Cuvântul Libertății, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 5548-5571)

2008-01-12 / nr. 5555

8 / cuvântul libertății Leul a recuperat astăzi 2 bani fața de moneda europeana. Cursul oficial anunțat de Banca Națională a României este de 3,6621 lei pentru un euro și de 2,4788 lei pentru un dolar American. (M.Bulugean) sâmbătă 12, duminică 13 ianuarie 2008 Inflația a dat peste cap calculele BNR Inflația de la finele anului 2007 a urcat la 6,57%, cu 1,5 puncte peste intervalul țintit de Banca Națională a României, după ce prețurile de consum au crescut cu 0,64% în ultima lună a anului trecut. Cele mai importante creșteri de prețuri s-au înregistrat, anul trecut, la mărfurile alimentare, care s-au scumpit cu 9,14%. Cea mai accelerată creștere din grupa produselor alimentare a fost consemnată de uleiul comestibil, prețurile urcând cu 44,1%. Prețurile serviciilor au urcat cu 8,55%, iar cele ale mărfurilor nealimentare cu 3,6%. Din categoria serviciilor, chiriile au consemnat cel mai important avans în 2007, de peste 100%. 1.121 lei-salariu mediu nominal net în luna noiembrie Câștigul salarial mediu nominal net realizat a crescut, în luna noiembrie din 2007, comparativ cu luna precedentă cu 3,4%, la 1.121 lei, potrivit datelor. Avansul a fost de 37 de lei comparativ cu octombrie 2007. Totodată, câștigul salarial mediu nominal brut a fost de 1.522 lei, cu 3,5% mai mare comparativ cu octombrie 2007. Valorile cele mai mari ale câștigului salarial mediu nominal net s-au înregistrat în activitățile de transporturi aeriene (2.768 lei), iar cele mai mici în industria de prelucrare a lemnului și a produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei, (645 lei). Pe locul doi în topul celor mai ridicate salarii s-au situat activitățile de intermediere financiară, valoarea medie a câștigului net fiind de 2.765 lei. în cursul anului se înregistrează fluctuații ale câștigului salarial determinate, în principal, de acordarea celui de al 13-lea salariu și a primelor de sărbători (decembrie, martie/aprilie). Acestea influențează creșterile sau scăderile în funcție de perioada în care sunt acordate, conducând, în cele din urmă, la estomparea fluctuațiilor câștigului salarial lunar la nivelul întregului an. Primele au influențat creșterile salariate Creșterile salariale din luna noiembrie au fost generate de acordarea de prime ocazionale, sumelor din profitul net, negocierilor de salarii și realizărilor de producții mai mari. Astfel, creșterile au fost de peste 12% în activități de asigurări și ale caselor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de asigurări sociale) și între 5% și 11% în sănătate și asistență socială, administrație publică, industria de mijloace ale tehnicii de calcul și de birou, intermedieri financiare (cu excepția activităților de asigurări și ale caselor de pensii). De asemenea, au fost înregistrate majorări între 2% și 4% în învățământ, transporturi terestre, industria mijloacelor de transport rutier, fabricarea produselor textile, captarea, tratarea și distribuția apei, comerț, activități anexe și auxiliare de transport. Aceleași rate au fost consemnate și de activitățile agențiilor de turism, agricultură, vânătoare și servicii anexe, tăbăcirea și finisarea pieilor, prelucrarea lemnului și a produselor din lemn și plută, industria metalurgică, producția de mobilier și alte activități industriale neclasificate și fabricarea produselor din tutun. MARGA BULUGEAN * Pâinea s-a scumpit anul trecut cu 13,27%, avansul prețurilor grupei de produse de morărit și panificație fiind de 12,2%. * Singurele grupe de produse care au înregistrat reduceri de preț au fost cea a cărnii de porcine, prețurile coborând cu 2,52%, și a ouălor, unde s-au înregistrat ieftinuri de 1,15%. * Creșteri importante de prețuri s-au înregistrat și la legume și conserve de legume (26,77%) și fructe și conserve de fructe (15,69%). Din intermima consilierului județean Ionel Pană „Dacă se încearcă schimbarea politică a dumnealui ( n.r Constantin Dascălu) vom acționa și noi în consecință. Vom face tot ce se poate ca dl Dascălu să rămână vicepreședinte a Consiliului Județean Dolj”. Aceasta este declarația lui Ionel Pană, consilier județean PD, și mai nou fan al vicepreședintelui CJ Dolj, Constantin Dascălu, recent legitimat în PD-L Dolj, după o demisie publică de la conservatori al căror lider, în teritoriu, a fost. S-a tot vorbit în ultimele zile despre iminența pierderii calității de consilier județean, a acestuia, și, implicit, de vicepreședinte, consecință nemijlocită a prevederilor Legii 393/2004, privind statutul aleșilor locali, completată cu Legea 294/2006. S-a vorbit chiar mai mult decât trebuia, iar scrisoarea liderului interimar al PC Dolj, Dragoș Cotarcea, adresată CJ Dolj, pune capăt oricărei ambiguități. Ce dorește C- tin Dascălu și firește noii săi colegi de partid, s-o mai tergiverseze o vreme, pârlind legea, nu se poate. Trecem peste faptul că există o limită a onoarei, a decenței, a bunului-simț. Pentru consilierul județean Ionel Pană se poate viola legea, fiindcă „dă-o dracu, noi suntem legea”. Ionel Pană nu spune tranșant ce ar trebui să spună că indiferent de persoană, de apartenența politică, legea trebuie respectată, cu prioritate de aleșii locali, ci „vom acționa și noi în consecință”. Ceea ce înseamnă că până acum Ionel Pană nu a acționat în consecință, ci în funcție de altceva, poate aranjamente, poate... Dumnezeu știe. Oricum, declarația sa oferită spre publicare ne livrează și o mostră de înțelepciune insolită, care îl poate legitima corespunzător pe viitor. Fiindcă peste câteva luni începe campania electorală, și să-l vezi cântând la clarinet. Noi vom fi la tobe! MIRCEA CANTĂR > Summit-ul NATO de la București, probabil cel mai Președintele Traian Băsescu și secretarul general al NATO Jaap de Hoop Scheffer au făcut vineri, la Cotroceni, o declarație de presă, afirmând că summit-ul din aprilie, de la București, va fi probabil cel mai mare din istoria Alianței. Președintele Traian Băsescu a declarat că a discutat cu Scheffer despre agenda summit-ului. “Acest summit va fi probabil cel mai mare din istoria NATO. Ambiția noastră, ca țară-gazdă, dar și a celorlalți participanți este ca summit-ul să fie unul de succes”, a spus Băsescu. Potrivit șefului statului, summit-ul își propune să găsească soluții pentru Afganistan, pentru proiectele de extindere a Alianței, pentru securitatea statelor membre, pentru securitatea Mării Negre și pentru cea energetică. “Ideea de bază a summit-ului este că trebuie să înregistrăm progrese față de summit-ul de la Riga”, a spus Băsescu. El a adăugat că, dincolo de extindere, summit-ul își propune să aducă mai aproape de NATO state precum Serbia, Bosnia-Herțegovina și Muntenegru. “România susține fără rezerve extinderea NATO cu Croația, Macedonia și Albania precum și faptul că trebuie să privim cu atenție și să încercăm soluții mai bune pentru Georgia și chiar pentru Ucraina”, a declarat șeful statului. Secretarul general al NATO a spus că pentru el începe să fie o poziție din ce în ce mai familiară aceea de a fi în România lângă președintele Băsescu. “Voi părăsi Bucureștiul în această noapte cu o impresie foarte bună legată de progresele care s-au făcut”, a spus secretarul general al NATO referindu-se la organizarea summit-ului. Potrivit acestuia summit-ul va fi “un eveniment, uriaș, un succes”. “Va fi, din punct de vedere al cifrelor, cel mai mare summit din istoria NATO”, spus Scheffer. Referindu-se la agenda lucrărilor, oficialul NATO a subliniat că la începutul lunii aprilie vor fi în București “două zile și jumătate pline”. El a adăugat că, dat fiind și sprijinul său și al echipei sale de la Bruxelles, evenimentul va fi un succes mare din lume Carduri neutilizabile Persoanele care au cârduri emise de OTP Bank România nu au putut efectua plăți la comercianți sau retrageri de numerar în intervalul orar 23.00 - 09.00 dimineața. Nici rețeaua de ATM-uri și POS-uri nu a funcționat din cauza unor operațiuni de întreținere și reparații ale sistemului de cârduri. In același interval orar, nu au putut fi utilizate nici cârdurile emise de Casa de Economii și Consemnațiuni. Banca va efectua lucrări de modernizare a sistemului. Tot de seara trecută și până astăzi, la ora 13:00, nu vor putea fi folosite nici cârdurile emise de Banca Românească, datorită actualizării sistemului informatic intern.