de îmbolnăviri de gripă şi viroză respiratorie, în judeţul Mureş. Ultimele raportări ale medicilor de familie indică un număr de peste 2.900 de cazuri de viroză respiratorie şi, e drept, mai puţin de zece cazuri de gripă, dar în luna decembrie în judeţ nu exista niciun caz de gripă. Pe de altă parte, şi în judeţul nostru s-au înregistrat, din nefericire, decese datorate hipotermiei, două persoane în vârstă pierzându-şi viaţa din cauza frigului. Medicii recomandă populaţiei să respecte regulile de igienă, pentru a preveni contaminarea cu bolile de sezon, să urmeze un regim de viaţă sănătos privind alimentaţia, cât şi odihna, necesare pentru rezistenţa organismului, întrucât condiţiile meteo actuale pot complica afecţiunile cronice cardiace şi respiratorii, persoanele suferinde, în special vârstnicii, sunt sfătuiţi de către specialişti să evite deplasările în această perioadă. LIAVINŢELER ma iMUKEAGMOWNt aUVERNU.I'QUtlKl Programul Operaţional Sectorial „Creşterea Competitivităţii Economice” - cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională „Investiţii pentru viitorul dumneavoastră” lĂli .. _ _ . "‘T v mm m m ANUNŢ „Echipamente TIC, site de web, conexiune de internet pentru COMFOL SRL" Proiect cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala Păsăreni, Data 15.02.2012 S.C. COMFOL S.R.L., cu sediul în Păsăreni nr. 238A, județul Mureş, derulează, începând cu data de 17.11.2011, proiectul „Echipamente TIC, site de web, conexiune de internet pentru COMFOL S.R.L.", co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în baza contractului de finanţare încheiat cu Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale. Valoarea totală a proiectului este de 23.637,50 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 16.436,25 lei. Proiectul s-a implementat în Păsăreni pe o durată de 3 luni. Rezultatele proiectului: -1 conectare la internet -1 laptop achiziţionat -1 sisteme de calcul achiziţionat -1 monitor achiziţionat -1 multifuncţională achiziţionată - sursă neîntreruptibilă de tensiune achiziţionat - licenţă sistem operare, licenţă suită software tip office şi licenţă antivirus achiziţionat - Website şi domeniu.ro achiziţionat - Semnătură electronică achiziţionată şi implementată. Detalii suplimentare puteţi obţine de la: Nume persoană contact: DAMÓ ZSOLT-FRANCISC Funcție: Administrator Tel: 0741 26.30.96, fax: 0263 71.02.67, e-mail: comfol@clicknet.ro SORIN EMANUEL BUGNER Pasionat de electrotehnică, pentru care de altfel s-a pregătit la Liceul Industrial de Chimie nr. 1, secţia electrotehnică, din Turda, iar mai apoi la Facultatea de Electrotehnică din cadrul Universităţii „Babeş- Bolyai", Cluj-Napoca, licenţiat fiind cu proiectul intitulat „Cuptorul cu rezistenţa electrică Kantal", Sorin Emanuel Bugner se va apropia de teologie. în anul 1996, după hirotonisire, este numit preot paroh în satul Poieniţa, comuna Livezeni, judeţul Mureş, slujind aici Biserica ortodoxă până în 2004. Născut la Cluj-Napoca, pe data de 21 iunie 1971, Sorin Emanuel Bugner devine absolvent al Facultăţii de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Babeş-Bolyai", în 1997. Sub îndrumarea prof. univ. dr. Alexandru Moraru îşi prezintă lucrarea de licenţă cu titlul „Inochenţie Micu Klein, apărător al credinţei ortodoxe". Alte repere privitoare la parcursul său în teologie • 1998, absolvent de masterat în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă, cu lucrarea „Icoana, mijloc şi cale mistică de comunicare a omului cu Dumnezeu prin Duhul Sfânt", îndrumător: prof. univ. dr. Dumitru Radu • 1999-2006, doctorand la Universitatea Bucureşti, Facultatea de Teologie Ortodoxă, sub îndrumarea aceluiaşi cadru universitar, Dumitru Radu • 2002-2004, bursier Ostkirchliches Institut Regensburg, Germania • din anul 2007, doctorand la Universitatea „Ovidius", Constanţa, secţia Teologie, îndrumător: prof. univ. dr. Dumitru Radu • iulie 2009, obţine titlul de doctor în Teologie. Tema tratată: „Viaţa intimă a omului şi provocările postmoderniste asupra acesteia". Referindu-ne la activitatea pastoral-misionară a preotului doctor în teologie, Sorin Emanuel Bugner, vom începe cu apropierea sa de învăţământul preuniversitar. Astfel, între 1996-2002 funcţioneză ca profesor de religie la şcoli generale şi licee din municipiul Târgu-Mureş. La Grupul Şcolar Economic, Târgu-Mureş, în ziua de 5 iunie 2001, ţine ora deschisă de religie, la clasa a XII-a, cu tema „Terapia deviaţiilor morale contemporane în lumina moralei creştine ortodoxe", la care au fost prezenţi PS Andrei al Alba luliei, consilierul cultural al Arhiepiscopiei Alba luliei, preotul Iosif Zoica, Gheorghe Man, inspector şcolar de religie ortodoxă la IŞJ Mureş, inspector şcolar Doina Raţă, profesori de religie, reprezentanţi ai presei locale. Tot la unitatea şcolară menţionată, în 28 martie 2002, organizează şi mediază dialogul deschis între generaţii, intitulat „Ceaiul de la ora 14", dialog între elevii clasei a X-a B şi profesori. De asemenea, alături de Ana Chirteş, preşedintele Filialei Mureş a Organizaţiei „Salvaţi copiii", în 1998, participă la programul de alfabetizare pentru copii ai străzii, pe data de 27 mai 1998, la Catedrala Ortodoxă din Târgu-Mureş, botează 45 de copii, între 10-17 ani, de la Şcoala Ajutătoare nr. 2, unde a predat ore de religie. în luna aprilie 2004, ÎPS Serafim Joantă îl numeşte pe Sorin Emanuel Bugner preot paroh pentru Parohia Ortodoxa Română din oraşul Linz şi landul Oberösterreich, Austria. Astăzi, pr. dr. Sorin Emanuel Bugner predă ore de religie copiilor ortodocşi - sârbi, români, georgieni, ruşi, arabi ortodocşi - care studiază în şcolile generale şi liceele din Linz. Predă învăţătura de credinţă ortodoxă în limba germană tuturor copiilor, indiferent de naţionalitatea lor. La slujba ecumenică dinn localitatea austriacă Haid bei Ansfelden, în care a prezentat un scurt istoric al Bisericii Ortodoxe Române, s-au adunat sume de bani donaţi unui copil român din Târgu-Mureş, bolnav de leucemie. Acest fapt se petrecea în ziua de 23 ianuarie a anului 2008. Pr. dr. Sorin Emanuel Bugner a conferenţiat, în limba germană, despre Biserica Ortodoxă Română din ţara noastră şi din diaspora, despre importanţa cultului icoanei în Biserica ortodoxă; a publicat articole cu tematică religioasă în ziarele „Cuvântul liber", între anii 1997-2003, în „24 Ore mureşene", „Zi de zi", „Ziarul de Mureş", „Atitudinea", în „Calea bântuirii", „Altarul Reîntregerii"; a tradus din limba germană; a acordat interviuri în presa scrisă şi audiovizuală. Sub auspiciile Editurii Reîntregirea, a Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Alba luliei, i-a fost publicată, în 2009, cartea „Viaţa intimă a omului şi provocările postmoderniste asupra acesteia", o carte cât se poate de actuală,într-o societate în care globalizarea îşi face simţită prezenţa tot mai accentuat în relaţiile dintre clasele sociale şi indivizii ei. In liniile lor definitori, acestea sunt reperele activităţii educative, pastoralmisionare, publicistice, desfăşurate în ţara noastră şi peste fruntariile ei de pr. dr. Sorin Emanuel Bugner, care se consideră târgumureşean, unde are domiciliul, în afara de cel din orașul Linz (Austria). ILARIE GH. OPRIȘ DORIN BORDA