Cuvântul Libertății, ianuarie 2014 (Anul 26, nr. 7338-7360)

2014-01-28 / nr. 7357

2 / cuvântul libertății Cursul pieței valutare din 28 ianuarie 2014 anunțat de BNR 1 EURO.......................4,5400...........45400 1 liră sterlină...............5.4974...............54974 Directorul ANM: Un nou viscol în sudul României, de mâine până joi Directorul Administrației Naționale de Meteorologie (ANM), Ion Sandu, a anunțat ieri, la RFI, că de mâine dimineață până joi dimineață, ..cu probabilitate foarte mare”. ANM-ul va emite din nou avertizări de viscol în sudul țării. Totodată, Sandu a ținut să sublinieze că nu e ciudat să ai viscol în luna ianuarie în România: „Nu e ciudat, pentru că suntem în ianuarie și statistica arată că în ianuarie sunt, de regulă, patru viscole în România și acum suntem la primul viscol. Urmează miercuri al doilea viscol, dar mai ușor decât ăsta. Prin urmare, două viscole în ianuarie nu reprezintă ceva neobișnuit. Numai că, într-adevăr, acest viscol a fost destul de lung ca timp. Adică un viscol în România durează cam 48 de ore, aici discutăm de două zile, două nopți și, iată, pentru câteva județe se prelungește până diseară (n.r. - aseară), ar fi a treia zi”. Scriitorii Breban, Cârtârescu, Manea și Vosganian, propuși pentru premiul Nobel Nicolae Breban, Mircea Cărtărescu, Norman Manea și Varujan Vosganian sunt scriitorii propuși anul acesta de către Comitetul Director al Uniunii Scriitorilor din România (USR) pentru premiul Nobel, potrivit unui anunț postat pe site-ul USR. „Uniunea Scriitorilor din România se află printre instituțiile și asociațiile care primesc din partea Academiei Suedeze invitația de a propune scriitori pentru premiul Nobel, astfel că, în cadrul ședinței de vineri a Comitetului Director al USR, au fost propuși pentru premiul Nobel scriitorii Nicolae Breban, Mircea Cărtărescu, Norman Manea și Varujan Vosganian”, se spune în anunțul USR. Contactat ieri de agenția Mediafax, Nicolae Manolescu, președintele Uniunii Scriitorilor din România, a declarat că principalele criterii care au stat la baza propunerii celor patru scriitori pentru premiul Nobel au fost „valoarea lor și traducerile (n.r. unor opere ale acestora) în limbile străine”. 1 dolar SUA..................3,3180......33180 1 g AUR (preț în lei).......135,4286 1354286 EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Crama, str. Nicolăesoi Plopșor nr. 22A, TEOFAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: radactiaȘcvipress.ro __________Internet: www.cvlpress.ro__________ REDACTOR-ȘEF: MIRCEA CANTAR Prim-redactor-șef adjunct: MAGDA BRATU Redactor-șef adjunct: MARGA BULUGEAN DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Moțîrtiche, Radu Iliceanu, Alina Draghici Eveniment: Carmen Zuican Economie / Politică: Marga Burugean Cultură: Magda Bratu Sport: Marius Cîrstov, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologic Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 rudareanu cristian@yahoo.com Sub-redacție Bechet: Florin Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. actualitate Autoritățile au declarat starea de alertă pentru județele Buzău, Brăila și Vrancea Membrii comandamentului de urgență au decis ieri să declare starea de alertă în județele Buzău, Brăila și Vrancea, începând cu ora 12, care duminică au fost, timp de șase ore (între 15 și 21), sub cod roșu de viscol, au declarat surse oficiale. Ulterior, de duminică seara până ieri dimineață la ora 09.00, cele trei județe, precum și Constanța, Tulcea, Ialomița, Călărași și Galați au fost sub avertizare cod portocaliu. Asigurarea operațiunilor de deszăpezire și ajutorare în cazul localităților izolate din cele trei județe va fi făcută sub o comandă unitară de la nivelul Guvernului, a precizat premierul Victor Pontaieri, la ședința comandamentului de iarnă de la Palatul Victoria. Totodată, acesta a explicat că echipamentele de intervenție și motorina aferentă pentru deblocarea drumurilor în aceste județe vor fi asigurate de la rezerva de stat și armată., Am primit și am aprobat propunerea privind disponibilizarea din Fondul de rezervă a cantităților de motorină necesare pentru județele Brăila, Buzău și Vrancea și vom pune la dispoziție atât de la armată, cât și de la rezervele statului mijloacele necesare pentru asigurarea alimentării zonelor care sunt izolate (...) Se intervine de la nivel național și totul este pus la dispoziție de la rezervele statului”, a spus Ponta. Vicepremierul Liviu Dragnea preciza încă de duminică după-amiază că luni dimineață îi va propune premierului decretarea stării de alertă în județele Buzău, Brăila și Vrancea, explicând că acest lucru „va crea posibilitatea și cadrul legal pentru a dispune măsurile necesare pentru a elimina efectele acestui dezastru, efectele acestei stări de forță majoră”. Potrivit Ordonanței de Urgență nr.21 /2004, starea de alertă permite autorităților să ia orice măsuri pentru prevenirea și înlăturarea pericolelor pe care le presupune constatarea unei situații de urgență. Potrivit acestui act normativ, starea de alertă se declară și se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acțiuni și măsuri de prevenire, avertizare a populației, limitare și înlăturare a consecințelor situației de urgență. In localități, starea de alertă o declară primarul cu aprobarea prefectului. Pentru un județ, decizia aparține prefectului și trebuie aprobată de ministrul Administrației și Dezvoltării Regionale. Zonele afectate de inundații, incendii sau zăpezi pot fi evacuate și se pot acorda ajutoare de urgență. Pe timpul stării de alertă se pot dispune orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forță majoră. De asemenea, conform OUG nr.21/2004, pe timpul stării de alertă se pot dispune, cu respectarea prevederilor art. 53 din Constituția României, republicată, măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau libertăți fundamentale referitoare, după caz, la libera circulație, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forțate, dreptul de proprietate privată ori la protecția socială a muncii, aflate în strânsă relație de cauzalitate cu situația produsă și cu modalitățile specifice de gestionare a acesteia. Ministrul olandez de Externe. Suntem priviți cu încruntare pentru că suntem stricți, dar suntem și corecți " Autoritățile de la Haga sunt stricte și știu că uneori sunt privite cu încruntare din această cauză, dar în același timp sunt și corecte, a declarat, ieri, la București, ministrul olandez de Externe, Frans Timmermans, referindu-se la raportul MCV pentru România, în cadrul conferinței de presă comune cu omologul său român, Titus Corlățean. Timmermans a precizat că raportul MCV publicat la 22 ianuarie conține „câteva elemente foarte încurajatoare”, iar Olanda va studia „cu atenție” acest document. „Poziția noastră este întotdeauna aceeași, suntem stricți și știm că uneori suntem priviți cu încruntare pentru că suntem stricți, dar suntem și corecți. Și cred că acolo unde vedem pași înainte în România trebuie să recunoaștem acest lucru”, a spus Timmermans, în ceea ce privește dosarul Schengen, Frans Timmermans a menționat că a luat notă de poziția autorităților de la București și de dorința acestora de a adera până la sfârșitul anului 2014: „înțeleg pe deplin ceea ce spuneți, suntem pregătiți să ne uităm la dezvoltările pozitive (...) Guvernul olandez va aborda acest lucru (n.r. - dorința de a adera în 2014) în stilul clasic, cu o atitudine strictă și corectă și sper ca asta să ducă la rezultate pozitive”, a spus șeful diplomației olandeze. Olanda este țara care s-a opus cel mai adesea aderării României și Bulgariei la Schengen, făcând legătura între acest dosar și rapoarte pozitive pe MCV. Tocmai de aceea, ministrul de Externe, Titus Corlățean, a ținut să-i spună lui Frans Timmermans că România a îndeplinit condițiile de aderare la Spațiul Schengen și speră într-o decizie până la sfârșitul anului, subliniind că Bucureștiul nu vede legătura între acest dosar și MCV. „(...) am subliniat -și aceasta este poziția de principiu, cunoscută a României - faptul că noi nu vedem o legătură între două subiecte care sunt importante - MCV și Schengen - fiind procese care sunt guvernate de propriile reguli și rațiuni. (...) Noi am făcut eforturile pentru a îndeplini criteriile din acquis-ul Schengen și bineînțeles că, la momentul în care condițiile politice pentru unanimitatea deciziei în UE vor fi întrunite, noi suntem extrem de interesați ca această decizie să poată fi adoptată în formula celor doi pași, sperăm înainte de finalul acestui an”, a spus șeful diplomației române. Guvernul ar vrea să acorde bonificații la plata în avans a impozitelor. FMI nu e convins Guvernul a propus Fondului Monetar Internațional (FMI) introducerea unei bonificații pentru plata în avans a impozitelor, altele decât cele locale, pentru care este deja aplicat un astfel de sistem, dar experții FMI nu au agreat încă măsura, nefiind convinși de eficacitatea acesteia. Partea română încearcă să îi convingă pe experții FMI că veniturile în minus încasate astfel din impozite, ca efect al bonificațiilor, vor fi compensate integral prin sumele pe care Guvernul nu ar mai fi obligat să le cheltuiască cu dobânzile aferente împrumuturilor contractate pentru finanțarea deficitului bugetar, în lipsa impozitelor achitate la timp, au declarat agenției Mediafax surse oficiale. Dacă ar fi acceptate, bonificațiile ar putea fi de 10%, ca și în cazul plății în avans a taxelor locale. Premierul Victor Ponta s-a întâlnit, ieri, la Guvern, cu delegația comună a Fondul Monetar Internațional, Comisiei Europene și Băncii Mondiale. marți, 28 ianuarie 2014 Ridzi, 5 ani de închisoare cu executare Fostul ministru al Tineretului și Sportului în perioada decembrie 2008-iulie 2009, Monica Iacob Ridzi, a fost condamnată, ieri, de înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), la 5 ani de închisoare cu executare, în dosarul în care este acuzată de abuz în serviciu privind manifestările organizate în 2009, de Ziua Națională a Tineretului. Judecătorii au mai dispus în cazul acesteia și interzicerea unor drepturi timp de trei ani. Decizia nu este definitivă, putând fi atacată cu recurs la Completul de cinci judecători al instanței supreme. La ultimul termen al procesului, din 16 ianuarie, procurorul de ședință a cerut condamnarea lui Ridzi pentru abuz în serviciu, fals în înscrisuri și infracțiuni privind sistemele informatice, „din cauza contribuției esențiale și a calității acesteia în timpul săvârșirii faptelor”. DNA susține că, în perioada 17 martie - 22 mai 2009, Monica Ridzi, în calitate de ordonator principal de credite, a hotărât ca, sub pretextul realizării unor manifestări de amploare la nivel național dedicate Zilei Naționale a Tineretului și externalizării serviciilor de organizare aferente, să atribuie ilegal unor firme private contracte de prestări servicii având acest obiect. „A fost alocată, în acest scop, societăților comerciale Artisan Consulting SRL și Compania de Publicitate Mark SRL, suma de aproximativ 3.120.000 lei, o valoare mult mai mare decât cea solicitată și aprobată prin buget pentru acest eveniment. Fostul ministru al Tineretului și Sporturilor a hotărât, de asemenea, în mod unilateral, ca evenimentele să fie organizate în locații din București, Costimești și 39 reședințe de județ, în care cunoștea că structurile proprii ale ministerului ori alte entități publice sau private vor desfășură manifestări de acest gen”, arată procurorii. In final, spun procurorii anticorupție, fostul ministru „a dispus plata sumei de aproximativ 3 milioane lei plus TVA prevăzută în cele trei contracte, deși cunoștea că firmele au efectuat prestații minime în valoare totală de peste 536.000 lei plus TVA”.