Cuvântul Libertății, ianuarie 2016 (Anul 28, nr. 7936-7959)

2016-01-15 / nr. 7946

vineri, 15 ianuarie 2016 cultură __________________cuvântul libertății / 9 Pagină realizată de MAGDA BRATU .Instituțiile craiovene.rincheată, începând din 2011, pe 15 ianuarie, de ziua lui Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 -15 iunie 1889) este marcată Ziua Culturii Naționale Sărbătoarea a fost instituită prin Legea nr. 238, promulgată la jumătatea lunii decembrie a anului 2010. Inițiatorii proiectului au susținut atunci că există precedente și în alte țări europene: în Spania, Ziua Culturii a fost stabilită ziua morții lui Miguel de Cervantes, iar în Portugalia - ziua de naștere a lui Luís de Camões. „Va fi, în viziunea noastră, o zi în care nu numai că celebrăm un mare creator, dar și o zi de reflecție asupra culturii române, în genere, și a proiectelor culturale de interes național. Men .2lira.Caltaril.naționale.m\a.ammm.tm\mise ționăm faptul că, în Italia, de ziua lui Dante în toate orașele italiene au loc serbări publice, lecturi din opera lui, dezbateri publice, târguri de carte etc.”, s-a arătat în expunerea de motive a inițiatorilor. La Craiova, Ziua Culturii Naționale va fi marcată și în acest an de numeroase instituții, prin concerte, spectacole de cântec, poezie și dans, recitaluri, expoziții de carte, concursuri literare ș.a. Evenimentele sunt dedicate împlinirii a 166 de ani de la nașterea poetului național Mihai Eminescu, ca și comemorării, la 15 iunie a.c., a 127 de ani de la trecerea acestuia în eternitate. Numeroase programe speciale vor avea loc în întreaga țară, dar și în străinătate, în rețeaua Institutului Cultural Român. Casa de Culturi „Traian Demetrescu”. „Lectura ACM” Casa de Cultură „Traian Demetrescu” celebrează Ziua Culturii Naționale prin lansarea proiectului „Lectura ACTivă ”. Evenimentul are loc în Salonul Medieval al instituției, începând cu ora 18.00. Publicul va avea ocazia să asiste la o lectură ACTivă, pornind de la textul nuvelei „Sârmanul Dionis ”, de Mihai Eminescu, intitulată simbolic „ Sărmanul Dionis - nostalgie inversă ”. Implicate ACTiv vor fi elevele Colegiului Național „Carol I” și Colegiului Național „Frații Buzești” din Craiova Andrada Băleanu, Eliza Voinea, Laura Dobrică, Ioana Stama și Luiza Mitu - referent al instituției-gazdă. Potrivit organizatorilor, «„Lectura ACTivă" este un proiect experimental, inițiat de Casa de Cultură „Traian Demetrescu”, și are ca scop transformarea cuvântului în acțiune dramatică. Accentul este pus pe exersarea conștientă a ascultării, atenției și înțelegerii unui text». Accesul publicului va fi liber. Mihai Eminescu, omagiat în Arhiepiscopia Craiovei Sectorul cultural al Arhiepiscopiei Craiovei organizează astăzi mai multe activități în cinstea poetului național Mihai Eminescu. Evenimentele vor începe la ora 10.30, cu o slujbă de pomenire la Paraclisul mitropolitan „Maica Precista Dudu” din Craiova. De la ora 12.00, Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” va găzdui o serie de prelegeri în cinstea marelui poet, sub genericul „ Mihai Eminescu și Biserica Străbună. Prelegeri în cinstea marelui nostru poet național Mihai Eminescu Vor lua cuvântul prof. dr. Tudor Nedelcea - cercetător la Institutul de Cercetări Socio-Umane „C.S. Nicolaescu Plopșor” din Craiova, și istoricul Toma Rădulescu. Atmosfera va fi îmbogățită de armoniile corului Seminarului Teologic „Sfântul Grigorie Teologul”, dirijat de prof. Victor Șapcă. Elevii seminariști vor recita, de asemenea, poezii din opera eminesciană. Spectacol folcloric cu Intrare liberi pentru public în cadrul manifestărilor dedicate Zilei Culturii Naționale, Ansamblul Folcloric „Maria Tănase” vă invită la spectacolul „ Vis de iarnă ”, care are loc astăzi, începând cu ora 18.00, în sala Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri”. își vor da concursul Liliana Popa, Aneta Șișu, Cristian Bănățeanu, Lavinia Bîrloghe, Ciri Mayer, Liviu Dică și Alin Cebotari. Acompaniamentul spectacolului va fi susținut de orchestra condusă de maestrul Nicu Crețu. Momentele coregrafice ale dansatorilor ansamblului sunt realizate sub coordonarea maestrului Ionel Garoafa. Intrarea la spectacol este liberă, în limita locurilor disponibile. Astăzi, în intervalul orar 10.00 - 18.00, Teatrul „Colibri” își deschide porțile spre vizitare pentru toți craiovenii dornici să călătorească prin lumea nevăzută a acestui magic univers. Publicul va avea șansa să intre în culise, în depozitul care adăpostește decoruri, costume și păpuși care fac sau au făcut parte din repertoriul teatrului, să vadă atelierele Fabricii de Povești. De asemenea, va putea admira picturile realizate de tinerii talentați ai Craiovei pe zidurile interioare ale clădirii. Porți Deschise la Teatrul „Colibri” Expoziție de carte „Eminescu -166 de ani de la naștere” Biblioteca Județeană, Alexandru și Aristia Aman”, în parteneriat cu Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Craiova, vă invită astăzi, ora 14.00, în Sala „Acad. Dinu C. Giurescu”, la o serie de activități la care vor participa preșcolari de la Grădinițele „Pinocchio” și „Luceafărul” și elevi de la Școlile Gimnaziale „Nicolae Bălcescu” și „Mircea Eliade”, de la Colegiul Tehnic „Costin D. Nenițescu”, precum și de la Liceul de Arte „Marin Sorescu” din Craiova. De asemenea, în Salonul Expozițional al bibliotecii se deschide o expoziție de carte intitulată „Eminescu - 166 de ani de la naștere ” și va avea loc vizionarea unei prezentări pe această temă. între titlurile expuse: „ Opere - Poezii ” (Editura „Univers Enciclopedic”, București, 1999) și „Memento Mori - Postume ” (Ed. „Litera”, Chișinău, 1997) de Mihai Eminescu, „Ipotești - Casa memorială Mihai Eminescu ” de Valentin Coșereanu (Ed. Sport și Turism, București, 1989), „Manuscrisele Mihai Eminescu” de Eugen Simion (Editura Fundației Naționale pentru Știință și Artă, București, 2007) ș.a. Aflată în plină desfășurare la Filarmonica „Oltenia”, Stagiunea Europa (23 octombrie 2015-20 mai 2016) celebrează muzica simfonică românească, astăzi, de Ziua Culturii Naționale! Evenimentul îl readuce la Craiova pe solistul violonist Liviu Prunaru, care concertează, de la ora 19.00, împreună cu Orchestra Simfonică a insii u Prunaru, i sa concerteze la Filarmonica „Oltenia” suitei craiovene, condusă de dirijorul Mihnea Ignat, în program: Preludiu la unison din Suita orchestrală nr. 1 în Do major, op. 9 de George Enescu, „Clocks III” pentru orchestră (primă audiție) de Doina Rotaru, Simfonia nr. 36 în Do major, K. 425, „Linz" de Wolfgang Amadeus Mozart, și Concertul în Re major pentru vioară și orchestră, op. 61 de Ludwig van Beethoven. Biletele costă 35 lei (preț întreg) și 25 lei (preț redus, pentru elevi, studenți, pensionari).