Cuvântul Liber, noiembrie 2019 (Anul 31, nr. 209-230)

2019-11-02 / nr. 210

1 2 NOIEMBRIE 2019FILA DE CALENDAR Zile trecute: 306 Zile rămase: 59 Soarele răsare la: 7.02 Soarele apune la: 17.07 Ortodox: Sf. Mc. Achindin, Pigasie, Aftonie, Elpidifor şi Anempodist Greco-catolic: Sf Sf. Mc. Achindin, Pigasie, Aftonie, Elpidifor şi Anempodist Romano-catolic: Pomenirea tuturor credincioşilor răposaţi Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) /J£SV 1960 - A decedat Dimitri Mitropoulos, regizor, pianist, compozitor şi dirijor grec. 1950 - A decedat George Bernard Shaw, dramaturg, laureat al Premiului Nobel. 1947 - în SUA are loc zborul de încercare a celui mai mare avion din lume. 1935 - în China a fost introdusă bancnota în locul monedei. 1920 - în Philadelphia se realizează prima probă de radiodifuziune. 1854 - A decedat Anton Pann (Antonie Pantoleon Petrov), poet, compozitor, muzicolog și culegător de folclor. 1755 - S-a născut Marie Antoinette, regină a Franţei, soţia lui Ludovic al XVI-lea. 1721 - Petru cel Mare s-a autoproclamat împărat (ţar) al Rusiei. Cugetarea zilei: „Dacă trăieşti o viaţă de pretexte şi scuze, viaţa ta nu valorează nimic până când nu faci ceva care îţi schimbă într-adevăr realitatea (Morgan Freeman) CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 2 NOIEMBRIE 2019 Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Compania ,.Liviu Rebreanu” Faceţi cunoştinţă cu „Tatăl meu, preotul", la Sala Mica Care e legătura dintre dragoste şi moralitate, credinţă şi familie, convingere şi ipocrizie? Cum ar reacţiona un părinte - cap al familiei, de profesie preot, la vestea că fiul său, căruia îi pregătea terenul să îi calce pe urme, e homosexual şi are propriile convingeri despre viaţă, lume şi religie? Cum ar reacţiona comunitatea în mijlocul căreia trăieşte şi care îl consideră un model? Şi, mai ales, cum va evalua noţiunea, atât de alunecoasă, de păcat, în momentul în care îşi va da seama că nici el nu e fără prihană? Compania „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă o nouă reprezentaţie a spectacolului „Tatăl meu, preotul", de Gabriel Sandu. Regia e semnată de Leta Popescu, scenografia îi aparţine lui Tiberiu Toffan, iar muzica a fost compusă de Magor Bocsárdi. Reprezentaţia va avea loc joi, 7 noiembrie, de la ora 19.30, la Sala Mică. Distribuţia spectacolului este formată din actorii: Vlad Bîrzanu, Dan Rădulescu, Monica Ristea, Alexandru-Andrei Chiran şi Cristian Iorga. „Ce face o familie tradiţională când apare - fără sfidare şi fără rea-voinţă - problema homosexualităţii? Ne iubim în continuare sau ne urâm în propria casă? Mai e adevărul meu singurul adevăr valabil? Această întrebare îmi doresc eu să fie reacţia publicului la spectacolul «Tatăl meu, preotul»". (Leta Popescu, regizoarea spectacolului). „Recomand «Tatăl meu, preotul» ca modalitate de a (ne) testa propriile prejudecăţi, tipare de gândire şi idiosincrazii. Spectacolul provoacă la redefinirea unor noţiuni de libertate, acceptare şi de confesiune morală." Şi, nu în ultimul rând, încântă prin realizarea reuşită şi echipa dedicată a cărei muncă se vede". (Andrei Vornicu, liternet.ro) Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de la casieria din incinta Teatrului, de marţi până vineri, între orele 9.00 şi 15.00, şi cu o oră înainte de începerea spectacolelor, sau la numărul de telefon 0365/80.68.65 şi la Agenţia de bilete din incinta Palatului Culturii, de marţi până vineri, între orele 12.00 şi 17.30, sau la numărul de telefon 0372/95.12.51. De asemenea, biletele şi abonamentele pot fi procurate online accesând portalul www.biletmaster.ro. PR MARKETING ------------J TATAI MEU, PREOTUL KUIMI SANDU MSI»■ UI» POPESC#  Berbec. Este un mojdament bun pentru a începe o investiţie pe termen lung. Deşi riscurile sunt destul de mari, sunteţi optimist. Taur. Sunteţi într-o raptă formă excelentă şi puteţi avea succes în afaceri, în călătorii şi pe plan sentimental. Păstraţi-vă modestia şi nu vă lăsaţi orbit de laude! Gemeni. Aveţi ocazia dera să rezolvaţi problemele financiare acumulate în ultima perioadă. S-ar putea să vi se propună asocierea într-o afacere. Rac. Sunteţi în formă şi este momentul să începeţi noi activităţi în cămin. Partenerul de viaţă vă sprijină, iar o rudă este dispusă să vă ajute financiar. HOROSCOP Leu. 0 cunoştinţă vă fijv oferă ajutorul, dar încear- V'*V’ că să vă convingă că nu faceţi bine. Seara primiţi o veste bună de la un prieten. Fecioară Se pare că sunteţi preocupat de un schimb de locuinţe sau doriţi să cumpăraţi o casă. Vă sfătuim să nu vă grăbiţi şi să vă consultaţi cu familia. Balanţă. O afacere demarată de curând începe să vă aducă beneficii serioase. Vă recomandăm să evitaţi speculaţiile şi acţiunile la limita legii. Scorpion. Sunteţi creativ şi ingenios, calităţi pe care ar fi bine să le folosiţi pentru a porni o afacere. în cazul în care nu vă ajung banii, cereţi un împrumut. c Săgetător. Dimineaţă , primiţi un ajutor financiar nesperat şi reuşiţi să începeţi o activitate laborioasă. Abţineţi-vă de la speculaţii, pentru ca riscaţi să pierdeţi mult! Capricorn. O persoană pe care o cunoaşteţi întâmplător vă dezvăluie câteva din secretele sale de afaceri şi vă stimulează să porniţi o afacere. Vărsător. Este foarte târn, posibil să faceţi un pas important în viaţă. Rudele şi prietenii vă susţin. Dacă nu staţi prea bine cu banii, nu vă faceţi griji! Al Peşti. Sunteţi hotărât să începeţi o viaţă nouă şi să intraţi afaceri. Nu este exclus ca după-amiază să găsiţi formula optimă pentru a începe. La Centrul Cultural..Mihai Eminescu” Conferinţa „Şi tu meriţi o alternativă!" ASOCIAŢIA ( fiée cée JdPo&esie ( W a/ir/oif a părinţilor din alternativa Waldorf din şcoala gimnazială "Nicolae Bălcescu' (*) are deosebita plăcere de a vă invita la cea de-a şasea ediţie a conferinţei WALDORF ,51 TU MERIŢI O ALTERNATIVA! susţinută de prof. Coralia Râmneanţu - Timişoara prof. Verginia Petrovici - Iaşi 05.11.2019, ORA 17:30 CENTRUL CULTURAl "MIHAi EMINESCU" Vă rugăm confirmaţi prezenţa la nr. 0770-563908 Asociaţia „File de Poveste Waldorf" are plăcerea de a vă invita la cea de-a VI-a ediţie a conferinţei „Şi tu meriţi o alternativă!", care va avea loc în data de 5 noiembrie 2019, începând cu ora 17.30, la Centrul Cultural „Mihai Eminescu" Târgu-Mureş. Scopul conferinţelor anuale este acela de a promova alternativa educaţională Waldorf în judeţul Mureş. în prezent, alternativa Waldorf Târgu-Mureş are în componenţă 3 grupe de grădiniţă: 1 la secţia română, în Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 16, 2 grupe cu predare în limba maghiară, la Grădiniţa Rândunica, 10 clase de învăţământ primar, câte 5 la fiecare secţie română şi maghiară, şi o clasă gimnazială la secţia maghiară, în cadrul Şcolii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu" Târgu-Mureş. Acestor clase li se adaugă în fiecare an câte o clasă pregătitoare la fiecare secţie, iar în anul şcolar viitor începe şi primul ciclu gimnazial cu predare în limba română. Intrarea este liberă, iar accesul se face pe bază de rezervare, deoarece locurile sunt limitate. Linkul evenimentului: https://www.facebook.com/events/ 459919594622568/ Formularul de înscriere: https://forms.gle/q23nCZr8SWGhXUac7 Vă așteptăm! MINODORA IOANA BÂLTĂŢANU, preşedinte Asociaţia „File de Poveste Waldorf’ PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE / Darul, publicul şi... iubirea • „Nu mai ştim să trăim, nu mai ştim să iubim. Singurul lucru care ne mai poate salva este iubirea, iar eu sunt optimist. Sunt sigur că Dumnezeu are planurile lui şi pentru noi. Eu sunt conştient că tot ceea ce mi s-a întâmplat mie, în lunga viaţă, vine de la Domnul Dumnezeu". *** • „Publicul este stăpânul meu definitiv. El m-a făcut aşa cum sunt. Şi sunt slavă lui Dumnezeu, fericit. Dumnezeu ne pune degetul pe frunte, când reuşim să intrăm perfect în pielea personajului". *** • „Dacă Dumnezeu ţi-a dat un dar, eşti obligat să răspunzi acestui dar. Este profund condamnabil să laşi o vocaţie în paragină, să nu-i dai prilejul să se împlinească sau măcar să se verifice într-un fel. Tot ceea ce sunt eu, sunt datorită lui Dumnezeu şi părinţilor mei. Harul nu se poate imita; dragostea şi credinţa nu se pot învăţa". Radu Beligan (1918-2016), actor român, cu o bogată activitate în teatru, film, televiziune şi radio. Pe linie maternă, este grec de origine, pe linie paternă, fiind urmaş al unuia dintre fraţii lui Ion Creangă. A fost ales membru de onoare al Academiei Române, în anul 2004, în anul 2011, a primit o stea pe Walk of Fame București. Pe 15 decembrie 2013, a fost inclus în Cartea Recordurilor, ca fiind cel mai longeviv actor încă prezent pe scena unui teatru. Radu Beligan a interpretat - în peste 70 de ani - roluri celebre ale dramaturgiei românești: Caragiale, Delavrancea Camil Petrescu, Muşatescu, Baranga, şi universale: Shakespeare Goldoni, Gogol, Cehov, Bernard Shaw, Gorki, Camus, Eugen Ionescu Umberto Eco ş.a. A fost membru în Comitetul Central al P.C.R. precum şi deputat în Marea Adunare Naţională, între anii 1961-1975 A fost director al Teatrului de Comedie şi al Teatrului Naţional Bucureşti. A studiat Dreptul şi Filosofia, la Bucureşti, precum şi Academia Regală de Muzică şi Artă Dramatică. A primit numeroase premii, printre care şi Artist Emerit al R.P.R., precum şi Ordinul Meritul Cultural clasa I. A fost numit pentru activitatea sa „un genial cărturar, un Moliere altoit cu Urmuz şi Caragiale". îi plăcea să spună: „Nu mi-a fost niciodată ruşine să spun că sunt român" şi „Sunt un băiat de la ţară, iar băiatul ăsta a luat masa cu regina Angliei".  Părintele ILIE