Cuvântul Liber, iunie 2017 (Anul 29, nr. 104-122)

2017-06-17 / nr. 113

SĂRMAŞU - REUNIUNE CULTURALĂ DEDICATĂ POETULUI NAŢIONAL Reper distinct pe harta culturală a judeţului, oraşul Sărmaşu nu îşi dezminte vocaţia de promotor al unor evenimente de înaltă ţinută spirituală, puse la cale, cu perseverenţă, pricepere şi minuţiozitate, de dna Dinica Burian, directoarea Bibliotecii „Liviu Rusu" din localitate. Miercuri, 15 iunie, „pe-un picior de plai", scăldat în verdele crud de Cireşar, în faţa Mănăstirii „Sf. Mina", a fost omagiat MIHAI EMINESCU, la împlinirea celor 128 de ani de eternitate a celui care -frumos spunea Caragiale - „a turnat într-o lapidară formă nouă limba veche şi-nţeleaptă pe care o cunoştea atât de bine şi o iubea atât de mult". La bustul poetului - parte a edificiului arhitectural (hemiciclu de autor, unic în lume, realizat de artistul Ioan Astăluş), a avut loc reuniunea culturală „Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată", manifestare organizată de Primăria Sărmaşu, Biblioteca Orăşenească „Liviu Rusu", Direcţia Judeţeană pentru Cultură Mureş şi Parohia Ortodoxă Sărmaşu, cu invitaţi sosiţi din Reghin, Sighişoara, Târnăveni, dar şi din Maramureşul istoric. După slujba de pomenire, săvârşită de preoţii Ilie Bucur şi loan Ognean, cuvântul de deschidere şi de bun venit adresat oaspeţilor a fost rostit de primarul oraşului, dl Ioan Mocean, domnia sa remarcând că Sărmaşul îşi păstrează în permanenţă locul şi rostul în calendarul cultural al judeţului, evenimentul de joi fiind elocvent în acest sens. Un „gând la Eminescu" a fost rostit de scriitorul şi publicistul Lăzăr Lădariu, preşedintele ASTREI mureşene, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", domnia sa referindu-se la o componentă mai puţin abordată de exegeza eminesciană, şi anume poezia filosofică, a „zborului cosmogonic, opinând că „uneori s-a trecut cam în galop, chiar superficial, peste unele semnificaţii aparte ale liricii lui, mustind de profunzimi filosofice şi înţelepciune". Despre necesara „întoarcere la Eminescu, întemeietor de limbă şi poezie românească", dar şi despre unele „derapaje" în morala receptării operei eminesciene a vorbit dr. Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Mureş, prezentând, în avanpremieră revista „Vatra Veche" pe care o editează, şi al cărei recent supliment este dedicat scriitorului Răzvan Ducan, la împlinirea vârstei de 60 de ani, şi căruia viaţa culturală târnăveneană îi este datoare cu asupra de măsură. Este - a menţionat Nicolae Băciuţ - singurul dintre scriitorii târgumureşeni care, pe lângă faptul că a cercetat în profunzime opera lui Eminescu, i-a dedicat un volum de poezii, ce urmează a fi lansat în curând, atât la Târnăveni, cât şi la Târgu-Mureş. Tot în cadrul manifestării de la bustul Poetului, a fost lansat cel de al XI-lea volum al seriei „Cugetări", avându-i ca autori pe părintele Ilie Bucur şi pe dna prof. Olimpia Mureşan, lucrare prezentată de dna Voichiţa Vereş, din partea Editurii Napoca Nova din Cluj-Napoca, şi purtător de cuvânt al Ligii Naţionale a Scriitorilor Români. Domnia sa a înmânat, cu acest prilej, diplomele şi distincţiile acordate de Editura Napoca Nova, pentru producţiile literare apărute în 2016 şi pentru activitatea culturală desfăşurată, autorilor: Ilie Bucur, Olimpia Mureşan, Mircea Dorin Istrate, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Mihaela Raşcu, Dinica Burian, dr. Valentin Marica, dr. Nicolae Băciuţ, primarului Ioan Mocean, sculptorului Ioan Astăluş. La rândul său, după o emoţionantă evocare a poetului Mihai Eminescu, preşedintele Filialei Mureş a Ligii Scriitorilor Români, prof. Mircea Dorin Istrate, a acordat, din partea organizaţiei pe care o reprezintă, „diplome de suflet" unor scriitori şi propovăduitori ai actului cultural, din rândul cărora îi amintim pe domnii: Lazăr Lădariu, Nicolae Băciuţ, Valentin Marica, primarul Ioan Mocean, părintele Ilie Bucur, Olimpia Mureşan, Dinica Burian, Gheorghe Bănescu, Ani Vanda, Claudia Vodă, Ioan Astăluş, Carmen Dobrin, părintele Daniel Cămară, Ana Drăghici, Gabriela Costescu şi, nu în ultimul rând, elevelor Olivia Cenan, Bianca Roşea şi Maria Vărzar, de la Liceul „Samuil Micu" din Sărmaşu, membre ale Grupului Folcloric „Graiul Câmpiei", îndrumat de dna Dinica Burian, tinerele sărmăşence umând a reprezenta România, la Vatican, la finele acestei luni, în cadrul manifestării „Ziua lui". Momentele cultural-artistice din cadrul evenimentului de joi, au fost susţinute de membri ai Cenaclului „Creneluri sighişorene", ai Corului RAM din Târnăveni şi ai Grupului Folcloric „Graiul Câmpiei" din Sărmaşu. Din lirica eminesciană au recitat poetele Claudia Şutu, Vanda Ani, Claudia Vodă, iar intermezzo-urile muzicale i-au aparţinut cantautorului Traian Comşa din Sighişoara, în dimineaţa aceleiaşi zile, în prezenţa dlui prof. Şerban Ioan - directorul adjunct al Liceului „Samuil Micu", Biblioteca Orăşenească „Liviu Rusu" din Sărmaşu a fost gazda manifestării „Numai poetul Mihai Eminescu - 128 de ani de eternitate", cuprinzând momente omagiale susţinute de elevii de la Liceul „Samuil Micu" - însoţiţi de doamnele învăţătoare Elena Jucan şi Rodica Cătărig -, o expoziţie de carte eminesciană, din colecţia bibliotecii, vizionarea primului film documentar dedicat lui Eminescu - „Eminescu, Veronica, Creangă", realizat în 1914. Sub genericul „Să-l citim pe Eminescu", iubitorii de poezie au avut prilejul de a lectura, public, versuri din opera poetului. ILEANA SANDU CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 17 IUNIE 2017 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ O PROMOŢIE DE AUR elevii clasei de fizică-chimie de acum 20 de ani a prestigiosului Colegiul Naţional „Al. Papiu Ilarian" din Târgu-Mureş, care, recent, a avut întâlnirea de revedere. O întâlnire caldă, plină de emoţii, dar şi de satisfacţii pentru reuşita lor în viaţă. Un prilej sărbătoresc, cu care cei prezenţi au adus prinosul lor de recunoştinţă şcolii, exigenţilor profesori şi îndeosebi dirigintei, profesoara Rodica Cismaş. Pedagogul şi omul de suflet, care prin stăruinţa de zi cu zi, de pe întreg parcursul ciclului şcolar, a reuşit să le insufle dragostea de studiu şi de şcoală, să-i „îndoctrineze" într-atât cu chimie încât din cei 30 de elevi ai clasei XIII, 16 sunt medici. Şi nu orice fel de medici, ci specialişti de înaltă ţinută în domenii de vârf ale medicinei, precum chirurgia cardiovasculară, cadre universitare. De altfel, absolut toţi absolvenţii clasei sunt licenţiaţi. De la economişti şi ingineri, la IT-işti şi psihoterapeuţi, iar unii au ajuns chiar oameni de afaceri în ţări ca Marea Britanie. Aşadar, prilej de bucurie şi de satisfacţie, cu menţiunea că o parte din ei, îndeosebi cei care lucrează în străinătate (Franţa, Anglia, Canada) n-au putut onora această întâlnire atât de dorită, tocmai datorită situaţiei precare, determinată de recentele şi numeroasele acte de terorism ce bântuie Europa Occidentală. (I.C.) ______________________________________________________________/ Peste o sută de jandarmi vor asigura, la sfârşitul acestei săptămâni, ordinea publică la festivalul „Maris Fest" în perioada 16-18 iunie a.c., efectivele Grupării de Jandarmi Mobile Târgu-Mureş, în cooperare cu poliţişti şi pompieri, vor asigura ordinea publică şi siguranţa participanţilor la cea de a treia ediţie „Maris Fest". Evenimentul, se va desfăşura pe malul Mureşului, în spatele Academiei de Sport din cadrul Complexului de Agrement „Mureşul". Lt. Chiş Adina - Ofiţer în cadrul Compartiment Informare, Relaţii Publice şi cu Publicul, Gruparea de Jandarmi Mobilă Târgu-Mureş, a făcut următoarele precizări: „Timp de 3 zile, jandarmii mureşeni vor desfăşura misiuni specifice, atât în zona precizată, cât şi pe traseul Paradei Moto, ce va avea loc sâmbătă, 17 iunie a.c., între orele 12.00-14.00. Misiunea jandarmilor este aceea de prevenire şi descurajare a oricăror incidente care ar putea tulbura buna desfăşurare a festivalului." De asemenea, pentru o bună comunicare cu cetăţenii participanţi, în vederea evitării unor incidente nedorite, atât în ce priveşte atitudinea civică, a mai punctat: „îndemnăm participanţii să respecte recomandările organizatorilor şi ale forţelor de ordine, să adopte un comportament civilizat, să-şi asigure bunurile personale, să nu aibă asupra lor bunuri materiale interzise de lege, iar pentru sesizarea oricăror fapte antisociale, să se adreseze celei mai apropiate patrule de jandarmi sau să apeleze la 112, Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă. Dorim tuturor iubitorilor de motoare şi muzică rock, distracţie în siguranţă!" A consemnat VIOLETA TEBAN