Cuvântul Libertății, aprilie 2008 (Anul 20, nr. 5622-5644)

2008-04-16 / nr. 5634

miercuri, 16 aprilie 2008 cuvântul libertății 7 La Ministerul Culturii și Cultelor va avea loc, mâine, seminarul “Mecanismul Financiar SEE pentru România: Crearea de noi parteneriate pentru conservarea patrimoniul cultural", unde sunt așteptați peste 50 de invitați din România și Norvegia. Prin intermediul Mecanismului Financiar Spațiul Economic European (SEE), România va beneficia de finanțare nerambursabilă în valoare de 50,5 milioane euro pentru dezvoltarea de proiecte în următoarele sectoare prioritare: conservarea patrimoniului cultural, mediu, eficiență energetică, producție sustenabilă, sănătate și dezvoltarea resurselor umane. ISJ Dolj încă nu a sancționat conducerea Școlii Rast Directorul Aretha Costencu va fi cercetată de Poliția din Băilești în cazul directoarei de la Școala din Rast, care la controlul realizat de Compartimentul de Audit Public din cadrul ISJ Dolj s-a dovedit că avea un management profitabil pentru buzunarul familiei, prin atingerea sistematică și fără reticență a banului public, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Dolj nu a dispus încă destituirea ei din funcție, pe motiv că acest caz a intrat în atenția Poliției din municipiul Băilești. Așadar, conducerea ISJ Dolj mai așteaptă ca la Nota de constatare (nr. 832/8 februarie 2008), care cuprinde mai bine de zece file cu nereguli, să se adauge și constatările rezultate din cercetările Poliției. Ceea ce poate spune ISJ Dolj, la ora actuală, despre acest caz este că s-au recuperat banii care au fost donați de elevii de la școlile din Drobeta-Turnu Severin, Moinești și Mehedinți ca ajutor dat copiilor din Rast la inundațiile din 2006, banii din decontările ilegale făcute la Școala din Rast, precum și banii pe plăcile de azbociment de pe acoperișul școlii, vândute în bună parte de conducerea școlii polițistului din sat cu 3 lei bucata, și altă parte luate de cadrele didactice. „Suma nu este completă. Mai este o singură persoană care trebuie să dea banii pe cinci plăci de azbociment. Este vorba de învățătorul Ștefan Ciupitu, care a refuzat să plătească cei 15 RON, cât valorează plăcile luate de el”, a afirmat inspectorul școlar Constantin Popa. Chiar dacă banii au fost recuperați, directoarea Aretha Costencu va fi cercetată de Poliție pentru aceste fapte, la care se adaugă și alte infracțiuni, precum încadrarea soțului său, Vladimir Costencu, pe statul de plată al Școlii din Rast la categoria cadre didactice plătite cu ora, deși nu mai avea dreptul de predare, deoarece era director la Școala din Ghidici. Pe lângă neregulile constatate de ISJ Dolj, managerul Aretha Costencu este anchetată și pentru modul cum au fost cheltuite cele 5,5 miliarde lei alocate de Ministerul Educației în 2006 pentru reparațiile capitale ale școlii. Conducerea ISJ Dolj are informații că aceasta a folosit în scopuri personale o bună parte din această sumă: „în cazul investițiilor se pare că problemele cu legea sunt grave. Este posibil ca directoarei să i se întocmească dosar penal și atunci automat va fi destituită din funcție”, a afirmat Luminița Popescu, inspectorul școlar general. Până la finalizarea cercetărilor poliției, însă, directorul Școlii din Rast, Aretha Costencu, și soțul său, Vladimir Costencu - manager la Școala din Ghidici, vor rămâne în funcțiile de conducere cu calificativul „Foarte Bine” acordat de ISJ Dolj în august 2007, inspectorul școlar general Luminița Popescu precizând că situația se va lămuri până la sfârșitul anului școlar în curs. „Dacă nu va fi caz de urmărire penală, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, în baza Notei de constatare și a cercetărilor Poliției, va modifica calificativul acordat managerilor pentru activitate și acest lucru va atrage după sine destituirea din funcție”, a adăugat Luftinița Popescu. CARMEN RUSAN Craiova secolului trecut, prezentată într-o expoziție la București Muzeul Olteniei din Craiova, în colaborare cu Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Municipiului București și Muzeul Național Filatelic, organizează, sub egida Ministerului Culturii și Cultelor, expoziția “Orașele României. Sfârșitul secolului XIX - începutul secolului XX”. Aceasta prezintă orașele Regatului României așa cum arătau ele la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, Craiova ocupând un loc aparte. Vernisajul va avea loc mâine, 17 aprilie, ora 15.00, în Holul Mare al Muzeului Național de Istorie a României. Sunt prezentate imagini și obiecte (costume, mașină, bicicletă, aparate foto, cișmea, clopot de poartă etc.) privind viața orașelor cu toate aspectele legate de organizarea lor edilitară și administrativă - edificii, piețe, parcuri, monumente publice și culturale, teatre, școli și universități, gări, transportul poștal de scrisori și colete și, nu în ultimul rând, biserici. Pe lângă vederi de epocă, vor fi expuse piese legate de aspectul vieții urbane, atât din punct de vedere utilitar, cât și de cel al petrecerii timpului liber. «Expoziția a fost realizată cu scopul de a prezenta evoluția urbană explozivă la sfârșitul secolului al XIX-lea și de a reînvia dragostea pentru monumentele vechi care neau fost lăsate moștenire, a căror conservare și protejare trebuie să fie o preocupare permanentă», a menționat Mihai Fifor, directorul Muzeului Olteniei din Craiova. Acesta a adăugat că, începând cu luna iunie și până la sfârșitul verii, expoziția va putea fi admirată și de publicul craiovean, în cadrul Secției de Istorie Arheologie a Muzeului Olteniei. MAGDA BRATU Pentru postul de inspector școlar adjunct, Luminița Popescu, Perioada de înscrieri pentru concursul de ocupare a funcției de inspector școlar adjunct la Inspectoratului Școlar Județean Dolj, organizat de Ministerul Educației Cercetării și Tineretului, s-a încheiat, iar inspectorul școlar general numit cu delegație la conducerea ISJ Dolj, Luminița Popescu - care și-a depus dosarul pentru a deveni inspector școlar general adjunct titular - nu are contracandidați. „Voi susține examen pentru ocuparea acestei funcții. Iar pentru că în Metodologia de țară contracandidați 5 organizarea concursului se spune că din comisie trebuie să facă parte și inspectorul școlar general. Ministerul Educației va desemna fie un inspector școlar din alt județ, fie un reprezentant al ministerului”, a afirmat Luminița Popescu. Actualul inspector școlar general nu va părăsi scaunul de conducere până ce nu o va aduce pe funcția de inspector la Departamentul de Imagine al ISJ Dolj pe colega sa de breaslă de la Colegiul Național “Carol I”, dar și de partid (ambele fiind membre PNL), profesoara de Limba română Ofelia Burtea, considerată de Luminița Popescu „o doamnă potrivită pentru a ocupa această funcție”. CARMEN RUSAN Turneu al Naționalului craiovean în Serbia Teatrul Național “Marin Sorescu” efectuează, în perioada 16-21 aprilie, un turneu la Novi-Sad și Belgrad. în cadrul Protocolului de cooperare, pe trei ani, semnat cu Teatrul Național din Novi-Sad, instituția craioveană va prezenta spectacolele “Cum doriți sau noaptea de la spartul târgului ”, în regia lui Silviu Purcărete, și “Olimp în cârje ”, de Dragan Stankovici, în regia lui Mircea Cornișteanu, în cadrul protocolului semnat între directorii Mircea Cornișteanu, respectiv Milivoje Mladenovici, sunt prevăzute a fi reprezentate, în ambele teatre, spectacole-lectură din autori români și sârbi, precum și puneri în scenă de piese românești și sârbești de către o echipă română la Belgrad (regizori, scenografi, actori), respectiv una sârbească, la Craiova. Actorii sârbi urmează să vină în orașul nostru în 2009. MAGDA BRATU Expoziție de Paști, la “VOLLARD” Casa de Cultură “Traian Demetrescu” și Asociația Artizanilor Fără Frontiere - Oltenia vă invită mâine, 17 aprilie, ora 12.00, la vernisajul expoziției “Tradiții de Paști, învierea Domnului Iisus Hristos, înnoirea naturii și a omului”, cuprinzând icoane, ouă încondeiate, goblenuri, țesături, sticlărie și mobilier rustic. Evenimentul va avea loc în cadrul Galeriilor “VOLLARD” ale Casei de Cultură “Traian Demetrescu”, din strada “Traian Demetrescu” nr. 31, unde expoziția va rămâne deschisă până pe data de 6 mai. MAGDA BRATU