Drum Nou, august 1969 (Anul 26, nr. 7644-7670)

1969-08-14 / nr. 7656

STATUTUL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN (Urmare din pag. a 2-a) orăşeneşti de categoria I se convoacă de comitetul de partid respectiv o dată la patru ani ; adunarea generală sau conferinţa ordinară a organizaţiei de partid orăşeneşti de categoria a II-a şi a organizaţiei comunale de partid se convoacă de comitetul de partid respectiv o dată la doi ani. Adunarea generală sau conferinţa extraordinară a organizaţiei de partid judeţene, municipale, orăşeneşti sau comunale poate fi convocată de comitetul de partid respectiv sau de organele superioare. Convocarea adunării generale sau a conferinţei şi ordinea de zi vor fi anunţate cu cel puţin 20 de zile înainte pentru organizaţia judeţeană şi cu cel puţin 10 zile înainte pentru organizaţia municipală, orăşenească sau comunală de partid. Normele de reprezentare la conferinţele organizaţiilor de partid se stabilesc de comitetul de partid respectiv. 28. Adunarea generală, respectiv conferința de partid, are următoarele atribuții : a) dezbate activitatea comitetului de partid respectiv şi a comisiei de revizie şi hotărăşte asupra acesteia ; b) analizează problemele activităţii de partid, economice, social-culturale, ale muncii consiliilor populare, organizaţiilor de masă şi obşteşti şi adoptă măsuri corespunzătoare ; c) alege comitetul judeţean, municipal, orăşenesc, comunal de partid, comisia de revizie judeţeană, municipală, orăşenească şi delegaţii la conferinţa organizaţiei de partid superioare, respectiv , la congresul partidului, desemnează candidaţi pentru organele de partid imediat superioare. 29. Comitetul judeţean, municipal, orăşenesc sau comunal de partid conduce, în intervalul dintre adunări sau conferinţe, întreaga muncă de partid din raza lui teritorială ; asigură înfăptuirea rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate ; organizează aplicarea în viaţă a directivelor şi hotărîrilor partidului ; controlează şi îndrumă organele de stat şi economice în îndeplinirea planului de stat privind dezvoltarea economică şi social-culturală ; veghează la respectarea democraţiei şi a legalităţii socialiste ; conduce activitatea politico-ideologică, organizează învăţămîntul de partid şi alte forme de pregătire ideologică şi politică a membrilor de partid, de educare comunistă a oamenilor muncii ; conduce şi îndrumă activitatea organizaţiilor de masa şi obşteşti ; conduce presa locală şi instituţiile locale de partid ; înfăptuieşte directivele partidului cu privire la selecţionarea, creşterea şi repartizarea cadrelor ; administrează fondurile băneşti şi bunurile materiale ale organizaţiei de partid respective. 30. Comitetul judeţean, municipal, orăşenesc, comunal alege organul său executiv — biroul. Membrii biroului, se confirmă de către organul de partid imediat superior. Pentru rezolvarea problemelor curente, pentru organizarea şi controlul îndeplinirii hotărîrilor, comitetul judeţean, municipal sau orăşenesc îşi alege secretariatul Biroul şi secretariatul raportează comitetului de partid respectiv despre activitatea depusă. Comitetele organizaţiilor de partid se conduc în întreaga lor activitate după hotărîrile organelor superioare ale Partidului Comunist Român şi ale adunării generale sau conferinţei organizaţiei de partid respective. 31 Plenara comitetului judeţean, municipal, orăşenesc, comunal se convoacă cel puţin o dată la trei luni. 32. Comitetele organizaţiilor de partid informează sistematic organul de partid superior şi îi prezintă dări de seamă asupra activităţii lor. Comitetele judeţene prezintă în faţa activului de partid dări de seamă asupra activităţii desfăşurate, o dată la doi ani, iar comitetele municipale, orăşeneşti şi comunale o dată pe an. De asemenea, acestea informează periodicorganizaţiile de partid subordonate despre activitatea desfăşurata1, şi le consultă asupra principalelor măsuri privind dezvoltarea activităţii economice şi social-culturale ce urmează a fi luate. 33. Comitetul judeţean, comitetul municipal Bucureşti al partidului îşi organizează colegiul de partid care îndeplineşte pe plan local aceleaşi atribuţii ca şi Colegiul Central de Partid de pe lîngă Comitetul Central al Partidului Comunist Român. 34. Comisia de revizie judeţeană, municipală, orăşenească îndeplineşte, în raza ei de activitate, aceleaşi atribuţii ca şi Comisia Centrală de Revizie. 35. în municipiul Bucureşti organizaţiile de partid pe sectoare se organizează şi au atribuţii similare cu organizaţiile orăşeneşti de partid ; ele sunt subordonate comitetului municipal de partid. 36. în municipii şi oraşe se pot constitui, cu aprobarea comitetului judeţean de partid, organizaţii de partid care să cuprindă pe toţi membrii de partid ce-şi desfăşoară activitatea într-o anumită ramură sau domeniu de activitate. VI. ORGANIZAŢIILE DE BAZĂ ALE PARTIDULUI 37. Organizaţia de bază se constituie în întreprinderi, cooperative agricole de producţie, instituţii, şcoli, instituţii de învăţămînt superior, unităţi militare, sate, cartiere şi în orice alte unităţi unde sunt cel puţin trei membri de partid. Constituirea organizaţiei de bază a partidului se face cu aprobarea comitetului judeţean, municipal sau orăşenesc de partid. Acolo unde există mai puţin de trei membri de partid şi mai puţin de trei utecişti, se creează o grupă mixtă de partid şi U.T.C. care este condusă de un organizator numit de comitetul judeţean, municipal sau orăşenesc de partid. 38. în interiorul organizaţiei de bază se pot crea, cu aprobarea organului de partid imediat superior, grupe de partid pe ateliere, schimburi, secţii, servicii, brigăzi etc. 39. în întreprinderi, instituţii, cooperative agricole de producţie şi alte unităţi care au un număr mai mare de membri de partid şi unde este necesară" constituirea mai multor organizaţii de bază, se pot constitui, cu aprobarea comitetului judeţean de partid, organizaţii de partid conduse de comitete. 40. Organul superior al organizației de bază a partidului este adunarea generală, care se convoacă, de regulă, o data pe luna. Adunarea generală a organizației de bază a partidului alege o dată la doi ani, ca organ executiv, biroul, care conduce întreaga activitate curentă a organizaţiei, în organizaţiile de bază care numără mai puţin de 10 membri de partid se aleg un secretar al organizaţiei de bază şi un locţiitor al său. 41. Organul superior al organizaţiei de partid este adunarea generală sau conferinţa de partid. Adunarea generală sau conferinţa pentru dare de seamă, alegerea organului de partid, a delegaţilor şi desemnarea de candidaţi pentru organul de partid imediat superior se convoacă de comitetul de partid respectiv o dată la doi ani. Biroul organizaţiei de bază sau comitetul de partid alege cîte un secretar şi un locţiitor al său. Biroul organizaţiei de bază şi comitetul de partid se confirmă de organul de partid imediat superior. 42. Biroul organizaţiei de bază şi comitetul de partid prezintă anual dări de seamă asupra activităţii lor în faţa organizaţiilor respective, în adunarea generală de partid, biroul aduce la cunoştinţa organizaţiei modul în care au fost îndeplinite hotărîrile adunării generale precedente. 43. Organizaţia de bază asigură legătura strînsă a partidului cu masele de muncitori, ţărani şi intelectuali. Ea are următoarele sarcini : a) asigură activitatea organizată a comuniştilor în vederea înfăptuirii liniei politice interne şi externe, a hotărîrilor şi directivelor partidului, uneşte eforturile maselor de oameni ai muncii în lupta pentru dezvoltarea multilaterală a oînduirii socialiste în patria noastră ; b) se preocupă de continua întărire a rindurilor partidului, de primirea de noi membri de partid şi educarea lor comunistă ; ţine evidenţa membrilor de partid ; c) repartizează membrii de partid în raport cu nevoile muncii organizaţiei, le încredinţează sarcini concrete, fi. controlează şi îi ajută în înfăptuirea lor ; asigură îndrumarea permanentă a organizaţiilor de masă şi obşteşti ale oamenilor muncii ; d) organizează învăţămîntul de partid, în centrul căruia se află însuşirea politicii interne şi externe a partidului, a principiilor de bază ale marxism-leninismului ; educă membrii de partid, pe toţi oamenii muncii în spiritul patriotismului şi internaţionalismului proletar, se preocupă de continua dezvoltare a conştiinţei lor socialiste, de formarea şi dezvoltarea concepţiei lor materialiste despre lume şi societate ; militează pentru răspîndirea largă a culturii şi ştiinţei în mase ; e) educă membrii de partid în spiritul intransigenţei faţă de lipsuri şi abateri, al vigilenţei revoluţionare şi combativităţii împotriva manifestărilor antipartinice şi ale ideologiei burgheze ; veghează ca problemele interne de partid să fie discutate numai în cadrul organizat al partidului, stimulează critica şi autocritica şi luptă pentru întărirea continuă a disciplinei şi unităţii partidului ; asigură participarea activă a comuniştilor la elaborarea şi aplicarea hotărîrilor, creşterea spiritului lor de răspundere în înfăptuirea politicii partidului ; f) se îngrijeşte de educarea tineretului în spiritul ideologiei şi moralei comuniste, al dragostei faţă de patrie şi popor, al ataşamentului faţă de partid, în spiritul internaţionalismului proletar , se preocupă de ridicarea calificării profesionale şi a nivelului culturalştiinţific al tineretului ; g) se îngrijeşte de îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale celor ce muncesc. 44. Corespunzător domeniului în care îşi desfăşoară activitatea, organizaţiile de bază mobilizează comuniştii, oamenii muncii, pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin din programul de dezvoltare economică şi socialculturală a ţării, pentru creşterea productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor, reducerea preţului de cost, întărirea disciplinei în muncă, creşterea eficienţei economice în toate sectoarele de activitate ; militează pentru apărarea şi dezvoltarea proprietăţii socialiste ; se preocupă de ridicarea calificării profesionale a tuturor oamenilor muncii, însuşirea şi aplicarea în producţie, a celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, de participarea activă a oamenilor de ştiinţă, artă şi cultură la soluţionarea problemelor economice şi social-culturale, de îmbunătăţirea şi modernizarea continuă a procesului instructiv educativ în şcoli şi facultăţi, de ridicarea acestuia la nivelul cerinţelor actuale ale ştiinţei şi culturii. Organizaţiile de partid din ministere, instituţii centrale şi locale militează pentru îndeplinirea sarcinilor din planul de stat, pentru respectarea strictă a legalităţii socialiste şi întărirea continuă, a disciplineide stat, creşterea operativităţii în rezolvarea sarcinilor profesionale. Ele sunt obligate să semnaleze Comitetului Central, organelor locale de partid şi conducerii ministerului sau instituţiei respective, lipsurile constatate şi să facă propuneri pentru îmbunătăţirea muncii. 45. în vederea ridicării rolului conducător al organizaţiilor de partid din întreprinderile de producţie şi comerţ, întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii, întreprinderile agricole de stat, cooperativele agricole de producţie, institutele de cercetări şi proiectări, unităţile medico-sanitare, şcoli şi facultăţi şi în vederea întăririi răspunderii lor pentru munca ce se desfăşoară în aceste unităţi, li se acordă drept de control asupra activităţii conducerii administrative în aplicarea liniei politice a partidului, a hotărîrilor şi directivelor organelor superioare de partid şi de stat. Organizaţiile de partid sînt obligate să asigure luarea măsurilor de înlăturare a neajunsurilor constatate şi să informeze organele de partid despre aplicarea acestor măsuri. Atunci cînd se consideră necesar, Comitetul Central al Partidului Comunist Român poate acorda drept de control şi altor organizaţii de partid,şurarea activităţii în cadrul acestora ca o sarcină de partid. 48. Uniunea Tineretului Comunist este principala rezervă a partidului. Uniunea Tineretului Comunist ajută partidul in educarea comunistă a tineretului, în formarea sa în spiritul concepţiei materialist-dialectice despre lume şi viaţă, în mobilizarea acestuia la lupta întregului popor pentru dezvoltarea multilaterală a societăţii socialiste. Organizaţiile Uniunii Tineretului Comunist militează activ pentru traducerea în fapt a directivelor partidului în toate domeniile construcţiei socialiste. * 49. Organizaţiile Uniunii Tineretului Comunist au dreptul de a dezbate şi de a ridica în faţa organizaţiilor de partid respective toate problemele de la locul de muncă în vederea îmbunătăţirii activităţii. 50. Partidul Comunist Român conduce în mod nemijlocit organizaţia de pionieri din Republica Socialistă România. Organele şi organizaţiile de partid asigură îndrumarea permanentă a organizaţiilor de pionieri, în vederea creşterii contribuţiei acestora la educarea şi formarea multilaterală a elevilor în spiritul dragostei pentru învăţătura şi muncă, al devotamentului nemărginit pentru patrie, pentru partid, pentru cauza socialismului și comunismului. * • \ VII. CONDUCEREA DE CĂTRE PARTID A UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ŞI A ORGANIZAŢIEI DE PIONIERI 46. Educarea tineretului, formarea tinerei generaţii de constructori ai socialismului şi comunismului este o îndatorire de onoare a întregului partid. a) Partidul îşi desfăşoară activitatea în rîndurile tineretului din Republica Socialistă România prin Uniunea Tineretului Comunist, organizaţia revoluţionară a tineretului de la oraşe şi sate. b) Uniunea Tineretului Comunist îşi desfăşoară munca sub conducerea Partidului Comunist Român ; Comitetul Central a! Uniunii Tineretului Comunist este subordonat Comitetului Central al Partidului Comunist Român, comitetul judeţean al Uniunii Tineretului Comunist , comitetului judeţean al partidului etc. c) organizaţiile de partid sunt obligate să asigure conducerea şi îndrumarea permanentă a organizaţiilor Uniunii Tineretului Comunist, să le acorde sprijinul necesar şi să controleze sistematic activitatea lor. 47. Membrii Uniunii Tineretului Comunist care devin membri de partid, cu excepţia celor care primesc alte însărcinări pe linie de partid sau în organizaţiile de masă, rămîn în continuare şi membri ai organizaţiilor Uniunii Tineretului Comunist, considerînd desfă- VIII. ORGANIZAŢIILE DE PARTID DIN ARMATA REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA 51. Conducerea muncii politice în Armata Republicii Socialiste România se înfăptuieşte de către Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Partidul educă militarii în spiritul dragostei faţă de patrie, popor şi partid, în spiritul hotărîrii de a apăra cuceririle revoluţionare, hotarele patriei, independenţa, suveranitatea naţională şi pacea. Munca politică în armată se desfăşoară pe baza Statutului şi hotărîrilor partidului, a instrucţiunilor şi regulamentelor aprobate de Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Pentru organizarea muncii politice în armată se constituie : Consiliul politic superior al Forţelor Armate, consilii politice la armate, mari unităţi, organe centrale, precum şi la unele unităţi , comitete de partid la regimente şi şcoli ; organizaţii de bază în subunităţi. Membrii comitetelor de partid şi ai birourilor organizaţiilor de bază din armată sunt aleşi în conferinţe sau în adunări generale de partid ; membrii consiliilor politice sunt numiţi, întreaga activitate a consiliilor politice, comitetelor de partid şi birourilor organizaţiilor de bază din armată se desfăşoară pe baza principiului muncii colective. 52. Comitetele judeţene, municipale şi orăşeneşti de partid au drept de control asupra activităţii organelor politice, organizaţiilor de partid şi ale Uniunii Tineretului Comunist din unităţile militare. Consiliile politice, comitetele de partid şi birourile organizaţiilor de bază sunt obligate să prezinte periodic birourilor comitetelor judeţene, municipale şi orăşeneşti ale partidului rapoarte cu privire la munca politică în armată. 53. Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi organele locale ale partidului organizează şi conduc nemijlocit activitatea gărzilor patriotice, detaşamente înarmate ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate, care participă, împreună cu forţele armate, la apărarea cuceririlor revoluţionare ale poporului, a independenţei şi suveranităţii patriei. IX. PARTIDUL ŞI ORGANIZAŢIILE DE MASĂ Şl OBŞTEŞTI 54. Organizaţiile de masă şi obşteşti asigură larga participare a maselor populare la viaţa politică, economică, socială, culturală a Republicii Socialiste România, ceea ce reprezintă o expresie a democratismului orînduirii noastre socialiste. Prin organizaţiile de masă şi obşteşti, partidul înfăptuieşte o legătură strînsă, organizată cu clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea şi cu celelaltecategorii de oameni ai muncii, le mobilizează în lupta pentru dezvoltarea multilaterală a orînduirii noastre socialiste. Conducerea şi îndrumarea de către partid a organizaţiilor de masă şi obşteşti se realizează prin comuniştii care îşi desfăşoară activitatea în aceste organizaţii; comuniştii din organizaţiile de masă şi obşteşti, pe baza liniei politice generale a partidului, organizează şi mobilizează masele la înfăptuirea sarcinilor ce le revin din programul adoptat de partid. Ei au sarcina de a veghea la respectarea democraţiei în cadrul organizaţiilor de masă şi obşteşti. Membrii de partid din conducerea organizaţiilor de masă şi obşteşti sînt obligaţi să raporteze organelor de partid despre activitatea pe care o desfăşoară pentru realizarea sarcinilor ce revin acestor organizaţii, pentru aplicarea hotărîrilor şi directivelor partidului. X. PARTIDUL ŞI ORGANELE DE STAT 55. Partidul Comunist Român — forţa politică conducătoare a întregii societăţi — îndrumă activitatea organelor centrale şi locale de stat din Republica Socialistă România. a) îndeplinirea rolului conducător al partidului în toate domeniile construcţiei socialiste cere din partea tuturor membrilor de partid care lucrează în organele centrale şi locale ale puterii de stat, ministere şi instituţii o înaltă răspundere pentru realizarea politicii şi hotărîrilor partidului, pentru combaterea manifestărilor de birocratism şi superficialitate pentru stricta respectare a disciplinei de partid şi de stat şi a legalităţii socialiste. b) Comuniştii care au funcţii de conducere în instituţiile centrale şi locale de stat sunt obligaţi să raporteze periodic Comitetului Central al Partidului Comunist Român, respectiv comitetelor judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale de partid, despre modul în care se aplică hotărîrile partidului şi legile statului in domeniul în care lucrează şi despre propria lor muncă. t . XI. MIJLOACELE BĂNEȘTI ALE PARTIDULUI 56. Mijloacele băneşti ale partidului provin din cotizaţiile membrilor de partid şi din alte venituri şi încasări. 57. Cotizaţiile lunare pentru membrii de partid se stabilesc în felul următor : Cei cu un venit lunar brut pînă la 1 000 lei plătesc 0,50% de la 1 001 lei la 2 000 plătesc 1% de la 2 001 lei la 3 000 plătesc 2% de la 3 001 lei în sus plătesc 3% Pentru sumele provenite din v venituri suplimentare nepermanente se plăteşte acelaşi procent ca şi pentru venitul lunar brut. XII. MODIFICAREA STATUTULUI PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN 58. Modificarea Statutului Partidului Comun sau conferinţa naţională a partidului Unist Român poate fi hotărîtă de către congres