Dimineaţa, iunie 1912 (Anul 9, nr. 2959-2988)

1912-06-12 / nr. 2970

Marți 12 Iunie 1912 imn siiiții! -------------**------------ "Regele a primit din partea regelui de Würtemberg, o scrisoare prin care î notifică încetarea din viață a ducesei Vera-Konstantinovna de Würtemberg, mare ducesă de Rusia, văduva răposatului duce Wilhelm- Eugen-August-George de Würtemberg. D. Take Ionescu sosește azi de la Sinaia. S-a conferit ordinul „Steaua României", in gradul de comandor, d-lul Ghika-Deleni Grigorie, mare proprietar din județul Botoșani. Regele a autorizat pe d. contra-amiral Eustatiu Sebastian, comandantul marinei militare, de a purta insemnele ordinului „Sf. Stanislas" clasa I, pe d. locot.-colonel Jippa Constantin, din regimentul Ștefan cel Mare No. 13, ordinul „Medjidie” clasa III, și pe d. căpitan Comănescu Constantin, din regimentul 5 de roșiori, ordinul ,,Sf. Ana” clasa III-a. S’a înscris la fondul rentei, pe seama ministerului agriculturei și domeniilor, pe lângă cei 5.000.000 lei înscriși dinainte, un credit de 8.000.000 lei, pentru plata pădurilor ce se vor cumpăra de către Casa pădurilor. Acest credit se va acoperi prin emisiune de rentă 4 la sută pentru cumpărări de păduri, care se va emite treptat cu trebuințele. Guvernul Marei Britanii a decis transformarea consulatului englez din București un vice-consulat, iar vice-consulatul din Galați în consulat, având ca circumscripție consulară întreg regatul. Au fost revocați următorii primari: Marin St. Cristea, din Mitreni (Ilfov), Savu Tatu din Ciocănști (Ilfov), Zamfirache Hristian, din Călugăreni (Vlașca). Mi vne seară, Marți, ne va dat t»ă judecăm dacă excelenta reputațiuine, de care a fost precedată trupa franceză de comedie, din care fac parte d-ra Clarei și d. Laumonnier, se va justifica și la noi. Criticii cei mai serioși din țările pe unde a debutat pînă acum ansamblul acesta, aveau numai elogii pentru excelenta interpretare a capodoperelor dramatice care fac parte din repertoriul său și scoteau in evidență pină și frumusețea și toaletele d-rei Clarei. In premiera de miine seară se va juca LA FLAMBRE, celebra operă a lui Elstemaekers. Ședința de comitet a breslei mecanicilor ce urma să aibă locuri dimineață, in strada Știrbei Vodă 43, s’a aminat pentru Duminica viitoare. Eri, 10 Iunie, s'a ținut adunarea generală a Cassei „Luceafărul”. S'a transformat Cassa în „Banca Luceafărul”, pe acțiuni în valoare de 200 mii lei, pentru credit, Împrumuturi și clădiri, precum și secțiunile de ajutor la nașteri, căsătorie, boale și deces.Banca are 4000 de membri. Directorul Băncel este d. Ștef. Iii» Vasilescu, doctor în științele economice din Parte și publicist. „Convorbiri științifice și filozofice", excelenta revistă de popularizare pe luna MaiO (No. 3), conține numeroase articole științifice și filozofice de cea mai mare însemnătate pe înțelesul tuturor. Un număr 30 bani. Avoți cai s «mi mari șansa de cîștig cumpărind loturi de clasa î-a la colectura Felix Gran, București, strada Academiei 1. Sucursala în calea Griviței 112. Casa centrală a meseriilor, creditului și asigurărilor muncitorești, de lingă ministerul de industrie, a rugat, prefecturile să-i trimită direct un tablou cu numărul garniturilor de treerat și plugurilor cu aburi, cum și numele și adresa proprietarilor cărora aparțin aceste mașini. Asemenea date fiind foarte necesare numitei case, ministerul de interne a trimis o circulară prefecților, prin care Îl roagă ca, pentru a se aduce la îndeplinire dispozițiunile din legea pentru organizarea meseriilor, creditului și asigurărilor muncitorești, să ia măsuri pentru satisfacerea acestei cereri. La serbarea societății slave de binefacere „Swornos” care a avut locurl în parcul Carol, medicul societaței, d. dr. Davidson a ținut o interesantă conferință trecînd despre „Progresele medicinei” in ultimul deceniu. Conferențiarul s’a ocupat mai ales de acea parte a medicinei numită terapeutică, care se ocupă cu vindecarea boalelor. Oratorul a arătat rind pe rând progresele făcute în chirurgie, seroterapie, în farmaceutică, în fisioterapie, ocuirîndu-se de tratamentul cancerului, și- a întrezărit dezlegarea apropiată a problemei vindecărei acestei boale. De asemenea conferențiarul, care a fost mult aplaudat de un public select, s’a ocupat de radioterapie, etc. D. dr. Davidson a fost viu felicitat de întreaga asistență. Bisestele croitori și cismar au l ținut orl dimineață în strada Știrbey-Vodă 43, obicinuitele ședințe di comitet prezidînd — la croitori — d. Păun Balea. Erl după amiazi a avut loc în grădina Luther o frumoasă și animată serbare a societății de ajutor reciproc „Munca” pentru mărirea fondului secției de mariaj. Absolvenții școalei comerciale superioare a comunităței evanghelice din Capitală au dat arl un banchet tn „sala Germană” din strada Brezoianu, în onoarea directorului școalei dr. Magnus Blümel și a corpului profesoral. Corporația bărbieri-coafor! din Capitală, conform ordinului Casei centrale a meseriilor creditului și asigurărilor muncitorești cu No. 5070, aduce la cunoștința tuturor meseriașilor bărbieri confort că cu începere de ani 11 Iunie core urmează a seprezenta la sediul corporației din strada Știrbei Vodă 48, pentru a 11 sa aplica pe vechile brevete și carnete ștampila de preschimbare In carte de meșter și carte de calfă, tot odată vor prezenta și cărțile chitanțe pentru lipirea timbrelor. Acei ce nu se vor conforma acestor dispozițiuni vor cădea în contravenție la art. III din legea meseriilor. Ofițerii de rezervă: locot. Ștefan Șendria și sub-lt. Scarlat Lahovary, Gr. Grigoriu și Dim. Crissoveloni, cari au terminat perioada de concentrare la escadronul 2 de tren, au oferit erl, la Capșa, un prinț în onoarea d-lui căpitan Anghedeanu și d-lui locot. G. Rambella. Spectacole din ce în ce mai interesante și mai reușite se dau la grădina Blanduzia de către Opera italiană Castellano. Astă seră Luni diva Fieromni cu tenorul Santarelli și basul Maccerri vor cînta pentru prima oară divina Sonnambula, iar pentru mîine Marți se anunță pentru prima oară Carmen cu excelenta contra-alto Esposito în Carmen, cu diva Pieroni în Micaela, tenorul Perrico în Don Jose și baritonul Marin în Escamillo. In cursul zilei biletele se rețin la Agenția Feder și se vor reține multe pentru aceste două spectacole ații de atracțioase. Erl. Duminică 10 Iunie col., comitetul societăței „Sfatul negustoresc” s’a întrunit la sediul ei din strada Patria No. 15 colț cu calea Moșilor pentru a lua ultimele dispozițiuni cu privire la inaugurarea sediului și activităței sale, care va avea loc Duminică 17 Iunie, orele 10 jum. dimineața. In acest scop s’a numit o delegațiune compusă din d-nii: Petre Ganciu, Ștefan Giuriș, Anghel Ionescu, Costache P. Ionescu, Sp. G. Gheorghiu și M. D. Munteanu, care să invite persoanele oficiale. Duminică la orele 8 a avut loc în strada Lînăriei No. 7 ședința comitetului executiv al asociației „Partidul muncel”. Au vorbit d. Constantinescu, d-na Teodora Foti, C. H. Dobrogeanu și Constructorul Marinescu cari s’au ocupat în special de scumpirea traiului. Complotul contra arhiducelui Xosef din Bud er- Goerz, 10 Iunie. Ziarul „Șoca’• anunță că cu prilejul atentatului asupra arhiducelui Josef Ferdinand, a fost arestat la Goers un anume Ipavic, in casa căruia au fost gătite bombe. In momentul arestărei Ipavic strigă: „Lăsați-mă pe mine in pace și arestați mai bine pe vicarul din Srednje, care nu a tocmit ca să comit atentatul. Preotul desemnat care poartă numele de Cantinaro,, e identic cu vicarul despre care se spune că e păzit de soldați și că e însoțit chiar și până la biserică de o escortă de soldați cu baioneta la armă. Cantinaro a fost în legătură cu mai mulți ofițeri italieni cărora le dere prilej de întilnire la el, unde s'a pus la cale planul atentatului. Cantinaro a dat lui Spavic suma de 500 coroane pentru săvirșirea atentatului. * Triest, 10 Iunie.— La percheziția domiciliară făcută lui Spavic s'a găsit un șrapnel. In urma interogatoriului ce i s'a luat, s'a procedat la arestarea vicarului Există bănuiala întemeiată că anul trecut Cantinaro a vrut, prin introducerea sa in cazarma, vinătorilor alpini, să arunce in aer depozitul de pulbere. Importante documente relative la apărarea granițelor au dispărut atunci. Bogăția lui Cantinaro în decursul anului trecut e foarte suspectată. El posedă S00 de vite, ceea ce pentru împrejurările din Istria dă de bănuit. SPION RUS ARESTAT IN GERMANIA Berlin, 10 Iunie. — O arestare senzațională a fost operată ora într-unul din hotelurile Berlinului. Căpitanul rus Kostevici și soția sa, cami de cîteva săptămânî se se aflau sub privigherea poliției au fost arestați și transportați la arestul preventiv. Soția sa a fost numai decit pusă în libertate, negăsindu-se nimic împotriva ei. Căpitanul Kostevics a fost însă reținut deoarece asupra lui planează grave bănueți de spionaj. VIZITA LUI EELCASSÉ IN RUSIA Paris, 10 Iunie.— Cuirasatul „Mars“ va pleca în curînd în apele Rusiei, avînd pe bord pe ministrul Delcassé. NOUĂ TRUPE TURCEȘTI LA FRONTIERA PERSANA ConstantinopoL 10 Iunie. — Corespondentul din Petersburg al ziarului „Ie Jiune Turc“ telegrafiază că Rusia a hotărit trimiterea unei nouă expediții de trupe la frontiera turco-persană, cuprinzind aproximativ 38.000 oameni infanterie și cavalerie, sub pretextul tulburărilor de la frontiera turcopersană și al mișcărei revoluționare persane ,care are de scop răsturnarea guvernului actual. — Guys. DESCINDERE POLIȚIENEASCA INTR’UN TRIPOU Roma, 10 Iunie. — In cazinoul comunal din Frascati poliția a făcut o descindere în tripou surprinzînd un mare număr de dame și domni în flagrant delict de joc. Au fost confiscate mari sume de bani. Faptul face colosală senzație in întreg orașul. Numeroase personalități de seamă sînt compromise. SITUAȚIA POLITICA IN AUSTRIA — Socialiștii cehi și procesul militar — Praga, 10 Iunie!. — Social-democrația cehă a ținut crî aci și în toată provincia întruniri de protestare împotriva atitudinei partidelor burgheze în cursul dezbaterei legei militare. In fața redacțiunei ziarului „Narodni Listy“ s’au adunat numeroși demonstranți cari în urma unei violente împotriviri, au fost puBîi*. - - --- I DIMINEAȚA ăminte asupra marfei Caragiale Berlin, 10 iunie. — Caragiale a murit erl. Sîmbătă, în locuința sa din Schoeneberg. In noaptea spre Sîmbătă nu se simțise tocmai bine și avusese vărsături, dar starea generală nu era alarmantă. Moartea a survenit pe la amiazi. In dimineața de erl, nu intrase nimeni în camera sa, deoarece Caragiale exprimase dorința să nu fie deranjat. Pe la orele 2, d-na Caragiale, iutrind să-l cheme la masă, l’a găsit mort. Din cauza spaimei, d-na Caragiale se află serios bolnavă. Am văzut cîteva clipe pe tînărul Caragiale și pe d-șoara, fiica marelui scriitor, ei sunt cu totul zdrobiți de durere. Caragiale voia să plece orl spre Romînia. Acuma, numai corpul său va fi transportat în Rominia. K. țjt In ultimul timp, situația materială a lui Caragiale nu era tocmai bună. Prietenii săi intimi, domnii Delavrancea, Vlăhuței și Gherea chibzuiseră ca pe calea unei subscripțiuni naționale sau prin alt mijloc, să caute a veni în ajutorul marelui scriitor. Acum o lună de zile, Caragiale, se știe, fusese în țară. Cu prilejul acesta el a luat deja Teatrul Național vreo 8000 lei: 4000 orau drepturile de autor, 2000 lei un premiu oferit de direcția generală a teatrelor și 2000 lei avans asupra tantiemelor ce i s’ar fi cuvenit pentru piesa cea nouă pe care o avea în lucru și pe care o făgăduise teatrului Național pentru 1 August anul acesta. Cînd Îi s’a comunicat că drepturile de autor ce îî se cuveneau pentru reprezentațiile din urmă ala pieselor sale, se urcau la 4000 lei, Caragiale s’a minunat mult și nu-i venea să creadă. Directorul general al teatrelor a plecat orl după amiază la Berlin, cu trenul accelerat de Vîrciorova. Asupra înmormîntărei lui Caragiale nu s’a luat încă nici o dispozițiune. Se așteaptă în acest scop, sosirea în Capitală a d-lui C. C. Arion, ministrul cultelor și instrucției publice, care se află la Buzau. Teatrul Național și clubul conservator-democrat au arborat drapelul negru. Caragiale mai lasă, în afară de cei doi copii de la Berlin, —un fiu, Matei Ion Caragiale, din prima căsătorie. Tînărul Matei Ion Caragiale locuaște în Capitală și studiază dreptul. In ultimul timp el a început să scrie și zilele acestea a publicat în mai multe reviste literare, cîteva bucăți cari vădesc un real talent. Era după amiază, cu gradul de 5, ă. I. Bacalbașa, directorul general al teatrelor, a plecat la Berlin ca împreună cu familia lui Caragiale să ia toate dispozițiile necesare pentru aducerea corpului marelui nostru dramaturg, un tată. * D. Barba Delavrancea, unul din Intimii prieteni ai lui Caragiale, pleacă astăzi, cu trenul de 5, la Berlin.•381 D. Dobrogeanu-Gherea, informat telegrafic la Govora încă de ori dimineața de moartea lui Caragiale, a sosit aseară în Capitală. & * Războiul Halo-turc Luptele de la Benghazi Benghazi, 9 Iunie.Agenția Ștefani confirmă perderile dușmanului in lupta de la ÎS Iunie (st. n.). Sunt 50 de uciși și numeroși răniți. Spre finele luptei, un detașament turcesc ce sosea pe cimpul de luptă a fost atins de o lovitură de tun. Au fost omoriti 10 soldați regulați turci. EXPULZAREA ITALIENILOR DIN TURCIA Salonic, 10 Iunie. — Expulzarea italienilor s’a terminat In mod excepțional, guvernul turc a permis numai la 187 supuși italieni să rămîie pe teritoriul sau. SPORIREA IMPOZITELOR TURCEȘTI Constantinopol, 9 Iunie. — Impozitele turcești au fost sporite pentru a se putea acoperi astfel cheltueliile războiului. Sporirea impozitelor înseamnă un plus de 2 milioane jumătate pe an. JUNII TURCI ȘI RĂZBOIUL Constantinopol, 10 Iunie.— Comitetul junilor turci a ținut era o grandioasă întrunire, în care s’a votat o moțiune prin care se îndeamnă guvernul să continue lupta contra italienilor pînă la sfirșit și să nu se dea îndărăt dela nici o cheltuială în acest scop. TRATATIVELE DE PACE ÎNTRE ITALIA ȘI TURCIA Roma, 10 Iunie. — „Massagero" află de la corespondentul sau din Filipopole că între guvernele din Roma și Constantinopole au avut loc mai multe schimbări de păreri n sensul terminărea războiului turco- italian. O înaltă personalitate din Constantinopol afirmă că de men bine de o săptămînă se află acolo un influent financiar italian, „persona grata ‘io ministerul de externe din Roma, care a avut mai multe convorbiri cu miniștrii turci în privința modalitatei de terminare a războiului. Accident de automobil Hamburg, 10 iunie. — Principele Oscar, al 5-lea fiu împăratului Wilhelm, și principele Friedrich Leopold, ducindu-se cu automobilul de la Berlin la Hamburg, li s’a intimplat un accident lingă Eschenburg. Automobilul care mergea cu mare viteză, făcînd o curbă prea bruscă, s'a ciocnit de un arbore. Principele Oscar s-a rănit grav la cap, leșinînd. In urmă și-a revenit in fire, și cei doi principi și-au continuat drumul. ACCIDENT Goerz, 10 Iunie. — In apropiere de satul Santa Lucia Tóimeni o trăsură care transporta 6 ofițeri austriac, cari faceau o călătorie de inspecție, a căzut intr’un șanț. Toți șase fură grav răniți. ANARCHIST CONDAMNAT Kiev, 10 Iunie. — Curtea cu jurați a ostadit pe an produstul Takotzi la 10 ani închisoare pentru că își instalase un laborator pentru fabricarea de bombe. Poliția crede că el e unul din complicii la complotul împotriva lui Stolypin. ȘTIREA MORȚII LUI ABDUL HAMID SE DEZMINTE Constantinopol, 10 Iunie. — Zvonul răspîndit despre moartea exultanului Abdul "maid e neiripiat. Concursul de aviațiine din Viena TREI ACCIDENTE Viena, 10 Iunie. — Cu prilejul concursului de aviațiune de azi s’au întîmplat 3 accidente, dintre cari 2 grave: belgianul Villy de Prav a căzut pe cînd aterisa și și-a frîn un picior. Francezul Ehrmann a căzut de la o înălțime de 20 de metri ftingîndu-șî un braț și alegîndu-se cu o complectă sfărîmare a osului, așa incit amputarea acestuia e absolut necesară. Aparatul s’a sfărimat. Afară, de astea el a mai suferit o gravă rănire la cap. Austriacul Stanger s’a răsturnat în momentul pornire!. Aparatul fu sfărîmat. Pilotul a rămas neatins. Aviatorul român Vlaicu a făcut un zbor splendid, apreciat de toată lumea. Un aviator francez s-a urcat pînă la o înălțime de 3200 metri, Turburarile din Portugalia Lisabona, 10 Iscata. — Ultimul atentat cu bombe a făcut mai multe victime. Un subofițer a sucombat în urmă rănilor căpătate. Lisabona, 18 iunie. — 80 de tramvai» circula prin oraș. Greva pare a fi pe sfirsite. Ele au fost «na nou aruncate două bombe. Subofițerul rănit în atentatul ia alaltă ori a murit. El este o frate victimă, care cucombă in urma rănilor primite. CRIMA UNEI SERVITOARE Brescia, 10 Iunie. Soția rentierului Hautseh, din Tschieren, locuind singură, a fost ucisă de către îngrijitoarea casei. In odaia crimei domnea o mare neorînduială, ceea ce denotă că crima a fost precedată de o luptă teribilă. Sertarele au fost găsite sparte și o sumă importantă furată. CULTURA FIZICA IN SERBIA Belgrad, 10. Iunie. — Guvernul a supus Skuipeitinei un proect de lege pentru protejarea societăților de gimnastică care să fie puse sub protectoratul statului. Guvernul vrea să consacre suma de 200.000 dinari anual pentru cultura fizică. Sairemansî ăin $merica centrală Colonia, 10 Iunie.—„Koelnische Zeitung” anunță din Port Simone că cutremurul de pămint care a avut loc în Costarica a distrus mai multe sate.■ Panica e mare. Sub dărîmături se află 85 morți și 400 răniți. _____ 'I ACCIDENTUL TRANSATLANTICULUI „MAURETANIA“ Londra, 10 Iunie. — „Transatlanticul „Mauretania” s’a zmm is de la ancoră pe cînd se afla în portul Liverpool. Puntea de debarcare a fost distrusă. Bagajele pasagerilor fură aruncate pesta bord. Nici o persoană n’a fost rănită. UN ALFABET SECRET AL BARONULUI MARSCHALL Paris, 10 Iunie. — Corespondentul din Londra al ziarului „Le Matin” comunică că baronul de Marschall se servește totdeauna de o mașină de scris construită anume pentru el și care cuprinde mai multe hieroglife pe care le cunosc numai baronul Marschall și ministrul de externe din Berlin. Cu ajutorul acestei scrieri secrete pa care nu o cunoaște nici măcar secretarul, baronul Marschall își redactează rapoartele sale. INCAERAHI INTRE TURCI ȘI ARMENI Constantinopol, 11 Iunie. — Un ziar armean anunțase că la Jaîova în Anatolia, Ungăismid, e încă erare ar fi izbucnit între musulmani și armeni în chestiunea unei tăeri de păduri. Ziarul anunță că au fost 180 morți și răniți. Ministerul de interne dezminte acest zvon și arată că știrile oficiale constată numai 10 ușor rănițL REZULTATUL DERBY-ULUI GERMAN Hamburg, 10 Iunieși in derby-ul german a eșit întîi calul Gulliver 11, din herghelia regală prusiană din Graditz, al doilea Kokoro, al treilea Lom, al patrulea quemart, toți trei cai austriaci. GRAVUL ACCIDENT AL UNUI BALON Danzig, 10 Iunie. — Balonul „D ming"a plecat azi dimineață, a fost zvîrlit pe neașteptate contra unei oase din cauza virîalui. Pilotul, doctorul Schocke a fost ucis pe loc, ceilalți pasageri,au scăpat talari Cinematß Str. Doamnei Mo. 5 întrunirea meseriașilor din Iași IAȘI. 10 iunie— Meseriașii din localitate a ținut azi o întrunire tn care au votat o noțiune protoSând împotriva părții penale din legea meseriilor și cerând ca meseriașii să nu fie condamnați la închisoare pentru contravențiile la legea respectivă. Ei mai pretind apoi că cotizația lunară nu treacă de 1 leă și 50 bani pe lună, și cer să se facă o deosebire între maeștri și patroni. . . Protestează împotriva funcționarilor abuzivi și cer depărtarea funcționarului Oreste Panu care a lovit pe un lucrător. Ei mai cer dizolvarea actualelor comitete și fixarea de alegeri noi, ținîndu-sa seamă de art. 69. Mai cer ca medicii să fie aleși de adunarea generală a corporațiilor. Meseriașii mai formulează apoi și alte cîteva revendicări pe care le cred In interesul lor. — -----—------------Grădina Blanduzia Opera italiană Castellano Lőni 11 Iunie 19-2 ."Pieroni—Santarelli—Maucerri Sonnambula Marți 2 Iunie 1912 Dan Esposit,o--P^ e.roni- Perrico—Marrî CARMEN Speiseölei’s Speră în fiecare seară Bretela, ala* la AGENȚIA FEDER, iar aca ra la Caesa CT* ADORI BLANDUZI A Parest Oteteleșanu Comp. Lirică Const. Grigoriu Astăzi, lAnii 11 Iunie Piatra lesinț-Piatra Ort Vodevil în 4 acte localizat de d. P Gusty Biletele sunt de vînzare la Magazinul Conservatorului dalei Victoriei No. 72, lângă Djahn row. Sărfîăiîiina Filmelor Franceze '&g$; Ventilatoare americane,pentru aspirarea aerului viciat și introducerea aerului curat, fac ca sala să pe în mod histenic ventilată și perfect răcoroasă. O g PROGRAM NOU! Astăzi Puni 11 iunie PROGRAM NOU! Judecata Sal Solomon celebra judecată biblică, 600 metri lungime Cea mai perfect interpretată cu artiștii Comediei Franceze: d-ra Madeleine Roche, Helene Massart și d. Alexandre Palis ® Jauirnai 55 Lileía cu ultimele noutăți din lumea întreagă Dobitocescu și Julieta se amuza scena ext de co Uii mii băștinași ai Sîntulai Victoria (Australia) Reprezentații orare începând de la ora 4. — Prețuri populara V