Cuvântul Liber, februarie 2016 (Anul 28, nr. 21-40)

2016-02-02 / nr. 21

CUVÂNTUL MARȚI, 2 FEBRUARIE 2016 Concursul Naţional de Poezie „OCROTIŢI DE EMINESCU”, Ediţia a XV-a, Blaj, 30 ianuarie 2016 în organizarea Asociaţiunii ASTRA, Despărţământul „Timotei Cipariu " Blaj, a Primăriei şi Consiliului Local Blaj, a Consiliului Judeţean Alba şi a Bibliotecii Judeţene „Lucian Blaga" Alba lulia, sâmbătă, 30 ianuarie 2016, începând cu ora 10, la Centrul Cultural Iacob Mureşianu" din Blaj, a avut loc cea de a XVI-a ediţie a Concursului Naţional de Poezie „OCROTIŢI DE EMINESCU", rezervat elevilor de gimnaziu, de liceu, cât şi studenţilor. Au fost două secţiuni de concurs, creaţie literară şi recitare din lirica eminesciană, la care au participat peste o sută de concurenţi din judeţele: Alba, Argeş, Botoşani, Braşov, Brăila, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Dâmboviţa, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Maramureş, Prahova şi Sibiu. Manifestarea a început cu un Colocviu literar, cu tema „150 de ani de la popasul lui Eminescu la Blaj", la care au participat personalităţi culturale din judeţele Mureş şi Alba. Cuvântul de deschidere l-a avut „sufletul acestui concurs", inimoasa profesoară de Limba şi literatura română, d-na Silvia Pop, cea care conduce cu atâta succes şi cu atâta dăruire Despărţământul ASTREI „Timotei Cipariu" din Blaj. „ Se munceşte şi se scrie în acest spaţiu atunci când îl iubeşti pe Eminescu cu sens", a spus, printre altele, domnia sa. Cuvântul de salut al primarului, dl. Gheorghe Valentin Rotar, a fost adus de d-na Livia Mureşan, viceprimar. Poetul Aurel Pantea, preşedinte al Secţiunii de Creaţie, a spus (spicuiesc câteva rânduri): „Sunt de fiecare dată aproape uluit de d-na Silvia Pop, de a nu lăsa de izbelişte memoria unui mare poet, tutelar în literatura română"; „Doresc evenimentului un mare succes"; „Opera poetică a lui Eminescu are nişte latenţe care se adresează fiecărei generaţii"; „Numai rezistând probelor fiecărei generaţii de critici se demonstrează că poezia lui Eminescu este viabilă"; „în opera lui Eminescu se poate descoperi Poetul"; „Eminescu e o conştiinţă modernă" etc. Scriitorul Nicolae Băciuţ şi-a început momentul său recitându-şi cea mai recentă poezie proprie, „Grădinar, în Rai", ca un preambul la munca de grădinărit în memoria lui Eminescu. A vorbit apoi despre „drumul iniţiatic" făcut de Eminescu în primăvara anului 1866, de la Cernăuţi la Blaj, cu ipotezele diverselor trasee, la trecerea munţilor, dar şi cu certitudinile trecerii şi popasurilor prin Reghin, Târgu-Mureş, Târnăveni, ca apoi la 3 iunie să ajungă la Blaj, „mica Romă", denumire ce pare că-i aparţine junelui poet. A vorbit şi despre un proiect menit a marca cei 150 de ani de la trecerea spre Blaj a „haimanalei sănătoase", cum spunea cu drag criticul George Călinescu. Astfel, a vorbit despre intenţia de a organiza o plecare cu o căruţă (sau trăsură) din Târgu-Mureş (din faţa clădirii fostului han „La Calul Alb", ce-i vis-a-vis de hotelul Continental) până la Blaj, în care să fie un tânăr, în postura lui Eminescu, şi alţii doi, „întruchipând" seminariştii Cotta şi Cojocariu, cei ce-l luaseră pe poet cu ei, pentru drumul spre vestitul oraş ardelean, „cel mai important drum al iniţierii, cel în care Eminescu a descoperit istoria pe temelia pe care i-a fundamentat-o Aron Pumnul", după cum a spus Nicolae Băciuţ. A urmat apoi un foarte expresiv recital susţinut de acesta, din lirica eminesciană, dar şi din lirica unor mari poeţi ce au scris versuri închinate Eminului Poet, încântând auditoriul cu poeziile: Eminescu n-a existat (M. Sorescu), Legământ (Grigore Vieru), dar şi Kamadeva, La steaua. Şi dacă..., Se bate miezul nopţii, S-a stins viaţa falnicei Veneţii, Oda (în metru antic), Memento mori. Scriitorul şi „omul de radio" Valentin Marica a vorbit despre „cea mai expresivă interpretare din spaţiul nostru", cu referire la o înregistrare făcută de domnia sa cu regretatul actor Ovidiu Iuliu Moldovan, recitând „Oda" (în metru antic). A mai spus (spicuiesc): „Suntem la noua lectură care îl face pe Eminescu din ce în ce mai vast şi mai amplu"; „Un eminescolog spunea: Să nu-şi întoarcă Eminescu faţa de la noi"; „Sunt prea mulţi anti Eminescu care vorbesc de Eminescu antieroul"; „Eminescu ne face să fim însemnaţi" etc. Poetul şi publicistul Lazăr Lădariu a citit materialul publicistic intitulat cu un vers din poezia „Rugăciune" de Mihai Eminescu, „înalţă-ne, ne mântuie”. A vorbit de asemenea, de caietele cu culegeri de folclor ale lui Eminescu, „ce nu s-au bucurat de atenţia cuvenită". Doctorul chirurg Mircea Frenţiu a vorbit despre „Zece comandamente ale lui Mihai Eminescu faţă de starea naţiunii române", care reflectă activitatea ziaristică a lui Eminescu, pe când lucra la ziarul „Timpul", arătând concepţia poetului despre viaţa socio-politică de atunci, dar şi vizionarismul acestuia, cu reflectarea cutumelor de atunci până în zilele noastre. Subsemnatul am vorbit despre drumul lui Eminescu pe traseul dintre Târgu-Mureş şi Blaj, inclusiv cu „motivaţia" acestuia (ca o supoziţie) de a trece prin Târnăveni (denumit pe atunci, Diciosânmărtin), pentru a-l întâlni pe prefectul „Legiunii de Câmpie", din armata lui Avram Iancu, de la 1848. Vasile Moldovan, o veche cunoştiinţă de la Blaj a profesorului Aron Pumnul! Am citit, de asemenea, poezia proprie „Pe tine, nouă, redă-ne!". A urmat concursul propriu-zis, ale cărui rezultate sunt redate în continuare, nu înainte de a mai menţiona şi momentul muzical susţinut, în afară de concurs, pe scena sălii mari a instituţiei de cultură blăjene, de elevi ai Liceului de Artă „Regina Maria" din Alba lulia, dar şi recitalul poetic susţinut de către subsemnatul RÁZVÁN DUCAN Concursul Naţional „OCROTIŢI DE EMINESCU” - REZULTATE 1 77 Secţiunea CREAŢIE 1 . Membri ai juriului: Aurel Pantea (preşedinte), Ion Buzaşi, Silvia Pop, Maria-Daniela Pănăzan, Claudia Oancea-Raica, Virgil Todeasă. I. Studenţi şi liceeni. Marele Premiu: Câmpean Maria - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia, Moldovan Ioana-Ilinca - Palatul Copiilor Bistriţa. Premiul Special al Juriului: Ştefănescu Cristian Emanuel - Universitatea Bucureşti, Muscalu Ana-Maria - Liceul Teoretic „A. Vlaicu" Breaza / Casa de Cultură Ploieşti. Premiul I: Obedea Eduard Nicolae - Colegiul Tehnic „A. I. Laurian" Agnita, Bocşa Maria-Andreea - Universitatea „1 Decembrie 1918" Alba lulia, Goicea Tudor - Colegiul Naţional „Mihai Viteazul" Sf. Gheorghe. Premiul II: Mădălina Mardan-Colegiul Naţional „Doamna Stanca" Făgăraş, Alexandra Ionuţa Andrecuţ - Palatul Copiilor Bistriţa, Creţu Cosmin - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia, Premiul III, Suciu Nicolae - Colegiul Tehnic „A. T. Laurian" Agnita, Ţigău Diana-Nicoleta - Colegiul Naţional „Jean Monnet" Ploieşti, Morar Paul - Colegiul Naţional „Titu Maiorescu" Aiud, Simina Bălan - Palatul Copiilor Bistriţa, Bianca Cojocaru - Colegiul Naţional „I.L. Caragiale" / Casa de Cultură Ploieşti. Menţiuni: Dălălău Andrei - Colegiul Naţional „Al. P. Ilarian" Târgu-Mureş, Iorga Diana-Maria - Colegiul Naţional „Mihai Viteazul" Sf. Gheorghe, Dobocan Diana - Colegiul Naţional „Emil Racoviţă" Cluj-Napoca, Costea Mircea - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia, Denis Lengyel - Liceul Teoretic „Samuil Micu" Sărmaşu, Herţa Dănuţ- Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Rinciog Teodora- Colegiul Naţional „I.L. Caragiale" / Casa de Cultură Ploieşti, Premiul Revistei „Vatra Veche" Tg.-Mureş, Porime Bogdan - Colegiul Naţional „Al. P. Ilarian" Târgu-Mureş, Premiul Editurii CronoLogia Sibiu, Moldovan Ioana-Ilinca - Palatul Copiilor Bistriţa, Premiul Editurii „Cezara Codruţa Marica" Tg.-Mureş, Clopotaru Roxana Florentina - Grupul Naţional Clubul Victorioşilor Târgovişte, Premiul Editurii Astra Blaj, Pantazi Denisa - Alina - Teoretic „A. Vlaicu" Breaza / Casa de Cultură Ploieşti, Premiul Revistei Astra Blaj, Manolescu Andreea Diana - Colegiul Naţional „I.L. Caragiale" / Casa de Cultură Ploieşti. Gimnaziu. Premiul I: Vintilă Ioana - Colegiul Naţional „I. M. Clain" Blaj, Găinaru Sebastian - Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri" Galaţi, Bunea Teodora - Liceul Teoretic „A. Vlaicu" Breaza / Casa de Cultură Ploieşti, Premiul II: Turcu Ionuţ - Liceul Teoretic „Pavel Dan" Câmpia Turzii, Nicula Marcu - Colegiul Tehnic „A. T. Laurian" Agnita, Niculaie Eliza Ana - Colegiul Naţional „I.L. Caragiale" / Casa de Cultură Ploieşti, Premiul III: Gonda George - Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu" Năsăud, Naşcuţiu Mihai - Palatul Copiilor Bistriţa, Dragoş Baciu - Liceul de Arte „Regina Maria" Alba lulia. Menţiuni: Muntean Georgiana Daniela - Colegiul Tehnic „A. T. Laurian" Agnita, Deva Adelina - Colegiul Naţional „I. M. Clain" Blaj, Marina Anca-Iustina - Şcoala Gimnazială Cămăraşu, Mustea Anda - Şcoala Gimnazială Cătina, Fleacă Alina - Şcoala Gimnazială Apoldu de Jos. Secţiunea RECITARE DIN URICA EMINESCIANĂ ! Membri ai juriului: Nicolae Băciuţ (preşedinte liceu) , Valentin Marica, Lazăr Lădariu, Răzvan Ducan (preşedinte gimnaziu), Ana Hinescu, Carmen Simu, I. Liceeni. Marele Premiu: Dumitran Marian - Casa de Cultură Ploieşti, Ghiţiu Andreea - Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Premiul I: Mihiş Sarah - Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Pantazi Denisa - Casa de Cultură Ploieşti, Pataky Iszabella - Colegiul Naţional „I. M. Clain" Blaj, Alexa Raul - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia. Premiul II: Someşan Angela - Dumbrăveni, Pop Răzvan - Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Sanda Sorin - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia, Notar Sabina - Colegiul Tehnic „A. T. Laurian" Agnita, Moldovan Emina - Liceul Tehnologic Nr. 1 Luduş, Docolin Cătălin - Liceul Teoretic „Andrei Bârseanu" Târnăveni; Premiul III: Filip Mădălina - Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Gânţă Andru - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia, Anton Vlad - Casa de Cultură Ploieşti, Ciulea Antonia - Colegiul Naţional „I. M. Clain" Blaj, Mihalcea Raluca - Casa de Cultură Ploieşti, Radu Raluca - Colegiul Naţional „I. M. Clain" Blaj, Sima Alex - Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Menţiuni: Dimitroglo Vlada - Liceul de Arte „Regina Maria" Alba lulia, Şipoş Nora - Liceul Tehnologic Dej, Raţiu Gianina - Liceul teoretic „Andrei Bârseanu" Târnăveni, Şulea Andrei - Dumbrăveni, Szabó Timea - Liceul Teoretic „Andrei Bârseanu" Târnăveni, Premiul Editurii „Vatra Veche", Geică Cristina - Colegiul Naţional Militar „Mihai Viteazul" Alba lulia, Premiul Editurii Astra Blaj, Lucaci Mădălina - Liceul Tehnologic Iacobeni, Premiul Editurii „Cezara Codruţa Marica", Rusu Roxana - Teoretic „Andrei Bârseanu" târnăveni, Premiul Revistei „Vatra Veche": Simona Bălan - Palatul Copiilor Bistriţa, Premiul Bibliotecii Şcoala Ardeleană Blaj: Ghiţiu Andreea - Liceul Teoretic „Petru Rareş" Tg. Lăpuş, Premiul Revistei „Astra Blăjeană": Schiau Răzvan - Liceul tehnologic „Ştefan Manciulea" Blaj, Premiul Editurii CronoLogia Sibiu: Grosu Alexandra - Liceul Tehnologic Nr. 1 Luduş, Premiul Revistei „Discobolul": Barna Ioana - Colegiul Naţional „I. M. Clain" Blaj, Premiul special: grupurilor de recitatori de la Clubul Copiilor Năsăud, Liceul Tehnologic „Timotei Cipariu" Blaj, elevei Trancău Raluca (Colegiul Naţional „HCC" Alba lulia). II. Gimnaziu. Marele Premiu: turdean Diana - Şcoala Gimnazială Cătina, Premiul Special: Socaciu Alexia - Liceul Teoretic „Samuil Micu" Sărmaşu, Lorinczi Francesca- Anamaria - Şcoala Gimnazială Nr. 13 Sibiu, Premiul I: lordache Radu - Grupul Naţional Clubul Victorioşilor Târgovişte, Cenan Olivia - Şcoala Gimnazială Balda (Sărmaş), Premiul II, Moldovanu Andreea - Şcoala Gimnazială Cătinar Cozma Casian - Şcoala Gimnazială „Ioan Vlăduţiu" Luduş, Moldovan Andreea - Şcoala Gimnazială Cătina, Premiul III: Patricia Pop - Liceul Teoretic „Samuil Micu" Sărmaşu, Toma Darius - Liceul de Arte „Regina Maria" Alba lulia. Menţiuni: Elena Molea - Grupul Naţional Clubul Victorioşilor târgovişte, Valentina Biligan - Şcoala Gimnazială Cătina, Jucan Codruţa - Liceul Teoretic „Samuil Micu" Sărmaşu, Uiiu Alina-Maria - Şcoala Gimnazială Cămăraşu, Leoaca Maria Cristina - Şcoala Gimnazială Cămăraşu, Premiul Editurii Astra Blaj, Varga Maia - Liceul Teoretic „Samuil Micu" Sărmaşu, Marina Anca-Iustina - Şcoala Gimnazială Cămăraşu, Premiul Revistei „Astra Blăjeană", Mureşan Ioana - Şcoala Gimnazială Mociu.