Cuvântul Liber, mai 2016 (Anul 28, nr. 86-105)

2016-05-28 / nr. 104

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 28 MAI 2016 Eminescu la Târgu-Mureş - 150 După cum se ştie, la 1 iunie 1866, Eminescu a trecut prin Târgu-Mureş, iar unul din locurile în care a poposit este şi Hanul „La calul alb", imobil situat pe actuala stradă Călăraşilor. Pe acest imobil, în 1936, a fost pusă o placă memorială din marmură, pe care scrie: „Aşezatu-s-a această placă comemorativă pe acest edificiu, fost odinioară hanul «La Calul alb», astăzi, 13 septembrie 1936, întru amintirea popasului făcut aici în vara anului 1866, acum 70 de ani, de către marele nostru poet Mihai Eminescu, în trecerea prin Târgu-Mureş. Vizionar, de 16 ani atunci, a devenit mai târziu cea mai înaltă expresie a poeziei româneşti şi a aspiraţiilor de unitate naţională a neamului românesc. Admiraţie şi recunoştinţă nemuritorului poet." Acum, în pragul marcării a 150 de ani de la popasul lui Eminescu la Târgu-Mureş, solicităm administraţiei locale să ia măsuri pentru ca scrisul de pe această placă să fie vizibil, fiindcă vremea şi vremurile (uitării) fac scrisul abia citibil. Poate că o jerbă de flori ar aştepta acest moment, şi la fostul han „La calul alb" şi la Bisericuţa de lemn într-al cărei turn a dormit o noapte Mihai Eminescu. Am sperat că voi găsi o căruţă, în care să refacem drumul lui Eminescu de la Târgu- Mureş la Blaj. Tineri temerari, ca în 1866, am găsit, dar cei cărora le-am solicitat sprijinul au crezut că le-am cerut o limuzină, după cât au cerut pentru a parcurge drumul Târgu- Mureş - Blaj. Poate găsim înţelegere la Primăria Târgu- Mureş... Nu mă abţin să nu spun că încă mai visez ca acest imobil să devină cândva un spaţiu memorial Eminescu. Şi aşa nu are judeţul Mureş nicio Casă memorială. NICOLAE BĂCIUŢ P.S. Sculptorul Ioan Astăluş are pregătit un bust Eminescu pentru a fi amplasat lângă Biserica de lemn, la 1 iunie 2016, „pro memoria". Poate că în ceasul al 12-lea se va găsi şi entuziasmul (şi resursele financiare) pentru a materializa acest gând. WHill 28 MAI 2016 | — -"—■A | Zile trecute: 148 | Zile rămase: 218 Soarele răsare la: 5.38 | Soarele apune la: 20.59 Ortodox: Sf. ep. m. Eutichie Greco-catoHc: Sf. ep. m. Eutichie Romano-catoHc: Sf. Gherman Zodia: Gemeni I (21 mai - 21 iunie) I V.__________________________| Fila de calendar de 1992 • La Bucureşti, este semnat Tratatul româno-american pentru încurajarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor. 1948 - Este emisă o Decizie a Consiliului de Miniştri prin care Regelui Mihai I şi membrilor familiei regale li se retrage cetăţenia română. 1940 - în timpul celui de al Doilea Război Mondial, Belgia capitulează în faţa Germaniei. 1855 - Alexandru Odobescu publică poezia Odă României, în paginile revistei România literară, ce apărea la Iaşi. 1588 - în Spania, primele vapoare ale marii flote spaniole Armada, pornesc în încercarea de cucerire a Angliei. Cugetarea zilei: „Nu poţi acuza gravitaţia când dragostea te doboară." (Albert Einstein) Berbec. Aveţi posibilitatea să câştigaţi bine cu prilejul unei călătorii în interes personal. Sunteţi tentat să vă asumaţi riscuri prea mari. Taur. Parcurgeţi o perioadă importantă, în care aveţi şansa să faceţi schimbări radicale în domeniul afacerilor. Vă recomandăm să aveţi răbdare. Gemeni. Azi aveţi noroc şi puteţi să depăşiţi orice dificultate. Este o zi bună pentru examene şi proiecte. Evitaţi să vă certaţi cu membrii familiei! Rac. S-ar putea să întâmpinaţi greutăţi în afaceri, din cauza colaborării dificile cu o femeie. Ar fi bine să vă ocupaţi mai mult de problemele casnice. Leu: La serviciu, sunteţi perseverent şi ţineţi neapărat să duceţi la bun sfârşit o lucrare delicată. Nu faceţi promisiuni pe care nu le puteţi respecta. Fecioară. Dimineaţa s-ar putea să nu mai plecaţi într-o călătorie în interes personal. La serviciu, munciţi cu pasiune şi rezolvaţi probleme dificile. Balanţă. Partenerii de afaceri vă apreciază ideile originale şi vă susţin. Sunteţi plin de energie şi puteţi duce totul la bun sfârşit. Scorpion. Puteţi avea succes în afaceri. Aveţi idei bune şi luaţi decizii inspirate. Ar fi bine să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colaboratorii. Săgetător. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie problemelor sentimentale, chiar dacă sunteţi foarte preocupat de carieră Capricorn. Aveţi o zi grea la serviciu, cu multe probleme de rezolvat. Vă descurcaţi, iar colegii vă apreciază perseverenţa şi ideile originale. Vărsător. Azi sunteţi nervos şi riscaţi să vă treziţi în situaţii neplăcute. Vă recomandăm să fiţi atent cum vorbiţi cu şefii şi cu colegii. Peşti. Sunt favorizate întâlnirile cu prietenii şi călătoriile. Aveţi mari șanse de reuşită în afaceri. HOROSCOP ) Colţul spiritual Ignorant de mare clasă Există o poveste despre un hoţ (!!!) care a furat o haină minunată. Aceasta era făcută din cele mai alese materiale şi avea nasturi din aur şi argint. Când s-a întors la tovarăşii săi, după ce a vândut-o unui negustor din piaţă, cel mai bun prieten al său l-a întrebat cu cât a vândut-o. - Cu o sută de monede de argint, a răspuns el. Vrei să-mi spui că ai luat doar o sută de monede de argint pe acea haină minunată? l-a întrebat prietenul său. - Există un număr mai mare decât o sută? a întrebat hoțul. în concluzie, dragii mei, nimeni nu ne obligă să fim ignoranţi, iar atunci când vedem un ignorant, să fim sinceri şi nemiloşi, să-i spunem că este prost şi că, dacă aşa continuă, va simţi mai devreme sau mai târziu gustul sălciu al înfrângerii. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Din volumul „DURERI NESPOVEDITE”, apărută la Editura „Vatra Veche”, Târgu-Mureş PICURI DE ÎNȚELEPCIUNE -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Cugetări Filocalice „Cei ce iubesc cu adevărat pe Dumnezeu nu s-au hotărât să-l slujească nici pentru împărăţie ca nişte negustori pentru câştig, nici pentru teama de muncile care-i aşteaptă pe cei păcătoşi, ci ca unii care iubesc numai pe Dumnezeu însuşi şi pe Făcătorul lor şi cunosc, în temeiul unor rânduieli fireşti, că trebuie să umble întru buna plăcere a Stăpânului şi Ziditorului Dumnezeu. Ei au trebuinţă de multă înţelepciune faţă de cele ce vin înainte, căci sunt multe piedicile ce stau în calea vieţii bineplăcute lui Dumnezeu. Fiindcă nu numai sărăcia, lipsa de slavă, ci şi bogăţia şi cinstea pot fi ispite pentru suflet, ba într-o anumită măsură şi mângâierea însăşi şi cu odihna pe care o aduce harul în suflet”. Sfântul Simeon Metafrastul „Filocalia", vol.V, pag. 377 *** „Celor ce iubesc pe Dumnezeu toate le sunt, după Apostol, de ajutor spre bine" (Romani cap. 8, vers.28). Prin aceasta se arată, aşadar, că cel ce iubeşte cu adevărat pe Dumnezeu, rupând toate ale lumii care sunt socotite ca piedici şi biruindu-le şi ridicânduse peste ele, e stăpânit numai cu dragostea dumnezeiască. „Căci funiile păcătoşilor m-au înfăşurat şi legea Lui n-am uitat” (Psalm cap. 118, vers. 61). Ibidem, pag. 378 *** „OMUL, călcând porunca lui Dumnezeu şi căzând din vieţuirea din rai, a fost legat de două lanţuri. Unul este cel al lucrurilor vieţii, al plăcerilor lumeşti, al bogăţiei, al slavei, al prieteniei, al femeii, al copiilor, al rudeniei, al patriei, al avuţiilor, şi, simplu vorbind, al tuturor celor văzute, de care Cuvântul lui Dumnezeu porunceşte să ne desfacem prin propria noastră hotărâre. Altul este nevăzut şi ascuns. De fapt sufletul a fost legat cu un lanţ al întunericului de către înseşi duhurile răutăţii. Din pricina aceasta nu poate nici iubi pe Dumnezeu, nici crede în El, nici să se roage precum îi este voia. Căci împotriva tuturor în cele văzute şi în cele nevăzute trece la noi toţi de la neascultarea primului om. Adant. Ibidem, pag. 383 P.S. De la părintele ARSENIE BOCA (Sfântul Nesfinţit al Ardealului) citire: „CINE ARE MINTE SĂ IA AMINTE”. „COMORI FILOCALICE” vol. B Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL A VĂZUT FRUST NEGURĂ şi Immtic Deşi faptul că nu vede l-ar putea clasa în rândul oamenilor scutiţi de orice fel de efort sau activitate, un brazilian, în vârstă de 23 de ani, dă lecţii unei lumi întregi. Derek Rabelo este un tânăr care nu consideră faptul că s-a născut orb un impediment în a-şi urma visul. Iubeşte surful şi valurile, respiră aventura şi îndeplineşte visul tatălui său, care şi-a dorit ca fiul său să fie surfer, încă dinainte ca acesta să se nască. „La început, tata m-a ajutat şi m-a încurajat. Mergeam împreună la ocean dimineaţa. Cu toate acestea, m-a trimis la un curs de surf pentru a învăţa şi a exersa. De asemenea, am început să practic mult cu prietenii mei. Ei mă consideră asemenea lor", a spus Derek. Brazilianul a stat de vorbă cu cei de la Bored Panda şi le-a explicat cum reuşeşte să fie un profesionist în ceea ce face, chiar dacă s-a născut cu glaucom, o afecţiune care nu i-a permis niciodată să întrezărească nici măcar o undă de lumină. „Ascult oceanul şi îl simt. Fiecare parte a unui val face zgomote diferit, aşa că pot să îmi dau seama ce parte să abordez. Dacă ai un vis, trebuie să crezi în tine. Altfel, nu îl vei putea realiza niciodată. Cred că fiecare dintre noi are simţuri puternice date de Dumnezeu. Folosiţi-le cu pasiune şi perseverenţă." AUREL VÂGA