Dilema Veche, 2014 (Anul 11, nr. 542-554)

2014-09-04 / nr. 551

Da, dacă se schimbă directorii, fiindcă la noi instituțiile sînt personalizate. Muzeul Municipiului București, a cărui soartă am urmărit-o cu atenție din 1990, măcar că n-am avut multe bune de spus despre cum erau întreținute colecțiile sale, a intrat într-un alt ritm de activitate de cînd are un director nou (Adrian Majuru, istoric care s-a făcut cunoscut prin numeroase publicații în legătură cu diverse aspecte ale trecutului Capitalei). Au apărut imediat pliante atrăgătoare pentru turiștii străini sau pentru bucureșteni, de cele mai multe ori la fel de puțin informați ca aceia despre ce merită văzut spre a înțelege personalitatea orașului, așa cum a trecut ea prin vîrste succesive, înainte de a fi ciopîrțită fără milă. De aceea am pornit să vizitez expozițiile care, colo și colo, au ceva nou de spus. Cînd încercasem toamna trecută să revăd Muzeul Severeanu (str. Henri Coandă nr. 26), nu se terminase cu totul o refacere care-l ținuse mulți ani închis. Acum, el găzduiește o expoziție cu privire la cultele antice, sub titlul bizar „Jupiter de partea ta“, și intrarea (2 lei!) este asigurată zilnic în aceste condiții îmbietoare, cineva se poate plimba printre rămășițe de temple, fragmente de reprezentări ale zeilor Olimpului sau de stele funerare, reliefuri și statuete votive, care provin atît din ceea ce fusese pe vremuri adunat de colecționarul care și-a dăruit casa, doctorul George Severeanu, precum și din diverse colecții arheologice, reunite de Institutul de Arheologie al Academiei Române „Vasile Pârvan“, aflat chiar peste drum. Povestea moștenirii lui Severeanu e tristă: donată în 1949, casa n-a mai fost muzeu pînă în Andrei PIPPIDI SOS București Și muzeele se schimbau nu-i așa? 1956, fiind folosită de Partid ca locuințe pentru oamenii săi, pe cînd numai într-un colț se adăpostea văduva donatorului, apoi, sub pretextul unor fraude sau prin abuz, au urmat arestări și concedieri din cei mai valoroși membri ai personalului, împrăștierea mobilierului original, în sfârșit, o istorie necunoscută, în care a jucat un rol Securitatea. Astăzi se recuperează cîte ceva din pierderi, se caută un loc pentru Pinacoteca Bucureștilor, provizoriu depozitată într-o sală de aici, dar în care au intrat probabil unele incluzie, coerența tematicii este relativ forțată. Ea, în schimb, e mai convingătoare în frumosul album editat încă din 1913 cu ocazia expoziției: Jupiter on your side. Gods and Humans in Antiquity in the Lower Danube Area. El cuprinde, pe lîngă textele prezente ca explicații, studii erudite de istorie a artei antice, datorate unor cercetători români și străini. Au colaborat și muzeele de la Constanța și Alba Iulia. O impresie și mai bună veți avea dacă, în următoarele două săptămîni, veți intra în Da, dacă se schimbă directorii, biouri din colecția lui Severeanu, căci el nu se pasiona doar pentru numismatică, ci și pentru pictură. Cu timpul, își va găsi locul și biblioteca doctorului, în rafturile vechi, care sînt deocamdată goale. Expoziția actuală, realizată cu ajutorul vecinilor arheologi, are un caracter didactic, de foarte bună calitate, servit și de traducerea în limba engleză a explicațiilor la fiecare vitrină. Păcat numai că unele panouri care conțin lămuriri despre divinitățile greco-romane acoperă cîteva dintre superbele oglinzi ce se mai păstrează din vechiul interior al casei. Dat fiind că expoziția a fost realizată cu contribuția arheologilor, în spațiul ocupat de aceștia există și elemente neașteptate, cum ar fi reutilizarea pietrelor antice la monumente medievale, ca bisericile de la Densuș și Ostrov. Banca Națională a participat și ea ca sponsor și, de aceea, e reprezentată prin medalii și chiar bancnote purtînd efigia lui Traian sau Decebal, în conPalatul Suțu, unde e expoziția „Primăria orașului București 1866-1944. Serviciul tehnic“. Autoarea este doamna Cezara Mucenic, a cărei experiență inteligentă și sensibilă a beneficiat de sprijinul a vreo 20 (numărăm semnăturile!) de arhitecți, muzeografi, conservatori, restauratori și fotografi. Un subiect arid, s-ar zice, dar căruia detalii concrete îi dau viață. Sînt documente din arhive (cea a Primăriei Municipiului, de la Văcărești), tăblițe de metal (numărul casei, abonamentul la salubritate sau asigurări, interzicerea de a scuipa pe stradă). Fotografiile surprind șantiere în lucru, la pietruirea străzilor sau în plantarea gazonului, de pildă. Administrația unei Capitale se organizează: ea începuse din vremea lui Cuza, dacă nu chiar cu cîțiva ani înainte de Unire. Funcționarea edilitară și urbanistică s-a învățat din bunele deprinderi aduse de peste hotare: numele funcționarilor publici din acea epocă sînt adesea germane sau italienești; în schimb, marea majoritate a numelor de proprietari de imobile, pe străzi întregi, sînt românești și nu sună boierește, eram un oraș burghez, cu averi bazate pe comerț și meșteșuguri. Tot ce s-a putut face, și pînă la Independență și după ea, a fost o epopee. Lucrări ambițioase, necesitînd mari eforturi și cheltuieli considerabile, s-au realizat uimitor de rapid. Canalizarea, iluminarea, alimentarea cu apă, curățenia înaintau în același timp cu alinierea străzilor sau tăierea de noi artere. Noilor clădiri, a căror evidență o țin anuarele statistice, li se impune calitatea și înălțimea (dimensiunea cărămizilor, de jos pînă sus), raportul cu strada și cu vecinii, tot felul de reglementări de care astăzi nu se mai ține seama. Documentele înregistrează etapele unei construcții, de la autorizație și proiect de arhitect, pînă la referatele Serviciului tehnic, care supraveghează și constată jurămîntul de credință al funcționarilor Primăriei implica un angajament de conștiinciozitate și onestitate. Sistemul era democratic: cînd s-a introdus gazul, el a fost întîi instalat la Teatrul Național, apoi, pentru Palatul Regal, s-a cerut aprobare de la Primărie. Asemenea expoziții dezvăluie conținutul misterios al unor nesfârșite depozite și ajută la dezvoltarea unei conștiințe civice. Andrei Pippidi este profesor la Facultatea de Istorie, Universitatea București. BORDEIE ȘI OBICEIE T UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI 150 DE ANI ADMITERE 2014 SESIUNEA SEPTEMBRIE 2014 admitere.unibuc.ro ALEGE DRUMUL CARE ȚI SE POTRIVEȘTE! yi www. admitere. unibuc. ro S Admitere 5-12 SEPTEMBRIE: ÎNSCRIEREA CANDIDAȚILOR ♦ 15-19 SEPTEMBRIE: Examene Festivalul Transportator oficial: RadiRo Producător și organizator: r * UI Radio România Coproducător: * TVR Sub patronajul Sponsor: vodafone International » al Orchestrelor Radio Ediția a ll-a t 20-27 sept. 2014 Sala Radio Finnish Radio Symphony Orchestra Orchestra Națională Radio Prague Radio Svmphonv Orchestra Stuttgart Radio Symphony Orchestra Orchestre National de France Eveniment recomandat de DILEMA* www.bilete.ro www.radirofestival.ro,www.facebook.com/radiro.festival pi PUBLIC DILEMA! • Anul XI • nr. 551 • 4-10 septembrie 2014