Cuvântul Libertății, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7561-7587)

2014-10-15 / nr. 7573

10 / cuvântul libertății Numeroase țări UE, inclusiv România, vor contribui la misiuni de salvare în Marea Mediterana . Numeroase state membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, vor contribui la operațiunea Triton, care va fi lansată in noiembrie pentru salvarea imigranților din Marea Mediterana, anunță Agenția europeană pentru supravegherea frontierelor (Frontex). La operațiunea Triton vor participa în total șase nave de patrulare, două avioane și un elicopter, misiunea fiind coordonată de Italia, Franța, Spania, Finlanda, Portugalia, Islanda, Olanda, Lituania și Malta au anunțat că vor contribui cu nave și aparate de zbor la operațiunea care va avea un buget de 2,9 milioane euro pe lună. In centrele de primire a imigranților care vor exista în Italia vor lucra cetățeni din România, Spania, Franța, Finlanda, Elveția, Norvegia, Germania, Olanda, Suedia, Portugalia, Austria și Polonia. . „In conformitate cu mandatul Frontex, principalul obiectiv al operațiunii Triton va fi controlul frontierelor maritime, dar salvarea vieților va fi prioritatea operațiunii”, a declarat Gil Arias . Fernandez, directorul Agenției. Zborul MH17: Un camion cu obiecte ale victimelor, la locul prăbușirii avionului Pentru prima oară, o acțiune organizată de colectare a obiectelor aparținând victimelor tragediei aeriene din vară, din estul Ucrainei, a fost organizată luni, 13 octombrie, la locul prăbușirii avionului malaezian, a declarat „vicepremierul” autoproclamatei „republici populare” Donețk, Andrei Purghin, citat de Ria Novosti. Până acum, obiectele, care s-au împrăștiat pe o suprafață extinsă în urma prăbușirii Boeingului 777, cu 298 de persoane la bord, au fost adunate în treacăt, în cadrul procedurii de colectare a fragmentelor umane, au specificat el. La acțiunea demarată luni au participat angajați ai așa-numitului Minister pentru Situații de Urgență din „ republica populară ” Donețk și voluntari. „Noi nu suntem obligați să adunăm aceste lucruri. Obligația noastră a fost să recuperăm trupurile neînsuflețite și să le trimitem, dar, intr-un gest de bunăvoință, ne-am decis să o facem ”, a spus Purghin. Potrivit acestuia, voluntarii s-au trezit la un moment dat sub tirurile , sistemelor de rachete Grad ucrainene, care trăgeau dinspre orașul Debalțevo. „ Militarii (ucraineni) au văzut prin binoclu o mulțime de oameni și au început să tragă. Rachetele Grad au ajunsa la aproximativ 2 km distanță de oamenii noștri”, susține liderul separatist. „ Curios este și faptul că nimeni până acum nu a recuperat fragmente ale epavei avionului (malaezian). Noi am asamblat 6 km de cale ferată, am reparat două poduri, pentru ca acestea să poată fi transportate. Dar nimeni nu vine după ele”, a subliniat Purghin. După colectarea lucrurilor recuperate acestea v vor fi trimise, via Harkov, în Olanda, țara care conduce oficial ancheta. miercuri, 15 octombrie 2014 externe Președintele Cataloniei, Artur Mas, a anunțat, ieri, că la 9 noiembrie va fi organizată o formă alternativă de consultare populară privind independența regiunii, după ce justiția a interzis desfășurarea unui referendum ca atare, relatează AFP. „Va exista o consultare populară (...), însă nu se va baza pe decretul pe care l-am semnat pentru organizarea referendumului”, a declarat el, recunoscând divergențele din cadrul taberei favorabile separatismului în privința acestei chestiuni. „Statul spaniol rămâne adversarul”, a spus Mas, părând a nu ține cont de apelurile la dialog „prin respectarea legii” lansate recent de șeful guvernului conservator, Mariano Rajoy. „Oamenii își vor putea introduce votul în urne și, de fapt, va fi exact același lucru”, a explicat președintele Cataloniei, recunoscând că a fost „fisurat” consensul între partidele favorabile independenței, deoarece unele vor să se meargă înainte prin încălcarea legii pentru organizarea referendumului. Artur Mas, un naționalist conservator care s-a aliat cu stânga separatistă în această chestiune, a spus că, în fața unui „val mare”, „este de preferat să te arunci în apă și apoi să ieși” decât „să te lași dus”. El s-a declarat în favoarea organizării, ulterior, a unor alegeri în Catalonia la care toate partidele favorabile independenței să prezinte o listă comună și o platformă unică: independența. Aceste alegeri, a spus el, vor avea astfel același efect ca un referendum. „Acesta nu este sfârșitul (...) Sfârșitul va fi organizarea de alegeri de tip plebiscitar”, a concluzionat Mas. Anterior, premierul spaniol, Mariano Rajoy, declarase că renunțarea la referendumul privind independența, prevăzut pe 9 noiembrie în Catalonia, este o „veste excelentă” și că de acum trebuie „vorbit” cu catalanii, relatează AFP. în cadrul unei conferințe organizate de „Financial Times”, șeful Executivului a spus că de acum „trebuie să privim spre viitor”. „Cei care vor din toată inima să trăim împreună sunt numeroși”, a spus Rajoy (Partidul Popular, conservator). în Catalonia, o regiune puternică, având o populație de 7,5 milioane de locuitori, ideea separatistă a câștigat teren în ultimii ani. Referendumul a fost suspendat la 29 septembrie de Tribunalul Constituțional, la sesizarea guvernului. Consultarea nu putea fi astfel organizată fără a încălca legea și fără a-i expune la sancțiuni pe funcționarii catalani care ar fi participat la desfășurarea sa. Referendumul nu ar fi avut din această cauză suficiente garanții pentru a-și asigura credibilitatea. Prefedliteli Catatontel annță i consultare ptpilari alteriathrâ la 9 nalaabita pitulai Independența reglaall Hollande: Turcia trebuie să-și deschidă granița cu Siria Turcia trebuie „să-și deschidă neapărat” granița cu Siria pentru a permite ajutarea susținătorilor kurzi din orașul sirian de graniță Kobane împotriva asaltului jihadiștilor din gruparea Statul Islamic (SI), a apreciat ieri președintele francez Francois Hollande, relatează AFP. „Turcia trebuie să-și deschidă granițele” pentru a permite ajutarea apărătorilor orașului Kobane, care sunt „kurzi sirieni”, a declarat șeful statului francez, care a lansat un apel pentru ca, dincolo de coaliția condusă de SUA, toate țările care sunt vizate să poată oferi celor care luptă împotriva jihadiștilor sprijinul pe care îl așteaptă — mijloacele de a se apăra împotriva terorismului. Elita militară a țărilor din coaliția internațională condusă de Statele Unite ale Americii împotriva grupării Statul Islamic (SI) s-a reunit, ieri, la Washington, într-un context marcat de îngrijorări legate de strategia de combatere a jihadiștilor, care câștigă teren în Siria și în Irak. Juncker va anunța astăzi schimbările din cadrul echipei sale Președintele ales al Comisiei Europene, Jean- Claude Juncker, s-a întâlnit ieri cu Violeta Bule, desemnată de Slovenia pentru funcția de comisar european după retragerea lui Alenka Bratusek, urmând ca astăzi să anunțe schimbările din cadrul echipei sale, relatează European Voice, în ediția online. Violeta Bule, ministru pentru Dezvoltare și Politică Regională și vicepremier în guvernul sloven, a fost candidatul înaintat vineri de premierul Miro Cezar, după ce Alenka Bratusek și-a retras candidatura, fiind respinsă de europarlamentari, în urma prestației dezastruoase la audieri și după controversa cu privire la modul în care a fost nominalizată. După interviul oficial cu Bule de ieri, Juncker trebuie să decidă dacă va accepta nominalizarea ei și ce portofoliu îi va aloca. Având în vedere că Bule este ministru de doar câteva săptămâni, este puțin probabil ca Juncker să îi ofere postul de vicepreședinte pentru uniunea energetică, pe care i-l alocase lui Bratusek, ca fost premier. Dacă îi va oferi un post diferit și va aloca vicepreședinția altcuiva, el va antrena noi audieri parlamentare, în afară de cea a lui Bule. Potrivit unor surse din cadrul Parlamentului European, eurodeputații sunt pregătiți să o audieze pe Bule și pe oricine altcineva luni, 20 octombrie, la Strasbourg, la începutul sesiunii plenare. Astfel că, teoretic, încă mai este posibil ca votul final de confirmare a întregului colegiu al comisarilor să aibă loc la 22 octombrie. Calendarul este însă foarte strâns, iar Bule va avea la dispoziție mai puțin de o săptămână pentru a se pregăti de audiere și foarte puțin timp pentru întrebările scrise din partea europarlamentarilor. O dată mai potrivită pentru confirmarea CE ar fi cea de 13 noiembrie, Parlamentul reunindu-se într-o minisesiune plenară la Bruxelles, la 12-13 noiembrie. Mâine, Juncker va anunța și alte schimbări făcute după audieri, în urma acordului cu eurodeputații, inclusiv adăugarea „sustenabilității” la portofoliul lui Frans Timmermans, candidatul olandez la postul de vicepreședinte. Una dintre opțiunile lui Juncker este să îi ofere lui Bule portofoliul Transporturilor și să aloce energia vicepreședintelui Maros Sefcovici, candidatul Slovaciei. Totuși, europarlamentarii din comisia pentru transporturi se opun acestei idei. O altă opțiune ar fi să îi ofere lui Günther Oettinger, actualul comisar pentru Energie, vicepreședinția pentru uniunea energetică. Juncker i-a alocat acestuia portofoliul Agendei Digitale, dar, la audierile de săptămâna trecută, Oettinger nu a manifestat prea mult entuziasm pentru acest fost. Pe de altă parte, oferirea vicepreședinției candidatului german (toți ceilalți provenind din state mici) ar însemna dezechilibrarea balanței pe care Juncker a gândit-o inițial. O altă posibilitate ar fi ca Bule să obțină portofoliul Educației, Tineretului, Culturii și Cetățeniei. Europarlamentarii și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la alocarea acestui portofoliu lui Tibor Navracsics, candidatul Ungariei. Responsabilitatea acestui portofoliu este deosebit de sensibilă având în vedere tensiunile recente dintre premierul Viktor Orbán și CE pe tema drepturilor omului. Dar europarlamentarii nu vor să îl recompenseze pe candidatul lui Orbán, așa că Juncker va trebui să trateze cu tact alocarea vicepreședinției. O ultimă opțiune ar fi să schimbe portofoliul candidatei Bulgariei, Kristalina Gheorghieva, care a fost nominalizată ca vicepreședinte pentru buget. Dar Juncker încă are nevoie de un candidat convingător pentru postul de vicepreședinte pentru uniunea energetică.