Cuvântul Liber, mai 2015 (Anul 27, nr. 83-101)

2015-05-28 / nr. 100

CUVÂNTUL JOI, 28 MAI 2015 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE 9 _ Ştiinţă şi... Religie „Doamne, nu mă osândi acum, / Pentru cele de mine niciodată gândite, / Niciodată făcute, / Ci, mai degrabă, aprobă despicarea cerului/Pentru durerile noastre/De o întreagă vinere a patimilor,/De nimeni niciodată ştiute;/Doamne, mersul acesta pe ape, /Precum şi dansul pe sârmă, /E incomod deja, /Şi încălţările /Ne muşcă groaznic călcâiul / Obişnuit doar / Cu trecerea prin pasajul / într-o zeghe de zebră. / Doamne, întoarce-i faţa acum/Spre cele lumeşti şi ruşinează-te de toate / Mizeriile de-o zi ratată, / Ca iubirea, ca iarba călcată / între două trenuri/întotdeauna de noapte". *** „Fost-am Iisus chinuit în celule, / Fost-am şi lacrima din cântul păgân, / Am scrâşnit şi am plâns, supus că ştiam/ că apa, de trece, pietrele veşnic rămân! / Fost-am cu voi prin Siberii reale / Şi-n cele din gând prin cerul stăpân, / Cunună de spini eu purtat-am convins / Că apa, de trece, pietrele veşnic rămân! / Fost-am cel mereu înjugat de nevoi, / Fost-am călcat şi de vicleanul cel spân, / Sorbit-am aerul ca laptele sfânt: / Că apa, de trece, pietrele veşnic rămân". *** „în două / Tăiată-i de rază/ Cununa ta, Doamne, /Sub care tremură/ Şi îngheaţă / Ura duşmanilor tăi; / Nu credeam /Că azi /Poate fi de atâţia spini / Fruntea Ta înţepată / în singurătatea aceea, /A crucii / Doar de Tine ştiută; / Veniţi din adâncuri de rouă / Noi, cei mereu cerând atât de puţin, / Vom fi aproape,/Cu o sabie de diamante/Şi cu una de ape, / Mereu noi, cei atât de puţini". LAZĂR LĂDARIU (n. 1939). Scriitor, politician român, jurnalist, deputat în Parlamentul României pe listele partidului PUNR şi redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", consilier judeţean. Pentru scrierile sale şi pentru atitudinea sa patriotică şi naţionalistă, a fost ţinta multor atacuri udemeriste, extremist-şovine. Absolvent al Facultăţii de Filologie a Universităţii din Cluj-Napoca (1963), a fost asistent universitar la Institutul Pedagogic de 3 ani din Târgu- Mureş. A publicat peste 15.000 de articole. A colaborat la revistele „Vatra", „România literară", „Steaua", „Tribuna", „Flacăra" etc. Poeziile sale au fost traduse în limbile engleză, germană, rusă, maghiară, sârbă şi albaneză. Autor al peste 40 de cărţi. A primit şase premii ale Uniunii Scriitorilor, Filiala Mureş, „Fibala de la Suseni", „Premii de Excelenţă" şi „Diplome" pentru întreaga activitate literară, „Cetăţean de onoare" al Târgu-Mureşului, Târnăveniului, Sărmaşului, dar şi al altor localităţi. A primit premii de la Uniunea Ziariştilor Profesionişti, este membru al Uniunii Scriitorilor din România, membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti, a fost vicepreşedinte al PUNR, membru al Comisiei pentru Cultură, Arte, Mass-Media a Camerei Deputaţilor, azi preşedinte al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI: „PATRIOT PRIN EXCELENŢĂ", „TÂRGUMUREŞEAN DE ONOARE", „AMBASADOR AL CULTURII MUREŞENE",... „SORĂ ŞI FRATE îi sunt gazetăria şi scrisul, trecător pe scara lumii, martor şi luptător pe baricada neliniştii..." „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL 28 MAI 2015 | — — | Zile trecute: 148 | Zile rămase: 217 Soarele răsare la: 5.36 Soarele apune la: 20.49 | Ortodox: Sf. ep. m. Eutichie Greco-catolic: Sf. ep. m. Eutichie Romano-catolic: I Sf. Gherman | Zodia: Gemeni (21 mai -21 iunie) Berbec. Aveţi posibilitatea să câştigaţi bine cu prilejul unei călătorii în interes personal. Sunteţi tentat să vă asumaţi riscuri prea mari. Taur. Parcurgeţi o perioadă importantă, în care aveţi şansa să faceţi schimbări radicale în domeniul afacerilor. Vă recomandăm să aveţi răbdare. Gemeni. Azi aveţi noroc şi puteţi să depăşiţi orice dificultate. Este o zi bună pentru examene şi proiecte. Evitaţi să vă certaţi cu membrii familiei! Rac. S-ar putea să întâmpinaţi greutăţi în afaceri, din cauza colaborării dificile cu o femeie. Ar fi bine să vă ocupaţi mai mult de problemele casnice. HOROSCOP Leu. La serviciu, sunteţi perseverent şi ţineţi neapărat să duceţi la bun sfârşit o lucrare delicată. Nu faceţi promisiuni pe care nu le puteţi respecta. Fecioară. Dimineaţa s-ar putea să nu mai plecaţi într-o călătorie în interes personal. La serviciu, munciţi cu pasiune şi rezolvaţi probleme dificile. Balanţă. Partenerii de afaceri vă apreciază ideile originale şi vă susţin. Sunteţi plin de energie şi puteţi duce totul la bun sfârşit Scorpion. Puteţi avea succes în afaceri. Aveţi idei bune şi luaţi decizii inspirate. Ar fi bine să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colaboratorii. Săgetător. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie problemelor sentimentale, chiar dacă sunteţi foarte preocupat de carieră. Capricorn. Aveţi o zi grea la serviciu, cu multe probleme de rezolvat. Vă descurcaţi, iar colegii vă apreciază perseverenţă şi ideile originale. Vărsător. Azi sunteţi nervos şi riscaţi să vă treziţi în situaţii neplăcute. Vă recomandăm să fiţi atent cum vorbiţi cu şefii şi cu colegii. Peşti. Sunt favorizate întâlnirile cu prietenii şi călătoriile. Aveți mari șanse de reuşită în afaceri. Colţul spiritual Caută cu sârguinţă rugăciunea adevărată Diavolii, ori de câte ori ne văd că stăm la rugăciune, ne stau şi ei cu sârguinţă împotrivă, sădind în mintea noastra cele ce nu trebuie să le facem. Aşa vor ei să ducă mintea în robie, iar rugăciunea noastră să o facă deşartă şi nefolositoare. Un călugăr stătea în sfântul altar şi făcea o metanie, rostind rugăciunea minţii: „Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă pe mine păcătosul." S-a întâmplat atunci să fie adus în Biserică un demonizat, pentru ca să fie tămăduit. Aşadar, în vreme ce călugărul se ruga, demonul striga: -Nu mai trage de firul acela de lână, călugăre, că mă pârjoleşte! Auzind acele cuvinte, preotul care se afla în biserică i-a spus călugărului: -Lucrează cât poţi de mult la metanie, frate, pentru ca fiinţa aceasta a lui Dumnezeu să se elibereze de duhul cel rău. Atunci demonul a strigat mânios: - Popă ticălos, de ce-i spui să tragă de firul ăla? Mă pârjoleşte! Dar monahul şi-a continuat rugăciunea cu sârguinţă şi, astfel, omul cel chinuit a fost eliberat de demon. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu Mureş, din volumul „Aştept să înflorească ruga mea”, apărut la Editura MCO La Sărmasu, * Festivalul de Teatru „Ion Luca Caragiale” Liceul Teoretic Samuil Micu Sărmaşu şi Biblioteca Orăşenească Liviu Rusu Sărmaşu organizează în 1-2 iunie ediţia a IV-a a Festivalului de Teatru „Ion Luca Caragiale". La Biblioteca Orăşenească Liviu Rusu Sărmaşu, în 1 iunie, orele 10:00 va fi organizată o Expoziţie de desene de Ziua Copilului , cu lucrări realizate de elevi ai ciclului primar Sărmaşu, în 2 iunie 2015, de la orele 16:00, la Casa de Cultură Sărmaşu, vor evolua în festival Liceul Teoretic „Samuil Micu", Sărmaşu, cu momentele: „La scăldat" de Ion Creangă (Clasa B), „Sarea în bucate" de Petre Ispirescu (Clasa a Il-a A), „Portretul colegei mele" de Mircea Sântimbreanu (Clasa a V-a A), „Suflet de copil între bine și rău" (Clasa a Vl-a B), „O scrisoare pierdută" de I. L. Caragiale (Clasa a Vl-a C - Clasa a Vlll-a C), „Spiridon" de I. L. Caragiale (Clasa a IX-a), „Five o'clock" de I. L. Caragiale (Clasa a X-a), „Moromeţii" de Marin Preda (Clasa a X-a), Şcoala Gimnazială „Ovidiu Iuliu Moldovan" Vişinelu, cu „Bubico" de I. L. Caragiale, Şcoala Gimnazială Sărmăşel Gară, cu „Povestea gâştelor" de George Coşbuc, „Tâlharul pedepsit" de Tudor Arghezi, Şcoala Gimnazială Sânpetru, cu „Prostia omenească" de Ion Creangă, Şcoala Gimnazială Cămăraşu, jud. Cluj, cu „Soacra cu trei nurori" de Ion Creangă, Descrierea costumului popular (scenetă), „Nu citeşti o carte?" de Ion Dianu. Momente poetice vor susţine Codruţa Jucan - „Scrisoarea III" de Mihai Eminescu, Giulia Blăjan - „Regina ostrogoţilor" de George Coşbuc, Tőkés Odett - „Lasă-ţi lumea" de Mihai Eminescu. Coordonatori proiect: bibliotecar Dinica Burian şi profesor Camelia Ceuşan. (N.B.) Filă de calendar 1992 - La Bucureşti, este semnat Tratatul româno-american pentru încurajarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor. 1948 - Este emisă o Decizie a Consiliului de Miniştri prin care Regelui Mihai I şi membrilor familiei regale li se retrage cetăţenia română. 1940 - în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Belgia capitluează în fața Germaniei. 1855 - Alexandru Odobescu publică poezia Odă României, în paginile revistei România literară, ce apărea la Iași. 1588 - în Spania, primele vapoare ale marii flote spaniole Armada pornesc în încercarea de cucerire a Angliei. 640 - Severinus este ales Papă. Cugetarea zilei: „Nu poţi acuza gravitaţia când dragostea te doboară." (Albert Einstein) 0 Fertilizare in vitro gratuită, la Sângeorgiu de Mureş! Ministerul Sănătăţii a încheiat, marţi, 26 mai 2015, procesul de selecţie al unităţilor sanitare care au îndeplinit criteriile de eligibilitate pentru derularea, în acest an, a programului gratuit de fertilizare in vitro şi embriotransfer. Unităţile selectate în program sunt Clinica Promed System SRL (Spitalul Wellborn) Târgovişte, SC Life Line Medical Center SRL Bucureşti, SC Medlife SA Bucureşti, Clinica Medicală Gynera SRL Bucureşti, SC Biogenesis IVF SRL Bucureşti, SC Clinica Polisano SRL Sibiu, Spitalul Clinic de Obstetrică şi Ginecologie „Prof. Dr. Panait Sârbu" Bucureşti, SC Babe SRL Sângeorgiu de Mureş, SC Gynatal SRLTimişoara şi SC VD Medical Center SRL Bucureşti. „în următoarele săptămâni, direcţiile de sănătate publică vor încheia contracte cu unităţile sanitare selectate pentru demararea procedurilor de fertilizare. Estimăm că, în partea a doua a lunii iunie, cuplurile infertile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor putea depune dosarele de includere în program", se precizează într-un comunicat de presă al Ministerului Sănătăţii. Pentru acest an, programului gratuit de fertilizare in vitro şi embriotransfer i-au fost alocaţi 1.857.000 de lei, estimându-se că de acesta vor beneficia aproximativ 300 de cupluri, cărora li se va deconta o singură procedură FIV, în sumă de aproximativ 6.188 lei. Reamintim că, în acest an, ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, a aprobat reluarea programului gratuit de fertilizare in vitro şi embriotransfer, după ce acesta a fost sistat în anul 2013. LUCREŢIA POP