Cuvântul Liber, februarie 2017 (Anul 29, nr. 20-39)

2017-02-17 / nr. 32

CUVÂNTUL VINERI, 17 FEBRUARIE 2017 Reuniune cultural-artistică la Sărmaşu * în cinstea personalităţilor Grigore Vieru şi Ion Luca Caragiale Ziua de 14 februarie 2017 marchează, pentru sărmăşeni, cinstirea unor valori culturale de necontestat. Nume precum Grigore Vieru, Ion Luca Caragiale sunt readuse la lumină, sunt prezentate şi lăudate pentru a delecta urechile unui auditoriu distins şi încântător. De asemenea, sunt aduse în discuţie operele acestor autori şi sunt evocate personalităţi locale, pentru a aduce o mândrie constructivă pentru sărmăşeni şi pentru elevi. Reuniunea cultural-ştiinţifică, dedicată aniversării a 165 de ani de la naşterea dramaturgului I.L. Caragiale şi evocării poetului Grigore Vieru, s-a desfăşurat în sala de lectură a Bibliotecii Orăşeneşti „Liviu Rusu" din Sărmaşu, la ora 15.00. La organizarea şi desfăşurarea evenimentului s-a implicat activ doamna Dinica Burian, bibliotecar şi manager de proiect. O altă implicare a avut-o şi Primăria oraşului Sărmaşu prin reprezentanţii ei. Au mai participat elevi ai Liceului Teoretic „Samuil Micu'' din Sărmaşu şi de la şcolile din împrejurimi. Programul a început prin prezentarea invitaţilor de onoare: Nicolae Băciuţ, Lazăr Lădariu şi Valentin Marica. Cuvântul de deschidere l-a avut domnul Nicolae Băciuţ, director al Direcţiei Judeţene pentru Cultură Mureş, care a vorbit despre poetul Grigore Vieru şi despre ce a lăsat acesta în urma sa, opera poetică şi celebrul „Abecedar Albinuţa". Lazăr Lădariu, poet şi redactor-şef al ziarului „Cuvântul liber", a continuat discuţia, insistând asupra patriotismului poetului Grigore Vieru şi a luptei sale pentru reintroducerea, în Basarabia, a scrierii cu alfabet latin, deci a limbii române şi a Tricolorului. Domnul Valentin Marica, scriitor şi publicist, a continuat discuţia domnului Băciuţ şi a scos în evidenţă faptul că poetul Grigore Vieru a fost un om religios care a dorit să îşi ducă la îndeplinire visurile. Printre alocuţiunile invitaţilor de mai sus, au fost scurte pauze în care au fost recitate poezii ale poetului Grigore Vieru, de către Maia Varga şi Alexandra Gorgan, pregătite de profesor în învăţământul primar Iuliana Socaciu, de la Şcoala Gimnazială Sărmăşel-Gară, respectiv elevele Corina Mornea şi Claudia Rusu, pregătite de profesor Florentina Sebeşan, de la Şcoala Gimnazială „Ovidiu Iuliu Moldovan" din Vişinelu. în a doua parte a programului s-a vorbit despre cea de-a doua mare personalitate, Ion Luca Caragiale, cu ocazia împlinirii celor 165 de ani de la naşterea sa. Poetul Nicolae Băciuţ a descris destinul operei marelui dramaturg, a amintit faptul că a fost unul dintre cei mai mari scriitori şi că nu are încă un egal în literatura română. De asemenea, şi-a prezentat volumul său „Caragiale după Caragiale. O scrisoare pierdută" şi, totodată, unul dintre aspectele cercetate în lucrarea sa: „Scandalul în teatrul lui Caragiale". Domnul Valentin Marica, a vorbit despre „Ipostaze comice în opera lui Caragiale". Astfel, a explicat termenul de „comic" drept discrepanţa între ceea ce este şi ceea ce pare, în cazul lui Caragiale, s-au trecut în registrul comic problemele societăţii. De asemenea, domnul Marica a folosit şi termenul de „caragialism" şi a lăudat întreaga operă a marelui dramaturg, care este atât de bine închegată, încât nu trebuie schimbat niciun cuvânt, pentru că altfel nu ar avea aceeaşi valoare. Nici nu trebuie corectat nimic, pentru că marele dramaturg era atât de exigent la gramatică, încât i se spunea „moş virgulă". Domnul Lazăr Lădariu a adus unele completări discuţiei, subliniind patriotismul lui Caragiale reflectat în poezia lui. La finalul alocuţiunilor a fost prezentat un montaj teatral „Personajele lui I.L Caragiale" prezentat de către eleva Giulia Blăjan de la Liceul Teoretic „Samuil Micu" Sărmaşu. Elevele Corina Mornea şi Raluca Rusu au revenit interpretând momente din opera lui Caragiale. O altă scenetă a mai fost interpretată de către elevii Maria Vărzar, Alexia Socaciu, Gabriel Suciu, Alexandru Ognean, Raluca Purcar din clasa a lll-a, coordonaţi de profesor în învăţământul primar Rodica Cătărig de la Liceul Teoretic „Samuil Micu" din Sărmaşu. Nu în ultimul rând a mai fost interpretată schiţa „Bubico", de către elevele Corina Mornea şi Olivia Cenan, coordonate de profesor în învăţământul primar Olivia Cenan, de la Şcoala Gimnazială „Ovidiu Iuliu Moldovan" din Vişinelu. Nu au rămas uitate nici personalităţile locale, Dumitru Moga şi Vasile Crişan, ambii locuitori ai satului Vişinelu. Profesorul Ciprian Farcaş a prezentat o scurtă istorie a satului şi a celor doi amintiţi mai sus, insistând asupra faptului că ei au participat activ la Marea Adunare Naţională de la Alba lulia, din 1918, iar în cinstea lor şi a celorlalţi locuitori s-a ridicat un monument la Vişinelu. De asemenea, inginer Teodor Biscoş, care a copilărit în satul Vişinelu, a adus un plus de inedit prezentării. Concluziile evenimentului, aprecierile şi unele păreri personale au fost spuse la final de către domnul inginer Ioan Mocean, primar al oraşului Sărmaşu. Profund marcat de calitatea evenimentului, domnul primar a ţinut să mulţumească tuturor invitaţilor în parte, precum şi auditoriului. De asemenea, a mărturisit că atunci când a văzut minunatele fragmente de piese de teatru, recitate de copii, şi-a amintit cu melancolie de anii când era şi el elev sau actor în serbările de la şcoală. într-o altă ordine de idei, mai amintim următoarele: fotograful care a imortalizat evenimentele, a fost Marian Teglaş. Coordonatorul proiectului „Să întâmpinăm împreună primăvara", Claudia Vărzar a fost cea care a dăruit invitaţilor mărţişoare, iar coordonatorul întregului proiect, bibliotecar Dinica Burian. Prof. CIPRIAN FĂRCAŞ VIATA SI ACTIVITATEA LITERARĂ A LUI GRIGORE VIERU Nu demult s-au împlinit opt ani de când acest român, cu dragoste de Limba română, a trecut la cele veşnice, după acel accident petrecut la 16 ianuarie 2009 pe când se întorcea de la o acţiune literară. Pentru a-i cinsti memoria celui care ne-a fost frate, Grigore Vieru, la Casa Iancului, din Târgu-Mureş, a avut loc miercuri, 15 februarie 2017, o interesantă evocare a marelui poet basarabean din Republica Moldova. Poetul academician, născut în localitatea Pereriţa, judeţul Hotin, a fost evocat de profesorul Alexandru Ciubîcă de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" din Târgu-Mureş. Pentru început, aşa cum se obişnuieşte, a fost intonat Imnul Naţional, Marşul lui Iancu şi un cântec adecvat evenimentului, apoi a deschis seara literară Ioan Berta, preşedintele Societăţii Cultural-Patriotice „Avram Iancu", care a organizat evenimentul împreună cu Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI. După un scurt cuvânt al preşedintelui, a urmat profesorul Alexandru Ciubîcă, acesta făcând o interesantă expunere, o dată cu videoclipul care a scos în evidenţă viaţa şi activitatea celui comemorat. Prezentatorul a adus la cunoştinţa publicului participant faptul că poetul Grigore Vieru a scris de-a lungul vieţii sale atât manuale pentru şcolari, cât şi foarte mută poezie. Dacă vrem să facem un clasament al poeziilor sale putem spune că acesta a scris poezii despre copilărie, poezii dedicate mamei şi poezii patriotice, sociale. Toate cele afirmate de către vorbitor au fost exemplificate prin citirea unor versuri. în exemplificarea noastră dăm o parte din poezia lui Grigore Vieru intitulată „Scrisoare din Basarabia". „Din basarabia vă scriu,/ Dulci fraţi de peste Prut/ Vă scriu cum pot şi prin târziu,/ Mi-e dor de voi şi vă sărut". Profesorul prezentator a dat citire şi unor aforisme scrise de Grigore Vieru, acestea fiind adresate diferitor activităţi sau acţiuni ale unor persoane. Despre Grigore Vieru au scris multe persoane importante ale literaturii basarabene şi române. De exemplu, academicianul Mihai Cimpoi, pe una din cărţile semnate de Grigore Vieru, scria „Ea (poezia) apare dintr-un mâl primar, fiind încurajată de o muză de rimă şi lacrimă", în încheierea serii dedicate marelui poet român au recitat poeţii Mircea Dorin Istrate şi doctorul Dorian Marcoci şi au citit din creaţia proprie Smaranda Lucaci şi Silviu Raţiu. A fost o seară de adâncă trăire patriotică ascultând cele expuse şi, în special, cântecul patriotic românesc „Cântă cucu-n Bucovina", interpretat de un grup bărbătesc, condus de marele interpret Grigore Leșe. MARIN CĂLDĂRARIU Foto: IOSIF TRIF rExplozia armoniei culorilor la Tabăra de Pictură „Vasile Gliga” din Reghin Arta se naşte plămădită cu pasiune, cu trudă şi tainice aspiraţii dar, fără susţinere financiară, rareori ajunge la lumină, rareori ajunge să se împlinească şi să se realizeze. Este nevoie, bineînţeles şi de implicare, de oameni care iubesc arta, oameni care din dragoste dăruiesc. Familia Vasile Gliga, din Reghin, Marie Gh. Opriş, preşedinte al Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, şi Marcel Naşte, director al Casei de Cultură a Tineretului „George Enescu" din Reghin, oameni cu o pasiune comună, şi-au dat mâna, şi şi-au unit forţele pentru realizarea celei de-a lll-a ediţii a Taberei de Pictură „Vasile Gliga" din Reghin. Gazda, familia Vasile Gliga, coordonatorii: profesor Marcel Naşte, artist plastic şi directorul Taberei de Pictură, Ilarie Gh. Opriş, preşedinte al Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, împreună cu Eugenia Demeter, administrator, au contribuit la crearea unui mediu adecvat creaţiei. Artiştii: Naşte Marcel, Barabás Iosif, Kellner Csaba, Maria Mera, Remén Melinda, Harja Elena, Diana Moca, Cristian Bobocea, Elena Costinaş, Héjas Corina, Menyei Zsoka din Reghin, Camelia Luca din Constanţa, Eugenia Cacoveanu, Victor Cacoveanu şi Bárdi Natasa din Judeţul Alba, Voichiţa Cecălăcean din Cluj-Napoca, Marta Deleanu din Turda, Veress Zsuzsánna, Fabian Margit, Kulcsár Pârvu Maria, Ioan Rusu, Orbán Ferencz, Benkö István, Jung Ildikó, Iuliana Marin din Târgu-Mureş şi Andreea Petruţiu din Lunca Bradului au pictat, au creat, iar lucrările dânşilor sunt demne de admiraţie. Vernisajul Taberei de Pictură „Vasile Gliga" din Reghin, din data de 10 februarie 2017, a reunit peste 100 de lucrări pe simeze. Domnul Ilarie Gh. Opriş, domnul Marcel Naste, doamna Voichiţa Cecălăcean, domnul Victor Cacoveanu, doamna Kulcsár Pârvu Maria, doamna Maria Mera au mulţumit gazelor pentru atmosfera călduroasă, prietenoasă şi plină de armonie, iar domnul Vasile Gliga a apreciat efortul depus de domnul Ilarie Gh. Opriş şi de domnul Marcel Naste. Lucrările expuse pe simeze, lucrări cu o compoziţie deosebită, cu o cromatică armonioasă, pline de rafinament vor împodobi Casa de Cultură „George Enescu" din Reghin. Andreea Petruţ a încântat admiratorii şi pictorii cu minunata-i voce şi cu plăcuta-i prezenţă. Taberele de pictură sunt un loc în care artiştii socializează, crează, leagă prietenii într-o atmosferă plăcută, primitoare şi pline de dragoste. Amintindu-ne de un citat celebru al marelui Marin Preda. „Dacă dragoste nu e, nimic nu e!" putem spune că această tabără de pictură şi-a găsit un motto care-d descrie, într-un tablou complet, esenţa. Dragostea uneşte oameni, este motivaţia principală a tuturor acţiunilor omeneşti şi este născătoare de comori. Doar dragostea ne poate dezvălui nestematele sufletelor creatorilor de artă, picturi în ulei, minunăţii transpuse pe pânză. Creaţiile dânşilor pot fi admirate la Casa de Cultură a Tineretului „George Enescu" din Reghin. Cinste lor!!! Text: GABRIELA BORDA 's