Cuvântul Libertății, ianuarie 2005 (Anul 17, nr. 4625-4648)

2005-01-04 / nr. 4625

WWW.CUVANTUL LIBERTATII.GO. Anul XVI, Nr. 4625 Marți, 4 ianuarie 2005 12 pagini 5000 lei Primul copil născut în 2005, un băiețel Previziuni 2005 pentru toate zodiile după zodiacul chinezesc Anul 2005 corespunde și semnului Cocoșului de M _ lemn care simbolizează , nevoia de a fi în centrul atenției. Este un an in care vom acumula multe cunoșttințe și bani. 1| Pagina 6 " Adevăruri despre care nimeni nu mai vrea să audă Chiar dacă decretul de oma grațiere a fost revocat a doua zi, răul fusese făcut ÉÉÍí k unui partid care, în logica cat» rezultatelor de la alegerile legislative, se aștepta să fie desemnat la formarea viitorului guvern. Derobați SHOpSH^HI de orice puseu de stare # emoțională, să ne întoarcem VKchf în timp, apelând la jurnalul Ep ’ MofifirMT “purtătorului de cuvânt” Răsvan Popescu. O olteancă și-a pierdut vederea din cauza unei petarde Pagina 3 Pe 31 decembrie, asistate de cadrele de specialitate, 7 femei au devenit mame. Nu mai ^ puțin de patru fete și trei băieți au văzut pentru prima dată lumina zilei în ultima zi a anului care abia s-a încheiat. Pagina 3 Pagina 3 Un altfel de Revelion ■ Sunt murdari, dar sunt, sau așa par, cinstiți. Unii dintre ei, maturi, sunt un fel de purtători de cuvânt ai “corului nemulțumiților”. “So stau cu bărbatu-meu aici de cam trei ani. Depusăi și dosar la Primărie să mă mut, da’ mă răspunseră. Așa ajunsăi tot aici șea, cu patru copii, că unul dintre ei e la Casa de Copii sau cum i-o zâce. Strânsăi de prin gunoaie de toate, de putui să pun cam 15 sarmale pentru ăi mici și o jumate de cozonac, luată și aia de pe la cerșetorie”, spune Fănuța Mihai Pagina ^^^Punct Reforma lumii noastre Lumea se schimbă sub ochii noștri, mai repede și mai subtil decât suntem noi capabili să percepem cu „ochiul liber”. Urechea nu ne mai ajută să distingem sunetul răului de cel al binelui - ultimul este de-a binelea inaudibi! Suntem o țară mijlocie (a șaptea ca mărime în UE, când vom fi admiși acolo), dar avem o politică de tot pasageră, adică trecătoare de pe un guvern pe altul, în ciuda faptului că există și câteva constante în care opoziția și puterea se regăsesc. E bine că la noi măcar se schimbă guvernele, chiar dacă nivelul de trai rămâne același, iar mentalitatea de asistați ai statului este adevărată icoană națională. Schimbările majore nu par să le privească, modelați cum suntem după chipul și asemănarea minoratului, însă ar fi bine pentru pleșcarul politician român instalat în Parlament să afle că instituțiile fundamentale ale actualei omeniri provoacă deja viitorul și nu așteaptă să vină Potopul pentru a mărturisi. Așa se face că ONU, organism pe care mulți Intelectuali de dreapta îl consideră de stânga (I), a Iulcare dorește redistribuirea puterii de decizie în cadrul acestei instituții a popoarelor, născută să apere și să conserve pacea. în luna martie, Kofi Annan, secretarul general al ONU, va propune un plan de reformare a organizației create în 1945, în urma unui raport prezentat de un Grup de reflecție asupra amenințărilor, provocărilor și schimbărilor ce se petrec în lume. Format din 16 personalități de înalt nivel, șefi politici și vechi diplomați, grupul respectiv a recomandat lărgirea Consiliului de Securitate al ONU, de la 15 la 24 de membri. Respectivul raport propune două alternative: prima constă în suplimentarea cu încă 6 membri permanenți a Consiliului, încă 3 membri urmând să fie admiși pentru o durată de doi ani. Cei șase „permanenți" ar fi India, Egipt, Brazilia, Japonia, Germania și Africa de Sud, așadar țări de pe toate continentele. A doua variantă ar lua în calcul numirea a 8 noi membri semi-permanenți cu un mandat de patru ani care să poată fi reînnoit și un membru suplimentar desemnat cu un mandat de doi ani. Oricum se va desfășura reformat deja un plan de reforme prinma inițiată de Annan, aceasta va provoca amendarea cartei ONU și va trebui să obțină majoritatea de vot a celor 191 de state membre. Jospeh S. Nye, profesor la Harvard și autor al unei cărți intitulată „Jocul puterii - o poveste din Washington”, crede că disputa în jurul acestui ambițios program de reforme, care cuprinde nu mai puțin de 101 măsuri de restructurare, va fi una dură și se va duce între partizanii actualului trend de dezvoltare a lumii și cei care cred că actuala securitate colectivă este una care prezervă „coșmarul”. Grupul care a definitivat raportul susține actuala inițiativă a președintelui G. W. Bush destinată să oprească traficul de arme de distrugere în masă. în acest fel, partizanii ideii că ONU este o organizație unde „stânga" își face de cap au de ce să fie mulțumiți, însă în materie de terorism, ONU are alte concepții decât ale președintelui american și este în căutarea unei „definiții a terorismului" care să-i permită să intervină acolo unde acesta se manifestă ca atare, în ceea ce prvește deja faimosul „recurs la forța preventivă”". Interpretările clasie ale articolului 51 al cartei ONU (care asigură dreptul la autoapărare) autorizează un stat amenințat să ia toate măsurile preventive în fața unui atac iminent, necesitatea de a utiliza forța ca ultim recurs precum și modalitățile utilizării sale, discriminatorii sau nu. Exemplul pe care îl dau inițiatorii raportului demonstrează că forța preventivă declanșată de Administrația Bush poate fi justificată, dar nu devine credibilă atunci când este afirmată unilateral. Cazul Afganistanului nu se aseamănă deloc cu cel irakian, iar situația de criză din Kosovo a făcut ca ONU să pară necredibilă într-un moment când trupele sale au încercat să mențină o pace de-a dreptul dramatică. Actuala criză irakiană demonstrează într-adevăr faptul că o politică unilaterală de forță adâncește și mai mult o criză, locală pe fond, până la a o face o problemă mondială aparent irezolvabilă. Viitoarele alegeri din Irak, din 30 ianuarie, vor fi, în acest sens, un adevărat test care va confirma sau nu faptul că lumea se conduce încă după legile clasice ale conflictului militar. NICOLAE COANDE Kirkuk - războiul pentru aurul negru ■ Revendicat de kurzi, de arabi și de turkmeni, Kirkuk este în pericol de a se transforma într-un câmp de luptă. Fiecare clan caută să pună mâna pe acest izvor de bogăție petrolieră, iar fundamentaliștii aruncă gaz pe foc. Pagina . România are un “pariu politic” în privința Transnistriei Teatrul Național de Opereta “Ion Dacian”, în flăcări Ieri, în jurul orei 13,30, a izbucnit un incendiu în clădirea Teatrului Național de Operetă din București, din motive încă necunoscute. Șapte mașini ale pompierilor (cinci autospeciale cu apă și spumă și două autoscări), precum și autospeciala de descarcerare, au sosit în câteva minute la fața locului. Curentul electric în clădire a fost oprit imediat după ce a izbucnit incendiul, pentru a evita extinderea flăcărilor. Lipsa curentului electric a îngreunat însă intervenția pompierilor, care au fost nevoiți să aducă un generator cu ajutorul căruia să ilumineze zona de intervenție. Militarii au reușit apoi să tragă furtunele până în sală și să stingă flăcările cu apă. Cauza izbucnirii incendiului de la Teatrul Național de Operetă “Ion Dacian" din Capitală va fi aflată cel mai probabil în cursul zilei de miercuri, a declarat generalul Aurel Udor, șeful pompierilor care au stins flăcările ce au distrus o parte a sălii mari de spectacole. AJUTOR PENTRU ASIA” ► Crucea Roșie Română se alătură eforturilor Federației Internaționale și ale Comitetului Internațional al Crucii Roșii, precum și celor 181 de Societăți Naționale, în eforturile de ajutorare a victimelor tragediei provocate, în Asia, de cel mai mare cutremur din ultimii 40 de ani și de valurile Tsunami declanșate de acesta, în țara noastră a fost lansată campania de colectă de fonduri “Ajutor pentru Asia”. Crucea Roșie Română a deschis, la BRD - Sucursala Piața Romană, două conturi speciale în lei și în euro: ROL ROD 9 BRDE410 SV 44931004100, respectiv EUR R03- 6BRDE410 SV44931434100. Crucea Roșie Română preia solicitările de căutări de persoane și/sau restabilirea legăturilor de familie, care pot fi transmise la adresa de e-mail cri@crucearoșie.ro, la fax 021.312.84.52 sau direct la sediul central, strada Biserica Amzei nr. 29, sector 1, București. Fondurile colectate prin “Ajutor pentru Asia" Vor fi transferate către Federația Internațională a Societăților de Cruce Roșie și Semilună Roșie, care, în calitate de coordonator al operațiunilor de asistență, le va aloca pentru susținerea Societăților Naționale din zonele afectate. MIHAELA CALCIU DE REVELION. ARTIȘTII FILARMONICII AU CONCERTAT ÎN SPANIA Cumpăna dintre ani a fost cu cântec pentru ""' " membrii Orchestrei Simfonice din cadrul Filarmonicii „Oltenia" din Craiova, ca și pentru directorul general al instituției, pianistul Mihai Ungureanu. Aceștia s-au aflat întrun turneu artistic în Spania, început pe 22 decembrie 2004 și din care vor reveni mâine, 5 ianuarie. în această perioadă artiștii au susținut șase concerte, în localitățile Benidorm, Villajoyosa și Altea (zona Alicante), Mojacar (Almeria), Baza (Andalousia) și Jaen. Conducerea muzicală a aparținut dirijorilor spanioli Alfonso Saura, Abel Fernandez și Octav Calleya. De asemenea, în zilele de 29,30 și 31 decembrie Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Oltenia” a luat parte la o serie de cursuri de dirijat desfășurate în localitatea Malaga și conduse de maestrul Octav Calleya, tineri dirijori și studenți spanioli având prilejul, astfel, să lucreze cu muzicieni experimentați. Pe 30 decembrie craiovenii au prezentat un program Strauss în Baza, iar pe 1 și 2 ianuarie au cântat la Villajoyosa și Altea. De altfel, cea mai mare parte a programului susținut în turneul în Spania s-a axat pe compoziții ale celebrului austriac Johann Strauss, în special valsuri și polci. Din repertoriul artiștilor craioveni au mai făcut parte și lucrări de Mendelssohn-Bartholdy (Simfonia italiană), Rossini (Uvertura la Wilhelm Tell), Beethoven (Simfonia a IX- a), Dvorak (Dansuri slave), Enescu (Rapsodia I) etc. MAGDA BRATU COZI PENTRU PLATA TAXEI DE DRUM Degringolada din ultimele zile cauzată de obligativitatea plății taxei de drum, cunoscută sub denumirea de rovinietă, arată cum instituțiile publice centrale și locale care trebuie să gestioneze colectarea acesteia sunt luate prin surprindere. “Nu există pentru perioada 1-15 ianuarie 2005 nici un Ordin al Ministrului Transporturilor care să prelungească achitarea acestei taxe de drum, cu atât mai mult nu se poate vorbi de o prelungire a termenului de plată până la sfârșitul lunii ianuarie a.c. în aceste condiții este vorba doar de o păsuire, de care însă Poliția nici nu vrea să asculte. în Mehedinți avem asemenea probleme”, ne-a precizat Costel Dragovei, șeful Serviciului Venituri din cadrul Direcției Regionale “Drumuri și Poduri” Craiova, ieri, la Oficiul Poștal Craiova , așteptau la rând peste 100 de plătitori ai taxei de drum. Conducătorii auto sunt informați că plata se poate face și în conturile Trezoreriei Craiova, ING Craiova, ROBANK Craiova și Raiffeisen Bank. “Petrom dă și el roviniete de azi (ieri- n.r.). Au fost probleme de calculator, însă nu toate stațiile Petrom dau rovinietă. Rămâne să aflăm și noi care vor fi acelea pentru a le face cunoscute publicului”, a menționat Costel Dragavei. VALENTIN CEAUȘESCU DUPĂ MASA DE REVELION, UNII CRAIOVENI AU „CHEFUIT” LA SPITAL . Angajații Spitalului Județean de Urgență din Craiova au avut mult de muncă în prima zi a anului 2005, acordând îngrijiri medicale cetățenilor care s-au înfruptat cu prea multe bucate. Peste 30 de craioveni au ajuns la Urgență, în numai o zi, ca urmare a consumului de alimente în exces. Medicii care i-au îngrijit pe mâncăcioși spun că se confruntă cu astfel de probleme în fiecare an, pentru că de obicei oamenii abuzează de alimente în perioada sărbătorilor. RAMONA PRODEA