Dimineaţa, noiembrie 1912 (Anul 9, nr. 3112-3141)

1912-11-02 / nr. 3113

ILIIME IBfilliBT I III ------------------XX------------------ Un grav conflict pare a fi pe punctul să izbucnească între statele balcanice aliate. Bulgaria și Grecia pretind fiecare să ia Salonicul. Se pare chiar că Bulgaria vrea să-l ia, contrar stipulațiunilor înțelegecei în virtutea căreia s’a făcut alianța. Regele a lucrat era cu d. Take Ionescu, ministru de interne, pe care l’a reținut la dejun. Corespondentul lui „Daily Telegraph“ în Sofia, a intervievat pe primul ministru Gheșoi. Intre altele, d. Gheșoi s-a declarat că Bulgaria nu se așteaptă la nici o acțiune ostilă din Cartes Romingiei și că nu există nici un motiv ca România sa nu dorească o mărire a Bulgariei. Conform deciziunei biroului socialist internațional, Duminică, orele 9 dimineața, se va ține în Capitală, la Circul Sidoli și în celelalte orașe ale tarei unde sunt organizații muncitorești, întruniri de protestare contra războiului. In aceste întruniri se va vorbi și despre campania electorală. Pentru Capitală guvernamentalii au fixat definitiv numai următoarele candidaturi : la colegiul I de Cameră d-nii Barbu Păltineanu, M.Antonescu, C. Hiotu, Nicu Lahovary, Matache Dobrescu; la colegiul I de Senat d-nii Titu Maiorescu și dr. Istrati; la colegiul III de Cameră d-nii Barbu Catargi și Al. Darvari, iar la colegiul universitar d. profesor dr. Thoma Ionescu, noul rector al Universităței. In caz dacă se va hotărî definitiv ca viitorul administrator al Casei Bisericei să fie unul din arhiereii de scaun, cele mai mari șanse de a fi numit le ars arhiereul Bartolomeu Băcăoanul. D. P. P. Carp, fost prim-ministru, contrar celor anunțate, se află in Capitală. D. Take Ionescu, a sosit aseară, în Capitală, venind de la Sinaia, Principele Ferdinand și principesa Maria au sosit erî in Capitală D. Ion Ionescu, noul director general al închisorilor, va depune jurămîntul azi dimineață. Comisiunea numită de d. ministru N. Xenopol pentru studiarea chestiunii Academiei comerciala, s'a întrunit ori pentru a doua oara la minister. In prima ședință au căzut de acord asupra caracterului de universitate al nouei instituțiuni. Elî s’a discutat programul de cursuri. D. Luca Elefterescu, prefectul județului Prahova, a raportat ministerului de interne că rlul Prahova din cauza ploilor venind mare a distrus terasamentul șoselet dintre podul mare și podișcu de pe islazul satului Belciug. Trei stilpi telefonici au fost luați de curent Comunicația între comuna Gherghița și Drăgănești a fost întreruptă. Apa a dărîmat malul sting amenințind podul. S’a luat cuvenitele măsuri de apărare,: " ’Regele și Regina vor sosi azi "după amiază în Capitală spre a se stabili definitiv. Suveranii vor pleca din Sinaia la ora unu jumătate ca un tren special. Ministerul instrucțiunei publice a făcut următoarele numiri de revizori școlari: D. Marin Rădulescu pentru județul Romanați ; d. D. Gh. Diaconescu pentru jud. Tecuci. D. Nicolae Brebea a fost numit director al liceului din Botoșani. D. N. N. Florescu, a fost numit provizoriu în postul de agent sanitar la cercul Brazi din județul Prahova, în locul d-lui Sava Ciobotaru, demisionați . Din Paris ni se scrie că tinărul nostru compatriot, d. Alexandru Hussar, fiul confratelui d. T. Hussar, directrul revistei „Bursa“, a fost admis la Scale Supérieure d’aeroraautique et de construction mécanique. In această școală, cu totul specială, condițiile de admitere sint foarte grele. D. Alex Hussar a urmat pină acum cursurile de inginerie mecanică la Institut de mécanique appliqute et d'electrotechnique din Nancy. Inginerii absolvenți ai școalei superioare de aeronautical și construcțiune mecanică din Paris sunt foarte căutați. Direcțiunea generală a poștelor, telefoanelor și telegrafelor a făcut cunoscut tuturor oficiilor telegrafice și gărilor, că stațiunea Bella de pe linia Ploești—Predeal, executînd serviciul de telegraf privat și de stat îndrumarea corespondenței telegrafice se va face prin oficiul Cîmpirra La programa concertului simfonic extraordinar de Duminica viitoare 4 Noembrie, care se va da cu concursul celebrei dive Nadine Van Brandt, orchestra va executa in loc de variațiunile lui Brahms, minunata „Suita' vi re de Bachl (prima audiție în București) și care cuprinde 6 bucăți printre cele mai frumoase din cîte le-a scris marele compozitor. Nadine Van Brandt sosește diseară cu Orient-Expresul din Paris în vederea repetițiunilor. D. Toma Dicescu profesor urban a fost transferat ca profesor de limba romînă la seminarul central din București. D-nii membrii ai Ligei culturale în curent cu plata cotizației își pot procura bilete de intrare liberă de la sediul Ligei culturale, str. Fratîneî No. 1, pentru comunicările comitetului central al Ligei culturale ce se vor face în chestia balcanică în seara de Vineri 2 Noembrie în sala Ateneului. După memoriul citit de d. secretar general, vor urma lecturi documentate asupra românilor din Bulgaria, Serbia, Turcia și asupra drepturilor bazate pe trecutul lor . Pentru n^mbri intrarea 50 de bani. Loji cu 5 și 4 lei. Conferința d-lui Take Anagnostiadei asupra reformei electorale ce urma să aibă loc aseară la Liedertafel, s’a amînat pentru Luni 5 Noembrie din cauza timpului nefavorabil. La direcțiunea generală a poștelor, telegrafelor și telefoanelor fiind nevoie, în serviciul personalului auxiliar, de un număr de 40 funcționari (bărbați) pentru serviciile din București și de pe la mai multe oficii din provincie, se face cunoscut că se primesc cereri de înscriere imediat. Ei vor fi plătiți cu diurnă de 72 lei lunar. Cererile se vor depune sau adresa la direcțiunea poștelor din București și vor fi însoțite de următoarele acte: Extractul de pe actul de naștere, din care urmează să se constate că concurentul este român și că are etatea între 18 și 23 ani. Cei ce au trecut de etatea de 21 ani, vor prezenta actele doveditoare că au satisfăcut obligațiunile legei de recrutare. Certificat de absolvirea a patru clase gimnaziale, certifcat medical, în care să se arate de către medicul consultat că candidatul este sănătos, și că are văzul, auzul și plăminii în bună stare. In caz cînd se vor înscrie mai mult de 40 concurenți, se vor da preferință celor cari au satisfăcut obligațiunile legei de recrutare și celor ce au mai mult de cit patru clase secundare. Azi se pune în vînzare revista „Higiena" No. 20 cu următorul cuprins : Paralizia generală progresivă. Simptome, cauze, mijloace de prevenire de dr. C. Partion; Higiena ședere (urmare) de dr. I. D. Ghiulamila ; Despre încercare de dr. Gratoski; Chestiunea servitoarelor și higiena de dr. Virg. Alexandrescu ; Blenoragii de dr. Ion Moscu ; A 3-a copilărie (Adolescența). Creșterea și boalele ce se manifestă în această epocă de dr. C. Bărbulescu; Odihna de dr. Metan ; Surpriză... alcoolică de Dumpo; Să mâncăm supă ? de Higiena“. Redacția și administrația : Strada Doamnei No. 27. Comisiunea de examen a medicilor sublocotenenți în rezervă Libert Alex., din reg. Rovine 26 și Demetriad M., din reg. de escortă regală cari au terminat stagiul de trei luni impus de lege, a fost compus din: Medicul col. Popescu Grozeanu Dumitru, medic șef al spitalului militar „Regina Elisabeta“, ca președinte, medic col. Andriescu Gheorghe, și medicul locot.-colonel Mihalcea Ion, ambii de la spitalul militar „Regina Elisabeta“, ca membri. Examenul se va ține la spitalul militar „Regina Elisabeta" și va începe în ziua de 12 Noembrie a. c. IMNURILE ȚĂRILOR BALCANICE : Grecia, Bulgaria, Serbia și Turcia, sunt publicate în întregime în numărul de astăzi al ziarului RAMPA“. In acelaș număr un spleu din Hegen de talentatul pictor Camil Ressu. Sintem rugați a publica că familia Ion L. Caragiale este reprezentată numai de d-na Caragiale, văduva defunctului scriitor, de d-nii Mateiu și Luca Caragiale, fii și de d-șoara Caterina Caragiale, fiică. Din membrii familiei, singurul care se află în țară e d. Mateiu Ion Cagiale. Aceasta pentru a evita orice fel de confuzie cu alte persoane ce par a se sluji de o asemănare de nume în scopuri necorecte. Joia trecută a avut loc la Universitatea populară, conferința d-lui Const. Bungețianu, doctor în științele economice de la universitatea de drept din Paris, tratîndu-se despre „Justiția socială față de capital și muncă”. Mîine seară, la orele 8 și jumătate, va vea loc a patra prelegere cu următorul subiect „Confortul social: alimentație, locuință, sănătate și educațiune socială” DIMINEAȚA Capitala Sinuciderea de la hotel de Franța Simbclsa este fiica unui mare proprietar din St.-Vîneea . Erî după amiază, pe la orele 3 și jumătate, autoritățile polițienești și parchetul au fost înștiințate despre o sinucidere care s-a întîmplat în una din camerile hotelului de Frana, din calea Victoriei. O doamnă Elena I. Trancu în etate de 30 de ani, fiica unui mare proprietar din R.Vîlcea, și-a tras un glonte de revolver în gură.Acuma două zile pe la orele 5, a sosit la hotel de Franța, o doamnă, foarte bine îmbrăcată, care, a cerut să i se dea o cameră. In registrul hotelului s’a înscris sub numele de d-na Trancu, din Ploești, i s’a pus la dispoziție camera No. 69 dela etajul al III. D-na Trancu, nu a părăsit decît o singură dată hotelul și atunci pentru o oră. Restul timpului, numita doamnă, și s’a petrecut în camera sa, iar ora pe la orele 1, a primit vizita unor cunoscute ai ei, cari au stat pînă la orele 3. Personalul hotelului era oarecum intrigat de faptul că numita doamnă în tot timpul părea a fi foarte agitată și se plimba necontenit prin cameră. Pe la orele 3 și jumătate se auzi deodată o puternică detunătură de revolver. Directorul hotelului a trimis pe omul de serviciu, Ionescu să vază ce s’a întîmplat. Numitul a intrat în camera cu No. 69, în momentul cînd d-na. Elena Trancu se pregătea să-și tragă im al doilea glonte. El s’a repezit imediat și cu mare greutate a reușit să zmulgă arma din mîna desperatei femei. — Ești un criminal — i-a spus dînsa — dacă mă împiedici să-mi curm zilele. Sunt într’o situație disperată și singura mea scăpare este moartea... Ionescu înainte de a anunța pe servitorii hotelului a voit să dea ajutoare nenorocitei femei, care, deși își trăsese un glonte în gură, totuși era în plină putere și cerea cu insistență revolverul. Din cauza cantităței enorme de sînge care i-a curs, nenorocita femee nu a mai putut rezista și a căzut pe pat. S-a anunțat șoc de salvare. Un intern a dat primele îngrijiri, disperatei doamne, care, în urmă, a fost dusă la spitalul Colțea, unde se află internată. Starea ei este disperată. •* Din partea autorităților a sosit, în primul moment, la fața locului d. Popp, șeful siguranței și d. Billianu inspector. Ancheta s'a făcut de către subcomisarul Diaconescu. In camera d-neî Trancu nu s’a găsit nici o scrisoare din care să se vază cauza care a îndemnat-o la acest act disperat. S’a găsit o fotografie a unei fetițe, probabil fiica ei, mai multe distanțe și aproape 100 de fei în aur și BXg’lxit. La spital, în jacheta d-nei Trancu s’au găsit patru scrisori adresate prim-procurorului, tatălui ei, d-lui Popescu fostul ei soț și unui domn Carbunescu, cu care nefericita d-nă a făcut cunoștință la Monte-Carlo. In toate aceste patru scrisori, d-na Trancu, arată că își pune capăt zilelor din cauză că nu are bani indeajuns ca să poată duce un trai mai ca lumea și nici nu poate spera într’un viitor mi bun întrucît persoanele la cari au apelat au refuzat’o. Cine este d-na Elena Trancu? După cum am spus la început, ea este fiica d-.tat Í. Trancu, mare proprietar în comuna Inoteștî R.Vîlcea. Dînsa s’a măritat acuma cîțiva ani cu un proprietar din R.Vîlcea, Isopescu. Din căsătoria aceasta ei au o fetiță, care acuma, se află la Popescu. Neputîndu-se împăca cu viața de provincie, d-na Trancu, a cerut divorțul, care i-a și fost admis și în urmă s’a stabilit în Capitală. Aceasta s’a întîmplat acum 5 ani In timpul acesta mama d-nei Tracu a încetat din viață. A urmat apoi, un proces între d. Trancu și fiica sa pentru motivul că dînsa cerut să i se dea suma de 200.000 de lei, dota mamei sale. Tribunalul a dat cîștig de cauza d-lui Trancu care a și încasat banii. Timp de doi ani d-na Trancu și-a petrecut vremea la Monte-Carlo și la Nizza în societatea cea mai aleasă. Ducea o viață de milionară, dar, banii se împuținau pe fiecare zi și la un moment dat s'a văzut în imposibilitate de a mai putea sta la Monte-Carlo. Atunci, dînsa, a venit în țară, s’a stabilit la Ploești și a cerut tatălui ei să o ajute. Probabil că a fost refuzată și din această cauză a luat disperata hotărîre să se sinucidă. cam FACLA Vineri 2 Noembrie 191k Catastrofa din Călărași Șalupa „Teleorman“ înecată, victime 49 de CAI,IliAtși, 31 Octombrie. — Astăzi la orele 2 fără un sfert, șalupa „Teleorman“ care transporta SO de grăniceri la Ostrov, s’a răsturnat și scufundat în fața portului. Iată împrejurările în care s'a întîmplat nenorocirea. Pe șalupă se aflau 47 soldați grăniceri, un caporal de grăniceri, 2 plutonieri, un mecanic și 5 marinari. Voind să cirmească la stînga, șalupa fiind prea încărcată într’o parte, ea s’a răsturnat scufundîndu-se. Au fost înecați împreună cu șalupa : 44 soldați grăniceri, 1 caporal de grăniceri, mecanicul șalupei și 3 marinari. Au scăpat numai 2 plutonieri, 3 grăniceri și 2 marinari. Groaznica nenorocire a produs o dureroasă impresie în oraș. Amănunte urmează: Numele victimelor CALARASI, 31 Octombrie.—lată numele soldaților înecați prin scufundarea șalupei „Teleorman": Nicolae lancu, A. Petrei Tudor, Surugiu Const., Fanaru Petrache, Mitrea Nicolae, Popovici Gh., Sandu Nicolae, Chirea Dumitru, Guta Ion, Tudorache Ion, Const. Ion, Georgescu Simion, Cririță Petre, Panciu Ion, Săndulescu Petre, Gheorghe Dumitru, Potarca Ion, Popovici Constantin, Manea Mihai, Panait Gh., Sarapan Const., Dumitru Gh., Zimtrea Ion, Poli Natal, Edu Ion, Drăighicin Gh., Arsu Hie, Vinca Alex., A. Floria Const., Casan Ion, Cruceru Const., Petru Sofica Vasile, Popescu Const. Grigoraș Vasile, Trandafir Ion, Sârbu Ion, Voicu Florea, Purece Vasile, Gutzga Nicolae, Enache Ion, caporalul Tomosei Alex., mecanicul Civil Căpitănescu, precum și trei marinari al căror nume ne scapă. Au fost salvați plutonierul de grăniceri Udrei Ion, plutonierul Talpeș, comandantul șalupei, soldații grăniceri Bercianu Pavel, Leescu Gh. și Lazar Gheorghe și marinarii Orion și Dragomir. Vasul s’a scufundat la 150 metri de mal și 300 metri de pod la un cot. Curentul puternic făcut imposibilă salvarea s'au cerut telegrafic scafandrieri din Constanța și Giurgiu pentru căutarea cadavrelor. Adîncimea apei la locul scufundării este de S metri, De a suporta șalupa și azi dimineață a luat 119 oameni. Accidentul s’a petrecut astfel: La curbă, vasul a oscilat și puterea anafonului a împiedicat revenirea acesteia la poziția orizontală. Apa a pătruns în interiorul vasului care s’a răsturnat pe coastă. Plutonierul s’a suit pe fundul vasului împreună cu 25 oameni; el a reușit să-și scoată mantaua pe care a aruncat-o în apă, s’a apucat de raniță, apoi de o scândură și a fost salvat de Grigore lancu, mecanic în șalupa pescăriei. Vasul s’a scufundat cu fundul în sus. Durata catastrofei a fost maximum opt minute. Toți înecat erau pe coverta vasului, in interior se aflau numai doi marinar! Ancheta e condusă de căpitanul portului și colonei Negruzzi, se așteaptă sosirea reprezentantlor corpului 5 și corpul grănicer. Soldații salvați declară acelaș lucru. Publicul local e foarte impresionat de această catastrofă. Sinuciderea din Cișmigiu O elevă din clasa V-a a școalei profesionale și-a în piept tras un glonte Pe la începutul acestei luni, în grădina Cișmigiu, pe aleea care duce spre teatrul Lyric, un tînăr elev de liceu, s’a sinucis, trăgîndu-și un glonte în piept. Azi dimineața, tot în grădina Cișmigiu, și aproape în acelaș loc, s’a întîmplat o altă sinucidere. De data aceasta disperatul act a fost săvîrșit de o tînără elevă, Ana Mănscu din clasa V profesională No. î. X Pe la orele 12, cîțiva elevi cari traversau grădina, au fost alarmați de o puternică detunătură de armă, care se auzise în spre intrarea Nordului. Intrigați, elevii, s’au îndreptat în direcțiunea aceasta și pe aleea care duce spre intrarea Nordului, au văzut pe o tînără fată, îmbrăcată în uniformă de școală și care era culcată pe amint. In jurul ei un lac de sînge. Nenorocita își trăsese un glonte de revolver: în partea dreaptă a pieptului, in mîna dreaptă, ea ținea arma... un revolver de calibru No. 7, — cu care își trăsese glontele. Aproape în nesimțire, nenorocita fată, a fost ridicată și pusă pe o bancă. Totodată au fost anunțate societatea de salvare și circ. 6 din Pasagiul Român. Un extern al ..Salvărea“ a sosit după cîteva minute și a dat primele îngrijiri disperatei fete, care, în urmă a fost dusă cu ambulanța la spitalul Colțos, unde a fost imediat internată. D. dr. Mihăilescu a procedat imediat la extragerea glontelui. Autoritățile au căutat să stabilească, în primul rînd, cine este nenorocita fată și care a fost cauza care a îndemnat’o la acest desperat act. S’au găsit o scrisoare adresată „Mariei“ și un carnet în care sînt scrise cîteva cuvinte arătînd că se numește Ana Mănescu, elevă în clasa V profesională și că locuiște în strada Porumbaru No. 31. Din conținutul scrisoarei, însă, nu se poate stabili precis cauza, care a îndemnat-o la sinucidere. Iată conținutul scrisoarei: „V’am făcut o supărare destul de mare. Vă regertați-mă. ANA „Mor în cea mai mare durere și în cea mai mare disperare Vă sărut pe toți Scrisoarea este adresată „Măriei“ care este, probabil, mama nenorocitei fete. In carnet erau scrise cu creionul I următoarele: „Nu aș fi voit niciodată să vă fac o supărare așa de mare, dar așa mi-a fost soarta mea. N’am avut ce să fac. j Mor în cele mai groaznice chinuri!! Vă regertați-mă de ceea ce v’am făcut. De două zile umblu pe stradele Capitalei fără nici un rost, fără ca măcar o ființă omenească să aibă grije de mine. ANA" /Scrisoarea și carnetul au fost luate de comisar și duse la circumscripție. Nimic altceva nu s’a mai găsit asupra fetei. La spitalul Colțea, înainte de a i se face extragerea glontelui, nenorocita fată a făcut oarecari declarații comisarului. — Am vroit să mă omor — spunea disperata fată — pentru că nu mă puteam înțelege cu cei de acasă. In ziua de 28 Octombrie, m’am certat cu mama și d’atunci am plecat de acasă. Revolverul ram cumpărat de la un armurier din dosul poliției. Am dat pe el 8 lei. Cu 5 lei m’am împrumutat tie la un văr al meu, Anghelescu, iar restul am avut eu. Ana Mănescu a refuzat să dea alte explicații. Interesîndu-ne în ultimul moment la spitalul Colțea, ni s’a comunicat că starea nenorocitei fete inspiră serioase îngrijiri. -M •* Nenorocirea din șos. Ștefan cel Mare La garajul de automobile din șos. Ștefan cel Mare No. 119, s’a întîmplat, aseară, următoarea nenorocire : Lucrătorul Niculae Florescu, s’a dus, cu o lampă să inspecteze garajul. Lampa a făcut explozie, iar nenorocitul lucrător, a fost ars pe față și pe miini. CONVORBIRE cu plutonierul Talpeș CALARAȘL 31 Oct. — Am vorbit cu plutonierul Talpeș, comandantul șalupei „Teleorman“ care a scăpat cu viață. El declară că nimeni nu l'a obligat să ia mai mult decât pu 3mmia pe din Slobozia SLOBOZIA. 31 Octombrie. —Furia cu care apele acoperă orașul este nemai pomenită. Ne facem ecoul întregului oraș, rugind ministerul să dispună facereea deschizăturei prin terasamentele liniei ferate Slobozia-Țăndărei, —dină curs apei pe cîmpie și distrugerea zăgazului proprietarului Dumitru Seceleanu de la Mărculești- Singurele cauze ale inundărei Sloboziei altfel orașul va fi nimicit. Știri politice D-nul Ionel Brătianu, văzînd că se interpretează, în diferite cercuri politice, în chip diferit, faptul că, deși s’au asigurat partidului liber al 32 locuri în parlament, voește totuși să dea lupta electorală, și primind informațiuni că în mai multe județe se prepară trageri pe sfoară între diferiți candidați, pentru o parte sau alta, — a hotărît, pentru aceste doua motive să retragă candidaturile liberale din toată țara. Bineînțeles că vor rămîne numai acele 32 candidaturi cărora guvernul nu le opune nici un fel de luptă. * IAȘI, 31 Octombrie. — Marele colegiu universitar a fost convocat pentru Duminică, la orele 10 dimineața, pentru a desemna un candidat pentru colegiul universitar. — La tribunal s’au depus azi buletinele pentru candidaturile independente ale d-nilor: Const. Negrozzi, fost prefect, la colegiul I de Cameră și A. C. Cuza la colegiul II de Cameră. — Consiliul comunal din Tg.Frumos a demisionat. S’a numit o comisiune interimară în frunte cu d. Marcopol, fost primar. Comisia va depune mîine cuvenitul jurămînt. — D. Al. Bădărău, ministrul lucrărilor publice, se află azi în localitate. m Himman LUX 5, Str. Doamnei, 5 Astăzi Joi 1 Noembrie 1812 Cel mai mare succes Jngris il folmes »1$ ® Misians Briessaissis’ecrît de cer etor al detectiv «le mare sesixație, in 15 note metrii—ÎnI5 tablouri .Reprezentată cu cel mai mare succes de peste 300 ori la Paris și Viona CamsiSîe by să sfa my'î juance reprezentații orare începînd de la ora 3 est PREȚURI POPULAR.E “«a