Cuvântul Liber, ianuarie 2017 (Anul 29, nr. 1-19)

2017-01-17 / nr. 10

ANIVERSAREA ŞI OMAGIEREA POETULUI MIHAI EMINESCU, ZIUA CULTURII ROMÂNE, LA TÂRNĂVENI Vineri, 13 ianuarie 2017, în organizarea Casei de Cultură „Mihai Eminescu" şi a Primăriei municipiului Târnăveni, a fost aniversată ziua împlinirii a 167 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 - 15 iunie 1889), „Luceafărul poeziei românești", cel mai mare poet, prozator şi jurnalist român, despre care Mircea Eliade scria în anul 1985: „Cât timp va exista, undeva în lume, un singur exemplar din poeziile lui Mihai Eminescu, identitatea neamului nostru este salvată". Ziua Naţională a Culturii Române, ziua bucuriei, „piatră albă care marchează în calendar reverenţă în faţa a ceea ce este bun, frumos şi nobil". Dorim cu toţii ca Ziua Culturii Naţionale să fie cu adevărat o zi a bucuriei pentru că aşa cum spunea poetul, „ar fi păcat să se lepede clipa cea repede ce mi s-a dat". în prima parte a acestei memorabile zile, începând cu ora 12, în faţa statuii lui Mihai Eminescu, amplasată în parcul primăriei, în prezenţa unui numeros public, iubitori de literatură şi artă, directorul Casei de Cultură „Mihai Eminescu", profesorul Wily Halmen, a ţinut o frumoasă alocuţiune cu privire la cine a fost, ce a făcut şi ce înseamnă Mihai Eminescu pentru literatura şi identitatea românilor. Elevii Şcolii Gimnaziale „Traian" au interpretat poezii şi cântece de o rară frumuseţe din lirica eminesciană, răsplătiţi cu puternice aplauze de către cei prezenţi. Profesorul Wily Halmen a depus la baza statuii, drept recunoştinţă, o frumoasă coroniţă de flori. Se ştie prea bine că Mihai Eminescu, în vara anului 1866, a călătorit pe Târnava Mică, pentru a ajunge la Blaj, mica Romă. Cu această ocazie, la data de 3 iunie a aceluiaşi an, poetul a poposit la Târnăveni, pe vremea aceea la Hanul lui Mănase (fosta cramă din centrul oraşului). în cinstea acestui eveniment, la data de 15 ianuarie 1996, s-a dezvelit o placă de marmură şi un basorelief de bronz cu portretul lui Mihai Eminescu, montată pe frontispiciul clădirii, operă a artistului plastic târgmureşean Victor Cristea, placă pe care, graţie poetului local Răzvan Ducan, citim înscrisul: „Loc de popas a fost/Aici pentru poetul/Mihai Eminescu/în drum spre Blaj/în vara anului 1866", în după-amiaza aceleiaşi zile de 13 ianuarie 2017, începând cu ora 17, la Casa de Cultură „Mihai Eminescu", în frumoasa sală a oglinzilor, în cinstea marelui eveniment, după discursul de deschidere al profesorului Wily Halmen, frenetic aplaudat în faţa numeroşilor spectatori, elevi, tineri şi bătrâni, iubitori de literatură, poezie şi cântece eminesciene, s-a desfăşurat un FASCINANT, SUPERB ŞI SENTIMENTAL SPECTACOL ANIVERSAR cum rar se poate vedea la Târnăveni, punându-se în valoare, la cel mai înalt nivel, lirica eminesciană, într-o sală înmărmurită între vis, emoţie, iubire şi realitate. Prima parte a spectacolului despre Eminescu a aparţinut elevilor de la Colegiul Tehnic din Târnăveni, cu recitatori, muzică şi scenete din opera poetului nepereche, magistral condusă, dirijată şi îndrumată de remarcabila profesoară de Limba şi literatura română Mirela Rînceanu, contopită şi minunat integrată în spectacolul oferit de elevi, o adevărată superbă şi frumoasă lecţie despre Mihai Eminescu şi importanţa acestuia în literatura română. A doua parte a frumosului şi elegantului spectacol din sala oglinzilor a fost oferită asistenţei de către un minunat grup de profesori, învăţători, funcţionari şi ingineri, în majoritate femei din Târnăveni, care cu mult talent, măiestrie, devotament, pricepere şi sincronizare a versurilor şi vocilor, dar şi o bună şi riguroasă pregătire, au interpretat, într-o combinaţie cum rar se poate vedea, cele mai strălucite pasaje din celebra operă eminesciană. La încheierea spectacolului, semnatarul acestor rânduri, în calitatea de membru al Ligii Scriitorilor Români, a făcut bilanţul reuşitei evenimentului, elogiind succesul şi talentul artiştilor, adresându-le felicitări, mulţumiri şi respect pentru acest minunat şi încântător spectacol bine organizat de către eminentul profesor de muzică, managerul Casei de Cultură, dirijorul faimoasei fanfare „ARMONIA", cu mari succese obţinute pe plan naţional şi internaţional, cel care a dăruit noi valenţe, notorietate şi prestigiu, o nouă înfăţişare, dar şi respectul de care avea atâta nevoie Casa de Cultură „Mihai Eminescu" din Târnăveni. Sursa: tarnaveni.ro PETRU LECHINŢAN, Târnăveni Comunicat referitor la sărbătorirea a 167 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu Membrii Partidului Noua Dreaptă din toate filialele judeţene au participat la slujbele de pomenire săvârşite duminică, 15 ianuarie 2017, la împlinirea a 167 de ani de la naşterea părintelui naţionalismului modern românesc, Mihai Eminescu. în Bucureşti, membrii Partidului Noua Dreaptă din Filiala Sectorului 4 au participat la ora 10:00 la slujba Parastasului care a fost săvârşită la mormântul Marelui Român de la Cimitirul Bellu. Domnul avocat Tudor Ionescu, preşedintele Partidului Noua Dreaptă, a aprins o lumânare şi s-a rugat pentru Mântuirea sufletului celui care a fost nu doar „poetul nepereche", dar şi omul politic naţionalist şi gazetarul tradiţionalist, promotorul Societăţii secrete „Carpaţii", înfiinţată la 24 ianuarie 1882 pentru refacerea „Daciei Mari", cel mai important proiect politicostatal gândit de români pentru români în a doua jumătate a secolului XIX. Toţi cei care îl vor comemora astazi (duminică) cu fast doar pe „poetul naţional", lăsând în umbră activitatea lui de gazetar şi de om politic naţionalist, vor deveni complici cu cei care l-au asasinat moral şi fizic în 1889, urmărind ca Eminescu să rămână în memoria românilor doar ca poet, cu toate că principala sa activitate a fost cea de jurnalist. Toţi cei care îl vor elogia doar pe „Luceafărul poeziei româneşti" vor deveni părtaşi cu toţi cei care i-au trecut sub tăcere publicistica timp de peste un secol, prezentându-l pentru posteritate doar ca pe „ultimul mare poet romantic european". Partidul Noua Dreaptă, fondat doctrinar pe gândirea politică şi economică naţionalistă eminesciană, consideră că lui Eminescu trebuie să i se facă dreptate, iar românii trebuie să afle adevărul despre cel mai Mare Român care s-a născut în mijlocul lor, în urmă cu 167 de ani. Biroul de Presă - Noua Dreaptă Grupul Parlamentar al Partidului Naţional Liberal COMUNICAT DE PRESĂ Post scriptum la Ziua Culturii Naţionale. Sala Mare a Palatului Culturii din Tărgu-Mureş trebuie să poarte numele lui George Enescu. Zilele trecute s-au împlinit 90 de ani de la unul dintre cele mai importante evenimente care au avut loc vreodată în istoria Reghinului. în ianuarie 1927, în sala mare a teatrului orăşenesc de pe atunci, avea loc concertul de vioară susţinut de George Enescu. La Reghin, Casa de Bal, aşa cum era denumit în popor teatrul orăşenesc, poartă din 2002 numele lui George Enescu, în 2018, se vor împlini 80 de ani de la ultimul din cele şapte concerte pe care Enescu le-a susţinut la Palatul Culturii din Târgu-Mureş. Este momentul unei recunoaşteri istorice şi din partea Târgu-Mureşului, pe care o putem realiza în 2018, acordându-i Sălii Mari a Palatului Culturii numele lui Enescu. Gestul pe care Consiliul Judeţean poate să îl facă este cu atât mai justificat cu cât Palatul Culturii este şi locul întâlnirii providenţiale dintre Enescu şi Constantin Silvestri, moment graţie căruia Silvestri avea să devină una dintre marile valori ale culturii mondiale. Această propunere va face obiectul unei interpelări în proxima şedinţă a Senatului României, a unei scrisori deschise către Consiliul Judeţean Mureş, dar şi al unei petiţii publice pe care o voi lansa în cel mai scurt timp. CRISTIAN CHIRTEŞ, senator PNL de Mureş CUVÂNH MARȚI, 17 IANUARIE 2017 ! CINSTIND PE EMINESCU LA DEDA Ziua de 15 ianuarie este o sărbătoare de suflet pentru toţi cei care simt şi vorbesc româneşte, indiferent de spaţiul în care îşi duc existenţa zilnică. Comunitatea dedeană aduce florile recunoştinţei, în fiecare an, celui care şi-a purtat paşii prin aceste locuri mustind de istorie, „poetului nepereche" şi „Luceafăr" al poeziei româneşti, în semn de nespusă preţuire şi adoraţie pentru cel care urma să fie un reper de valoare pe firmamentul poeziei româneşti şi pe care Titu Maiorescu îl socotea la momentul respectiv „om al timpului modern", „poet în toată puterea cuvântului". Aşa s-a întâmplat şi în ziua de vineri, 13 ianuarie 2017, la Deda, în organizarea catedrei de limba şi literatura română, mai ales că acum există un argument în plus care să justifice o activitate mai deosebită decât altele: statuia lui Eminescu, ce veghează frumosul parc din centrul civic al localităţii, înălţându-se acum şi la propriu „ca un uriaş cu fruntea pierdută în azur". Manifestarea a început printr-un cuvânt de deschidere, rostit de doamna profesoară de Limba şi literatura română, Maria Moldovan, în care a fost evidenţiată personalitatea veşnicului şi actualului Eminescu. A urmat un interesant şi frumos program culturalartistic, ocazie cu care elevii claselor a V-a, prin glasurile lor serafice, au arătat cum trebuie să fie cinstită memoria geniului poeziei româneşti. De asemenea, elevul Harpa Ciprian din clasa a IX-a, membru al echipajului „Hyperion", care a reprezentat liceul nostru la Concursul Regional „Cuvinte ce exprimă adevărul", organizat şi în acest an la Colegiul Naţional „Unirea" din Tg.-Mureş, a recitat poezia „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie!..." întreaga suflare a şcolii, elevi şi profesori, în semn de preţuire, a purtat ecusonul cu portretul Poetului, iar în pauzele dintre orele de curs s-a asigurat în şcoală, prin staţia de amplificare, o coloană sonoră „Eminescu". Seria manifestărilor dedicate lui Eminescu a continuat atât la preşcolarii de la grădiniţa din localitate, cât şi la elevii ciclului primar, unde s-au recitat poezii din lirica eminesciană şi s-au desfăşurat multiple activităţi a căror tematică a fost „Eminescu - poetul nemuririi noastre". Au fost momente de aleasă cinstire şi autentică simţire românească. Prof. GHEORGHE DARABAN