Cuvântul Libertății, decembrie 2018 (Anul 30, nr. 8792-8808)

2018-12-18 / nr. 8803

4 / cuvântul libertaja Sute de jucării vor fi oferite în dar de bibliotecarii de la „Aman" Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” donează, astăzi, către Școala Gimnazială Specială „Sf. Vasile” din Craiova, jucăriile colectate prin campania „Să fim mai buni de sărbători”. Cea de-a IX-a ediție s-a desfășurat în perioada 26 noiembrie - 14 decembrie 2018, în cadrul proiectului „ Cărticica pentru prichindei și copii mai măricei ”, iar rezultatul este „spectaculos”, spun reprezentanții instituției. Sute de jucării au fost primite, urmând să ajungă la preșcolarii de la „Sf. Vasile”! „A devenit deja o tradiție ca, anual, în preajma sărbătorilor de Crăciun, să ne mobilizăm pentru a dărui. „Să fim mai buni de sărbători” este acțiunea pe care o desfășurăm pentru copiii cu nevoie speciale. Bibliotecarii au colaborat cu profesorii, învățătorii și educatorii de la unitățile școlare înscrise în proiectul „ Cărticica pentru prichindei și copii mai măricei”. Le mulțumim tuturor pentru implicare și dăruire și le urăm sărbători cu pace și iubire în suflet”, a declarat Lucian Dindirică, managerul Bibliotecii „Aman”. Muzeul Olteniei deschide expoziția „Iluzii, Deziluzii și Marea Unire" în anul Centenarului Reîntregirii Neamului, sub egida Ministerului Culturii și Identității Naționale, cu sprijinul Consiliului Județean Dolj, Muzeul Olteniei - Secția Istorie-Arheologie, în colaborare cu Muzeul Municipiului București, vernisează expoziția Iluzii, Deziluzii și Marea Unire”. Evenimentul va avea loc mâine, 19 decembrie 2018, ora 11.00, la sediul Secției de Istorie-Arheologie (strada „Madona Dudu” nr. 14). „Expoziția cuprinde numeroase obiecte folosite sau realizate de militarii și civilii români, precum și documente inedite referitoare la multiple aspecte din acele timpuri. Fotografii înfățișând câmpurile de luptă, viața din spatele frontului, scene din prizonierat, momente de la actul Marii Uniri creează un tablou cât mai complet al faptelor istorice petrecute acum mai bine de un veac”, precizează reprezentanții muzeului craiovean. De asemenea, vor fi expuse documente, obiecte care au aparținut unor personalități ale Olteniei, precum Victor Popescu, conducătorul mișcării de rezistență împotriva ocupanților germani și austro-ungari. Expus va fi și alt valoros document istoric: „Albumul Marii Uniri realizat de fotograful Samoilă Mârza ”, unul din cele patru exemplare a căror existență este cunoscută în România, care cuprinde singurele fotografii realizate la Alba Iulia la 1 decembrie 1918. ROMANIA Expoziție de fotografie și documente dedicată familiei Mihail Muzeul de Artă din Craiova și Arhivele Naționale Dolj vă invită mâine, 19 decembrie 2018, ora 18.00, la vernisajul expoziției de fotografie și document „ A fost odată familia Mihail ”. Aceasta cuprinde peste 200 de obiecte - fotografii de epocă, pagini de album, distincții onorifice, documente oficiale, scrisori și piese de mobilier, având ca sursă Arhivele Naționale, patrimoniul Muzeului de Artă, Fondul arhivistic al Muzeului Olteniei și colecții particulare. Arhivele Naționale Dolj au pus la dispoziția instituției fondul documentar cu numele „Fundația Jean Mihail”, cea mai cuprinzătoare sursă de informații referitoare la familia care, prin intermediul ultimului său reprezentant, Jean Mihail, a lăsat în 1936 moștenire statului român cea mai mare avere particulară din epocă. Expoziția va fi deschisă la Muzeul de Artă Craiova (Calea Unirii nr. 15) în perioada 19 decembrie 2018 - 20 februarie 2019 și va putea fi vizitată zilnic, de marți până duminică, între orele 10.00-17.00. Grupul de știri realizat de MAGDA BRATU marți, 18 decembrie 2018 actualizate Craiova, deszăpezită cu 47 de utilaje Din noaptea trecută și până ieri la prânz, nu mai puțin de 47 de utilaje au fost mobilizate pentru a îndepărta zăpada care s-a așezat pe străzi, astfel încât să se circule, cât decât bine. Și trotuarele au fost degajate de stratul de omăt, fiind implicați 400 de angajați ai regiilor locale. Pe fondul ninsorii abundente care a căzut în ultimele 20 de ore, autoritățile locale s-au mobilizat astfel încât străzile din Bănie, chiar și trotuarele, să poată să fie accesibile. Dacă la prima oră a dimineții, doar câteva dintre marile bulevarde - printre care bulevardul Românești și Calea București - erau degajate de omăt și nu puneau probleme în trafic, acestora li s-a adăugat și străzile principale din cartiere, acolo unde s-a intervenit cu prioritate. Potrivit autorităților, s-a acționat, în aceași măsură, și în zonele de risc din municipiu, precum zonele de pantă, sensurile giratorii, intersecțiile și pasajele. în acțiunea de deszăpezire au fost implicate numa de 47 de utilaje, o mare parte dintre acestea fiind cele care au fost contractate de municipalitate de la alte firme. Pentru a nu se instala poleiul, temperaturile urmând să scadă pe timpul nopții, au fost folosite și aproape 280 de tone de material antiderapant. 400 de lucrători au curățat trotuarele De asemenea, începând de dimineață, s-a acționat și pentru degajarea trotuarelor și esplanadelor din municipiu, prin intermediul a peste 400 de lucrători ai SC Salubritate Craiova SRL și ai celorlalte regii și societății subordonate Primăriei Municipiului Craiova, aceștia intervenind cu prioritate în zonele de acces către spitale, instituții publice, unități de învățământ și unități de alimentație publică. Pe de altă parte, Salubritate Craiova, operatorul care are delegată activitatea de deszăpezire, face apel la cetățeni să parcheze autovehiculele astfel încât să nu îngreuneze acțiunea utilajelor de deszăpezire și să depoziteze omătul îndepărtat de pe mașini pe spa verde din apropiere sau, dacă nu este posibil, în grămezi, la marginea trotuarului, astfel încât să nu fie afectată circulația pietonală sau pe carosabil, lângă bordură, astfel încât să nu fie afectată circulația autovehiculelor și scurgerea apei în sistemul de canalizare. Cei care dețin spații comerciale au și ei obligația de a îndepărta zăpada din dreptul acestora. LAURA MOȚÎRLICHE Oltchim a beneficiat de ajutoare incompatibile în valoare aproximativă de 335 de milioane euro Comisia Europeană a constatat că, de la privatizarea eșuată a societății petrochimice Oltchim din România, în septembrie 2012, aceasta a beneficiat de ajutoare incompatibile în valoare aproximativă de 335 de milioane euro. România trebuie să recupereze în aceste ajutoare de la Oltchim. în același Comisia a concluzionat că, deoarece au achiziționat activele în condițiile pieței, care le-au cumpărat nu au beneficiat de toatele acordate anterior societății Aceasta înseamnă că răspunderea pentru bursarea ajutoarelor îi revine Oltchim. Oltchim este una dintre cele mai mari societăți petrochimice din România și din sud-estul Europei. Statul român deține o participare de control de 54,8 % în cadrul societății. în ianuarie 2013, Oltchim a intrat în insolvență. în aprilie 2016, Comisia a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă anumite măsuri luate de România în sprijinul societății Oltchim respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special, neexecutarea silită a datoriilor și acumularea în continuare de sume datorate de Oltchim Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) din România după privatizarea eșuată a societății Oltchim din septembrie 2012, anularea de datorii în valoare de peste 300 de milioane euro de către AAAS și de către diferite întreprinderi de stat și continuarea furnizărilor, de către statul român și de către întreprinderi de stat (CET Govora și Salrom), către Oltchim fără plată, în ciuda deteriorării situației financiare a societății. Comisia a constatat că, în cazul de față, niciun creditor operând în economia de piață nu ar fi fost de acord să anuleze datoriile existente ale Oltchim sau să continue furnizările către această societate în condițiile în care AAAS și alți creditori aflați în proprietatea statului au făcut-o în 2015. Prin urmare, măsurile de sprijin public constituie ajutor de stat în sensul normelor UE. Ulterior, Comisia a evaluat aceste măsuri în conformitate cu normele UE aplicabile privind ajutoarele de stat, și anume Orientările din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare și restructurare. Orientările îi permit statului să intervină în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiară numai în condiții specifice și impun, în special, ca respectiva întreprindere să facă obiectul unui plan de restructurare solid, să contribuie la costurile aferente restructurării sale și ca orice eventuale denaturări ale concurenței să fie limitate; în cazul de față, Comisiei nu ia fost notificat niciun astfel de plan de restructurare; în plus, Comisia a constatat că nu a existat nicio contribuție vizibilă din partea investitorilor la costurile de restructurare ale societății. Prin urmare, Comisia a concluzionat că finanțarea publică acordată de România societății Oltchim, de aproximativ 335 de milioane euro plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat și trebuie să fie recuperată de România. MARGA BULUGEAN