Cuvântul Libertății, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7561-7587)

2014-10-16 / nr. 7574

joi, 16 octombrie 2014 ________________cuvântul libertății / 9 Pagină realizată de MAGDA BRATU cultură Cele mai recente descoperiri arheologice și numismatice din România, prezentate la Craiova Invitați de la prestigioase instituții din țară - universități, institute de arheologie, muzee - se află, zilele acestea, la Craiova, unde prezintă cele mai recente și importante cercetări și descoperiri arheologice și numismatice. Cadrul întâlnirii este creat de Muzeul Olteniei, organizator al celei de-a V-a ediții a Conferinței Naționale „Oltenia. Interferențe culturale”. Peste 50 de lucrări vor fi susținute cu acest prilej la cele două secțiuni: Arheologie (cu subsecțiunile „Arheologie și istorie antică” și „Arheologie preistorică”) și Numismatică (cu subsecțiunile „Numismatică antică și medievală” și „Numismatică modernă și contemporană”), toate urmând să fie publicate apoi în Anuarul Secției de Istorie-Arheologie al muzeului, „Oltenia. Studii și comunicări”. In cadrul conferinței se desfășoară și cea de-a XXXI- a ediție a Simpozionului Național de Numismatică. Deschise ieri, lucrările continuă pe întreg parcursul zilei de astăzi, iar mâine invitații din țară vor face o excursie documentară în județul Dolj: Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” al Academiei Române din București, Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Municipiului București, Muzeul Banatului din Timișoara, Institutul de Arheologie al Academiei Române din Iași, Muzeul Național Brukenthal Sibiu, Muzeul Băncii Naționale a României, Universitățile din Craiova și București, Muzeul Național al Unirii [ Alba Iulia, Institutul de Artă și Arheologie al Academiei Române din Cluj-Napoca sunt instituțiile reprezentate la Conferința Națională „Oltenia. Interferențe culturale” de nu mai puțin de 62 de specialiști. De altfel, în ultimii ani, numărul participanților a fost în creștere „dovada calității organizatorice și științifice excelente a conferinței”, apreciază organizatorii. Eveniment cu caracter aniversar Ediția din acest an a evenimentului este una aniversară. «Se împlinesc 80 de ani de la cel de-al doilea Congres de Arheologie și Numismatică desfășurat la Craiova în anul 934, din seria de cinci organizate de Societatea Numismatică Română în perioada interbelică. Totodată, se împlinesc trei decenii de la primul Simpozion Național de Numismatică organizat tot la Craiova, în 1984, care a reluat tradiția interbelică a acestor manifestări științifice. De altfel, unul dintre simbolurile evenimen în 2014, săpături arheologice în cinci localități doljene Managerul instituției craiovene, arheolog dr. Florin Ridiche, a apreciat evenimentul ca fiind cel mai potrivit cadru ca specialiștii în domeniu să își prezinte cercetările, fie arheologice, fie numismatice, dar și să împărtășească din cunoștințe și experiență. «Numai anul acesta, Muzeul Olteniei - atât prin specialiștii săi, cât și în colaborare cu colegi de la Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” din București - a făcut săpături arheologice în cinci localități din județul Dolj - la Desa, Cioroiu Nou, Răcari, Fărcaș și Bâzdâna», a precizat managerul. De asemenea, Florin Bidiche a subliniat importanța sprijinului pe care Consiliul Județean Dolj îl acordă muzeului, „nu numai pentru cercetarea arheologică propriuzisă, ci și pentru conservarea monumentelor arheologice și punerea acestora în valoare”. „Sesiunile de la Craiova continuă într-un ritm alert și sistematic" Profesorul emerit Constantin Petolescu, de la Universitatea din București, cercetător științific la Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” al Academiei Române, se află și anul acesta printre invitații la conferința de la Craiova. «Pot spune că am îmbătrânit de când tot particip la manifestările Muzeului Olteniei! Au fost numeroase și prestigioase, în cei 50 de ani care au trecut de când am pornit pe calea cercetării științifice. Cea din acest an e una de nivel național atât prin numărul participanților, cât și prin problemele abordate în cadrul secțiunilor», a spus acesta. Și Nicolae Gudea, de la Institutul de Artă și Arheologie din Cluj-Napoca, a fost o prezență constantă la simpozioanele tematice organizate de-a lungul timpului de Muzeul Olteniei. «Vin de foarte mulți ani la sesiunile de la Craiova, am început să cunosc foarte bine Oltenia. Și împreună cu prietenul și colegul meu Dorel Bondoc încercăm să ridicăm Dacia Inferior la nivelul provinciilor din nord în ceea ce privește cercetarea castrelor și cunoașterea culturii materiale daco-romane. M-am bucurat de o primire călduroasă aici. Am bătut anumite trasee cu piciorul ca să cunosc bine situația și cele trei monografii de castre - a patra este aproape gata și ea aduc Dacia Inferior la nivelul Daciei Porolissensis, care este cea mai bine cercetată provincie romană din punct de vedere militar. Mă bucur că sesiunile de la Craiova continuă într-un ritm alert și sistematic și cred că, urmărind acest traseu științific, muzeul de aici va reuși să ajungă pe unul din primele locuri în cercetarea epocii romane», a precizat invitatul. *** Lucrările celei de-a V-a Conferințe Naționale „Oltenia. Interferențe culturale” se desfășoară astăzi, pe cele două secțiuni - Arheologie și Numismatică - între orele 9.00-13.00 și 15.00-19.00, în sala de conferințe (clădirea nouă) și la sediul Secției de Științele Naturii ale Muzeului Olteniei, dar și la Hotel Parcatului din acest an, regăsit chiar pe afiș, îl reprezintă insigna din 1984, care ne-a fost donată de domnul Onoriu Stoica, președintele Secției Craiova a Societății Numismatice Române», a precizat, ieri, la deschiderea conferinței, Radu Dumitrescu, coordonatorul Secției de Istorie-Arheologie a Muzeului Olteniei. încă de la premiera din 1915, opereta „Silvia” („Prințesa Ceardașului”) este cea mai de succes și cea mai des jucată piesă a teatrelor muzicale. în timp ce muzica lui Imre Kalman este o garanție a succesului imens, de la premiera absolută vieneză, libretul a avut parte de o sumedenie de modificări, nu numai în teatre, ci și pe ecranele cinematografice. Pe scena Operei craiovene a fost conturat un spectacol în stilul clasic al genului, alert, spumos, construit din răsturnări de situație, cupe de șampanie și finaluri fericite, regizorul András Kurthy pledând în montare tocmai pentru această „esență” a operetei. Spectacolul de sâmbătă îi va avea în distribuție pe soprana Renata Mari și pe doi artiști invitați: Cosmin Marcovici (Opera Națională Română Iași) și Peter Hercz ------------ Opereta „Silvia” de Emmerich Kalman revine pe scena lirică din Bănie. După succesul premierei din stagiunea trecută, regizorul András Kurthy reia lucrul cu tânăra trupă de artiști pentru a reedita unul dintre cele mai aplaudate spectacole ale Operei Române Craiova. Reprezentația programată sâmbătă, 18 octombrie, începând cu ora 19.00, se va bucura de prezența dirijorului Alexandru Iosub, a artiștilor instituției, ca și a I----------------------unor invitați. (Ungaria). Replicile savuroase vor fi puse în valoare de o nouă și inspirată generație de artiști: Cosmin Vasilescu, Edith Mag Nofek, Adrian Grădinaru, Florin Butnaru, Laurențiu Nicu, Noemi Mudra, Dan Cornescu, Ioan Cherata, Teodor Ispas, Lelia Vais, Violeta Țicu, Anca Țecu, Ștefan Ciucă, Tiberiu Nițu, Alexandru Petre, Mircea Tudora, Nicolae Popa, Costin Nanu, Oana Bărcan, Tamara Grama. Potrivit reprezentanților instituției, „începând cu această stagiune, Opera Română Craiova răspunde solicitărilor publicului oferind două reprezentații în fiecare săptămână. Astfel, pe lângă clasica seară de joi va mai exista o reprezentație sâmbătă seara, începând cu aceeași oră, 19.00”. „Silvia” revine, în week-end, pe scena Operei Române Craiova