Cuvântul Libertății, iunie 2007 (Anul 19, nr. 5369-5394)

2007-06-26 / nr. 5390

6 / cuvântul libertății „Examenul de Bacalaureat din România are o metodologie foarte riguroasa. în Bulgaria, examenul în sine nu există. Relevante sunt mediile anuale. în Italia, 25% din media finală este dată de rezultatele obținute pe parcurs", Ionescu Nicolae, președintele comisiei de la Gr. Șc. „Ilie Murgulescu” . . ■ [UNK] mont marți, 26 iunie 2007 O nouă expoziție despre comunism Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) va deschide, pe data de 3 iulie, expoziția „Comunismul în România. 1945-1989”, ce își propune să prezinte sovietizarea României, partidul-stat, represiunea și rezistența și alte aspecte definitorii ale regimului comunist MMR a mai găzduit în iarnă o expoziție pe acest subiect „ Epoca de Aur. Intre propagandă și realitate ”, vernisată chiar pe 26 ianuarie, ziua de naștere a lui Nicolae Ceaușescu, în primele două zile de la vernisaj, s-au înregistrat peste o mie de vizitatori. Noua expoziție este organizată tematic și abordează teme ca exilul românesc, economia în timpul regimului, politica externă, cultul personalității. Revoluția din 1989. Evenimentul este organizat de mai multe instituții: MNIR, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Municipiului București, Muzeul Țăranului Român, Fundația Academia Civică - Memorialul Sighet, Institutul Național pentru Studierea Totalitarismului, Institutul Revoluției Române din Decembrie 1989 și Institutul Național pentru Memoria Exilului Românesc, sub patronajul Ministerului Culturii și Cultelor. Expoziția va fi deschisă până la sfârșitul lunii septembrie, după care va fi itinerată, pentru început, la Muzeul Olteniei din Craiova. (M. Bratu) „Ca la noi, ca la olteni" Constantin Enceanu, Neta Soare, Constantin Măgureanu, Marius Măgureanu, Filuța Bogdan, Marcu Nicolici, Lavinia Bîrloghe, Manuela Motocu, Liliana Popa și formația de dansuri a Ansamblului Folcloric „Maria Tănase” vor susține joi, 28 iunie, ora 20.00, în localitatea Drăgășani, spectacolul muzical-coregrafic „Ca la noi, ca la olteni”. Conducerea muzicală și artistică aparține maestrului Nicu Crețu, iar coregrafia maestrului Ionel Garoafă. Același spectacol va fi prezentat de Ansamblul Folcloric „Maria Tănase” din Craiova în localitatea Scaiești, pe data de 1 iulie, începând cu ora 18.00. (M. Bratu) La ora 8.00, când căldura era ușor de suportat, primii elevi programați pentru proba orală a examenului de Bacalaureat au intrat în săli. Unii, cu noroc și „mână bună”, au extras biletele norocoase, cu teme pe care le știau, pentru care se pregătiseră. Alții, au avut ghinion și n-au prea picat pe subiect, dar s-au descurcat ei cumva, bazându-se pe impresie, pe paralele, pe amintiri. Mulți zecari s-au acordat în această zi a BAC-ului. De altfel, notele mari nu au fost neapărat privilegiul celor mai buni elevi, acordându-se cu multă dărnicie de comisiile examinatoare din cele 19 centre doljene. „Trei candidați au avut nevoie de prelungirea timpului acordat și de dictarea lucrării. Există și o situație mai delicată, cu un absolvent imobilizat pentru care s-a deplasat la domiciliu o comisie specială”, a precizat prof. Sanda Ionică, inspector pentru management școlar la ISJ Dolj. „Mi-a plăcut" Corina Cosăceanu, de la Colegiul Național “Elena Cuza”, a ieșit din examen, ieri, printre primii. Pe bilețel: „Enigma Otiliei". „Am picat pe subiect”, spune ea. Diriginta, profesorul de matematică Rodica Barbu, nu e de acord și precizează: „Ar trebui să spună și că a învățat în timpul anului, că nu a tras chiulul la ore și că nu e vorba doar de noroc”. Până la 11.30 comisiile acordaseră în special note de 9 și 10. Situație asemănătoare și la Colegiul Național „Carol I”. Alexandru Badea și Sebastian Ghenghea au studiat la Seminarul Teologic Adventist și au susținut proba de română la fostul „Nicolae Bălcescu”. „Eram speriat că doamnele profesoare din comisie vor pune accent pe date, pe informațiile memorate, în schimb, au vrut să vadă originalitatea ideilor, felul în care gândesc. Mi-a plăcut. Aș vrea să mai dau o dată”, râde Alexandru, gesticulând cu patimă, povestind apoi despre cum a abordat pastelul. A venit din Pitești la un liceu teologic, pentru că și-a imaginat că aici va fi mai mult format, nu doar informat. Șia făcut prieteni și cu unii va merge mai departe și la facultate. Undeva în București. Oricum, ce-a fost greu pentru el a trecut... Cu 17 ani întârziere Anii s-au derulat rapid și s-au făcut 17 pe nesimțite. Marian a absolvit liceul în 1990. Nu l-a mai preocupat apoi diploma de Bacalaureat. A început să muncească, să facă bani, a plecat în străinătate. Prioritățile sale erau altele. Acum, însă, s-a gândit că este timpul să se întoarcă la studii și să-și încheie situația. „Nu se știe când ai nevoie de acte, iar acum lucrurile s-au schimbat”, spune el după ce a scăpat de proba orală la Limba română. Nu i s-a părut greu, dar nici ușor. „Ușor este pentru cine a învățat”. A susținut examenul la centrul „Ilie Murgulescu”. De prima probă a trecut cu bine. Acum se pregătește pentru celelalte. La el, greul acum începe 30 lei de persoană Deși cadrele didactice și managerii de școli au fost avertizați să nu strângă bani pentru protocol, nu s-a ținut cont nici de normele în vigoare, nici de precizările Inspectoratului Școlar. De altfel, fie că vorbim de un colegiu, de un liceu central, fie că discutăm despre o altă instituție școlară din oraș, buchetele cu flori au fost nelipsite. Și cu siguranță nu erau destinate dirigintelor de clasă. Iar aceasta a fost partea „văzută” a lucrurilor, în sălile de examen, vazele erau pline. La „Elena Cuza”, am întrebat câțiva absolvenți care așteptau pe scările de la Cu câteva luni în urmă, Alexandru Valentin Toma se gândea că examenul de Bacalaureat va fi unul dificil, cu atâtea probe și comisii. Nu-i trecea prin cap că un nefast accident la coloană îl va imobiliza și obliga să dea toate probele acasă, cu o comisie specială. Alexandru a absolvit Grupul Școlar „Ilie Murgulescu” și astăzi trece prin emoțiile primei probe a examenului care-i certifică ultimii patru ani de școală. Perioada de imobilizare se încheie la mijlocul lunii iulie, până atunci el va susține toate probele asistat de comisia ____________________specială. intrare, ținând câteva buchete în mână, cui sunt destinate florile. S-au fâstâcit, devenind profund interesați de foile cu exerciții pe care le țineau în față. La „Ilie Murgulescu”, tinerii au recunoscut că s-au strâns bani, cam 30 lei de căciulă. CLARA STĂNESCU 30 lei de căciula pentru ȘTIRI în Dolj, 6.497 de candidați sunt înregistrați pentru probele de Bacalaureat, dintre care 541 provin din seriile anterioare. Ieri și astăzi, la proba A — Limba română, oral, 6.132 de candidați au trăit emoțiile extragerii bilețelelor, pentru unii norocoase, pentru alții curat nefaste... Tot la probele orale, dar de data aceasta pentru Limba modernă, sunt înscriși pe listele de examinare, 6.124 absolvenți. La nivel național, peste 190.000 de elevi au susținut prima probă orală a examenului de Bacalaureat. Examinarea la probele orale se face de doi profesori de specialitate, în prezența a cel puțin trei candidați. Subiectele pentru probele orale au un grad de complexitate care permite tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute. Candidații vor extrage un singur bilet, dar au dreptul la un al doilea, caz în care nota va fi scăzută cu un punct.