Cuvântul Libertății, iunie 2013 (Anul 25, nr. 7162-7185)

2013-06-10 / nr. 7169

luni, 1 O iunie 2013__________________________________/|________________________________________cuvântul libertății / Pagini realizate de MAGDA BRATU craioveni copiii ani de „pribegie” a actorilor, de când au fost evacuați din imobilul situat pe strada „Al. I. Cuza” nr. 16, vizavi de Universitate. „Toate acestea sunt normale într-o clădire veche și în care spațiul nu s-a folosit atât timp. Nu ne sperie. Sunt lucruri care trebuie făcute și care se vor face, clar”, spune Adriana Teodorescu. Scaune multicolore, în ton cu biletele pentru reprezentații, care vor indica spectatorilor categoria locului, amenajarea unor cabine civilizate pentru actori și a unor spații multifuncționale în care se vor desfășura diverse activități (ateliere, expoziții, spectacole etc.), înființarea unui muzeu de păpuși al Teatrului „Colibri” sunt numai câteva dintre ideile care vor transforma Clubul Electroputere într-un loc de poveste pentru copiii Craiovei, și nu numai. Nici exteriorul clădirii nu va fi neglijat, de la zugrăveală până la părculețul din față, care va găzdui o mulțime de activități în aer liber. Dar... răbdare, cere managerul Adriana Teodorescu, căci cheltuielile trebuie prioritizate, iar investițiile, gândite în perspectivă. altă parte nu numai din țară, ci și din străinătate cu spectacole profesioniste, trebuie să le oferim condiții cel puțin la fel de civilizate ca cele pe care noi le avem când ne ducem acolo, dacă nu chiar mai bine”, spune Adriana Teodorescu. Tot la parter se află o sală de 128 mp, care va fi multifuncțională, urmând a găzdui ateliere, expoziții, concerte și alte activități pentru spectatori mai mici și mai puțini. O altă încăpere - în prezent oferind deplorabila imagine a unei gropi de gunoi - se va transforma în viitor într-un... muzeu de păpuși al Teatrului „Colibri”! Cât despre recuzită - decoruri, marionete, costume ale actorilor -, aceasta va fi depozitată la demisolul clădirii, în timp ce la etaj se va găsi sediul administrativ, cu birouri, al instituției. Nici exteriorul clădirii nu va fi neglijat. Ferestrele sparte vor fi înlocuite, iar desenele realizate pe fațadă, în toamna anului 2011, de cunoscutul artist Dan Perjovschi, în cadrul unei proiect de artă modernă, vor lăsa loc unei noi zugrăveli. în plus, într-o laterală a clădirii va fi ridicată o rampă pentru persoanele cu dizabilități. Părculețul din față va fi și el amenajat, pentru a găzdui, când vremea permite, manifestări în aer liber ale copiilor. Managerul Adriana Teodorescu: „Rectificarea bugetara e extraordinara! Puteam să nu primim nimic..." Toate acestea necesită însă timp și mai ales bani, iar deocamdată în bugetul teatrului, la capitolul reparații și amenajări, nu se găsesc decât 200.000 de lei. „Trebuie să prioritizăm cheltuielile, pentru că nu se poate face totul odată. Mai ales că noi n-am avut un leu în buget alocat pentru sediu. Bugetul s-a constituit și s-a aprobat, pentru un an întreg, înainte să vină acest cadou peste noi. Mai mult, trebuie să gândim în perspectivă: nu facem acum pentru două-trei zile și să ne trezim apoi, peste o lună, un an, că aveam nevoie de altceva, în clipa asta eu nu pot să spun dacă ajung sau nu acești bani, dar cu siguranță, dacă vrem ca acest sediu să arate așa cum trebuie, vor mai fi necesare sume... Oricum, această rectificare pentru noi este extraordinară! Puteam să nu primim nimic...”, afirmă managerul teatrului. Prioritare sunt însă reparațiile, de care clădirea Clubului Electroputere chiar are nevoie după atâția ani de când a fost ridicată, în primul rând la acoperiș, infiltrațiile din urma ploilor din aceste zile făcând ca apa să băltească în foaier. De asemenea, mici problemele ridică încălzirea și canalizarea, iar instalația electrică cere o verificare serioasă. Ar încheia lista o deratizare și o igienizare „ca la carte”. O comisie constituită la nivelul Primăriei Craiova urmează să facă zilele acestea, o evaluare la fața locului pentru a stabili cu exactitate ce lucrări sunt necesare. După încheierea lor va urma mutarea propriu-zisă a instituției, cu tot cu birouri și recuzită. Abia apoi cortina Teatrului „Colibri” se va putea ridica în noul sediu. La începutul stagiunii 2013-2014, adică în octombrie, speră păpușarii craioveni Adriana Teodorescu, managerul Teatrului „Colibri”: „Clădirea în primul rând este foarte bine că există, că a mai avut cineva grijă de ea și că nu au lăsat-o în părăsire totală. Și au întreținut-o atât cât s-a putut de bine, cred că mai bine nici nu se putea. E adevărat că e nevoie de reparații, care ieri trebuia făcute, din punctul meu de vedere, sau trebuie să le facem azi!”. Lucrări din colecția Muzeului de Artă Craiova, într-o expoziție dedicată pictorului Ștefan Luchian, la Muzeul Național Cotroceni Potrivit organizatorilor, expoziția cuprinde peste 100 de lucrări de o mare valoare patrimonială, evidențiind în remarcabile uleiuri pe pânză și carton, pasteluri, acuarele, cărbune, tuș și creion întreaga tematică a creației lui Ștefan Luchian: flori, peisaje, portrete, natură statică și nuduri. Sunt prezentate și obiecte personale ale pictorului: șevalet, penel, cutia de culori, scaun, bască, alături de un bust al artistului, semnat de sculptorul Dimitrie Paciurea. Și Muzeul de Artă din Craiova participă la expoziție cu 11 lucrări din colecția sa semnate de Ștefan Luchian, a precizat managerul Florin Rogneanu, care va participa la vernisajul de miercuri. După cum se știe, instituția craioveană mai deține în patrimoniu, în Galeria de artă națională, picturi de Theodor Pallady (pe care le-a expus recent, în perioada 26 aprilie - 26 mai, la Muzeul de Artă Brașov), Nicolae Grigorescu, Constantin Lecca, Theodor Aman, Ion Țuculescu, Nicolae Tonitza, Corneliu Baba ș.a. Expoziția „Ștefan Luchian - univers artistic” cuprinde lucrări de la Muzeul Național de Artă al României, Biblioteca Academiei Române, Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național Brukenthal Sibiu, Muzeul de Artă Brașov, Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău, Muzeul Județean Botoșani, Complexul Muzeal Arad, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Municipiului București, Muzeul Regiunii Porțile de Fier Drobeta-Turnu Severin și Institutul de Cercetări Eco- Muzeale Tulcea. Printre lucrările care se regăsesc în cadrul expoziției amintim Autoportret (acuarelă), Autoportret (ulei/ carton), Portretul lui Mihai Eminescu (cărbune), Trandafiri (pastel), Trandafiri albi (a c), Anemone (pastel, 1905), Garoafe (u/c), Crizanteme în vas (pastel), Albăstrele (u/c), Maci și spice în ulcică (ulei/pânză), Natură moartă- flori (u/p), Mere (u/p), Vișine (acuarelă, 1902-1904), Femeie cu pălărie roșie și voaletă (pastel), Roșior (Ofițer român călare) u/p, Margine de crâng (u/p), Peisaj (pastel), Car cu boi dejugați (pastel), Păstorița (u/c), Nud culcat în peisaj (acuarelă), Vara și Toamna (schițe pentru panouri decorative în vederea decorării casei lui Victor Antonescu, din anii 1900-1901) etc. Expoziția „Ștefan Luchian - univers artistic” continuă proiectul inițiat de Muzeul Național Cotroceni privind readucerea în atenția marelui public a unor opere de o inestimabilă valoare, semnate de mari clasici ai picturii românești: Carol Popp de Szathmari, Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza, Nicolae Dărăscu, Theodor Pallady, Rudolf Schweitzer Cumpăna, Iosif Iser. Vernisajul va fi urmat de un concert cu lucrări semnate Johann Sebastian Bach - compozitorul preferat al pictorului Ștefan Luchian -, susținut de Marin Cazacu (violoncel), Simina Croitoru (vioară) și Clementina Ciucu (pian). Expoziția va putea fi vizitată între 12 iunie și 31 august și beneficiază de un album color. în Spațiile Medievale ale Muzeului Național Cotroceni se va deschide miercuri, 12 iunie, expoziția „Ștefan Luchian - univers artistic”, prilejuită de împlinirea a 145 de ani de la nașterea celui care a fost numit „poetul plastic al florilor”. Expoziția este organizată în colaborare cu 16 prestigioase instituții din București și din țară, între care și Muzeul de Artă din Craiova, care participă cu 11 lucrări. f