Cuvântul Libertății, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 8809-8827)

2019-01-16 / nr. 8817

2 / cuvântul libertății 3CtUalÍt 3tC miercuri, 16 ianuarie 2019 I Brexit: Theresa May in căutarea „planului B”? “ MIRCEA CANTĂR — Camera Comunelor urma să respingă, aseară, după ora 21 (la București) acordul privind ieșirea Regatului Unit din UE, negociat timp de 17 luni, de echipele Theresey May și Michel Barnier. Rezultatul: un proiect de tratat internațional de 585 pagini, trei protocoale (Irlanda de Nord, Cipru și Gibraltar) și mai multe anexe. Votul considerat ca fiind cel mai important, pentru Regatul Unit, după cel de-al doilea război mondial, amânat în luna decembrie, nu se anunțat deloc favorabil, impasul pe Brexit prefigurându-se ca total. Dacă deputații ar fi votat pentru Brexit - devenit efectiv din 29 martie a.c. -, Londra și Bruxelles-ul puteau discuta viitorul relațiilor comerciale, după o perioadă de tranziție prevăzută a dura până la finele anului 2020. Dacă acordul nu era votat, declara Theresa May pentru BBC. ..noi ne vom găsi pe un teren necunoscut”. Ambianța febrilă în 10 Downing Street era alimentată și de un presupus complot al deputaților destinat a priva guvernul de dreptul de a fixa ordinea de zi a Parlamentului, după luarea directă a controlului pe Brexit. Luni, 14 ianuarie a.c., într-o ultimă încercare, aproape disperată, premierul Theresa May s-a deplasat într-un oraș, Stoke on Trent, în care s-a votat 69,4% în favoarea Brexit în 2016. .Acordul nu este perfect, și, da, este un compromis. Dar în viitoarele cărți de istorie, tinerii vor privi decizia Camerei Comunelor și se vor întreba: de ce nu ne-am ținut promisiunea, de ce nu am respectat votul țării de a părăsi UE", a spus Theresa May. Nu de ieri, ci de mai multă vreme, se avansase scenariul - ca probabil - al prezentării de către Theresa May, al unui „plan B”, până la 21 ianuarie a.c. Luni, doamna May a asigurat că nu are intenția unei amânări a Brexit și nici a demisiei, în caz de respingere a acordului. Exclusivă nu era nici renunțarea părăsirii UE, dacă acordul negociat nu era adoptat de Parlament. Evocându-se ipoteza ieșirii din UE fără acord (uo deal), Theresa May a prevenit că această situaței ar antrena ..importante perturbări pe termen scurt” și cel mai logic mod de evitare al unui asemenea risc nu era altul decât ..votul în favoarea acordului”. Din păcate, pentru unii, și din fericire, pentru alții, raportul de forțe era favorabil respingerii acordului: 100 de deputați conservatori, din 317, și lângă aceștia 10 deputați conservatori din Irlanda de Nord, erau „dați” a se alătura celor 256 de laburiști, care anunțaseră un vot „contra”. Cu aproape 350 de voturi din 650 (55% din sufragii) împotrivă, se vorbea de o respingere certă și adoptarea „planului B”. Urmat însă de posibilitatea demisiei, printr-o moțiune de cenzură. Așadar, sintetizând, tensiunea era maximă, înaintea unui vot crucial, în care pierderile se doreau cât mai limitate. Cu 9 șanse din 10, de a fi respins, potrivit „bookmaker-ilor”, și 77% probabilitate ca Theresa May să părăsească 10 Downing Street în cursul anului, serviciul de pariuri politice, mizând pe consultarea experților, enumera între succesori, ca premieri interimari, pe Jeremy Corbyn (20%), Boris Johnson (16,7%), David Lidington, actualul număr doi al guvernului (14,3%) și Sajid Javid, actualul ministru de Interne (12,5%). Neclară situație, cu implicații majore la nivelul Uniunii Europene, întrun moment în care președinția Consiliului UE este deținută de România și are de gestionat atâtea dosare grele. Părăsirea fără acord ar fi un dezastru pentru toate părțile implicate, atât pentru cetățenii britanici, cât și pentru cetățenii europeni, au opinat pe rețelele de socializare, președintele grupului socialist și democrat (S-D) din Parlamentul European, întrucât o prelungire a disticii după 29 martie ar mai fi posibilă, dar nu după 30 iunie, când se constituie un nou Parlament European. Bătut cu bâtele, în plină stradă EDITOR: S.C.EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat, Cod fecal: R0 17758027 Email: mediafax@mail.cvloress.ro _________Internet: www.cvlpress.ro_________ REDACTOR-ȘEF: MARGA BULUGEAN Director: MIRCEA CANȚĂR REDACȚIA: Laura Moțîrtiche, Marga Bulugean, Magda Bratu, Cristi Patru Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. OFF-uri de GABRIEL BRATU-MIR Ieri dimineață, în jurul orei 09:00, în cartierul Rovine, din Craiova, a avut loc o altercație, în timpul căreia un bărbat, în vârstă de 28 de ani, din localitate, a fost atacat cu bâtele de indivizi mascați, care, ulterior, s-au făcut nevăzuți. Victima se afla la volanul unui autoturism „Mercedes”, când a fost blocat, în trafic, de o mașină „Audi”, din care au coborât doi bărbați, purtând cagule pe față, care l-au bătut cu bâtele și apoi au plecat. Cineva din blocurile aflate în apropiere au sunat la 112, iar , în foarte scurt timp, la fața locului au ajuns echipaje de poliție care au început cercetările. „Polițiștii s-au deplasat cu operativitate la fața locului și, din primele verificări efectuate, a rezultat faptul că patru bărbați au agresat un tânăr de 28 de ani, lovind și autoturismul în care acesta se afla. Polițiștii dețin, în acest moment (ieri după - amiază - n.r.), date și informații despre persoanele implicate în eveniment, în cauză efectuându-se cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de lovire sau alte violențe și de tulburare a liniștii și ordinii publice”, a precizat agent pricipal Mihaela Gîrd, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliție al Județului Dolj. Reamintim că, pe 24 decembrie 2018, în același cartier, au fost trase focuri de armă, de către o pers ^nă mascată, rămasă, deocamdată neidentificată, un bărbat fiind împușcat în braț, dar a refuzat internarea în spital. CRISTI PĂTRU - Dacă ar ploua cu salarii, la noi, Popescule, ar picura, iar la maimarii noștri ar turna cu găleata. Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, la ceas aniversar, și-a omagiat patronul spiritual Ieri, a fost sărbătoare la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Craiova. Unitatea școlară a sărbătorit 34 de ani de existență, iar toate acțiunile desfășurate au avut loc sub genericul „Mai aproape de Eminescu”, marele poet fiind patronul spiritual al unității de învățământ. Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Craiova sărbătorește 34 de ani de existență, astfel că întreaga săptămână este dedicată, prin acțiunile desfășurate, omagierii „Geniului poeziei românești”, Mihai Eminescu. Manifestările au debutat pe 14 ianuarie, prin vizionarea unui documentar realizat de elevii din cls. a IV-a, „Nemuritorul Eminescu”, și prin prezentarea unui material realizat de elevii din cls. a II-a - „Să ne amintim mereu de EMINESCU!”. Ieri, au avut loc alte acțiuni, de la simpozioane literare până la expoziție de desene și versuri eminesciene realizate pe calculator, de elevii din clasa a V-a, trecând și prin vizionarea unui film documentar despre prietenia dintre Mihai Eminescu și Ion Creangă - „Un bulgăre de humă” - la Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman”. Toată această săptămână este deicată, la școala amintită, patronului spiritual Mihai Eminescu. Managerul unității de învățământ, prof. Silvia Cîrțu, ne-a precizat: „Lungul timpului nostru... 34 de ani, îl citez pe Mihai Eminescu, din poezia „Trecut-au anii” : Să smulg un sunet din trecutul vieții/ să fac, o, suflet, ca din nou să tremuri/Cu mâna mea în van pe liră lunec/Pierdut e totu-n zarea tinereții/ Și mută- i gura dulce a altor vremuri/ Iar timpul crește în urma mea. Revenind, de 24 de ani număr fiecare „frunză” a „codrului legănat și pe ploaie și pe vânt”. Fiecare frunză, un gând. Fiecare gând, o bucurie. Fiecare bucurie, o provocare. Fiecare provocare, un copil, un cadru didactic. Fiecare copil sau cadru didactic, un destin. La final ... un covor de frunze. Covorul meu și al nostru a adunat multe gânduri bune, vise și visuri împlinite, iar copacii rămân, uneori, goi. Dar noi, oamenii Școlii „Mihai Eminescu”, renaștem cu fiecare frunză nouă către infinit, timpul de nicăieri. La mulți ani, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, pe drumul infinit” CRISTI PATRU