Cuvântul Libertății, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 8809-8827)

2019-01-15 / nr. 8816

marți, 15 ianuarie 2019 cultură cuvântul libertății / „ Ziua Culturii Naționale: Recitaluri de poezie, concerte, expoziții și proiecții de filme, la Craiova Teatrul Național „Marin Sorescu”: Eminescu în 15 poeme Teatrul Național „Marin Sorescu” invită publicul, de la ora 17.00, în Sala „Ia te uită!”, la o întâlnire cu poezia lui Mihai Eminescu, alături de trei reputați actori: Constantin Cicert, Angel Rababoc și Nicolae Vicol; împreună, aceștia vor recita 15 poeme eminesciene, majoritatea postume. «Poemele pot fi subsumate unui registru ironic, chiar sarcastic al poetului, propulsate de un comic a cărui forță de seducție nu s-a diminuat în timp. De la „Cugetările sărmanului Dionis”, trecând prin „Copii eram noi amândoi” și până la „Umbra lui Istrate Dabija-voievod” publicul va avea ocazia să asculte un sunet eminescian vital-critic țintind tare și deficiențe ale contemporanilor săi, dar și melancolice incursiuni într-un trecut pe care îl înnobila cu mintea și simțirea sa», precizează organizatorii. Evenimentul va fi prezentat de Nicolae Coande, iar accesul publicului este liber. 15 ianuarie a devenit, începând cu anul 2011, nu numai data în care este celebrat poetul național Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 - 15 iunie 1889), ci și o zi de reflecție asupra culturii române. Prin Legea nr. 238 din 7 decembrie 2010 (publicată în Monitorul Oficial 831 din 13 decembrie 2010), a fost instituită ca Ziua Culturii Naționale. Numeroase programe speciale au loc, cu acest prilej, în întreaga țară, dar și în străinătate, în rețeaua Institutului Cultural Român. Evenimentul este marcat, astăzi, și la Craiova, de instituțiile de cultură, prin mai multe recitaluri de poezie, concerte, expoziții și proiecții de filme ș.a., toate cu acces gratuit pentru public, dedicate împlinirii a 169 de ani de la nașterea poetului național Mihai Eminescu, ca și comemorării, la 15 iunie a.c., a 130 de ani de la trecerea acestuia în eternitate. Și în alte țări europene Ziua Culturii Naționale omagiază oameni de cultură remarcabili, reprezentativi pentru fiecare stat în parte. Astfel, în Spania, ea este marcată la data morții lui Miguel de Cervantes, iar în Portugalia, în ziua în care s-a născut poetul Luis de Camões și autoritățile din Republica Moldova au hotărât ca ziua de naștere a lui Mihai Eminescu să devină Ziua Culturii Naționale. Pagină realizată de MAGDA BRATU Recital poetic al actorului Emil Boroghină Recitalul extraordinar „De la Ovidiu, exilatul de la Pontul Euxin, la Mihai Eminescu, luceafărul din țara mioriței” al actorului Emil Boroghină, dedicat exercitării de către România a Președinției Consiliului Europei în prima jumătate a anului 2019, ca și Zilei Culturii Naționale, are loc astăzi, ora 19.30, la Teatrul Nottara din București (Sala „George Conantin”). Spectacolul, cu regia semnată de Alina Hiriștea și scenariul de Emil Boroghină, este o producție a Teatrului Nottara și a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova. Recitalul va fi precedat de conferința „Limba latină, prima instituție a Europei”, susținută de Radu Boroianu. Montarea este compusă din recitaluri poetice ce au la bază o parte din epistolele din „Tristele și Ponticele”, trimise acum 2000 de ani de Publius Ovidius Naso la Roma de la Tomis, și selecțiuni din poezia eminesciană, o călătorie prin marile etape ale creației și vieții lui Mihai Eminescu. „Particularitatea acestui recital constă în faptul că este susținut în limba română, dar pe ecranul-fundal textele scenariilor vor fi proiectate simultan în limbile europene de circulație: italiană, spaniolă, portugheză, franceză, engleză și germană, iar în zona centrală, deasupra recitatorului, se va decupa textul în limba-mama, latina, atât în cazul versurilor originale ale lui Ovidiu, cât și ale lui Eminescu (există mai multe poeme eminesciene traduse de oameni de cultură români în limba latină în perioada interbelic)”, precizează organizatorii. Emil Boroghină este absolvent al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică București, Facultatea de Teatru, Secția Actorie, promoția 1963, între 1963 și 1988 a fost actor al Teatrului Național Craiova. Este fondator și director al Festivalului Internațional Shakespeare. Este președinte al Fundației Shakespeare din Craiova,și vicepreședinte al Rețelei Europene a Festivalurilor Shakespeare, Societar de Onoare al Teatrului Național „Marin Sorescu” și membru al Senatului UNITER. A fost director al Naționalului craiovean, între 1988 și 2000, perioadă în care acesta a devenit unul dintre cele mai apreciate teatre din Europa Centrală și de Răsărit, izbutind în decurs de zece ani un număr record de participări, 97, la mari festivaluri internaționale, de pe toate continentele lumii, printre care cele de la Edinburgh, Avignon, Tokyo, Seoul, Singapore, Melbourne, New York, Montreal. în 1994, Emil Boroghină a înființat Festivalul Internațional Shakespeare, ajuns la cea de a X-a ediție, considerat ca unul dintre cele mai importante de acest gen din lume. Inițial, desfășurat la Craiova, din anul 2006, festivalul are loc atât în Craiova, cât și în București. Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman”, expoziție de carte și proiecții de filme Mai multe evenimente se desfășoară, astăzi, la Biblioteca Județeană,Alexandru și Aristia Aman”, între acestea, expoziția de carte cu genericul „Ziua Culturii Naționale Mihai Eminescu ”, al cărei scop, potrivit reprezentanților instituției, „constă în popularizarea moștenirii literare - poezii, proze, articole de presă, corespondență ș.a. - lăsate posterității de Mihai Eminescu”. La ora 9.30, în Sala „Marin Sorescu” are loc vizionarea câtorva materiale audio-video cu privire la viața și opera lui Mihai Eminescu, la eveniment anunțându-și participarea elevi ai claselor a Xl-a de la Colegiul Național „Elena Cuza”, însoțiți de profesorul Marin Drăcea. «Ziua Culturii Naționale este un bun prilej de reflecție la operele care ne definesc și reprezintă. Centrată în jurul personalității marelui poet, activitatea pe care le-o propunem elevilor de la Colegiul Național „Elena Cuza” vine să întregească informațiile pe care le au în legătură cu dr. Mihai Eminescu. Acțiunea este cu atât tot mai potrivită cu cât, alături de filmele documentare, elevii vor avea posibilittatea de a răsfoi cărțile incluse în expoziția de carte pe care au pregătit-o bibliotecarii», a declarat Lucian Dindirică, managerul Bibliotecii „Aman”. Publicul este invitat apoi, la ora 15.00, în Sala „Marin Sorescu”, la vizionarea filmului artistic,, Un bulgăre de humă”, regizat de Nicolae Mărgineanu în 1989, după scenariul semnat de Mircea Radu Iacoban. Pelicula a fost realizată la trecerea unui veac de la moartea lui Mihai Eminescu și urmărește legătura de prietenie a acestuia cu Ion Creangă. Rolurile principale sunt interpretate de Adrian Pintea (Mihai Eminescu), Maria Ploae (Veronica Micle), respectiv Dorel Vișan (Ion Creangă). Participanți sunt elevi ai claselor a V-a și a VI-a de la Școala Gimnazială,,Mihai Eminescu” din Craiova, însoțiți de profesorii Alina Vancica, Cristina Stoian și Ionela Filimon. SyMyx-X Mfiliteji«*«, Teatrul „Colibri”. Ziua Porților Deschise Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri” organizează, între orele 10.00-16.00, Ziua Porților Deschise pentru toți cei curioși și dornici să arunce o privire în spațiile în care sunt construite decorurile și păpușile, în care sunt realizate costumele ori elementele de butaforie, în depozitul care adăpostește creații ce constituie istoria de 70 de ani a instituției. De asemenea, vizitatorii vor putea intra în culise, vor putea încerca emoția întâlnirii cu scena, altfel decât din scaunul de spectator. „După ce explorăm marți lumea din spatele spectacolelor, în weekend ne bucurăm de ele, în sala mare a teatrului”, anunță reprezentanții instituției, care invită publicul să (re)vadă „ Ursul păcălit de vulpe de Ion Creangă (sâmbătă, 19 ianuarie, ora 18.00) și „Prietenii Motanului încălțat” (duminică, 20 ianuarie, ora 11.00). Filarmonica „Oltenia”. Concert de concerte Filarmonica „Oltenia” dedică Zilei Culturii Naționale un concert de concerte. Evenimentul, realizat în parteneriat cu Liceul de Arte „Marin Sorescu”, începe la ora 19.00 și este susținut de Orchestra Simfonică a instituției, condusă de dirijorul Alexandru Iosub. Soliști sunt tinerii Albert Băluță și Valentin Iliuță (vioară), Ruben Natan Ghidiceanu și Ștefan Pretuleac (pian). Programul include compoziții de Antonio Vivaldi - Concertul în La minor pentru vioară și orchestră, RV 356; Camille Saint-Saens - Concertul nr. 3 în Si minor pentru vioară și orchestră, op. 61 (p. 1); Joseph Haydn - Concertul în Re major pentru pian și orchestră, Hob.XVIII. 11. Ludwig van Beethoven - Concertul nr. 1 în Do major pentru pian și orchestră, op. 15. Muzeul Olteniei. „Poeți și poezie” Secția de Științele Naturii a Muzeului Olteniei găzduiește, de la ora 11.00, manifestarea culturală cu titlul „Poeți și poezie”, derulată în cadrul proiectului educativ „ Un secol de România ”, la care muzeul este partener alături de alte instituții de cultură craiovene. «Coordonarea evenimentului cultural revine profesorilor Ana Paraschivescu, Nicoleta Mihai și Raluca Belcineanu, de la Colegiul Național „Gheorghe Chițu”, care au pregătit, împreună cu elevii, un program complex de prezentări literare, cântece și recitaluri de poezie. Invitat special va fi scriitorul Nicolae Coandea, se precizează într-un comunicat de presă al Muzeului Olteniei. Casa de Cultură „Traian Demetrescu”. „Aniversare eminesciană” La Galeria „Vollard” a Casei de Cultură „Traian Demetrescu” are loc, la ora 18.00, vernisajul expoziției de pictură și grafică „Aniversare eminesciană”, organizat împreună cu Grupul Artistic Art Amicis. Expun artiștii plastici Valentina Țicudeanu, Hane Hanelore Stuparu, Florin Grădinaru, Nela Marinda Sălcianu, Carmen Popa, Gabriela Rădulescu, Lia Gașpar și Mihaela Grosan. Invitat special este lector univ. dr. Emilia Burlan. Prezintă: prof. Magda Buce-Răduț.