Cuvântul Libertății, ianuarie 2007 (Anul 19, nr. 5246-5269)

2007-01-12 / nr. 5253

Cultură Mihai Eminescu s-a născut la Botoșani, la 15 ianuarie 1850, și s-a stins din viață la 15 iunie 1889, fiind înmormântat la cimitirul „Bellu” din București. La Decizia Guvernului României, anul 2000 a fost declarat “Anul Eminescu”. Cuvântul Libertății Mihai Eminescu -157 de ani de la naștere MAGDA BRATU Expoziție de cârți și momente poetice împlinirea a 157 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu va fi marcată de Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” printr-o manifestare cu genericul „Trecut-au anii... ”, care va fi organizată luni, 15 ianuarie, de la ora 12.00. Aceasta va cuprinde o expoziție de cărți cu ediții ale operelor eminesciene, momente poetice susținute de elevi de la Colegiul Național „Frații Buzești” și de la Grupul Școlar Transporturi Auto (profesori coordonatori - Gabriela Cojocăreanu și Geta Timu), precum și filmul „Eminescu - călătorie virtuală în absolut", care va putea fi vizionat la Secția audio-video a bibliotecii. Concert pentru elevii Școlii nr. 37 Zilele „Eminescu", la Botoșani Ediția din acest an a Zilelor „Eminescu” va debuta pe data de 14 ianuarie în municipiul Botoșani și va cuprinde, între altele, marcarea a 140 de ani de la apariția revistei „Convorbiri literare", printr-un colocviu și o expoziție de cărți aparținând colecției de patrimoniu a Bibliotecii Naționale de Poezie „Mihai Eminescu” Ipotești, lansarea volumelor.Dicționarul limbajului poetic eminescian. Concordanțele poeziilor postume, volumele I - IV” (Editura Universității „Al. I. Cuza” Iași, 2006), „Semne și sensuri poetice. Arte, volumul I" (Editura Universității „Al. I. Cuza Iași, 2005), prezentate de Dumitru Irimia, coordonatorul volumelor. Apoi, la Teatrul „Mihai Eminescu” va avea loc decernarea Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” pentru Opera Omnia și a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu" pentru Opera Prima, ediția 2007. De asemenea,la Ipotești vor fi lansate volumele Manuscrisele Mihai Eminescu. Manuscrisul românesc 2260, facsimil editat de Academia Română (vol. VII), „Muritori, cei cu voi sau Bunavestire de Ipotești", de Adam Puslojic, 2007, autorul fiind pe lista celor invitați alături de alte personalități ca Ion Caramitru, Mircia Dumitrescu și Eugen Simion. „Uniunea europeană -primii pași, primele impresii” Consiliul Local, Casa de Cultură și Biblioteca Municipală Băilești, în colaborare cu Școala nr. 3, Grădinița nr. 9 „Amza Pellea” și Liceul „Mihai Viteazul” din localitate, organizează astăzi, de la ora 12.00, masa rotundă „Uniunea europeană - primii pași, primele impresii". În program: „Procesul Bologna - document al integrării învățământului” (Andreea Dihoru, clasa a X-a E), „Efectele integrării asupra pieței muncii" (Lăcrămioara Văduva, clasa a X-a E), „Descentralizarea - pas important în realizarea unui învățământ european” (educatoare Ioana Neacșu), „Cu pași mici într-o Europă mare” (educatoare Veronica Cruceru), „Elevii de azi, europenii de mâine" (învățătoare Vasilica Mitrică), „Cultura în spirit european” (învățătoare Mihaela Toniță), „Europa undelor” (institutor Elisabeta Vădeanu), «Două săptămâni de „europenism”» - observații, remarci, concluzii (dezbatere coordonată de prof. Camelia-Ana Ionescu). MAGDA BRATU Vineri, 12 ianuarie 2007 Muzeul de Istorie Recentă din Celje (Slovenia) invită muzeele din fostele state comuniste, printre care și cele din România, să participe, în perioada 2008-2012, la realizarea unui proiect pe tema „Muzeele Roșii și Democrația”. Proiectul vizează colaborări sau parteneriate cu muzeele din foste țări comuniste, instituții înființate după cel de-al doilea război mondial cu scopul de a servi puterii și ideologiei politice, transmite Ministerul Culturii și Cultelor. Inițiatorii proiectului vor să sublinieze rolul muzeului în societate, prin punerea în evidență a ideologiei comuniste. Astfel, scopul proiectului este organizarea unei expoziții comune și realizarea unei antologii privind evoluția muzeelor aflate sub „Cortina de fier”. Totodată, inițiatorii programului doresc să pună bazele unei rețele instituționale de foste muzee „roșii”, care să încurajeze cooperarea și împrumutul de bunuri culturale între instituțiile vizate. Programul se va derula în perioada 2008-2012. Inițiatorii doresc să aplice cu acest proiect și la Programul „Cultura 2007”, prin care pot primi fonduri de la Uniunea Europeană. Prima fază a proiectului, în anul 2008, presupune identificarea și stabilirea partenerilor rețelei muzeale, întâlniri de lucru în fiecare dintre muzeele partenere, discutarea conceptelor ce vor sta la baza expoziției. De asemenea, va fi organizată o Școală de vară dedicată muzeologiei pentru curatori. A doua fază, în 2009, presupune stabilirea obiectelor ce urmează să fie cuprinse în expoziție, colectarea materialelor pentru antologie, strângerea de fonduri suplimentare și organizarea unei noi ediții a Școlii de vară dedicate muzeologiei, în 2010 se va derula a treia fază a proiectului, care presupune asamblarea propriuzisă a expoziției. Ultima fază a proiectului se va desfășura în perioada 2010- 2012, constând în itinerarea expoziției în muzeelejartenere ale proiectului și publicarea antologiei. Concert extraordinar de Anul Nou MAGDA BRATU Tradiționalul concert de Anul Nou al Filarmonicii „Oltenia" din Craiova este prezentat astă-seară, de la ora 19.00, în sala Cercului Militar, fiind susținut de Orchestra Simfonică a instituției (condusă de maestrul dirijor Radu Popa) și de Trio „Contraste”, avându-i în componență pe Ion Bogdan Ștefănescu (flaut Muramatsu), Sorin Petrescu (Clavinova Yamaha) și Doru Roman (percuție). în program, lucrări de J. Strauss (Polka Pizzicatto, Vin, femei și cântec, Sânge vienez, Trandafirii Sudului, Tunete și fulgere), D. Brubeck, B. Evans, L. Anderson, M. Moleiro, J. Williams, E. De Curtis, L. Berenstein, A. Piazzolla, J. Offenbach, A. Gomez, G. Gershwin (The Man I Love got Rhythm), I. Albeniz și H. Chr. Lumbye. Născut la București, pe 14 februarie 1969, dirijorul Radu Popa a început prin a studia pianul la Liceul de Muzică „George Enescu”, pentru ca apoi, la Universitatea Națională de Muzică din București, să urmeze secțiile compoziție (clasa prof. Adrian Iorgulescu) și dirijat orchestră (clasa prof. Ludovic Bacs). De-a lungul timpului, a cucerit numeroase premii în ambele specialități, in anul 1990, a înființat formația de muzică nouă „Pro Contemporania”, ansamblu cameral alcătuit din studenți ai Universității de Muzică din București al căror demers artistic a fost reprezentat de promovarea muzicii contemporane. Radu Popa a fost dirijorul și conducătorul acestei formații între 1990 și 1998. Din anul 1993 s-a îndreptat către studiul amănunțit al dirijatului de orchestră, debutul său în această ipostază producându-se la Festivalul „Tinere Talente” de la Craiova. Cariera sa artistică va fi marcată de întâlnirea cu marele dirijor și muzician Erich Bergel, discipol al lui Herbert von Karajan. Ansamblul Trio „Contraste” a fost înființat în 1986, an în care a și obținut Premiul Uniunii Compozitorilor din România. în 1990, pentru prestațiile interpretative deosebit de valoroase, a obținut Stipendienpreis la Darmstadt (Germania). De la bun început, membrii săi și-au propus ca obiectiv cultural principal „să trezească simpatia pentru muzica contemporană”. Ion Bogdan Ștefănescu s-a născut în 1959, la București, absolvind cursurile Universității de Muzică, din 1997 fiind solist instrumentist al Filarmonicii „George Enescu”. Sorin Petrescu s-a născut în 1959, la Timișoara, și a absolvit, la rândul său, cursurile Universității de Muzică bucureștene. Din 1986 activează ca solist concertist al Filarmonicii „Banatul” din Timișoara. Doru Roman este originar tot din Timișoara (unde s-a născut în 1963), finalizându-și pregătirea muzicală de specialitate în cadrul Conservatorului din Cluj-Napoca. Din 1986 a fost angajatul Orchestrei Operei Naționale Române clujene, iar din 1990 profesează în cadrul Filarmonicii „Banatul” din Timișoara.