Cuvântul Libertății, septembrie 2004 (Anul 16, nr. 4521-4546)

2004-09-01 / nr. 4521

ContraPunct După Italia, a venit rândul Franței să tremure pentru soarta unor cetățeni ai săi capturați de rebelii de la Bagdad. Războiul murdar dus în Irak (bellum omnium contra omnes) s-ar putea solda cu noi victime: doi jurnaliști francezi, Christian Chesnot, de la RFI, și George Malbrunot, trimis special al cotidianului “Le Figaro”, au fost capturați de gruparea “Armata islamică” din Irak și viețile lor atârnă de un fir de păr. Acest “fir de păr” este în prezent, când ultimatumul dat de islamiști a expirat în prima lui formă (a fost prelungit cu încă 24 de ore, semn al magnanimității islamice), în mâinile guvernului francez. De factul și diplomația probate de echipa Chirac-Raffarin depind viețile celor doi jurnaliști capturați de o grupare care a pus condiții... colaterale în jocul de-a viața și de-a moartea din zonă. Spre deosebire de revendicareatip formulată cel mai adesea de facțiunile rebele care răpesc ziariști sau civili oarecare. Armata islamisă a cerut ca în termen de 48 de a fie abrogată în Franța contacta “lege a vălului”, ce a Împărțit societatea civilă fran 1 două și a radicalizat mina musulmană din Hexagon.ă această “minoritate” este cele mai puternice din țară nu cea mai puternic rativul guvernului Rafte în practică începând cu poate scăpa fără dumai că ele conseunde nu te-ai gândi: reprezentanți ai....^... administrației publice locale din cele 103 municipii din țară își dau întâlnire, astăzi și Craiova, unde se reorganizează« premieră 2, Adunarea Generală a Asociațiilor Municipiilor din România. Manifestarea, care se va desfășură pe parcursul a 3 trei zile, va beneficia de imp PS*GE !?* Ion Iliescu și a premierului Adrian Clujului, Emil Boc, și cel al municipiului Sibiu, I Klaus Werner Johannis, prin modul în care a fost reușit să-și atragă K cimnatiammunitatii ! Intr-o inițiativă depusă la Senat, deputatul Metin Cerchez propune conferirea titlului de “Jurnalist de onoare” și acordarea unor beneficii materiale jurnaliștilor care “s-au remarcat în situații deosebite”, salvând vieți omenești sau au contribuit substanțial la promovarea imaginii României. în viziunea parlamentarului, “jurnalistul de onoare” ar beneficia de toate drepturile care sunt conferite din punct de vedere legal cetățeanului de onoare al unui oraș: 500 metri pătrați de teren și scutire de taxe și impozite. Dacă, în urma “faptei sale de eroism”, jurnalistul ar rămâne infirm, statul ar plăti lunar o rentă viageră, reprezentând salariul mediu pe economie, precum si costul tratamentelor medicale. în cazul în care ziaristul și-ar pierde viața, toate drepturile ce revin prin prezenta lege ar reveni familiei acestuia. în elaborarea propunerii sale, Metin Cerchez a plecat de la ideea că meseria de jurnalist este “uneori” periculoasă, dovadă fiind decesul celor doi corespondenți ai Antenei 1 - Elena Popescu și Ionuț Barbu - în explozia de la Mihăilești. Guvernul nu susține această inițiativă legislativă, motivând, în punctul de vedere trimis Senatului, că în spiritul legislației ordinele și medaliile conferite au menirea de a “onora” persoana respectivă, “fără a aduce însă beneficii materiale directe”. Proiectul lui Cerchez urmează să fie dezbătut de Comisia juridică. Propunere Un titlu onorific și recompense pentru jurnaliști Premii și mențiuni pentru firmele participante la ELECTROUTIL - AUTOSHOW 2004 S.C. CEREALCOM S.A. DOU cu sediul în str. Bibescu nr. 3, Craiova, angajează CONTABIL-ȘEF pentru una din societățile grupului. Cerințe: ■ experiență minim 5 ani în domeniul execuției și conducerii activității financiar-contabile ■ cunoștințe de operare program Petrescu. Relații la telefon 0251/417.366. 0742/924.638. SC. CEREALCOM SADOU cu sediul în Craiova, str. Bibescu, nr. 3, vinde: ■ sămânță de grâu Dropia C2, Lovrin C1 și Flamura 85 C2, tratată cu dividend, la prețul de 7500 lei/kg inclusiv TVA (se poate asigura și transportul) sau la schimb cu grâu, 2 kg grâu de consum pentru 1 kg sămânță de grâu; ■ îngrășăminte chimice complexe (Monoamoniu fosfat) 12-520, proveniență Rusia, la prețul de 13.000 lei/kg inclusiv TVA (650.000 lei sacul de 50 kg), cu plata la livrare. Rehilii la telelem: 0251/417.415 sau 0744/592196 Legea vălului face victime la Paris așa se face că televiziunea qatareză “Al Jazeera”, devenită faimoasă după declanșarea războiului din Irak, a putut prezenta opiniei publice franceze stupefiate imaginea celor doi compatrioți aflați sub amenințarea șarjei. Politicienii francezi au devenit extrem de nervoși și la ora de față ei se mobilizează masiv pentru a salva viețile celor doi jurnaliști aflați cu sabia lui Damocles deasupra capului. De altfel, ministrul francez al Afacerilor Externe a și plecat în regiune, în tentativa disperată de a obține sprijin pentru salvarea acestora. Răpitorii, care dispun de un interpret de limbă franceză, consideră în mesajul transmis Franței și guvernului său că legea franceză a laicității în ceea ce privește purtarea vălului în școlile publice “este o injustiție și o agresiune contra islamului și a libertății personale în țările unde aceasta este prezumată”. Extrem de nervos, Jacques Chirac și-a amânat pentru o zi întâlnirea de la Soci (Crimeea) cu amicii săi Vladimir Putin și Gerhard Schroeder, deși ieri putea fi văzut strângând mâinile celor doi, semn că a respectat întâlnirea. Dar nu numai Chirac este nervos: chiar reprezentanții musulmanilor din Hexagon au dat comunicate peste comunicate prin care dezaprobă energic amenințările la adresa celor doi și răpirea acestora. Președintele Comitetului francez al cultului musulman, Dalit Boubakeur, a declarat că întreaga comunitate musulmană din Franța "trebuie să se delimiteze de amenințările condamnabile ale islamului și să încerce să nu dea nici un semn că s-ar ralia la așa ceva”. Reacțiile internaționale nu s-au lăsat așteptate: în timp ce Casa Albă denunță răpirea celor doi, presa britanică ricanează, prin “The Times” și “The Daily Telegraph”. Ultima publicație, de extracte conservatoare, considerată net francofobă, crede că panica a pus stăpânire pe guvernul francez și că “opoziția acestuia la intervenția Londrei și a Washingtonului în Irak nu-i scutește, iată, de amenințarea islamică." Actuala criză a ostatecilor francezi l-ar putea face și pe un analist ca Jean-Francois Revel să ricaneze, la rându-i, ce v-am spus eu în “Obsesia antiamericană”, carte apărută și în traducere românească anul acesta, el denunță “așa zisa toleranță islamică”, “o mare lozincă” mincinoasă care-i poate induce în eroare pe cei care nu țin cont de amenințarea musulmană. “Ceea ce guvernează viziunea despre lume a musulmanilor este faptul că, dacă ei consideră că întreaga omenire trebuie să respecte legile islamului, în schimb ei nu datorează nici o umbră de respect credințelor altora. "Toleranța musulmană se manifestă numai într-un singur sens." în cartea sa publicată în 2002 la “Pion”, Revel denunță și ceea ce el numește a fi "a doua mare lozincă a așa-zisei toleranțe islamice [care] susține că grosul populațiilor musulmane dezaprobă terorismul, iar dintre acestea în primul rând minoritățile musulmane din țările democratice sau din America. Muftii, adică preoții principalelor moschei din Occident și-au făcut o specialitate din a declara sus și tare această lozincă.” însă, ne previne autorul “Cunoașterii inutile”, după fiecare atentat soldat cu morți-de exemplu, în 1986, în Franța, ca și în 1995, ori după fatwa care ordona uciderea lui Salman Rushdie în 1989 și a Taslimei Nasreen în 1993, pe motiv de “blasfemie” - ei n-au încetat să exalte structura profund moderată a comunităților pe care le păstoreau”. Carevasăzică, Revel nu crede o iotă din declarațiile unei comunități religioase instalată bine-mersi într-o Europă pe care o șantajează ulterior prin toate mijloacele și pe toate căile posibile. Noua situație cu care se confruntă Parisul - nu într-atât de nouă, după cum se poate vedea - vine să-i dea dreptate lui Revel care consideră, în sumă, că islamul nu “negociază" pretinsele sale virtuți istorice cu o civilizație adversă, cea creștină și occidentală, considerată inamic pe viață și pe moarte. Probabil că la ora de față de acest lucru încep să se convingă și liderii politici francezi, ultimii, deocamdată, pe lista islamiștilor puri și duri, în tentativa lor de a impune pacea Profetului, indiferent ce arme sunt necesare pentru așa ceva. De după o cortină, unde a fost trimis pentru un timp, Huntington ne face cu ochiul și pare să ne întrebe: ei, ce v-am spus eu? NICOLAE COANDE TREI MILIARDE DE LEI PENTRU MODERNIZAREA PRIMĂRIEI CRAIOVA Municipalitatea craioveană intenționează să modifice înfățișarea sălii de ședințe a Primăriei Craiova până la sfârșitul lunii septembrie. Specialiștii arhitecți din Primăria Craiova au elaborat un proiect îndrăzneț prin care cele două rânduri de bănci urmează sa fie poziționate față în față, iar masa pentru prezidiu în zona centrală. .’.S-a găsit această formulă pentru ca, la ședințele CSM, opoziția și puterea să se găsească fața în față și să poarte un dialog real. Modificările nu sunt majore, drept pentru care intenționăm să le finalizăm în maximum o lună”, a declarat primarul Antonie Solomon, care a avansat ideea că noua locație va fi realizată pentru ocazia specială a sărbătoririi „Zilelor Craiovei”, de la sfârșitul lunii octombrie. Proiectul pentru modificarea aspectului celei mai mari săli de conferințe a administrației locale a fost trecut pe ordinea de zi a ultimei ședințe a CSM Craiova, dar nu a fost luat în discuție, fiind considerat incomplet de către o parte dintre consilierii municipali. Licitația pentru reamenajarea sălii și îmbunătățirea acusticii este programată a se realiza la sfârșitul acestei săptămâni, valoarea investiției ridicându-se la suma de trei miliarde de lei. LAURA MOȚÎRLICHE CALENDARUL EXAMENELOR DIN 2005 VA FI AFIȘAT AZI Ministerul Educației și Cercetării a anunțat, printr-un comunicat de presă, că astăzi va fi dat publicității programul examenelor din anul 2005. Conform acestuia, la data de 1 septembrie, pe site-ul ministerului de resort - www.edu.ro - vor apărea ordinele ministrului și calendarul, metodologia, programele și disciplinele de concurs pentru examenul de Bacalaureat, calendarul și metodologia de organizare și desfășurare a Testelor Naționale pentru absolvenții clasei a Vlll-a. Totodată, având în vedere obligativitatea învățământului de zece clase și dorința de a studia în continuare a unora dintre elevi, ceea ce înseamnă trecerea în ciclul liceal superior, în cursul lunii septembrie va fi anunțat și modul de trecere de la școală profesională la liceu. Ministerul mai anunță, în legătură cu organizarea Testelor Naționale, că din anul școlar care începe în 15 septembrie 2004 va intra în vigoare în toate unitățile de învățământ un nou sistem de notare la clasa a VllI-a, iar în următorii trei ani va fi aplicat la toate clasele gimnaziale în vederea asigurării unei evaluări științifice și unitare la nivel național, indiferent că elevul studiază în mediul urban sau rural. Abia atunci elevii se vor vedea scăpați de presiunea Testelor Naționale. RAMONA PRODEA CENTRU DE CONSILIERE PENTRU ALCOOLICI ȘI FAMILIILE LOR, LA CRAIOVA După un model existent la Cluj, realizat și coordonat de Asociația Filantropică Medical-Creștină “Christiana”, cu binecuvântarea Patriarhiei Române, Mitropolia Olteniei intenționează să înființeze și la Craiova un centru de consiliere pentru alcoolici și pentru familiile acestora. In acest sens, a fost realizat un proiect care urmează a fi depus în luna octombrie a.c., prin care se solicită, prin Programul Phare, o finanțare de circa 40.000 de euro bani necesari pentru formarea a cel puțin 20 de voluntari și pentru amenajarea spațiului. Instituția ar urma să fie coordonată de Centrul de formare și consiliere “Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”, condus de maica Siluana Vlad, unde, de altfel, se intenționează înființarea sa. MIHAELA’ CALCIU Măceșu de Sus. FOSTUL PRIMAR ȘI FOSTUL VICEPRIMAR S-AU AUTOPREMIAT ILEGAL Deși, anul trecut, Primăria din Măceșu de Sus și-a realizat veniturile proprii în procent de numai 29,8, primarul Marius Nicolaescu și viceprimarul Gheorghe Rece au convenit să se autopremieze cu suma totală de 13.217.750 lei, astfel: 5.054.864 lei pentru primar și 3.638.656 lei pentru viceprimar, diferența de la 8.693.520 lei la 13.217.750 lei reprezentând obligațiile aferente bugetului de stat și altor bugete. Cum organele de control financiar au găsit nelegală autopremierea respectivă, suma încasată va trebui restituită, majorată de dobânda corespunzătoare. Atât Marius Nicolaescu, cât și Gheorghe Rece - devenit primar după alegerile locale din acest an - au declarat că au dat o interpretare greșită prevederilor art. 19 și 20 din Legea nr. 154/1998. Anul trecut, Primăria din Măceșu de Sus a colectat la veniturile proprii doar 587.841.000 lei față de 1.972.343.000 lei, cât avea prevăzut. CLARA STĂNESCU Zeci de țigani și parabeii lor stau în corturi, în centrul Craiovei Șapte familii de țigani și-au așezat acareturile în mijlocul străzii după ce au fost evacuate dintr-o casă naționalizată pe care o ocupaseră abuziv, în urmă cu mai bine de 10 ani. De câteva luni, noua lor locuință o reprezintă o stradă lăturalnică din vecinătatea Bisericii Madona Dudu. Acestea așteaptă o soluție din partea Consiliului Local.