Cuvântul Libertății, mai 2016 (Anul 28, nr. 8038-8061)

2016-05-06 / nr. 8040

6 / cuvântul libertății actualitate vineri, 6 mai 2016 Federația Sindicală „Flipocrat” din România împreună cu Camera Federativă a Sindicatelor Medicilor din România și Sindicatul „Promedica” au declanșat seria de proteste în luna martie a.c., prin greva japoneză. Pe 31 martie, medicii și asistenții medicali au pichetat Ministerul Muncii, iar pe 7 aprilie, Ministerul Sănătății. Săptămâna aceasta, Federația Sindicală „Flipocrat” a purtat o nouă rundă de negocieri cu reprezentanții MS. „Ministerul Sănătății a prezentat centralizarea datelor primite din teritoriu, referitoare la salarii și sporuri, precum și sumele necesare pentru eliminarea inechităților salariale. Reprezentanții ministerului au declarat că susțin propunerile noastre, cu amendamentul că trebuie analizate foarte bine prioritățile, deoarece bugetul primit de la Ministerul Finanțelor nu permite aplicarea tuturor modificărilor într-o singură etapă”, susține Ion Cotorman, președintele Federației Hipocrat. Eliminarea inechităților și discriminărilor salariale, una din principalele revendicări Pe agenda discuțiilor s-au aflat: salarizarea personalului medical, mai exact în contextul ordonanței care urmează să fie făcută publică; eliminarea inechităților și discriminărilor salariale; răspunsul Ministerului Muncii privind efectuarea și plata gărzilor și modificarea ordinului MS 870/2004; soluții privind acordarea sporurilor pentru condiții deosebite, a sporului de doctorat; soluții privind salarizarea rețelei de medicină școlară; soluții privind salarizarea registratorilor medicali din anatomie patologică. „Ne dorim, în continuare, eliminarea inechităților salariale din sistem și aducerea sporurilor la nivelul anului 2016. Am purtat negocieri la minister, iar propunerea noastră cu clasele de salarizare este acceptată și de MS. Până săptămâna viitoare vor fi puse la punct ultimele detalii”, a explicat președintele Federației Hipocrat. Acțiunile de protest, amânate pentru moment In acest context, Federația Sindicală „Hipocrat” a înaintat un material privitor la ordonanța de salarizare, aflată în lucru zilele acestea. S-a convenit ca, în timpul întâlnirilor viitoare, să se contureze și să se finalizeze un proiect de ordonanță specific sectorului. Sindicaliștii reclamă, printre altele, că în sistemul sanitar sunt încălcate drepturile omului, prin depășirea normei de muncă (timpul de muncă și timpul de odihnă al medicilor care prestează activitate în gardă). „Atragem atenția că, în acest moment, acțiunile de protest demarate în ultima decadă a lunii martie nu sunt anulate, ci doar suspendate temporar. Formațiunile sindicale, Federația Hipocrat, Sindicatul Promedica și Camera Federativă a Sindicatelor Medicilor din România au decis să continue discuțiile cu autoritățile competente pentru a găsi o soluție reală la problemele semnalate, în caz contrar, calendarul protestelor va fi reluat”, a mai spus Ion Cotorman. RADU ILICEANU Negocierile între sindicate și Ministerul Sănătății continuă Sindicaliștii din sistemul sanitar mare, eliminarea inechităților sacontinuă în această perioadă nego-lariale și acordarea sporurilor la nicierile cu Ministerul Sănătății, prin velul salariului din prezent, nu arecipatele revendicări fiind, în contilui din anul 2009. Dermatologii olteni se reunesc la Calimanesti-Cáciulata La sfârșitul acestei săptămâni, dermatologi din cele cinci județe ale Olteniei se reunesc la Călimănești-Căciulata pentru o conferință ce a devenit în ultimii ani un eveniment de tradiție în lumea medicală. Conferința de primăvară a Asociației Dermatologilor din Oltenia (ADO) are loc în zilele de 7 și 8 mai a.c. și va avea ca temă principală „ Patologia mucoasei bucale Această manifestare reprezintă un schimb de experiență fructuos între medicii dermatologi din județele Olteniei (Dolj, Olt, Gorj, Vâlcea și Mehedinți). Potrivit specialiștilor, patologia buzelor și a mucoasei bucale este complexă, cuprinzând atât îmbolnăvirile proprii, cât și manifestările patologice la acest nivel în contextul altor afecțiuni cutaneo-mucoase sau generale. Program științific bogat în cadrul conferinței vor fi prezentate principalele boli ale buzelor și mucoasei bucale, unde se pot întâlni: leziuni albe, ulcerații; flictene; tulburări de pigmentare de etiologie toxică, medicamentoasă, traumatică, post iradiere sau este vorba de prezența unor nevi nevocelulari. „Tumorile benigne, dar mai ales precancerele și cancerele cu localizare la nivelul buzelor și la nivelul cavității orale, întâlnite mult mai frecvent la fumători și la cei care consumă cronic alcool, vor reprezenta subiecte care, cu siguranță, vor genera poziții pro și contra, cel puțin în ceea ce privește alegerea metodei optime de tratament”, a explicat prof. univ. dr. Virgil Pătrașcu, președintele Asociației Dermatologilor din Oltenia. Toate acestea vor fi completate cu lucrări referitoare la interesarea mucoasei bucale în cadrul unor dermatoze (pemfagus, lupus eritematos cronic, lichen plan, psoriazis), prezentări privind modificările întâlnite în diabetul zaharat (candidoza bucală, glosita depapilantă, perles levuric), în insuficiența renală cronică (cheilita descuamativă, glosita candidozică, stomatita ulcero-necrotică) și în leucemii (stomatita ulcero-necrotică, manifestări hemoragipare, candidoza bucală). La secțiunea Varia, vor fi prezentate cazuri clinice deosebite, care au pus probleme de diagnostic și tratament. Programul științific este foarte bogat, cuprinzând 9 referate și 22 de lucrări (studii și cazuri clinice rare), care sunt publicate în volumul conferinței (212 pagini). Conferința este acreditată de Colegiul Medicilor din România. RADU ILICEANU /^Copiii, chemati^ 1 la un concurs pentru respectarea drepturiloror Organizația „Salvați copiii!” lansează concursul anual „Opinia și implicarea mea contează!”, ce are drept scop principal conștientizarea copiilor, tinerilor și adulților asupra importanței respectării dreptului la participare. Competiția este deschisă elevilor din ciclul gimnazial și se va desfășura în perioada 3 mai - 10 iunie. Salvați Copiii Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice susține, încă din 2001, programul pentru promovarea drepturilor copilului, sprijinind acțiunile organizației „Salvați copiii!”, atât la nivel național, cât și local. La competiția acestui an elevii pot participa individual sau în echipe coordonate de un profesor ori părinte, putându-se înscrie la două secțiuni: scrisori deschise, prin care cei mici pot transmite mesaje și puncte de vedere privitoare la respectarea drepturilor lor în comunitatea în care trăiesc sau la școala în care învață (petițiile putând fi emise și pe adresele președinției, prim-ministrului etc.); propuneri de proiecte pe mai multe teme de interes: educație de calitate, educație pentru sănătate, protecția copiilor împotriva violenței , educație pentru siguranța online, participarea copiilor la luarea deciziilor în comunitate și școală, acces la servicii sociale și medicale pentru toți copiii, etc. Concursul pentru Drepturile Copilului este organizat anual, fiind încurajată participarea unui număr cât mai mare de elevi. CRISTI PĂTRU