Dilema Veche, 2013 (Anul 10, nr. 490-502)

2013-07-18 / nr. 492

Jim Yong KIM James WOLFENSOHN LA FAȚA TIMPULUI Sprijinirea romilor din Europa e benefică pentru business un grup impresionant de tineri și de tifcnere s-a adunat, de Ziua Europei, în luna mai, la biroul Băncii Mondiale din București. Acești tineri profesioniști, care lucrează în maii multe țări din Europa Centrală și de Est, absolvenți de facultate, și-au început activitatea profesională ca avocați, specialiști în IT, arhitecți și întreprinzători. Au două lucruri în comun: în primul rînd, au depășit stigmatul social și provocările inerente apartenenței la o comunitate europeană de romi, estimată la 12 milioane de persoane și, în al doilea rînd, au beneficiat de pe urma Fondului de Educație pentru Romi (Roma Education Fund), înființat în anul 2005 de către Grupul Băncii Mondiale, împreună cu Institutul pentru o Societate Deschisă.Acești tineri beneficiari ai unor burse reprezintă un contrast mai mult decît evident față de obișnuitul stereotip negativ care însoțește, de obicei, „țiganii“; în schimb, ei reprezintă o viziune a Europei care susține talentul tuturor cetățenilor și proba faptului că, atunci cînd au ocazia de a-și dezvolta talentul, romii pot obține rezultate remarcabile: în timp ce titlurile înscrise pe primele pagini ale ziarelor din Europa se concentrează pe problemele economice cu care zona euro se confruntă pe termen scurt, obiectivul pe termen lung al integrării romilor „dospește“ încet și tăcut, ca o problemă în bună parte uitată, dar reprezentînd încă una dintre cele mai mari provocări ale Europei. Romii sînt una dintre cele mai sărace populații ale Europei și, în același timp, una dintre comunitățile cu cea mai rapidă creștere. 3 din 4 romi trăiesc în sărăcie, 1 din 3 merge la culcare, cel puțin o dată pe lună, cu stomacul gol, și aproape jumătate dintre ei trăiesc în comunități segregate. Prin urmare, susținerea unui parteneriat cu romii din Europa, astfel încît ei să poată ieși din sărăcie, nu e doar un demers corect, ci și unul inteligent pentru economia Europei. Forța de muncă din Europa Centrală și acordată mai multor copii romi de a se integra în forme de învățămînt preșcolar și de învățămînt primar va contribui la dezvoltarea competențelor de care ei au nevoie pentru a participa pe piața muncii. Toată lumea va avea de cîștigat de pe urma creșterii numărului de elevi romi în școli și universități, țările își vor îmbunătăți forța de muncă, ceea ce va atrage investiții, care vor duce la crearea unor locuri de muncă. Asta este o investiție inteligentă. Cînd au ocazia de a-și dezvolta talentul, romii pot obține rezultate remarcabile. de Est scade rapid, iar populația romă este în curs de creștere. în Bulgaria, se așteaptă că romii vor reprezenta aproximativ 23% dintre noii intrați pe piața muncii, în anul 2020. în mod clar, o bună parte din competitivitatea viitoare a țărilor din regiune poate depinde de cît de repede sînt ele capabile să-i integreze pe romi. Realitatea nu este încurajatoare. Doar jumătate dintre bărbații romi și un sfert dintre femeile rome din Europa au un loc de muncă. Europa trebuie să se concentreze pe problema romilor pe întreg teritoriul continentului. în cazul în care romii sînt puși în situația să contribuie cu drepturi egale la prosperitatea europeană, ei au nevoie și de oportunități, de educație și de acceptare, începînd de la vîrsta preșcolară. Posibilitatea Sînt și cîteva semne de speranță pentru romi. în 2005, Banca Mondială împreună cu Institutul pentru o Societate Deschisă al lui George Soros, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare și guvernele est-europene au lansat „Decada de Incluziune a Romilor“, cu scopul de a pune în evidență necesitatea de integrare a romilor. Autorii de politici publice din Europa au făcut o prioritate din incluziunea romilor, după cum prevede și cadrul UE pentru susținerea strategiilor de integrare a romilor pînă în anul 2020. între timp, Grupul Băncii Mondiale lucrează, în parteneriat cu Comisia Europeană și cu statele UE din Europa Centrală și de Est, pentru a-i sprijini pe romi. De asemenea, lucrăm cu Bulgaria și cu România pentru a susține educația timpurie a romilor, îmbunătățim prestația școlilor din Serbia, amplificăm rezultatele școlare în FYR Macedonia și sprijinim înregistrarea proprietăților funciare din România. Dar se poate face mult mai mult. Secolele de prejudicii trebuie compensate acum cu un leadership consecvent; în primul rînd, țările din Europa Centrală și de Est au o ocazie istorică de a beneficia de pe urma bugetului alocat, pentru următorii șapte ani, țărilor membre UE mai puțin dezvoltate, pentru îmbunătățirea integrării romilor. Fondurile există - ele trebuie doar să fie valorificate, în al doilea rînd, tinerii profesioniști romi, ca o comunitate aflată în plină ascensiune, trebuie să-și unească forțele cu liderii romi mai în vîrstă, pentru a înfăptui schimbarea. Am discutat cu 12 dintre acești potențiali tineri lideri, în luna mai, în București, însă trebuie să-i sprijinim pe mulți alți tineri romi. Nu numai că este un demers corect pentru această comunitate care se confruntă cu atît de multe probleme, dar constituie și un demers economic inteligent pentru viitorul Europei. Jim Yong Kim este președintele Guupului Băncii Mondiale. James Wolfensohn a fost președintele Băncii Mondiale în perioada 1995-2005, iar la ora actuală este președintele Wolfensohn & Company, LLC. (text apărut inițial în publicația de limbă engleză European Voice) PUBLICITATE Expoziție de excepție în București - Cultura Cucuteni Jn perioada 19-25 august va avea loc expoziția Cultura Cucuteni, valori regăsite ale preistoriei europene, organizată de Ministerul Tineretului și Sportului, în parteneriat cu Complexul Muzeal Național „Moldova“ Iași, Asociația Culturală „Arheo“, Muzeul Municipiului București și Casa de Cultură a Studenților București. Peste 100 de vase, statuete și obiecte de mobilier vor fi expuse la Muzeul Municipiului București (Palatul Șuțu), putîndu-se bucura de ele publicul larg; intrarea este gratuită. Exponatele fac parte din străvechiul complex cultural Cucuteni — Tripolie, una dintre civilizațiile cele mai fascinante ale Europei preistorice, care ascunde încă multe întrebări și taine ce-și așteaptă descifrarea. Civilizația Cucuteni - Tripolie poate fi considerată una dintre cele mai spectaculoase ale lumii preistorice. Elementul central, ceramica pictată, este spectaculos datorită rafinamentului artistic șil formelor și al decorului pictate sau incizate pe vase și statuete antropomorfe, al tehnologiei de prelucrare a pietrei și metalelor (cupru și aur). Numele său a fost dat de descoperirile făcute în 1884 și 1893 în localitățile Cucuteni, lîngă Iași și Tripolie, aproape de Kiev. scopul proiectului este de a promova valorile culturale - în acest caz, ale ariheologiei preistorice - și de a crea un impact puternic asupra tinerilor, al căror interes față de propria cultură, istorie și artă va fi stimulat și cultivat. Programul evenimentelor: joi, 18 iulie, ora 11,00 - conferință de presă; vineri, 19 iulie, ora 11,00 - vernisaj; sâmbătă, 20 iulie, ora 11,00 — workshop. ^TS i ^ CU L i 0 expoziția TU CU CUTERANI VALORI REGĂSITE ALE PREISTORIEI EUROPENE 19 iulie - 25 august 2013 Muzeul Municipiului București intrarek libera workshop: ?0 iulip, ord 11.00 Parteneri Media: DILEMA! «Anul X • nr. 492 • 18-24 iulie 2013 Q