Cuvântul Libertății, februarie 2019 (Anul 31, nr. 8828-8847)

2019-02-21 / nr. 8842

4 / cuvântul libertății educație / cultură joi, 21 februarie 2019 Și elevii, ți profesorii au perioadă plină în aceste luni Este perioadă încărcată, atât pentru elevii , cât și pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar. Sunt în desfășurare olimpiadele școlare la diverse discipline, foarte curând vor începe simulările la Evaluarea Națională și Bacalaureat, în luna mai se vor desfășura și cele pentru elevii din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a , iar profesorii se află în plină etapă de mobilitate. Multe dintre acestea au fost prezentate, ieri, într-o conferință de presă, de prof. Monica Leontina Sună, inspector general al învățământului doljean. Elevii și cadrele didactice sunt în plină activitate în această perioadă, olimpiadele școlare fiind în desfășurare , la toate disciplinele, având loc fazele locale sau județene. „După cum știți, a început perioada olimpiadelor. Săptămânile trecute, la Suceava s-a desfășurat faza națională la „Științele Pământului”, unde am avut două rezultate foarte bune: locul I, obținut de Florian Călina, de la Colegiul Național „Frații Buzești” și medalia de bronz, cucerită de Oana Șerbana, de la Colegiul Național „Carol I”. La fiecare sfârșit de săptămână, vor avea loc faze locale sau județene la diverse materii. în acest week-end, se va desfășura faza județeană la Fizică - Colegiul Tehnic Energetic, iar la Limba și literatura română va avea loc faza locală - Liceul Teoretic „Tudor Arghezi” Craiova, Liceul Tehnologic „George Bibescu” Craiova, Școala Gimnazială nr. 1 Dăbuleni și Școala Gimnazială „Constantin Gerotă” din Calafat. în aprilie, la Craiova se va desfășura etapa națională la Resursele naturale și protecția mediului. Sperăm să avem rezultate foarte bune și să aducem premii de la fazele naționale. La faza județeană, subiectele vor fi unice, în toată țara ”, a precizat prof. Monica Leontina Sună, inspector general al învățământului doljean. Conform Ordinului nr.4203/30.07.2018 al ministrului educației naționale, la faza națională se vor califica direct cei clasați pe primul loc la fazele județene, la fiecare disciplină/an de sudiu. Se vor atribui locuri suplimentare, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute, conform clasamentului național realizat după finalizarea etapei județene. Astfel, vor fi 43 de locuri/an de studiu la matematică, informatică, fizică, biologie, chimie și 23 de locuri/an de studiu la celelalte discipline. Pentru a participa la faza națională, participanții trebuie să obțină minimum 40% din punctajul maxim obținut la faza județeană, iar dacă nici atunci nu se ocupă locurile suplimentare, acestea pot fi transferate la un alt an de studiu, în limita a 50% din locurile suplimentare, dar să nu depășească totalul de 110 pentru științele exacte , respectiv 85 pentru celelalte. Elevii încep simulările, cadrele didactice își completează norma didactica în foarte scurt timp, vor începe simulările pentru Evaluarea Națională, unde, pentru prima dată vor participa și elevii de clasa a VlI-a. „Doamna ministru Ecaterina Andronescu a precizat că, în luna martie vor avea loc simulările. La cel de gimnaziu, pe 11 martie va fi proba scrisă la Limba română, pe 12 martie la Matematică, iar pe 22 vor fi afișate rezultatele. Pentru Bacalaureat, pe 18 martie se va desfășura simularea la Limba română, pe 20 la materia obligatorie a profilului, pe 21 la proba la alegere, doar pentru cei din anul terminal de liceu iar pe 29 martie vor fi făcute cunoscute rezultatele. Subiectele vor fi din materiile parcurse până acum. De asemenea, doamna ministru a specificat că este gata proiectul pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, nefiind modificări majore în metodologie, prima etapă desfășurându-se între 4-22 martie, cea de-a doua în perioada 2 - 8 aprilie”, a mai spus Monica Lună. Aceasta a vorb și despre mobilitatea cadrelor pdactice, „pe 26 februarie fiind afișate lista tuturor catedrelor complete sau rezervate, iar pe 27 - 28 februarie vor fi depuse cereri, de către cadrele didactice, pentru completarea normei, în perioada 28 februarie - 5 martie urmând să aibă loc inspecții la clase sau susținerea probelor practice pentru cei care solicită completarea, pe 7 martie urmând să fie afișată lista finală.” CRISTI PATRU Lucrări de Tonitza și Stoenescu din patrimoniul Muzeului de Artă Craiova, într-o expoziție națională la Târgu Mureș Prilejuită de achiziționarea de către Muzeul de Artă din Târgu Mureș a tabloului „Odaia copiilor” de Nicolae Tonitza (1886-1940), expoziția își propune să investigheze tema copilului și a copilăriei atât în opera și scrierile lui Tonitza, cât și în cea a altor artiști contemporani cu el, ca Ștefan Dimitrescu, Ion Theodorescu Sion, Nicolae Vermont, Camil Ressu, Dimitrie Paciurea, Nagy István ș.a. „Pentru a oferi temei propuse un orizont mai larg decât cel imediat al artelor vizuale, expoziția dorește să investigheze problematica copilului și a copilăriei dintro perspectivă multidisciplinară - istorică, sociologică, pedagogică și antropologică. In acest sens, vor fi expuse, pe lângă lucrări de pictură, sculptură și grafică, și obiecte de îmbrăcăminte ale copiilor din mediul rural și urban, jucării, obiecte de uz școlar, toate din perioada interbelică”, precizează reprezentanții Muzeului de Artă din Târgu Mureș. De asemenea, sunt prezente secțiuni dedicate documentelor de arhivă cuprinzând file de manuscris, fotografii documentare, decupaje din presa timpului privind cronici realizate de Nicolae Tonitza sau despre creația sa, publicații cu ilustrații ale artistului, cărți și reviste cu și despre lumea copiilor din perioada respectivă și materiale audio ce evocă personalitatea artistului. „Un spațiu-atelier inedit va sublinia legătura magică pe care Tonitza a avut-o cu universul copiilor. Cele 10 jocuri propun o explorare multisenzorială și practică, cu componente interactive pe diferite suporturi. Cuburi, puzzle-uri, păpuși, planșe de colorat, povești audio, toate corelate cu reproduceri de înaltă calitate ale lucrărilor lui Tonitza, sunt activități propuse copiilor între 4 și 10 ani”, mai precizează reprezentanții muzeului din Târgu Mureș. Pe lângă lucrări din colecția acestei instituții, expoziția cuprinde și altele împrumutate de muzee importante din țară și din colecții private. între acestea, și Muzeul de Artă Craiova - Palatul „Jean Mihail”, care participă cu 5 lucrări din patrimoniul propriu: trei de Nicolae Tonitza - „Profil de fată”, „Portret de tânără”, „ Bust de tânără cu batic verde ”, și două de Eustațiu Stoenescu ,„ Maternitate ” și „ Copil la masă ”. Potrivit muzeografului Valentina Călin, „Muzeul de Artă din Craiova are în patrimoniu 11 lucrări de pictură și o lucrare de grafică semnate Nicolae Tonitza”. La realizarea expoziției „ Tonitza. Imagini ale copilăriei” mai colaborează Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad, Muzeul de Etnografie din Brașov, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Municipiului București, Biblioteca Academiei Române, Muzeul Național al Țăranului Român și Institutul de Istoria Artei „George Oprescu” din București, Muzeele de Artă din Constanța și Ploiești, Muzeul Național Brukenthal din Sibiu. De asemenea, expoziția cuprinde lucrări din colecții private: Galeriile Artmark, Liviu Cojoc, Marian Spătariu ș.a. MAGDA BRATU Muzeul Județean Mureș - Muzeul de Artă va deschide vineri, 1 martie 2019, ora 18.00, la Palatul Culturii din Târgu Mureș, expoziția „Tonitza. Imagini ale copilăriei”, ce cuprinde, pe lângă lucrări din colecția proprie, și altele împrumutate cu generozitate de numeroase muzee importante din țară și din colecții private. între acestea, și Muzeul de Artă Craiova - Palatul „Jean Mihail care participă cu 5 lucrări din patrimoniul propriu ale pictorilor Nicolae Tonitza și Eustațiu Stoenescu. Expoziția de la Târgu Mureș reunește circa 150 de lucrări și obiecte, evaluate la aproximativ 4 milioane de euro, și va rămâne deschisă până pe data de 1 iunie 2019. Dragobetele, sărbătorit din nou în Băilești Sub îndemnul „Iubiți-vă pe-ndelete, în ziua de Dragobete”, Casa de Cultură „Amza Pellea” din Băilești în colaborare cu Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Dolj și Liceul Tehnologic „Ștefan Anghel” Băilești vor organiza și în acest an o manifestare legată de sărbătoarea Dragobetelui. Duminică, 24 februarie 2019, elevi ai Liceului Tehnologic „Ștefan Anghel” vor străbate arterele principale ale orașului și vor oferi domnișoarelor și doamnelor flori și baloane. începând cu ora 10.00, membrii Ansamblului Folcloric „Bobocica” al Casei de Cultură „Amza Pellea” vor prezenta un spectacol de muzică și dansuri populare în piața civică a orașului, iar la ora 11.00, în sala de conferințe a acestei instituții, va avea loc un simpozion cu tema „Dragobetele, sărbătoare populară tradițională românească ”. „Scopul manifestării este de a face cunoscută această sărbătoare cu tradiții vechi și semnificații adânci în cultura românească, depășind cu mult simbolistica sărbătorii de import Valentine’s Day, înainte de toate, Dragobetele reprezintă sfârșitul și începutul unui nou anotimp”, spun reprezentanții Casei de Cultură din Băilești, care în fiecare din ultimii ani au marcat printr-un eveniment această sărbătoare. MAGDA BRATU