Dimineaţa, mai 1914 (Anul 11, nr. 3648-3677)

1914-05-26 / nr. 3672

© LVvVTVA-IVAyVS* BaaAsmDL wmmin © egali, Goldberg . Co. București. — ghr. Lipscani 2. — București Au sosit și sosesc zilnic, ultimela noutăți in: Senaturi. — Mătăsuri. — Bluse. — Robe de Chambre. — etc., etc. Raion special, bine asortat în: Garnituri de Rochi.Mamsssi Ch.Perriu . Co Batiste.—Ciorapi—Foaiete.— etc., etc. TRUSOURI GATA și DUPĂ COMANDA — La cerere se trimetecSiaistlaiss — liOnclHr — Sezonul 1 Iunie — Septembrie — Isvoare și Băi minerale: Aer Comprimat, Inhalație, Hidroterapie, Băi de Acid Carbonic, Electroterapie, Radioterapie, etc. Cazinou Jocuri, Teatru, etc. Vagoane de dormit direct Tg. Ocna. Rețineri de camere la : Administrația: Str. Sharapa Lessio. 0 (Deasupra Carului cu Bere). — BUCUREȘTI . IN TIMPUL SEZONULUI LA SLANIC. — TELEFON" 4/98 — * BĂILE RENUMITE SANGT I.UCASBAO BUDAPEST Băi termale de vară și de iarnă ITiffiippi fiind GUTA> Reumatism, sciatica, VIUU&ld Olum BOLI DS PIELE, BOLI NERVOASE Hotelurile noastre proprii: „Grand Motel" și „Hotel Traermal" sunt In legătură cu băile. — Pensiune specială facultativă. — Băi calde naturale de nămol de pucioasă cu radium — Supraveghere medicală permanentă. — Mobilier cu totul nou. — PREȚURI MODERATE — m $ Un fiuvaier și o Podoabă pentru fiecare om, este o dantură frumoasă și sănătoasă, de care fiecare este dator să aibă grijă. Dacă, în fiecare dimineață și seară curățați dinții, cu pasta de dinți T> lî1 î? î? () recunoscută de peste 120 ani de medici și dentiști, ați făcut tot ce trebue pentru a obține o dantură ideală. De vânzare la toate farmaciile și dragueriile din țară. fabrica de Produse Chimice P. Beiersdorf , Co. Hamburg Eepr. General: Samy Hornstein București, Calea Văcărești 75 Laptele Condensat NESTLE De vânzare pretutindeni — suita Lei 1.20 Montrmuttla , Casa NESTLE Strada Mântuleasa, No. 6.—București TCtail, 20 'Jl (ifM ■ ■ DIMINEAȚA Organizarea Dobrogei metJl Regulament cu funcționărei comisiunilor instituite pentru stabilirea calităței de cetățean român" .Monitorul Oficial*1 publică următorul regulament: ART. 1. — (Comisiunile instituite pentru stabilirea calității de cetățean român locuitorilor din județele Durostor și Caliacra, vor îndeplini lucrările lor la reședința tribunalului pentru locuitorii domiciliat! în orașul de reședință și la judecătoriile de ocoale pentru cel domiciliat în ocoalele respective. Ele vor lucra sub președinția consilierului Curții de apel, în toate zilele, afară de sărbătorile legale pentru Curți și tribunale. Președintele va fixa ordinea ocoalelor unde va lucra comisiunea, făcînd a se aduce prin administrație la cunoștința locuitorilor ziua cînd începe a lucra în fiecare ocol. Comisiunile vor avea aceleași vacanțe mici ca și Curțile și tribunalele, iar vacanța mare va fi de o lună de zile, cu începere de la 1 iulie. ART. 2. — Comisiunile vor pronunța hotărîrile lor numai pe baza actelor scrise ce i se vor pune la dispoziție de autoritățile administrative și de părțile interesate. Actele prezentate vor fi vizate de cel puțin unul din membrii comisiunii, vor fi datate și învestite cu sigiliul comisiunei. Comisiunile vor putea culege informațiuni asupra cererilor și cuprinsului actelor prin organele judecătorești, administrative sau comunale și vor putea înștiința, prin organele administrative sau comunale pe cei interesați spre a se prezenta înaintea comisiunii sau a-i înainta memorii ori acte ce ar mai fi necesare. Primarii rurali, asistați de notari, poliții, comisarii și subcomisarii, vor încheia procese-verbale cari să constate îndeplinirea acestor însărcinări și le vor înainta de îndată comisiunilor. Desbaterile orale nu sunt admise înaintea comisiunilor. ART. 3. — Cei îndreptățiți de a li se stabili calitatea de cetățean român, pot să prezinte întimpinări scrise cu privire la locuitorii ce au cerut ssau au fost trecuți de administrație în listele de recensământ pentru a li se constata calitatea de cetățean român. Comisiunile vor examina întîmpinările cu ocaziunea cercetării actelor celor contestați. Asupra acestor întâmpinări nu se vor da hotărîri deosebite. ART. 4. — Hotărîrile comisiunii se pronunță cu majoritate de voturi și se dau cu drept de apel la Curtea de apel din Constanța, în termen de 30 zile de la afișare. In caz de fraudă, hotărîrea comisiunii se poate apela și de procurorul tribunalului, în termen de 6 luni de la afișare. Ele vor fi redactate de membrii comisiunilor sau de grefier după rinduiala președintelui. Ele vor fi motivate și vor enumăra actele pe baza cărora au fost pronunțate, arătând în scurt cuprinsul actelor. Hotărîrile vor fi semnate de membrii comisiunii, contrasemnate de grefier, învestite cu sigiliul comisiunei și trecute în registrul respectiv Se va face mențiune pe ele sub semnătura grefierului și aplicarea sigiliului comisiunii de No. volumului și fila registrului în care a fost trecută. Hotărîrile vor fi alăturate la dosarul cauzei. <. Nu se vor libera copii de cit după hotărîrile prin care s'au respins cererea de constatare și numai părților direct interesate. ART. 5. — Comisiunile vor putea cuprinde, într-o singură hotărîre de admitere, mai mulți locuitori cari se găsesc în aceeași situațiune și în aceeași localitate. Hotărîrile de respingere a cererilor vor fi individuale. ART. 6. — Pentru întocmirea listelor constatatoare calității de cetățean român, se fixează un termen de un an, calculat dela 15 Maiu 1914, data începerii lucrărilor comisiuniilor. ART. 7. — După pronunțarea hotărîrilor și pe măsură ce ele au fost pronunțate, comisiunile vor întocmi pe comune liste separate de cei cărora li s-au constatat dreptul de cetățean român, precum și de cei ce nu au fost admiși de pe listele administrative sau li s-au respins cererile făcute. Aceste liste vizate de președintele comisiunii, vor fi afișate pe ușa sălii de deliberare a comisiunii. Data afișării listelor pe ușa sălii de deliberare, se va constata printr-un proces-verbal semnat de președintele comisiunii și contrasemnat de grefier. Listele vor sta afișate timp de o lună de zile. Asemenea liste vor fi înaintate și primarilor comunelor respective spre a fi afișate pe ușa primăriilor. Primarii comunelor, în cele rurale asistați de notari, vor încheia procese-verbal, prin care să constate afișarea listelor și le vor înainta comisiunii. ART. 8. — Din ziua afișării listelor pe ușa sălii de deliberare a comisiunilor, va curge termenul de apel de a lună zile prevăzut de lege. Declarațiunile de apel în contra hotărîrilor prin care nu li s’au recunoscut dreptul de cetățean român sau li s’au respins cererea de a li se recunoaște acest drept, se pot face fie personal, fie prin mandatar, cu procuri legalizate conform legii pentru autentificarea actelor, la primăria domiciliului apelantului, la judecătoria de ocol, la președintele comisiunii și chiar la Curtea de apel. Primarii comunelor, în cele rurale asistați de notari, primind declarațiile de apel, vor constata prin proces-verbal ziua primirii lor și le vor înainta fără întârziere, împreună cu procesul-verbal președintelui comisiunii. Apelurile ce se vor adresa judecătorilor de ocoale se vor data și viza de judecători și se vor înainta de îndată președintelui comisiunii, iar la apelurile adresate direct președintelui comisiunii, ziua primirii se va constata de el prin viza ce va pune pe declarația de apel. Președintele comisiunii va înainta președintelui Curții de apl din Constanța toate declarațiunile de apel pe măsură ce le va primi. El va înainta în același timp Curții de apel dosarele afacerilor, precum și procesele-verbale care constată ziua afișării listelor pe ușa sălii de deliberare a comisiunei pentru ca Curtea de apel să poată verifica dacă apelurile au fost făcute în termen. Pentru apelurile primite direct la Curtea de apel, președintele Curții termen de cel mult o lună de zile va cere dosarele lucrărilor de la comisiunea respectivă. ART. 9. — Curtea de apel din Constanța va judeca apelurile primite în din ziua de cînd au fost primite. Pe ușa sălii de ședință a Curții se va afișa apelurile primite și zilele sorocite spre a fi judecate. ART. 10. — Curtea de apel judecă ascultând concluziunile ministerului public. Părțile pot să se prezinte personal sau asistate ori reprezintate de avocați cu procură în regulă. ART 11. — Apelurile procurorului tribunalului în caz de fraudă se vor adresa direct președintelui Curții de apel în termen de 6 luni de la data afișării pe ușa sălii de deliberare a comisiunii, aducîndu-se și la cunoștița parchetului general, căruia i se va raporta toate împrejurările și i se va communica toate dovezile pentru stabilirea fraudei. ART. 12. — Curtea de apel pe măsură ce va judeca apelurile și în termen cel mult de 15 zile de la pronunțare, va înapoia comisiunilor respective, dosarele împreună cu deciziunile ce va fi pronunțat, după ce ele mai întâi vor fi trecute în registrele ce anume se vor înființa pentru aceste apeluri. ART. 13. — Președinții comisiunilor primind dosarele cu deciziunile Curții de apel, se vor conforma acestora din urmă, făcînd să se treacă și în registrul de hotărâri în dreptul fiecăreia, deciziunea Curții de apel. ART. 14. — După judecarea tuturor apelurilor se vor încheia listele definitive. Pentru încheierea listelor definitive se fixează un termen de 45 zile, calculat data 1 Aprilie 1915, epocă cînd expiră termenul de un an acordat, de lege locuitorilor din Dobrogea Nouă de a face declarații de neacceptarea cetățeniei române și după ce se va face de către președintele Curții de apel cunoscut că s’a terminat lucrările cu privire la apelurile de asemenea natură. ART. 15. — Comisiunile în timpul dela 1 Aprilie 1915, pînă la 15 Maiu 1915, vor examina toate declarațiunile locuitorilor din Dobrogea Nouă ce se va fi făcut, înaintea președintelui tribunalului sau a judecătorului care-i ține locul, de neacceptarea cetățeniei române, declarațiuni ce se vor constata de numiții magistrați că s'au făcut după ce se vor asigura de identitatea persoanei și găsind că sînt făcute în termen, vor face mențiune de ele pe marginea registrului de trecere a hotărîrilor, cum și în josul hotărîrii, mențiuni care se vor semna de membrii comisiunii. ART. 16. — Listele definitive se vor afișa pe ușa sălii de deHberare a comisiunilor și la primăriile comunelor respective în acelaș chip ca și primele liste întocmite. Ele vor fi publicate în Monitorul Oficial, prin îngrijirea ministerului de justiție. ART. 17. — Dosarele ce se vor forma pentru constatarea calității de cetățean român, după cererile locuitorilor, vor fi individuale. La ele se vor alătura, pe lîngă actele celui interesat, toate lucrările privitoare la cererea făcută precum: informațiunile culese, memoriile, întâmpinările, etc. Pentru locuitorii din aceeași localitate, care se găsesc în aceeași situațiune și pentru care se va fi pronunțat o singură hotărîre de admitere, se va forma dosare colective. Pentru locuitorii ce nu li s'au recunoscut calitatea de cetățean român, nu se pot forma docit dosare separate individuale. Fiecare dosar colectiv va cuprinde, la sfîrșitul sau, un tablou de numele indivizilor cărora li s-a recunoscut calitatea de cetățean român. Dosarele vor purta un număr de ordine și vor fi șnuruite, numerotate și parafate sub semnătura grefierului și sigiliul comisiunii. Pentru corespondența comisiunilor ce nu privește o anume cerere, se va forma dosare separate. Se vor întocmi pentru toate dosarele omuse în regulă, general și alfabetic. ART. 18. —« Comisiunile vor forma și ține și următoarele vqris trei 1 Registry, da, hotirăm / El va fi format în mai multe volume și după trebuințele comune. Hotărîrile vor fi trecute în ordinea în care au fost pronunțate, dînduli-se un număr de ordine. Numărul de ordine din volumul ce urmează va fi continuarea numărului de ordine din volumul precedent. In josul fiecărei hotărîri vor semna membrii comisiunii și grefierul, făcîndu-se mențiune de numărul dosarului în care se găsește hotărîrea. Registrul de hotărîri va avea o rubrică în care se va ține deriziunea Curtei de apel în cazul cînd hotărîrrea a fost apelată. Registrul de hotărîri va fi întocmit în dublu exemplar spre a se trece hotărîrile cu numere pereche într’unul și cele cu numere nepereche în celalt. * , 2) Registrul alfabetic de locuitorii cărora li s’au constatat calitatea de cetățean român. El va cuprinde următoarele rubrici : a) Numele și pronumele ; b) domiciliul ; c) profesiunea (se va arăta anume felul profesiunei) ; d) origina locuitorului; e) sentința ; f) religia căreia aparține ; g) No. și data hotărârii prin care i s'a recunoscut calitatea de cetățean român; h) No. și anul dosarului; i) volumul registrului de hotărîri și fila la care este trecută hotărîrea. 3) Registru de locuitorii cărora deși trecuți pe liste de recensămînt administrative nu li s'a recunoscut calitatea de cetățean român sau ale căror cereri de a li se constata dreptul de cetățean român au fost respinse. Acest registru va fi de asemenea alfabetic și va cuprinde rubricele registrului precedent. ART. 19. — Cererile sau întâmpinările înaintea comisiunilor, apelurile la Curtea de apel precum și toate procedeurile de urmat în această materie sunt gratuite și scutite de orice taxă de timbru. ART. 20. — Cancelariile comisiunilor se compun din câte un grefier, un secretar-arhivar, 2 sau mai mulți copiști și oameni de serviciu. Grefierul este capul cancelariei comisiunii. El este ajutat în lucrări de secretarul-arhivar. Actele, procesele-verbale, registrele și dosarele se vor păstra sub răspunderea grefierului. ART. 21. — Grefierul ia parte la toate lucrările comisiunei; ei contrasemnează hotărîrile, încheerile și corespondența comisiunii. In caz de imperfizare timporală, el va putea fi înlocuit de secretarularhivar, delegat de ministerul justiției în urma raportului președintelui comisiunii. ART. 22. — In funcțiunea de grefier pe lîngă fiecare comisiune, se va delega de ministerul justiției, cîte un ajutor de grefă dela tribunalele județelor Durostor și Caliacra, și în caz de nevoe și dela tribunale din țară, iar în funcțiunea de secretar-arhivar se va delega de ministerul de interne din șefii biurourilor statistice din cancelariile prefecturilor Durostor și Caliacra sau de la alte județe din țară. Numărul copiștilor și oamenilor de serviciu se va determina de ministerul justiției prin deciziune ministerială, după raportul președinților comisiunilor. Copiștii se numesc de ministerul justiției. Președinții comisiunilor numesc oamenii de serviciu, aducînd la cunoștința ministerului de justiție numirile făcute. ART. 23. — Cheltuelile pentru regulata funcționare a comisiunilor, precum: diurnele personalului comisiunilor cheltuelile de cancelarie, de material, registre, diplome, liste, etc., chiria localurilor în care vor lucra comisiunile precum și cheltuelile de iluminat și încălzit stat în sarcina ministerului de interne. ART. 24. — Președinții comisiunilor vor avea o diurnă de 30 lei pe zi, pe tot timpul cât vor funcționa, iar ceilalți membrii o diurnă de 20 lei pe zi. Grefierii, dacă vor fi ajutori de grefă delegați de la tribunalele altor județe decât dela județele respective Durostor și Caliacra, vor avea o diurnă de 150 lei pe lună. Cei delegați de la tribunalele acestor două județe vor primi o diurnă de 100 lei pe lună. Secretarii arhivari vor primi o diurnă de 100 lei pe lună pe timpul duratei lucrărilor comisiunilor. Copiștii vor avea o diurnă de cîte 100 lei pe lună. Oamenii de serviciu vor primi leafa aprozilor dela tribunale. ART. 25. — Plata diurnelor și a celorlalte cheltueli de cancelarie și de material se va face de către ministerul de interne, în urma rapoartelor și a justificărilor președinților comisiunilor respective. ART. 26. — Locuitorilor cărora li s'au stabilit calitatea de cetățean român, li se vor libera o diplomă după modelul alăturat la prezentul regulament. Pentru copiii minori ai locuitorilor prevăzuți în art. 5 se vor întocmi atâtea diplome cîțî minori sunt băețî sau fete. Diplomele vor fi semnate de membrii comisiunei, contrasemnate de grefier și învestite cu sigiliul comisiunii. Diplomele vor purta un număr de ordine și vor fi datate. Pe măsură ce comisiunile vor pronunța hotărîrile lor, președintele comisiunii va îngriji să se întocmească diplomele pentru cel cărora 116 au stabilit calitatea de cetățean român și să se semneze de membrii comisiunei. Diplomele învestite cu toate tarefele cerute, vor fi deșilipite din maigistrul de marcă în epoca de la 1 Aprilie 1915—15 Mai 1915, cînd se încheie listele definitive, rămînînd net deslipite diplomele locuitorilor cari au făcut declarațiuni de neacceptare, făcîndu-se mențiune pe dînsele de data înregistrării declarațiunii. Diplomele deslipite din registrul de matcă vor fi înaintate primarilor, comunelor domiciliului părților, spre a fi înmînate celor în drept. Primarii rurali, asistați de notari, vor încheia proces-verbal semnat de amîndoi, pentru predarea diplomei, făcînd mențiune de No. diplomei ce se predă și de constatarea identității celui în drept. Procesul-verbal va fii semnat și de titularul diplomei; loc de nu va ști carte, se va arăta aceasta. Pentru locuitorii din comunele vxrrbane, diplomele vor fi înaintate județelor și predate în acelaș mod print; agenții administrativi, în asistența a doui martori, cari vor semna Ui, asemenea procesul-verbal. [ Procesele-verbale care constată: predarea diplomelor vor fi înaintatepreședinților comisiunilor; aceștia" primindu-le vor examina cuprinsul lor, vor atesta pe matca registrului de diplome la numărul ei, sub semnătura lor, că diploma a fost pre*a dată, și vor dispune alipirea proceselor-verbale la dosarele respectitive. 1 Diplomele cari nu au putut fi pre date celor în drept, vor fi înaintate ministerului justiției de către președinții comisiunilor, notindu-L« împrejurările pentru ce nu au fost predate. 1 Registrele cu marcă, din cari au fost deslipite diplomele, vor fi în*« iritate de asemenea ministerului 1 justiției. if ART. 27. — Președinții comisiunilor, după terminarae tuturor lucrărilor, vor îngriji să se trimită . 5 Ministerului justiției: registrul și listele de locuitorii cărora M s'au stabilit calitatea de cetățan romnîni sau li s'a respins această calitate, și registrele de hotărîre. ’ ? Arhivei statului : dosarele formate.] pentru stabilirea calității de cetă«îțean român, precum și dosarele pentru corespondența comisiunilor. ART. 28. — Locuitorii ce vor VOR să-și ia înapoi actele ce au prezentat, se vor adresa președinților comisiunilor sau arhivei statului, care le vor putea libera după ce partea va lăsa copii de pe acte pe hîrtie simplă, certificate în regulă pentru conformitate și învestite cu sigiliul de grefierul comisiunii sau de funcționarul în drept al arhivei statului« ßRSAMIZMEA ad-stratorilor de moșii. S. — UN APELN Dragi colegi 1 . " ^ Privitor la organizația moisifiroi țin să amintesc un fapt pe care, cred că l-ați observat și dv. și aducă: Dezinteresarea unor dintre noi, Firește, că orice operă începe cu greutăți mai mari sau mai mici ții nici în aceia începută de noi, nu putea surveni o desmințire. i Mișcarea noastră cu scop bine de*terminat, a fost aproape pe d’anti»«, gul aprobată de oamenii competenți, și încurajată de diriguitori. 1 S’a discutat la primul congres !I se va mai discuta și în acela din zilele următoare. Sper că, toți s’au convins de faptul că soarta noastră nu poate rămîne aceiași, astăzi, cînd reforme sociale se precipită sub privirile noastre și nimeni, cred, cî nd contestă dreptul ce noi, administratori de moșii îl avem lîngă și întră țăranii muncitori de pămînt. Tot ce mă întristează este că, unii colegi mai înstăriți, cu poziții materiale mai bunicele, nu dă absolut nici o atențiune mișcărea și sforțărilor noastre, ba poate că ignoreastăi: modul acesta de emancipare. Räü fac. Unirea face puterea. FrEația și dragostea dau puteri nebilnuite. Voința, energia, sinceritatea, sunt cele mai frumoase arme de luptă cari trebue să ne călăuzească la ajungerea frumosului scop, căci trebue știut că îmbunătățirea soartei noastre nu este numai pentru noi, ci mai ales pentru clasa țâră«nească, care are mare nevoe de în«drumările, sfaturile și exemplele noastre. Am speranța că toți actorii de moșii și în special — cum am zis —• cei cari se găsesc într'o stare materială bună, vor înțelege rostul organizărei noastre și nu mă îndoesc că vor da cel mai mare ajutor pentrui reușita deplină a cauzei. Fac un călduros apel, tuturor acestor colegi cari n'au răspuns pînă acum strigătului nostru, ca pentru zilele de 25, 26 și 27 Mai, curent, cînd se ține al 2-lea congres, să vină la acest congres, să adere și să se înscrie la comitet, ai cărui conducători sînt animați de cel mai frumos ideal, spirit de abnegație și muncă fără preget. La București dar,în arătatele zile, veniți cu toții dragi colegi, să înfăptuim dorințele noastre de bine și propășire pentru noi și frații noștri țărani. CU frățească dragoste, , ~ V. Dobrescu ad-tratorvi’ PI Spinoasifipi« V nani --1914 VB» id..