Cuvântul Libertății, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 6741-6763)

2012-01-05 / nr. 6742

10 / cuvântul libertății ȘTIRI ȘTIRI ji O tabără ilegală de romi, evacuată la Marsilia Poliția a evacuat, marți, o tabără ilegală de romi de naționalitate română, dintr-un cartier al Marsiliei, în sudul Franței. în această tabără locuiau aproximativ 100 de romi, din care o treime copii. „Majoritatea sunt persoane cu care colaborăm de peste trei ani. Nu putem decât să le înțelegem nemulțumirile. Am reușit să școlarizăm câțiva copii într-o instituție din apropiere. Acum tot procesul (de integrare) este distrus ”, a declarat Sophie Morillon, o consilieră a organizației Ampil. , Din acest grup de romi, nouă au primit ordin de expulzare din partea autorităților, ei trebuind să părăsească teritoriul Franței în cel mult 30 de zile, iar patru romi și-au depus dosarul la Oficiul francez de Imigrare și Integrare pentru a beneficia de un ajutor financiar pentru întoarcerea voluntară în România, relatează cotidianul „ La Provence ” în ediția electronică de ieri. Șapte morți și stare de urgență în 53 de localități din Brazilia Șapte persoane au murit, una era dată dispărută și peste 9.000 au fost evacuate, în 53 de localități declarate în stare de urgență, în urma alunecărilor de teren produse de ploile torențiale înn statul Minas Gerais, din sudestul Braziliei, potrivit unui nou bilanț, de marți, al Apărării Civile. Autoritățile au plasat, de asemenea, în stare de alertă maximă populația din Nova Friburgo și alte municipalități , din munți, la o sută de kilometri nord de capitala Rio de Janeiro. Ploile torențiale, care au început în octombrie și s-au intensificat săptămâna trecută, au făcut și 32 de răniți și au distrus 84 de case. Se așteaptă ca ploile să continue. Timoșenko, supravegheată 24 de ore din 24 Liderul opoziției ucrainene, Iulia Timoșenko, aflată în închisoare, este supravegheată 24 de ore din 24 de o cameră de filmat, cu luminile aprinse permanent, într-o încercare de a fi „ distrusă psihic și fizic ”, a anunțat avocatul său, Serghei Vlasenko: „Lumina este îndreptată spre patul pe care stătea (...). Supravegherea video și lumina directă, imposibilitatea de a dormi bine și lipsa asistenței medicale, toate au un singur scop: să o distrugă psihic și fizic pe Iulia Volodimirivna”. Acesta a adăugat că președintele ucrainean, Viktor Ianukovici, este responsabil pentru condițiile în care este ținută Timoșenko. „ Toate acestea sunt făcute la ordinul lui Ianukovici, pentru a umili liderul opoziției ucrainene”. „Supravegherea video nu este interzisă de lege ", a declarat, într-un comunicat, Ivan Perrușkin, comandantul închisorii. ----------------- externe COMENTARIU ----------------- Noua Constituție ungară, cu accente naționaliste, a intrat în vigoare La Budapesta crește mișcarea de contestare împotriva prim-ministrului ungar, Viktor Orbán (foto), acuzat de derive autoritare. Zeci de mii de persoane au manifestat luni, 2 ianuarie, la Budapesta, contra noii Constituții, pe motivul că aceasta reprezintă un atentat la democrație, în timp ce Guvernul celebrase intrarea ei în vigoare într-o ceremonie la Operă. Organizatorii manifestației de amploare, pe principalele artere ale Budapestei, au menționat participarea a peste 100.000 de oameni. S-au scandat sloganuri contra Guvernului, a prim-ministrului, expunându-se pancarte pe care se putea citi: „Ajunge!”, „Dictatura Orbán”, „Orbanism”. Noua Constituție, cu accente naționaliste, a intrat în vigoare duminică. Elaborată de și pentru premierul Viktor Orbán, ea instituie reforme controversate privind Banca Centrală, justiția și legea electorală, în pofida criticilor de pretutindeni. Deja, delegația UE-FMI a întrerupt negocierile cu Guvernul de la Budapesta. Secretarul american de stat adjunct, Thomas O. Mella, și-a reformulat îngrijorarea cu privire la declinul democrației participative, spre un regim autoritar, dictatorial. Viviane Reding, comisarul european însărcinat cu drepturile fundamentale în UE, a reproșat vehement încălcările repetate ale Guvernului ungar ale principiilor democrației libere și constituționale. Critici ferme au venit din partea Parlamentului European, Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE), Consiliului Europei și Comisiei de la Veneția. Președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, l-a invitat politicos pe premierul maghiar, printr-o nouă scrisoare, să nu supună votului Parlamentului Unele proiecte de lege. Ziarele cele mai prestigioase din Europa Occidentală, dar și din Est, din SUA și Canada protestează, se indignează, încât nu se poate imagina o presiune mai intensă și mai serioasă. Nu mai pot urma decât sancțiuni directe. Denumirea de Republica Ungară a dispărut, fiind substituită cu denumirea țării, „Ungaria”, și o referire explicită la religie „Dumnezeu să binecuvânteze Ungaria” este acum inserată în Constituție. Denunțată de opoziție și societatea civilă ca „autocrată”, criticată de Uniunea Europeană pentru incompatibilitatea cu dreptul comunitar, puterea de la Budapesta, prin Viktor Orbán, a remodelat, în 18 luni, Ungaria, după chipul său. Cu un Parlament în care majoritatea de 2/3 aparține conservatorilor de la Fidesz, Viktor Orbán a dat legi cu valoare constituțională care nu pot fi modificate în viitor decât tot cu o majoritate de 2/3 din numărul deputaților. Recent, 13 foști dizidenți maghiari, apropiați odinioară lui Viktor Orbán în lupta contra regimului comunist, au semnat un apel în care subliniază faptul că „societatea ungară nu este doar victima crizei economice, este și victima propriului său guvern”. Acest guvern, menționează György Konrad, László Rajk, fost primar al Budapestei, Gabor Demszky și alții, a confiscat instrumentele democrației. Semnatarii vor lansa petiția instituțiilor europene la 7 ianuarie. UE se găsește într-o situație delicată în fața acestui copil teribil, devenit membru de numai șapte ani. UE nu poate rămâne indiferentă la practicile de guvernare ale lui Viktor Orbán și există posibilitatea de a se recurge, pentru început, la articolul 7 al Tratatului de la Lisabona, care privează de dreptul de vot statele membre care violează regulile democratice. Sancționarea unui guvern ales democratic nu este ușoară. Există precedentul austriac, o amintire proastă pentru Bruxelles, în anul 2000, când europenii au reacționat nervos la sosirea unui partid de extremă dreaptă în coaliția de guvernare de la Viena. Dacă UE și FMI au suspendat discuțiile cu Budapesta, este o dovadă că o țară care nu respectă regulile nu poate fi subvenționată. Și Ungaria are reale probleme economice, motiv pentru care o rundă de discuții între Christine Lagarde (directorul executiv al FMI) și șeful delegației ungare, Tamás Fellegi, la 11 ianuarie, la Washington, nu este deloc privită cu mare optimism. CE va anunța vineri statele care mențin restricțiile pe piața muncii pentru români și bulgari Comisia Europeană va anunța, până vineri, care state membre ale UE au decis să mențină restricțiile pe piața forței de muncă pentru lucrătorii români și bulgari, informează agenția BTA, citată de Novinite. Marea Britanie, Irlanda, Franța, Malta, Olanda, Luxemburg și Belgia au notificat deja CE că își vor menține închisă piața muncii pentru români și bulgari pentru încă doi ani, până la 1 ianuarie 2014. Germania și-a deschis parțial piața forței de muncă, în timp ce Italia a devenit prima țară care a ridicat restricțiile pentru acești nou-veniți în UE, la sfârșitul anului 2011. Poziția Austriei rămâne a fi anunțată. Fiecare țară trebuie să-și facă publice argumentele sale atunci când face cererea oficială de a prelungi restricțiile temporare pentru lucrătorii români și bulgari, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene agenției ETA. în urmă cu două săptămâni, Parlamentul European și-a reînnoit apelurile pentru o piață deschisă a forței de muncă în vechile state membre, care încă impun restricții celor în căutarea unui loc de muncă din Bulgaria și România. joi, 5 ianuarie 2012 Zvonurile privind decesul lui Fidel Castro, negate de apropiații puterii Bloggerii cubanezi și utilizatorii de Twitter apropiați puterii de la Havana au dezmințit, marți seara, zvonurile care invadaseră, în urmă cu o zi, rețelele sociale, referitoare la posibilul deces al liderului Revoluției, Fidel Castro, a relatat ieri agenția de presă rusă RIA Novosti. Astfel, bloggerul și utilizatorul de Twitter cu numele de cod Yohandry 8787, cunoscut ca fiind apropiat de cercurile oficiale cubaneze, informa marii, într-o postare pe microblogul său, că „Fidel Castro studiază, analizează și râde de zvonurile de pe Twitter. CIA a încercat să îl ucidă de peste 700 de ori, iar Twitter urmează „aceeași cale”. Informații despre deteriorarea stării de sănătate a lui Fidel Castro au început să fie difuzate în luna august anul trecut, dar acestea au fost amendate fără întârziere de bloggerii proguvernamentali. Luni, în a doua zi a lui 2012, noi zvonuri, însoțite de fotografii, au făcut să „explodeze” Internetul. Câteva ore mai târziu, aceste zvonuri au intrat în topul mesajelor pe Twitter în multe țări din America Latină și alte câteva țări. Iranul amenință strâmtoarea Ormuz pentru a evita sancțiunile Strâmtoarea Ormuz este capătul sudic al unei linii de front invizibile, care separă cele două maluri ale Golfului, arab și iranian. Ea constituie o excelentă unitate de măsură a războiului rece care opune Teheranul unui bloc arab susținut de Occident, fiind tranzitată de 1/5 din consumul mondial de petrol. Luni, 2 ianuarie a.c., în ultima zi a manevrelor navale desfășurate în strâmtoarea Ormuz, au fost testate trei rachete iraniene: Nasr, Nour și Ghader. Acestea au bătaie de la 35-200 km. Sunt portabile, precise și de o mare capacitate de distrugere, a precizat amiralul Habibollah Sayyar, comandantul Marinei iraniene. La 28 decembrie 2011, în timp ce manevrele militare iraniene abia debutau, a dat asigurări că „închiderea strâmtorii este foarte ușoară pentru forțele armate iraniene”. „Astăzi, noi n-avem nevoie de închiderea strâmtorii, pentru că noi controlăm Marea Oman și noi putem controla tranzitul”, în timp ce SUA, putere militară majoră în Golf, prin Flota a V-a din Bahrein, a semnat doar un contract militar important, cu Arabia Saudită, pentru vinderea a 84 de avioane F15, amenințările voalate ale amiralului Sayyah se circumscriu unui context de noi tensiuni între Iran și țările occidentale, în legătură cu programul nuclear controversat dezvoltat de republica islamică. La 6 ianuarie 2008 a avut loc ultimul incident serios între iranieni și americani, când cinci vedete rapide au întâlnit un convoi de trei nave de război americane; la 27 decembrie 2011 vicepreședintele iranian, Mohammad Reza Rahimi, a afirmat că nici o picătură de ulei nu va tranzita strâmtoarea Ormuz dacă țările occidentale adoptă sancțiuni contra exportatorilor petrolului iranian, ceea ce ar putea duce la creșterea prețului aurului negru. Există alternative terestre la închiderea strâmtorii Ormuz, dar aceste alternative nu implică producția de petrol sau gaze naturale din Kuweit sau Qatar. Arma strâmtorii este, în cele din urmă, defavorabilă ambelor părți. Pe de o parte, pentru producția iraniană, și pe de altă parte pentru țările din Asia, începând cu China, pe care Iranul nu încetează să o curteze.