Cuvîntul Libertății, noiembrie 2000 (Anul 12, nr. 3300-3329)

2000-11-01 / nr. 3300

ANUL XI, NR. 3300, MIERCURI, 1 NOIEMBRIE 2000, 12 PAGINI - 3000 LEI Guvernul va ancheta mai amănunțit privatizarea RomTelecom Pag. 2 Internele și Învățămîntul se ciorovăiesc pe două imobile Pag. 3 Craiovenii nu au încredere în clasa politică românească Pag. 4 Bulgaria nu mai vrea să închidă reactoarele nucleare Pag. 5 Cîrțu a ajuns, luni seara, la Urgență Pag.12 profit”, a adăugat premierul. Taiwan Un avion al Singapore Airlines s-a prăbușit imediat după decolare Ieri, un Boeing 747 al companiei Singapore Airlines, care se îndrepta către Los Angeles, a explodat la scurt timp după decolarea de pe aeroportul internațional din Taipei. Un reprezentant al poliției a precizat că, aparent, avionul a căzut la sol la puțin timp după decolare, lovind un alt aparat aflat la sol. “A explodat și a luat foc după coliziune, la ora locală 23.18”, a adăugat sursa citată. Canalul de televiziune CNN afirmă că la bord se aflau 179 de persoane (159 de pasageri și 20 de membri ai echipajului) și că în urma accidentului există supraviețuitori. Tot conform acestei surse, pînă aseară, la ora 20 (ora României), 18 supraviețuitori - opt taiwanezi și 10 străini - au fost scoși din avion și transportați la spital. Singapore Airlines a anunțat că, pînă în prezent, nu a fost înregistrat nici un deces în urma accidentului. Adjunctul ministrului taiwanez de Interne, Li Yiyang, a dezmințit informațiile potrivit cărora Boeingul s-ar fi ciocnit cu un avion de linie al companiei China Airlines (CAL). “Avionul CAL este intact”, a spus oficialul taiwanez. _________________________ _ -------------( IMPACT )-------------- Toți cetățenii vor primi carnetele CAS Consiliul de Administrație de la CAS Dolj a luat decizia ca, începînd de azi, să înmîneze carnetele de asigurat tuturor cetățenilor, indiferent dacă au achitat sau nu contribuția la asigurările sociale de sănătate. “Principalul este ca fiecare să intre în posesia documentului de bază” - ne-a explicat dr. Bebe Martin, președintele CAS Dolj. “însă vigneta următoare nu se va elibera decît celor care vor face dovada că sunt plătitori de CAS ori exceptați de la această taxă.” Lunar, pe carnetele de asigurat se aplică o vignetă specială, însă numai dacă posesorii acestora prezintă documentele prevăzute de lege. AURELIA SÎRBU Astăzi, probe “la cald” și în Craiovița Nouă Centralele termice din Craiovița Nouă, care funcționează pe bază de gaze, vor fi supuse, astăzi, probelor “la cald”, conform solicitărilor celor 30 de asociații de locatari beneficiare. Totodată, în același cartier, va fi furnizată apa caldă la asociațiile unde fusese sistată din cauza neachitării debitelor către RA Termoficare. Tatian Tudorache, directorul general al RA Termoficare, spune că sistemul central de încălzire s-a stabilizat, urmînd cel care funcționează cu gaze, iar parametrii de furnizare a agentului termic vor fi ridicați pe măsură ce temperatura va scădea. MARIAN BĂDÎRCI S-a majorat tariful pentru transportul în comun craiovean Costul biletelor și abonamentelor de călătorie pentru mijloacele de transport ale RAT Craiova s-a majorat, conform unei hotărîri adoptate, ieri, de Consiliul Local Municipal. Craiovenii vor intra în posesia unui bilet contra sumei de 3.000 de lei, a unui abonament lunar pe o linie pentru 88.000 lei (față de 82.000 lei), pe două linii -133.000 lei (față de 124.000 lei), pe toate liniile - 192.000 lei (față de 178.000 lei), nenominalizat - 301.000 lei (față de 280.000 lei), gratuități pe toate liniile - 192.000 lei (fată de 178.000 lei). MARIAN BĂDÎRCI Peste 50.000 șoferi doljeni nu și-au preschimbat permisele de conducere Doar 108.278 dintre cei 165.341 conducători auto din județul Dolj și-au preschimbat, în timp util însemnînd pînă ieri, 31 octombrie inclusiv permisele de conducere. “Deși puteau face acest lucru de la 1 aprilie 1996, cînd a început eliberarea noului tip de permise, șoferii doljeni au început să facă adevărate cozi la poliție abia în ultimele zile”, ne-a declarat, ieri, lt. Constantin Coandă, șeful Compartimentului regim permise auto și certificate de înmatriculare. “Pînă acum, preschimbam 40-50 de permise zilnic. Luni, numărul acestora a fost de 150, iar ieri, în ultima zi - 131.” De astăzi, conducătorii auto care nu și-au preschimbat amintitul document și sînt controlați în trafic riscă o amendă între 150.000 și 300.000 lei, conform Regulamentului de aplicare a Decretului nr.328/1966 modificat și republicat. MIHAELA CALCIU --------------( IMPACT )-------------- A fost rectificat bugetul pe anul 2000 Conform anticipărilor, bugetul Consiliului Local Municipal, pe anul 2000, a fost suplimentat cu suma de 19.506.418 mii lei, 13,94 miliarde reprezentînd bani transferați de la bugetul central pentru subvenționarea energiei termice livrate populației Craiovei, în urma acestor influențe și ținînd cont de evoluția încasărilor și cheltuielilor pe diferite capitole, a fost posibilă și alocarea a 4 miliarde lei beneficiarilor - familiile fără venituri - de ajutoare bănești pentru energia termică. Potrivit unei decizii adoptate ieri, de Consiliul Local, încă 4 miliarde lei - ajutoare bănești pentru energia termică Deși a fost amînată discuția cîtorva dintre proiectele aflate ieri pe ordinea de zi a ședinței, Consiliul Local Municipal a acordat votul rectificării de buget, pe anul 2000, dar și diminuării sau menținerii unor taxe și impozite locale, pentru anul viitor. Cum era de așteptat, consilierii nu au uitat să aprobe și suportarea,de la bugetul local, a abonamentelor mărite, pentru propriile convorbiri pe mobil. fel, pentru impozitul pe teren, a fost aprobată diminuarea cu 20%, pentru trei dintre zonele de diferențiere, pentru cea dea patra menținîndu-se aceeași valoare. Diminuări semnificative se înregistrează și la taxele pentru folosirea locurilor publice din piețe, tîrguri și odoare, dar și la cele pentru eliberarea unor autorizații de liber acces, pentru autovehicule de mare tonaj, în anumite zone ale municipiului. Creșteri vor fi aplicate taxelor pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor în domeniul construcțiilor, dar și a altor autorizații. - mai mulți consilieri fiindcă s-a modificat cursul leu-dolar, iar volumul convorbirilor s-a mărit din cauza “multiplelor obligații”. TVA-ul aferent va fi achitat tot din bugetul local. Nu avem a le ura beneficiarilor decît “La mai multă... vorbă!” Taxe și impozite locale diminuate A primit votul și hotărîrea cu privire la stabilirea nivelului impozitelor și taxelor locale aferente anului 2001. Considerând că impozitul pe clădiri perceput persoanelor fizice în prezent este greu de suportat, mai ales că legislația în vigoare prevede și o indexare a acestuia în funcție de inflație, autoritatea locală a decis aplicarea unei cote de 0,1 la sută asupra valorii impozabile a clădirii, adică jumătate din cea actuală. La Abonamentul lunar pentru telefonul mobil al unui consilier - 28 dolari Cu trei voturi împotrivă și o abținere, plenul ședinței de ieri a hotărît majorarea taxei suportate de la bugetul local pentru abonamentul lunar al mobilelor consilierilor, de la 20 la 28 dolari. Măsura ar fi necesară, potrivit inițiatorilor Cu ajutorul consilierilor din “opoziție”, Iulian Ocroteală a trecut la vot Trecerea prin consiliul local municipal a directorului RAT, Iulian Ocroteală, cîștigătorul examenului organizat de Primăria Craiova, era, potrivit legii, necesară, dar nu decisivă. Deloc surprinzător, grupul de consilieri PDSR n-a votat “la unison” pentru limpezirea lucrurilor, Executivul Primăriei avînd nevoie de ajutorul unor consilieri considerați în “opoziție”, spre decepția pedescristului Ion Lupulescu, purtătorul de mesaj al deputatului Nicolae Grigoraș. De ieri, “majoritatea” în consiliul local municipal nu mai reprezintă o certitudine și, odată semnalul dat, n-ar fi exclus ca Ion Lupulescu și ai săi să ajungă minoritari, cînd le-o fi lumea mai dragă. 7. MARIAN BĂDÎRCI Banca Transilvania se extinde continuu în teritoriu Rețeaua teritorială a Băncii Transilvania s-a îmbogățit cu încă două sucursale prin deschiderea, în zilele de 27 și 30 octombrie, a unităților din Focșani, respectiv Sfîntu-Gheorghe. Astfel, banca deține în prezent 29 de sucursale care deservesc clienți din întreaga țară, urmînd ca în scurt timp să mai fie date în funcțiune încă două sucursale la Piatra Neamț și Alba Iulia. în luna mai a acestui an, banca a înființat o sucursală și în Zona Liberă Giurgiu. Această extindere - cu încă cinci noi sucursale - este în conformitate cu obiectivele stabilite de bancă pentru perioada anului în curs, în intenția sa de a servi cît mai bine interesele de afaceri ale clienților săi. BIROUL DE PRESĂ AL BĂNCII TRANSILVANIA Guvernul ne promite, de la 1 decembrie, reducerea contribuției asigurărilor de stat în vederea reducerii costurilor cu forța de muncă. Executivul are în vedere reducerea contribuției asigurărilor de stat cu 4 procente, de la 1 decembrie, a anunțat, ieri, premierul Mugur Isărescu. El speră ca prin această măsură să se mărească baza de impozitare, prin eliminarea muncii la negru, pentru a nu se înregistra scăderi ale veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat. Isărescu a precizat că în cazul impozitului pe profit, redus la finele anului trecut la 25%, de la 38%, veniturile bugetului au crescut în primele opt luni ale anului cu circa 80%. Mugur Isărescu spune că a solicitat să-i fie prezentate calcule referitoare la efectele reducerii contribuției și că această măsură este și o recomandare a Fondului Monetar Internațional. Pentru perioada următoare se are în vedere și reducerea impozitului pe venit, care trebuie să ajungă în consonanță cu impozitul pe Sindicatele de la ALRO și ALPROM Slatina au depus plîngere penală împotriva lui Radu Sîrbu Cele trei sindicate de la societățile slătinene ALRO și ALPROM au depus, ieri, o plîngere penală la Parchetul de pe lîngă Tribunalul Olt, împotriva Fondului Proprietății de Stat, respectiv a lui Radu Sîrbu, directorul Fondului. Motivul îl constituie furnizarea, de către FPS, a unor date eronate despre situația economico-financiară a celor două societăți, date apărute de curînd pe Internet. Liderii sindicali slătineni susțin că această manevră a FPS-ului a dus la diminuarea prețului aluminiului românesc pe piața externă, furnizarea informațiilor “eronate” avînd menirea, în opinia sindicaliștilor, de a reduce valoarea acțiunilor ALRO și ALPROM, astfel încît pachetele majoritare de acțiuni deținute de stat la aceste companii să fie vîndute, în cadrul procesului de privatizare, pe mai nimic investitorilor străini interesați de acestea. Printre erorile “comise” de FPS pe Internet se numără și aceea potrivit căreia profitul net al ASRO pe anul trecut a fost de 13 milioane de dolari. Or, bilanțul financiar-contabil real “grăiește” că profitul net al societății a fost, de fapt, de 24 milioane de dolari. Precizăm că sindicaliștii se țin, în continuare, de cuvînt în ceea ce privește hotărîrea de a interzice accesul în incintele celor două unități al reprezentanților guvernamentali, ai FPS sau a oricărui investitor străin interesat de soarta ALRO și ALPROM. De asemenea, liderii sindicali cer, cu înverșunare, amînarea privatizării aluminiului slătinean pînă în 2001. Ei spun că doar așa ar putea fi ocolită posibilitatea ca unii reprezentanți ai actualei puteri să primească peșcheșuri grase din vînzarea celor două societăți slătinene. COSTEL MIREA Disocieri emisia generalului de corp de armată Mircea Chelaru, șeful Statului Major al Armatei, a fost anunțată, ieri, de ministrul Apărării, Sorin Frunzăverde, într-un mod destul de laconic, dar totuși sugestiv pentru ceea ce se afla la baza acestei decizii. Cunoscut ca un nonconformist, uneori ușor excentric în exprimare, dar neclar, vinerea trecută, într-o conferință de presă, generalul Mircea Chelaru a atacat virulent “grupările de tip mafiot care guvernează crima organizată, interesate să avem un stat slab, pentru a putea opera”. Tot fostul șef al SMG a mai vorbit despre “problema autonomizărilor și guvernărilor locale în Dobrogea sau în sudul Olteniei”, menționînd că a auzit că “acolo, în Dolj, ar trebui făcută o enclavă”. Expediind probleme extrem de grave, într-o manieră facilă, de șuetă, Chelaru a mai acuzat unele structuri informative ale statului că știu aceste lucruri și, mai mult, ele s-au discutat la nivelul CSAT, de șeful statului și ministrul Apărării. Declarațiile au avut efectul unui seism. Considerate drept incompatibile cu funcția de șef al Statului Major al Armatei, ele s-au întors ca un bumerang, generalul Mircea Chelaru fiind obligat să-și înainteze demisia. Imediat, Biroul de presă al Președinției a răspuns printrun comunicat ce menționează că integritatea și siguranța statului român nu sunt amenințate, iar CSAT nu a luat în discuție astfel de probleme în acest an. Mai mult, generalul Constantin Degeratu, consilier pe probleme de apărare și siguranță națională al președintelui Emil Constantinescu, a spus că, într-un stat de drept, militarii nu-și stabilesc și nu-și aleg misiunile. Ei au dreptul să primească misiuni de la factorii politici constituționali și obligația să le îndeplinească cu mandatul încredințat. La o primă observație, declarațiile generalului Mircea Chelaru nu aduceau lucruri noi, fiindcă inclusiv frumoasa alternanță democratică e greu de presupus că mai poate rezolva ceva, imediat, într-o țară aflată în comă, adusă în această stare printr-un proces malign: disoluția autorității. Spectacolul, pe care îl oferă chiar în aceste zile reprezentanții unor instituții importante ale statului, a devenit aproape insuportabil. Circul dizgrațios al președintelui FPS, Radu Sîrbu, șeful unei haite de animale politice dezlănțuite, distruge și ultimele rămășițe de prestigiu pe care le mai avea în ochii oamenilor meseria de politician într-o democrație. Orice eufemism, orice autoamăgire sunt de prisos, fiindcă România pare incapabilă să se conducă singură. Generalul Mircea Chelaru n-a spus decît lucruri grave, dar cunoscute. Dacă trebuia debarcat pe anumite criterii care ne scapă, este o altă discuție, dovadă că s-a ales o soluție elegantă - demisia... impusă. Succesorul său, generalul de armată Mihail Popescu, a spus că va continua procesul de restructurare și va menține opțiunea politică pro-NATO. D O demisie impusă