Cuvântul Liber, februarie 2013 (Anul 25, nr. 22-41)

2013-02-20 / nr. 35

CUVÂNTUL MIERCURI, 20 FEBRUARIE 2013 PARLAMENTUL ROMÂNIEI Birou Parlamentar - Colegiul uninominal nr.1 Tîrgu-Mureş SENATOR MARIUS PAŞCAN Agendă parlamentară mureşeană Se impune completarea legislaţiei pentru asigurarea respectului cuvenit însemnelor naționale oficiale Domnule preşedinte, Distinşi colegi, Ca urmare a recunoaşterii oficiale, prin vocea ambasadorului Ungariei la Bucureşti, precum şi prin exprimarea unor poziţii de solidaritate cu demersurile separatiste pe criterii etnice, promovate de unii reprezentanţi ai minorităţii maghiare din judeţele Mureş, Harghita şi Covasna, culminând cu arborarea însemnului Ţinutului Secuiesc pe sediul Parlamentului Ungariei, relaţiile interetnice din zonele etnic mixte din centrul ţării sunt politic constant tensionate. Provocările privind autonomiile pretinse, de diverse tipuri şi susţinute sub terţe pretexte, subsumând de fapt dezideratul anticonstituţional al autonomiei teritoriale a aşa-zisului „Ţinut Secuiesc" sunt înscrise implicit în programul politic asumat făţiş de UDMR. Din păcate, acestor acţiuni concertate de mai mulţi ani împotriva Statului Naţional Unitar Român li se dă atenţie, la nivelul Guvernului României, a Parlamentului şi a instituţiilor abilitate să reacţioneze pe cale oficială, doar când aceste acţiuni subminatoare devin politică de stat recunoscută a Ungariei. Or, astfel de incitări, separatisme, segregaţionisme şi abordări discriminator etnocentriste se manifestă constant la nivelul educaţiei, învăţământului, instituţiilor publice sau unităţilor medicale din centrul României, promovându-se aşa-zise „discriminări pozitive" în favoarea clientelei politice pe care se bazează unele partide care pretind că o reprezintă minoritatea maghiară, însă, în timp ce românii şi maghiarii de rând împart cu stoicism cotidian cam aceleaşi probleme care privesc prioritar deprecierea nivelului de trai, cât şi îngrijorările generate de recesiune şi criză, unii extremişti primind tonul de la Budapesta au reluat în forţă manifestările extremiste. Astfel, au reapărut arborate pe sediile primăriilor unor localităţi din judeţele Mureş, Harghita şi Covasna însemnele pretinsului „Ţinut Secuiesc", iar pe indicatoarele rutiere de orientare (intrare-ieşire) din localităţile locuite de populaţie majoritar maghiară apar peste noapte lipite autocolante purtând inscripţia „Scaun Secuiesc". Ba mai mult, însemnul Ţinutului Secuiesc arborat pe sediul Primăriei Oraşului Sovata este păzit aproape în permanenţă de un cetăţean cu un topor care-i ameninţă pe cei care intenţionează să se apropie. Astfel de manifestări primitive de provocare şi incitare la ură, xenofobie şi separatism pot oricând escalada şi pe fondul timorării cu care reacţionează autorităţile publice, în calitate de prefect, încă din anul 2010 am înaintat Parchetului plângeri penale împotriva celor vinovaţi, însă acestea s-au finalizat ciudat prin neînceperea urmăririi penale, constatându-se că „drapelul în cauză reprezintă un simbol al unei comunităţi istorice, fără a se încadra în categoria însemnelor cu caracter fascist, rasist și xenofob", prin urmare invocându-se neîntrunirea elementelor constitutive ale infracțiunii. Având în vedere toate acestea, consider că se impune completarea cadrului legislativ, a Legii nr.75, din 16 iulie 1994, privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice, întrucât acest act normativ nu reglementează în mod concret fapta persoanelor de a arbora pe sediul autorităţilor şi instituţiilor publice orice alt aşa zis drapel sau steag, şi apreciez că se impune completarea cadrului legal menţionat în acest sens. Totodată, susţin că se impune adoptarea şi asumarea unei poziţii oficiale a Parlamentului României în privinţa acţiunilor şi manifestărilor ostile la adresa României din partea unor diplomaţi, parlamentari sau lideri politici reprezentând Ungaria. Vă mulţumesc! Senator PDL de Mureş, MARIUS PAŞCAN (Alocuţiune rostită marţi, 19 februarie, de la tribuna Senatului României) SENA-r Soţia are nevoie şi de odihnă . V Vine soţul acasă de la serviciu şi nu poate băga maşina în garaj întrucât în faţa acestuia erau aruncate la pământ bicicletele copiilor. Când vru să bage bicicletele în garaj, găsi cealaltă maşină deschisă, şi câinele plin de noroi, întins pe bancheta din spate. Păşeşte în curte unde vede copiii jucându-se desculţi într-o baltă plină cu apă şi noroi. Cuprins de griji, intră în bucătărie şi primul lucru pe care-l observă este acela că uşa de la intrare şi tocul erau mânjite cu ciocolată, geamurile sparte, iar o mulţime de pahare, farfurii şi sticle din plastic aruncate peste tot. Apa curgea la robinet, frigiderul era deschis, iar conţinutul acestuia vărsat pe podea. Pe faţa de masă, plină de conserve desfăcute, vase murdare, resturi de chiftele, mezeluri, de suc şi de scrum de ţigară, o groază de muşte roiau pe deasupra insistent. Pe jos nu se putea călca din pricina scaunelor răsturnate şi a cioburilor de sticlă împrăştiate prin toată camera. Cuprins de panică, într-o gălăgie de nedescris din pricina televizorului şi a computerului care erau date la maximum, omul începe să-şi caute nevasta prin toată casa, în baie cada nespălată, hârtia igienică derulată pe jos, prosoapele murdare. Speriat, îşi caută soţia în dormitor, unde o găseşte relaxată, cu o mască pe faţă, cu manichiura proaspăt făcută şi cu bigudiuri în păr. Citea o revistă şi asculta muzică cu căştile pe urechi. Cu un ultim efort, o întreabă ce s-a întâmplat. Ea îi răspunde: - De fiecare dată când vii acasă mă întrebi ce am făcut toată ziua?! Ei bine... azi chiar n-am făcut nimic! Pr. GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş protecţia PACIENŢILOR Apel public campaniei de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Pacienţilor (ANPP) a comunicat în mod public susţinerea pentru reluarea campaniei de vaccinare anti-HPV la cererea părinţilor, una din puţinele iniţiative ale societăţii civile la care Ministerul Sănătăţii a răspuns în mod favorabil, în timp ce 23 de ţări din Europa au introdus campanii de vaccinare anti-HPV, România, care conduce în mod detaşat la mortalitatea cauzată de cancerul de col (unul din puţinele tipuri de cancer prevenibil în totalitate prin vaccinare anti-HPV şi screening Babeş-Papanicolau), a renunţat în anul 2009 la vaccinarea anti-HPV, în contextul resurselor limitate alocate sistemului de sănătate publică din România, cu atât mai mult cu cât prevenţia nu a reprezentat foarte multă vreme o prioritate a nimănui. ANPP solicită ministrului Eugen Nicolăescu să implementeze împreună cu organizaţii reprezentante ale societăţii civile un program de vaccinare anti-HPV la cerere. Un astfel de program, dincolo de resursele financiare reduse pe carele pentru relansarea vaccinare anti-HPV solicită, va avea un rol important în recredibilizarea ideii de vaccinare, în general, şi vaccinare anti-HPV, în special. ANPP îşi declară public disponibilitatea de a sprijini comunicarea Ministerului Sănătăţii în vederea susţinerii vaccinării anti-HPV şi solicită, în acelaşi timp, Ministerului Finanţelor Publice să susţină în mod corect priorităţile de sănătate publică, în special vaccinarea şi vaccinarea anti-HPV la cerere. România, în momentul de faţă, a rămas una din puţinele ţări europene unde vaccinarea anti-HPV nu este disponibilă în mod gratuit şi unde politica şi bâlbele unor miniştri ai sănătăţii, începând cu anul 2009, care au preluat această campanie a condus la eşecul acesteia. Nicăieri în lume o campanie naţională de vaccinare nu a fost oprită atât de brutal şi într-o asemenea manieră. ANPP, împreună cu alte organizaţii ale societăţii civile, solicită relansarea în 2013 a vaccinării anti-HPV la cererea părinţilor şi susţine stabilirea şi finanţarea corectă a activităţilor preventive. Cu privire la jefuirea banului public, înainte. Guvernul Ponta I mai mârâia, acum Ponta II, parcă, vrea să... ascundă gunoiul sub preş! Toată lumea - interesată, cât de cât, de ceea ce se întâmplă în ţară - a văzut (ori auzit pe la TV-uri!) câte neglijenţe, abuzuri şi jafuri la vedere pe seama banului public s-au petrecut în ultimii ani, constatate de Curtea de Conturi, condusă de reputatul finanţist Nicolae Văcăroiu. Domenii? Cu nemiluita: dezastrul din sistemul sanitar, de la îmbunătăţiri funciare, din sistemul fiscal, din zona consultanţei juridice ori de la Tezaurul naţional de timbre, ca să amintim doar câteva. Ei, şi? S-a întâmplat ceva cu cei care au confundat banul public cu averea personală? Deocamdată, opinia publică nu a fost informată nici de către DNA, nici de celelalte parchete ce curs au luat documentele cu constatările Curţii de Conturi! Cât despre Guvernul USL, de asemenea, nimic! Dacă bine ne amintim, înainte de a ajunge la guvernare, cei din USL, în frunte cu Ponta, tunau şi fulgerau împotriva hoţilor! Pe parcurs? Dar, să rememorăm. Atunci când Guvernul Ponta a ajuns la guvernare (deci, la putere) ca urmare a furiei populare faţă de un regim clientelar, anunţase, prin vocea premierului Ponta, că, „într-o lună", vor fi realizate audituri prin ministere ca să demonstreze cât de mare a fost jaful. într-un cuvânt, Guvernul Ponta I mai „mârâia" câte ceva spre a-i linişti pe cei de pe margine (pe noi toţi, adică). Pe parcurs, însă, după parlamentare, în urma cărora USL şi-a asigurat o majoritate zdrobitoare de 70%, Guvernul Ponta II s-a făcut că... plouă. Adică, tace chitic. Tonul indignării lui Ponta, în principal, a scăzut tot mai mult, încât ne putem întreba dacă nu cumva celebrul „pact" Băsescu-Ponta are şi vreo clauză privind imunitatea foştilor demnitari! Până una, alta, Guvernul Ponta II începe să piardă teren în faţa opiniei publice, iar Ponta însuşi, ca premier, ar trebui să înţeleagă că la putere nu l-a adus „pactul" cu Băsescu, ci furia populară faţă de corupţia din ţară! Deci, să nu uite că,în decursul anilor, victima, de fiecare dată, a fost poporul român, care s-ar putea trezi din nou,într-o zi, cerând dreptate şi pedepsirea vinovaţilor, inclusiv a celor care, prin inacţiune, au favorizat infracţiunile! GHEORGHE GIURGIU Domnule ministru, în cursul anului 2012, pe DN 15, între localităţile Târgu-Mureş- Reghin, au început lucrări de reabilitare şi modernizare a acestui drum. Organizarea de şantier specifică a fost încă de la început deficitară, fără soluţii viabile pentru fluidizarea traficului extrem de aglomerat pe această rută, iar proiectul asumat a fost unul cel puţin bizar. Mai precis, pe sectoarele de drum pe care s-a intervenit, suprafaţa carosabilă a fost redusă la doar 7 metri lăţime, fiind mărginită pe ambele părţi cu borduri înalte. Lucrările s-au derulat anevoios, în ritm de melc. Această soluţie tehnică, absolut improprie unui drum cu o astfel de încărcătură a traficului, reprezintă permanent un pericol atât pentru conducătorii auto, cât şi pentru pietoni, fiind totodată cauza unor accidente rutiere grave. La presiunea opiniei publice, precum şi a mass-media, odată cu protestele exprimate şi de unii reprezentanţi ai administraţiilor publice locale, la finele anului 2012, bordurile care mărgineau carosabilul au fost ridicate de societatea constructoare STRABAG AG. Odată cu această etapă, şi lucrările începute au fost abandonate, iar marcajele rutiere şi indicatoarele de avertizare au fost lăsate la voia întâmplării. Ca urmare a dezinteresului privind aceste lucrări de reabilitare a carosabilului, a lipsei marcajelor şi a indicatoarelor rutiere corespunzătoare, conform informaţiilor furnizate de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Mureş, din luna martie 2012 şi până în prezent, pe acest sector de drum s-au înregistrat 6 accidente rutiere grave, soldate cu 3 morţi şi 7 persoane rănite grav. Situaţia a fost sesizată, de altfel, în mod repetat, Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Braşov, de către autorităţile competente, dar fără niciun rezultat. Ca urmare a celor expuse, vă rugăm să ne răspundeţi la următoarele întrebări: • Când veţi dispune demararea verificărilor care se impun în privinţa calităţii lucrărilor menţionate? • Ce măsuri veţi lua pentru stabilirea celor care sunt responsabili de situaţia lucrărilor reprezentând o importantă cauză a accidentelor rutiere înregistrate? • Ce acţiuni veţi întreprinde pentru a determina respectarea normativelor legale în vigoare privind asigurarea marcajelor rutiere şi a indicatoarelor de avertizare pe sectorul de drum enunţat? • Aveţi de gând să toleraţi şi în acest an aceeaşi lentoare, letargie şi iresponsabilitate demonstrate în derularea acestei importante investiţii pentru judeţul Mureş? Vă mulţumesc! Solicit răspuns în scris. P.S. Menţionez că proiectul privind aprobarea investiţiei pentru modernizarea drumului Târgu-Mureş - Reghin a fost promovat şi aprobat în timpul mandatului meu de prefect al judeţului Mureş. Reprezintă o continuare a lucrărilor care s-au derulat pe tronsonul Reghin-Topliţa. Evident, oricine poate sesiza diferenţa de ritm, calitate şi responsabilitate în privinţa celor două importante investiţii. Din păcate, reprezentanţii USL aflaţi la conducerea judeţului Mureş nu sunt capabili nici măcar să soluţioneze problema alunecărilor de teren care au determinat nefinalizarea lucrărilor la acest drum în localitatea Brâncoveneşti, prin urmare investiţia nefiind nici acum încheiată. Cu atât mai mult, demonstrează că nu îi preocupă nici situaţia deplorabilă a drumului Târgu-Mureş - Reghin, nici nu le pasă de vieţile pierdute din cauza indolenţei autorităţilor sau iresponsabilităţii asupra lucrărilor privind acest important sector rutier. Senator de Mureş, MARIUS PAŞCAN (Interpelare adresată luni, 18 februarie, în Parlament, ministrului Transporturilor) 0