Cuvântul Libertății, mai 2019 (Anul 31, nr. 8888-8908)

2019-05-08 / nr. 8891

miercuri, 8 mai 2019 cultură cuvântul libertății / 5 Pagina realizată de MAGDA BRATU organizată de Secția Istorie-Arheologie a Muzeului Olteniei, cu sprijinul Consiliului Județean Dolj, și devenită deja tradițională în capitala Băniei,Conferința Națională „Oltenia. Interferențe Culturale” se desfășoară la Craiova în perioada 8-10 mai 2019. Această a IX-a ediție oferă prilejul întâlnirii a numeroși și cunoscuți oameni de știință din România și Bulgaria, care prezintă și dezbat ultimele rezultate ale activității de cercetare, pe secțiunile preistorie, arheologie și istorie antică, numismatică, istorie medievală, modernă și contemporană. Deschiderea oficială a lucrărilor are loc astăzi, 8 mai, ora 11.30, în sala de conferințe a muzeului. Participanții la Conferința Națională „Oltenia. Interferențe Culturale”vivi de la instituții de prestigiu, precum Academia Română, Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” (București), Institutul de Arheologie din Iași, Institutul de Cercetări Socio-Umane „C.S. Nicolăescu-Plopșor” (Craiova), Institutul de Cercetări Eco- Muzeale (Tulcea), Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Municipiului București, Cabinetul Numismatic al Bibliotecii Academiei Române, Muzeul Național al Banatului (Timișoara), Muzeul Țării Crișurilor (Oradea), Muzeul Civilizației Mice și Romane (Deva), Muzeul Național al Unirii (Alba Iulia), Muzeul de Istorie Națională și Arheologie (Constanța), Muzeul Județean Buzău, Universitatea „Babeș-Bolyai” (Cluj-Napoca), Universitatea „Lucian Blaga” (Sibiu), Universitatea din Craiova, Universitatea din Sofia, Institutul Național de Arheologie din Sofia, Muzeul de Istorie din Lom, Muzeul de Istorie din Oryahovo etc. în cadrul conferinței, pe parcursul zilelor de astăzi și mâine, vor fi prezentate lucrări dedicate monedelor corinthiene de aur de tip Alexandru cel Mare, monedelor dacice, emisiunilor republicane și imperiale romane și vor fi analizate unele probleme de numismatică medievală privind falsurile monetare ori contemporane, precum unificarea monetară din Regatul României după Marea Unire. Secțiunile de arheologie vor aduce în atenția specialiștilor în domeniu teme interesante, dar și descoperiri de dată recentă, precum noua inscripție găsită la Cioroiu Nou, județul Dolj. In cele 40 de comunicări din cadrul secțiunii Istorie medievală, modernă și contemporană se va supune atenției o varietate de teme istorice locale, regionale sau naționale care vin să îmbogățească cunoștinței privind istoria spațiului românesc, începând din secolul XVI și până în prezent. Lucrările se vor încheia cu dezbateri în plen și concluzii finale. în ultima zi a evenimentului va fi organizată o excursie documentară la fortificația romană din Kula (Castra Martis) și în situl roman de la Ratiaria, pentru a admira vestigii antice din perioada romană târzie. Potrivit reprezentanților Muzeului Olteniei, „fortificația de tip quadriburgium de la Castra Martis a fost ridicată cândva în vremea împăratului Diocletianus, numele antic denotând o construcție dedicată lui Marte, zeul roman al războaielor”, încep lucrările Conferinței Naționale „Oltenia. Interferențe Culturale” INTERFERENȚE CULTURALE Ediția iix-cf . 8-10 mai 2019 Deschiderea oficială: miercuri, 8 mai 2019, ora 11.30 Muzeul Olteniei Craiova, str. Madona Dudu nr.14 «p*. i«—» S EFERINȚA NAȚIONAvist „OLTENIA. Start la înscrieri pentru Festivalul Internațional al Tinerilor Regizori Potrivit reprezentanților Naționalului craiovean, festivalul se va desfășura ,sub forma unei platforme de prezentare a tinerilor regizori, o importantă rampă de lansare pentru absolvenții specializării regie de teatru, unde participanții își vor prezenta spectacolul de licență/disertație. Cu această ocazie, vor lua contact cu mediul teatrului profesionist, un loc de întâlnire a absolvenților nu doar cu viitori colegi și colaboratori, ci și cu manageri de teatre, directori artistici, producători independenți sau programatori de festivaluri”. în plus, sunt oferite 25 de burse de participare pentru absolvenți de regie din ultimii 10 ani, studenți, masteranzi, doctoranzi, personal academic al facultăților de teatru și 25 de burse pentru artiști colaboratori ai regizorilor de teatru: teatrologi, scenografi, compozitori, coregrafi, performeri, traducători, dramaturgi, sound, light și videodesigneri; începând cu această ediție, juriul va fi înlocuit de un grup restrâns de profesioniști care vor susține sesiuni de feedback și workshopuri. Caracterul competițional al festivalului se va restrânge la încurajarea producătorilor teatrali prezenți în Craiova de a oferi invitații de colaborare absolvenților în stagiunile viitoare. în cazul Teatrului Național „Marin Sorescu”, directorul artistic Vlad Drăgulescu va alege la finalul festivalului un absolvent care să monteze un spectacol la Sala „I.D. Sîrbu”, în anul 2020. Pentru înscrieri, participanții pot trimite propuneri de spectacole până în 15 mai 2019, pe adresa de e-mail Interafova@gmail.com, împreună următoarele date: numele spectacolului sau al piesei, numele regizorului și CV-ul acestuia, link transfer cu înregistrarea spectacolului, fișa de participare completă (disponibilă pe site-ul teatrului, www.tncms.ro). Pentru cele 50 de burse, artiștii colaboratori ai regizorilor de teatru, precum și absolvenții de regie din ultimii 10 ani, studenți, masteranzi, doctoranzi, personal academic al facultăților de teatru sunt așteptați să trimită până la 5 mai 2019, la adresa de e-mail Interafova@gmail.com, numele, CV-ul și un portofoliu reprezentativ. Teatrul Național „Marin Sorescu” a anunțat, recent, deschiderea înscrierilor pentru a III-a ediție a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori „ Theater Networking Talents ”, care îi aduce în centrul atenției pe regizorii de teatru absolvenți în anul universitar 2019 (actualmente studenți în an terminal de Licență sau Master) ai facultăților de teatru din România și străinătate. Participanții pot trimite propuneri de spectacole până pe data de 15 mai, iar rezultatele selecției vor fi anunțate pe 25 mai. Festivalul se va desfășura în perioada 27-30 iunie 2019, organizatorii urmând să deconteze cheltuielile de cazare și masă tuturor participanților. Claudiu Komartin vine la „Adunarea Poeților și a SpectActorilor craioveni Poetul și editorul Claudiu Komartin este invitat vineri, 10 mai 2019, la „Adunarea Poeților și a SpectActorilor craioveni”. întâlnirea va avea loc la ora 18.00, în Sala „Ia te uită!” a Teatrului Național „Marin Sorescu”, unde Claudiu Komartin va susține conferința „ Poză de veac. Poeți ai generației războiului”, îi va urma lansarea antologiei de poezie „ Sârmă ghimpată. Când focurile se vor stinge printre ruine. Poeți ai generației războiului” (Ed. Cartier, 2019), o selecție personală a poeților români care au debutat în perioada 1939-1947, de la Dimitrie Stelaru, Ion Craion, Constant Tonegaru până la Alexandru Lungu, Ben Corlaciu sau Geo Dumitrescu. Moderator al întâlnirii este Nicolae Coande. Intrarea publicului va fi liberă. Claudiu Komartin s-a născut pe 7 august 1983, la București. A debutat cu „ Păpușarul și alte insomnii” (Editura Vinea, 2003,2007), pentru care a primit mai multe premii, printre care Premiul Național „Mihai Eminescu” pentru debut. Al doilea volum, „ Circul domestic” (Cartea Românească, 2005), a luat Premiul Academiei Române pentru poezie. Au urmat „ Un anotimp în Berceni” (Editura Cartier, 2009, 2010), „ Cobalt ” (Casa de Editură Max Blecher, 2013), „Dezmembrați” (Casa de Editură Max Blecher, 2015), carte semnată cu heteronimul Adriana Carrasco, și antologia ,, Maeștrii unei arte muribunde. Poeme alese 2010-2017 ’ ’ (Editura Cartier, 2017,2018), conținând volumul inedit „ Douăsprezece secunde până la dispariția luminii”. Pentru „Maeștrii unei arte muribunde” a primit Premiul pentru Literatură „Matei Brâncoveanu”, Premiul „Cartea de poezie a anului 2017”, acordat la Festivalul Național „George Bacovia”, și Premiul PEN România. Din 2009 organizează cel mai longeviv și mai constant club de lectură din România, Institutul Blecher, din 2010 este redactor-șef al revistei „Poesis internațional” și al Casei de Editură Max Blecher, iar din 2018 este membru fondator al Ligii Scriitorilor din România.