Cuvântul Libertății, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 6741-6763)

2012-01-13 / nr. 6748 (nr. 6749)

10 / cuvântul libertății_________________________ S0C13I____________________ vineri, 13 ianuarie 2012 Pagină realizată de RADU ILICEANU Proiectul pentru noua lege a Sănătății, aflat în dezbatere publică, este pe zi ce trece mai controversat. Tot mai multe categorii de medici și specialiști în domeniu critică prevederile care ar urma să guverneze sistemul sanitar pentru următorii ani. Medicii de familie din județul Dolj consideră că noul act normativ nu va aduce nimic bun nici pentru bolnavi, nici pentru doctori dacă va fi adoptat în forma actuală. Ceea ce se reclamă, în primul rând, este lipsa de acuratețe a prevederilor existente în proiectul pentru noua lege a Sănătății. Acesta nu este nici pe departe unul care să clarifice, ci mai degrabă oferă loc de interpretări, iar în unele cazuri îi pune pe medici în încurcătură. Doctorii susțin că noul act normativ nu va aduce prea multe schimbări benefice ci mai degrabă va genera haos în sistem dacă va fi adoptat. „Sunt lucruri care se bat cap în cap. De exemplu, pe de-o parte medicii de familie au rolul de a coordona echipa interdisciplinară din care fac parte alături de asistenți comunitari și asistenți sociali. Pe de altă parte se spune că echipa este coordonată de consiliile locale și de Direcția de Sănătate Publică”, a declarat dr. Mirela Profir (foto), președintele Societății Naționale de Medicina Familiei, filiala Dolj. Mai mult decât atât, anumite categorii de doctori și-ar putea pierde dreptul la practică, dacă , proiectul de lege va fi adoptat în forma actuală. In opinia medicilor de familie, noua lege chiar ar încălca mai multe directive europene. „In felul acesta automat, dacă ar trece acest proiect, multe categorii de medici pot să iasă din sistem deși în Europa au drept de practică în medicina de familie. Să dai definiția medic de familie egal medicul specialist în medicina de familie înseamnă că sunt excluși din start nu știu câți medici pediatri care tratează poate milioane de copii, medicii generaliști, medicii care sunt în rezidențiat cu timp parțial în specialitatea medicină de familie”, a explicat dr. Profir. „Considerăm noua lege un dezastru" O altă nemulțumire generată de textul noii legi a Sănătății este legată de faptul că nu a existat o consultare în prealabil în redactarea acestui proiect. Nu au fost consultați specialiștii din sistem, iar acest lucru nu poate fi nicidecum văzut cu ochi buni de cei care lucrează în cabinete. De altfel, săptămâna viitoare medicii de familie din toată țara vor organiza o serie de consultări urmând să își expună punctual toate amendamentele. „O lege cadru, care în mod normal este cea mai importantă și reglementează sistemul sanitar trebuie să fie concisă și explicită. Să spui că vor fi reglementate lucrurile prin legislația secundară mi se pare o prostie. Noi considerăm noua lege un dezastru, cel puțin pe parte de medicină primară. Am discutat însă și cu specialiști din alte domenii care au aceeași părere”, a mai precizat reprezentantul medicilor de familie din județul Dolj. Consultările cu medicii și farmaciștii continuă între timp, inițiatorii proiectului legislativ privind organizarea și funcționarea sistemului sanitar s-au întâlnit și ieri, cu reprezentanți ai medicilor, farmaciștilor și cei ai medicilor dentiști pentru a dezbate principiile noii legi. Abia acum secretarii de stat din Ministerul Sănătății, dar și directorul Școlii Naționale de Management și Sănătate Publică au prezentat profesioniștilor din sistem modificările esențiale pe care proiectul de act normativ le va aduce Sănătății. La întâlnire au participat reprezentanți ai Colegiului Medicilor în frunte cu președintele prof. dr. Vasile Astărăstoaie, prof. dr. Dumitru Lupuleasa, președintele Colegiului Farmaciștilor din România și prof. dr. Ecaterina Ionescu, președinte al Colegiului Medicilor Dentiști. în timpul întâlnirii, reprezentanții colegiilor profesionale și-au expus observațiile cu privire la noua formă a legii și vor prezenta la minister și propunerile în acest sens. în cele din urmă s-a convenit ca specialiștii din minister și cei din sistem să se reîntâlnească pentru discuții tehnice pe fiecare titlu din lege, în urma unui calendar stabilit de comun acord. Medicii de familie pun la zid noua lege a Sănătății 700.000 de doze de vaccin antigripal, în neregulă Numărul dozelor de vaccin antigripal care au fost descoperite cu o concentrație mai mică decât cea normală a tulpinei B s-a dublat în ultimele zile. Dacă la începutul săptămânii, specialiștii din Ministerul Sănătății au constatat că 350.000 de fiole erau în neregulă, numărul lor a ajuns acum la 700.000; în toamna anului trecut, reprezentanții Ministerului Sănătății au achiziționat de la Institutul Cantacuzino din București un milion de doze de vaccin antigripal pentru campania de imunizare 2011- 2012. Nu mai puțin de 10 milioane de lei au fost achitați pentru respectiva cantitate de vaccinuri; în continuare, însă, reprezentanții Institutului Cantacuzino vor face analize pentru întreg lotul de vaccinuri, astfel încât până la sfârșitul săptămânii să se cunoască situația exactă. Până atunci campania de vaccinare gratuită rămâne blocată. De altfel, încă de la începutul acestei săptămâni s-a convenit ca imunizarea să fie stopată cel puțin între șapte și zece zile. Problema constatată la dozele de vaccin antigripal nu este însă una de natură să cauzeze efecte adverse pentru cei imunizați. Cel puțin așa susțin reprezentanții Ministerului Sănătății care au ținut să precizeze deja că nici unul din cei peste 500.000 de români vaccinați împotriva gripei în acest sezon nu a prezentat probleme cauzate de imunizare. Singurul risc ar fi acela ca vaccinul să nu mai ofere protecție totală împotriva gripei, având în vedere că acesta are o concentrație mai mică decât ar trebui pe una din tulpini. Până săptămâna aceasta Direcția de Sănătate Publică primise de la Ministerul Sănătății 32.396 de doze, aproape 12.000 dintre ele fiind utilizate. Cu toate acestea, în cabinetele medicilor de familie încă se mai găsesc aproape 19.000 de fiole de vaccin. Până în acest moment, în întreaga țară peste 595.000 de români cu risc ridicat de îmbolnăvire au fost vaccinați gratuit în cadrul campaniei de imunizare inițiată de Ministerul Sănătății.